Ανοικτή επιστολή της Δ.Ε. του ΤΕΕ/ΤΔΚ για τον ΒΟΑΚ

Κανένα σχόλιο

Επειδή πάντα πιστεύαμε και πιστεύουμε ότι ο τόπος μας και οι πολίτες του δεν ήταν ούτε θα είναι ποτέ μειωμένων προσδοκιών όσον αφορά την ποιότητα ζωής και ευημερίας τους, διεκδικήσαμε και διεκδικούμε, ως απαραίτητη προϋπόθεση για τα παραπάνω, την ουσιαστική και ειλικρινή συνεργασία και διάλογο όλων των φορέων του τόπου με αλληλοσεβασμό στο ρόλο του καθενός από αυτούς, για τα πολλά και σπουδαία ζητήματα του τόπου μας. Αυτό ήταν που και πρόσφατα ζητήσαμε και για το θέμα του ΒΟΑΚ και δηλώνουμε ξεκάθαρα ότι περαιτέρω διάλογο μόνο από τα ΜΜΕ για το θέμα αυτό, δεν είμαστε διατεθειμένοι να κάνουμε.

boak Μετά όμως και τις πρόσφατες δηλώσεις του κου Νομάρχη σε συνέντευξη τύπου στις 29-8-2008 και με αφορμή ένα από τα σπουδαιότερα ζητήματα και έργα υποδομής για τον τόπο μας, δηλαδή την επιτέλους αναβάθμιση και ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ, η Δ.Ε. του ΤΕΕ/ΤΔΚ σε συνεδρίαση της την 1η-9-08, ομόφωνα επισημαίνει:

"Sponsored links"

1. Λειτουργία ΤΕΕ και θεσμοθετημένων φορέων

Οι θέσεις και οι απόψεις για το παραπάνω θέμα, που με πρόσφατη ανακοίνωση και δήλωση του Προέδρου διατυπώθηκαν στα ΜΜΕ, είναι θέσεις που εκφράζουν το σύνολό της Δ.Ε. Είναι αποφάσεις της, εδώ και αρκετό χρονικό διάστημα, απόρροια πολλών και εξαντλητικών συνεργασιών από ομάδες εργασίας και επιστημονικών επιτροπών του Τμήματος, σε συνεργασία και συμφωνία μάλιστα με το ΤΕΕ/ΤΑΚ.

  • Σε μελέτη (Μάιος 2006) από κοινού με το Τ.Ε.Ε./Τ.Α.Κ., τα Γεωτεχνικό και Οικονομικό Επιμελητήριο Κρήτης με θέμα “Αξιολόγηση προγραμματικών περιόδων 1986-2006. Αναπτυξιακή προοπτική Κρήτης”.
  • Στα υπ. αρ.2645/4-12-06, 1997/7-08-07, 1479/29-05-08 και 1876/6-08-08 έγγραφά μας
  • Σε γραπτές εισηγήσεις: στο Αναπτυξιακό Συνέδριο (14-16/01/05) της Ν.Α. Χανίων, στο συνέδριο του Τ.Ε.Ε. στο Ηράκλειο (1-3/07/2005), στην ημερίδα που οργανώσαμε (05-11-2005) με θέμα : “ΕΣΠΑ 2007-2013. Ένταξη των μεγάλων τεχνικών έργων υποδομής και περιβάλλοντος στα Τ.Ε.Π. Υπουργείων” και σε ημερίδα των Τ.Ε.Ε./Τμήματα Νήσων (22-25/11/2007) με θέμα “Διαχείριση – Έλεγχος ΕΣΠΑ 2007-2013”.

Η εκφρασμένη λοιπόν αμφιβολία; του Νομάρχη για το αν όλα τα παραπάνω αποτελούν προσωπικές θέσεις του Προέδρου ή των οργάνων του ΤΕΕ, σημαίνει είτε έλλειμμα στη μελέτη των θέσεων και απόψεων ενός φορέα που θα έπρεπε να ο Τεχνικός του Σύμβουλος, ακόμη και αν δε συμφωνούμε πάντα μαζί του, είτε προσπάθεια μείωσης του κύρους ενός τέτοιου φορέα (ΤΕΕ) και εντέλει μη ουσιαστική αντιπαράθεση επιχειρημάτων για ένα τόσο κρίσιμο ζήτημα.

Κάποιοι – ευτυχώς ελάχιστοι και σίγουρα όχι ευρύτερα η κοινωνία και οι πολίτες που κυρίως μας ενδιαφέρουν και που απευθυνόμαστε και οι οποίοι μας παρακολουθούν – δεν μπορούν (ή δεν θέλουν) να καταλάβουν ότι υπάρχουν φορείς (ΤΕΕ/ΤΔΚ) όπου οι Πρόεδροι αυτών και τα συλλογικά τους όργανα μπορούν να παραμερίζουν κάθε μικροπολιτική ή άλλη σκοπιμότητα και μακριά από κάθε ιδεολογική αγκύλωση και ανεξάρτητα από τη γενικότερη ιδεολογική θεώρηση των μελών τους, συλλογικά και σχεδόν πάντα ομόφωνα, επεξεργάζονται και παίρνουν αποφάσεις για τα μεγάλα αναπτυξιακά ζητήματα του τόπου, με σκοπό την εξυπηρέτηση των πραγματικών αναγκών των πολιτών, με ταυτόχρονη συμμετοχή και όφελος μόνο γι αυτούς. Εξυπηρετώντας δηλαδή τους στόχους και σκοπούς για τους οποίους έχουν ταχθεί.

Αφού υποτίθεται το ζητούμενο για όλους είναι το ίδιο σε τι εξυπηρετούν όλα τα παραπάνω; Και μάλιστα για ένα τόσο σημαντικό έργο για το νομό και την Κρήτη ολόκληρη (μιας και αφορά κυρίως ανθρώπινες ζωές και βέβαια και την ανάπτυξη) και που δικαίως προκαλεί εδώ και χρόνια την οργή και αγανάκτηση των πολιτών εξαιτίας της μη ολοκλήρωσής του. Οργή και αγανάκτηση που δεν έχει κανείς το δικαίωμα να την «εκμεταλλεύεται» κατά το δοκούν, αλλά απεναντίας να τον δεσμεύει για συνεργασία και από κοινού προσπάθεια με όλους (και δίχως αποκλεισμούς) όσους μπορούν να συνεισφέρουν για την επιτυχή επιτέλους λύση του ζητήματος με κάθε τρόπο.

2. Ορισμένες «πικρές» αλήθειες και αναπάντητα γιατί όσον αφορά τον ΒΟΑΚ

Ακόμη και αν υπήρχε σήμερα (που δεν υπάρχει) πολιτική απόφαση για ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ με σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικών φορέων, η διαδικασία μέχρι να αποδειχτεί ότι είναι εφικτή αυτή η μέθοδος υλοποίησης του έργου και να επιλεγεί και ανατεθεί στον ανάδοχο (δηλ. οι μελέτες και τα 5 στάδια ωρίμανσης) απαιτεί διάστημα 2-3 ετών και πολύ περισσότερο διάστημα βέβαια μέχρι να ξεκινήσει το έργο (εάν τελικά αυτό καταστεί εφικτό λόγω των ιδιαιτεροτήτων του ΒΟΑΚ). Αυτό άλλωστε έγινε με αντιστοίχους οδικούς άξονες στην ηπειρωτική Ελλάδα – και μάλιστα με άλλα τεχνικά χαρακτηριστικά, πιο ευνοϊκά, όπως ότι γίνονται νέες χαράξεις και δεν διαπερνούν τέτοιο μεγάλο αριθμό τουριστικών και οικιστικών περιοχών με πλήθος κόμβων, όπως ο ΒΟΑΚ κ.α.

Μέχρι τότε γιατί άραγε κάποιοι αρνούνται να διεκδικήσουμε να ολοκληρώσουμε σχεδόν τα 2/3 του έργου και μάλιστα με κοινοτικούς και δημόσιους πόρους; (και από κει και πέρα ας ολοκληρωθεί, λειτουργήσει και συντηρηθεί ως ενιαίο έργο ακόμη και με σύμπραξη ή παραχώρηση και με πόρους και τρόπους που θα υποδείξει εντωμεταξύ η ολοκλήρωση της οικονομοτεχνικής μελέτης σκοπιμότητας που επίμονα ζητάμε ως ΤΕΕ εδώ και καιρό).

Σας θέτουμε υπόψη ότι όταν τα μεγάλα «φιλέτα» του δρόμου θα έχουν πλέον κατασκευαστεί με δημόσιους και κοινοτικούς πόρους προς όφελος εντέλει των πολιτών της Κρήτης που εδώ και χρόνια δικαιούνται αυτό το έργο, δεν θα μπορούν να τα εκμεταλλευτούν, όπως θα ήθελαν, τα ιδιωτικά συμφέροντα των συμπράξεων.

"Sponsored links"

Γιατί υποβαθμίζεται και απαξιώνεται η διεκδίκηση και ωρίμανση σε επίπεδο πλήρων και εγκεκριμένων μελετών και των υπολοίπων τμημάτων; (που κυρίως ανήκουν στο Ν. Χανίων) ώστε να μπορέσει να είναι ώριμο και να υλοποιηθεί ένα ποιοτικό έργο;

Γιατί απαξιώνονται και οι μελετητές και οι μελέτες;

Φτάνει πια αυτή η λογική που έχει επικρατήσει με τον παραγκωνισμό των μελετών και την υποχρηματοδότησή τους που εξυπηρετεί την κατασκευή τελικά φθηνών και μη ποιοτικών έργων. Φτάνει ο παραγκωνισμός και η υποβάθμιση των υπηρεσιών προκήρυξης και επίβλεψης μελετών, όπως και των υπηρεσιών επίβλεψης των έργων και γενικά η υποβάθμιση της Δημόσιας Διοίκησης. Βέβαια κατ’ αυτόν τον τρόπο δικαιολογείται η δημιουργία στη θέση αυτής, ποικίλων σχημάτων συμβούλων, εταιρειών και δομών Α.Ε. με αμφίβολα αποτελέσματα και φυσικά πολλαπλάσια κόστη και που πέραν όλων των άλλων μεγεθύνουν την απόσταση της κοινωνίας από τα δρώμενα.

3. Οι προτάσεις του ΤΕΕ

Για ακόμη μια φορά

Όσον αφορά την πρόταση διαλόγου με όλους τους φορείς της Κρήτης (ως ένα βαθμό αποτελεί απόφαση του προσφάτου Περιφερειακού Συμβουλίου Κρήτης 31-1-08, σε αντίθεση με την πρόταση – εισήγηση επί τούτου του Νομάρχη Χανίων) και η οποία συμφωνεί και με πρόσφατη απόφαση της “A” του ΤΕΕ/ΤΑΚ έχει ως εξής:

  • Εκπόνηση μελέτης τεχνικοοικονομικής διερεύνησης για τις δυνατότητες και τους τρόπους χρηματοδότησης με προοπτική ο ΒΟΑΚ να ολοκληρωθεί συνολικά μέχρι το 2015 και με δεδομένα τα παρακάτω:
  • Διεκδίκηση και χρηματοδότηση των έργων που αντιστοιχούν σε όλες τις μελέτες που έχουν προκηρυχθεί και θα συνταχθούν για τον ΒΟΑΚ, δηλαδή για τα 150 Km, μέσω του ΕΣΠΑ 2007-2013 ή ακόμα και από εθνικούς πόρους.
  • Δεδομένου ότι δεν περιλαμβάνονται στα παραπάνω και σε επίπεδο Ν. Χανίων, τα τμήματα Σούδα – Καλύβες και Βαμβακόπουλο – Κίσσαμος τα οποία ζητούμε επίμονα και εγγράφως (αρ. πρωτ. 1479/08 προς ΝΑΧ και αρ. πρωτ. 1876/08 προς ΥΠΕΧΩΔΕ) να μελετηθούν και να ενταχθούν στο Ε.Π. «Προσπελασιμότητα» του ΕΣΠΑ 2007-2013, ταυτόχρονα με τις συνδέσεις του ΒΟΑΚ με το λιμάνι Σούδας και το Αεροδρόμιο
  • Επιτάχυνση και συντόμευση των απαιτούμενων διαδικασιών περιβαλλοντικών, αρχαιολογικών και άλλων αδειοδοτήσεων που συνήθως καθυστερούν υπερβολικά την έγκριση των μελετών.
  • Ενίσχυση των αντίστοιχων υπηρεσιών – φορέων υλοποίησης τόσο των μελετών όσο και των κατασκευών με άμεση στελέχωση με μόνιμο εξειδικευμένο προσωπικό.

Υπενθυμίζουμε ότι στις δηλώσεις του Υπουργού ΠΕΧΩΔΕ (Μάιος 2008) στο Ηράκλειο (ανακοίνωση τύπου ΥΠΕΧΩΔΕ) διατυπώθηκε ξεκάθαρα για το ΒΟΑΚ ότι «υπό μελέτη βρίσκονται συνολικά 150 χλμ. και στην 4η Προγραμματική Περίοδο έχουν ενταχθεί 80 χλμ. Για τα υπόλοιπα 30 χλμ θα καταβάλουμε προσπάθεια να χρηματοδοτηθούν και να ολοκληρωθούν και αυτά μέχρι το 2013. Τα 80 χλμ που έχουν ήδη ενταχθεί στην 4η Προγραμματική Περίοδο θα κοστίσουν πάνω από 400 εκατ. €, χωρίς να συνυπολογίζεται το κόστος των απαλλοτριώσεων».

Μπορούμε να αφήσουμε να χαθεί η δυνατότητα άμεσα και εντός της συγκεκριμένης Προγραμματικής Περιόδου να αναβαθμιστεί και να ολοκληρωθεί ένας σημαντικός αριθμός χιλιομέτρων στο ΒΟΑΚ και άρα οι αντίστοιχοι πόροι; Τι γίνεται με τις ζωές που θα σωθούν από τα τμήματα του δρόμου που θα αναβαθμιστούν άμεσα; (θυμίζουμε έκθεση του ΕΚΑΒ Κρήτης ότι εκμηδενίζονται τα θανατηφόρα τροχαία στα αναβαθμισμένα τμήματα του ΒΟΑΚ). Γιατί να επιμένουμε στην λογική προώθησης υλοποίησης του έργου με την – αμφισβητούμενη λόγω των σημερινών ιδιαιτεροτήτων του ΒΟΑΚ- μέθοδο παραχώρησης; Ιδιαιτερότητες που σε σημαντικό βαθμό θα αρθούν με την ολοκλήρωση των παραπάνω έργων ώστε να μπορεί να προχωρήσει (ακόμη και μέσω συμπράξεων) η πλήρης ολοκλήρωση και αναβάθμισή του μέχρι το 2015.

Τέλος, παρότι επιμείνει ο κος Νομάρχης στην άρνησή του για συντονισμό των ενεργειών των φορέων σε επίπεδο Νομού, τον καλούμε για ακόμη μία φορά στο τραπέζι του διαλόγου προκειμένου να καταλήξουμε σε μια κοινή πρόταση, αν είναι αυτό δυνατό και ενωμένοι να διεκδικήσουμε την υλοποίησή της (άλλωστε είναι ο αρμόδιος για τη σύγκλιση του άτυπου οργάνου του νομού). Επίσης καλούμε τους κοινοβουλευτικούς εκπροσώπους, αλλά και τους εμπλεκόμενους φορείς του Νομού, να εκφραστούν για το εν λόγω ζήτημα και να αναλάβουν τις αναγκαίες πρωτοβουλίες, καθώς επίσης και όλους τους κοινοβουλευτικούς εκπροσώπους και φορείς σε επίπεδο Κρήτης συνολικά και φυσικά πρωτίστως τον Γ.Γ. της Περιφέρειας, ως υπεύθυνο άλλωστε για την προώθηση και υλοποίηση των αποφάσεων του Περιφερειακού Συμβουλίου και γι αυτό το θέμα.

Στη Συνεδρίαση της Δ.Ε. συμμετείχαν

  • Πιταριδάκης Αντώνης – Πρόεδρος
  • Βογιατζάκης Παρασκευάς – Αντιπρόεδρος
  • Μπροκαλάκης Κων/νος – Γραμματέας
  • Λύκος Σταμάτης – Μέλος
  • Στρογγυλός Ιωάννης – Μέλος
  • Βουλγαράκης Αποστόλης – Μέλος
  • Καζάσης Φώτιος – Μέλος
  • Κλωνιζάκης Μιλτιάδης – Μέλος
  • Επίσης συμμετείχε ο Πρόεδρος της Αντιπροσωπείας ΤΕΕ/ΤΔΚ, Καλογερής Νικόλαος

Το αρθρο δημοσιευτηκε απο τον/την:

Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Η απάντησή σας

Το email σας δεν δημοσιεύεται.

Διαβάστε επίσης
ΚΡΗΤΗ FM 101.5 live
διαφημίσεις