«Διασταυρώσεις»: Τρεις από τους σημαντικότερους σύγχρονους Έλληνες φωτογράφους εκθέτουν τα έργα τους στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων | Φωτός

Κανένα σχόλιο

Γιώργης Γερόλυμπος – Πάνος Κοκκινιάς – Νίκος Μάρκου | Στην έκθεση «Διασταυρώσεις», η οποία πραγματοποιείται στην Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων στην Κρήτη, παρουσιάζονται έργα τριών από τους σημαντικότερους Έλληνες σύγχρονους φωτογράφους, δημιουργώντας έτσι ένα πλαίσιο, στο οποίο εντάσσεται ένα σημαντικό κομμάτι της σύγχρονης Ελληνικής φωτογραφίας.

Παρότι ομαδική έκθεση, πρόκειται για την παρουσίαση τριών ατομικών εκθέσεων, οι οποίες «διασταυρώνονται» στη σχέση του ανθρώπου με το φυσικό ή τεχνητό περιβάλλον και στις βιωματικές αναμνήσεις του κάθε καλλιτέχνη αφηγημένες από τον καθένα με τρόπο ώστε να αφήνουν το δικό του ξεχωριστό αποτύπωμα.

Μέσα από τις εικαστικές διασταυρώσεις αλλά και μέσα από τις διασταυρώσεις ιδεών ο επισκέπτης θα έχει την ευκαιρία να διακρίνει την εξέλιξη του καλλιτεχνικού έργου του κάθε φωτογράφου αλλά και τα στοιχεία, που παρά τις αλλαγές συνεχίζουν να διατρέχουν το έργο του και να αποτελούν βασικό στοιχείο του προβληματισμού του.

"Sponsored links"

Ταυτόχρονα ο τρόπος παρουσίασης και η επιλογή των έργων θα επιχειρήσει να καλλιεργήσει ενδιαφέροντες συσχετισμούς μεταξύ των καλλιτεχνών και των φωτογραφιών τους, μέσα σε ένα εκθεσιακό χώρο, στον οποίο, λόγω της πολυεπίπεδης χωροταξικής του ιδιαιτερότητας, δίνεται από κάποια σημεία η δυνατότητα ταυτόχρονης θέασης των έργων.

Το ενδιαφέρον του Γιώργη Γερόλυμπου εστιάζεται στη σχέση μεταξύ φύσης και ανθρώπινης επέμβασης, όπως αυτή εντοπίζεται στη σύγχρονη τοπιογραφία. Φωτογραφίζει «ενδιάμεσα» τοπία, τμήματα του περιβάλλοντος, που βρίσκονται σε διαρκή μεταβολή λόγω της ανθρώπινης εκμετάλευσης της γης.

Στα περισσότερα έργα του επιλέγει να φωτογραφίσει το «ανθρωποποιημένο» τοπίο όχι μόνο λόγω της εμφανούς παρουσίας έντονων κοινωνικο-πολιτικών αλλαγών, που εγγράφονται επάνω του αλλά κυρίως λόγω της σημασίας αυτού του είδους τοπιογραφίας στη σύγχρονη αναπαράσταση και φωτογραφική πρακτική.

Στα ερευνητικά του ενδιαφέροντα συμπεριλαμβάνεται η αναζήτηση των παραμέτρων και επιπτώσεων του εξωραϊσμού στην σύγχρονη τοπιογραφία και ο μηχανισμός κατασκευής ταυτότητας μέσω του βιωμένου χώρου.

Ο Πάνος Κοκκινιάς πραγματεύεται στις σκηνοθετημένες φωτογραφίες του τη σχέση του ανθρώπου με τον κόσμο και με τον εαυτό́του. Αναζητά τις εκφάνσεις του υπαρξιακού ερωτήματος μέσα στη σημερινή πραγματικότητα και το πώς αυτές μπορούν να καταγραφούν με φωτογραφικά μέσα.

Επικεντρώνεται άλλοτε στη διάρρηξη της σχέσης του ανθρώπου με την καταγωγή του, τη φύση, κι άλλοτε στην αμηχανία του να κατανοήσει την προέλευση και την ταυτότητάτου, μέσα στο ίδιο του το δημιούργημα, την πόλη. Η ύπαρξη της ανθρώπινης παρουσίας, που διακρίνεται σε κάποιες φωτογραφίες του, καλεί τον θεατή, αφού πρώτα εξερευνήσει το τοπίο, να επικεντρώσει την προσοχή του και να ανακαλύψει τα όσα διαδραματίζονται καθώς και τη σχέση τους με το περιβάλλον. Στα έργα του Πάνου Κοκκινιά, η αγάπη του για το ελληνικό τοπίο είναι έκδηλη.

Πέρα από την εμφανή γοητεία, που ασκεί το φυσικό τοπίο στον Νίκου Μάρκου, όπως μαρτυρά η δουλειά του τα τελευταία 20 χρόνια, τα έργα του διέπει ένα συνεχές ενδιαφέρον για τον άνθρωπο και την κοινωνία. Οι Τόποι του μελετάνε την έννοια του φυσικού και του κατασκευασμένου.

Σχεδόν πάντα, υπάρχει ένας τεχνητός κάνναβος πίσω από αυτό, που στις φωτογραφίες του μοιάζει φυσικό. Αλλά αυτά τα δύο στοιχεία δεν είναι ποτέ διακριτά. Μπλέκονται για να δημιουργήσουν τις εικόνες της «ημι-αντικειμενικής πραγματικότητας», που βλέπουμε στην έκθεση.

Οι εικόνες του Μάρκου δεν στοχεύουν στο να δημιουργήσουν ένα τοπίο απαράμιλλης φυσικής ομορφιάς και αρμονίας, ούτε στο να προξενήσουν το αίσθημα της έκπληξης μπροστά σε κάτι φυσικά αναπάντεχο, αλλά «στην κατασκευή μίας νέας πραγματικότητας μέσα από την ανάδειξη της λεπτομέρειας». Η αναγνωρισιμότητα του τοπίου δεν αποτελεί στόχο του καλλιτέχνη, ο οποίος ενδιαφέρεται για την εσωτερική ενατένιση.

"Sponsored links"

«Οι περισσότεροι πιστεύουν ότι η φωτογραφία είναι μια αναπαράσταση της πραγματικότητας αλλά δεν είναι έτσι» όπως αναφέρει ο ίδιος. «Η φωτογραφία χρησιμοποιεί την πραγματικότητα, η οποία όμως δεν είναι αντικειμενική.»

Οι καλλιτέχνες φωτογραφίζουν εσωτερικούς χώρους, πόλεις, τοπία αποτυπώνοντας το αρχιτεκτονικό και το φυσικό περιβάλλον, που συνεχώς αλλάζει και αλλοιώνεται. Tα έργα τους διακατέχονται σταθερά από την έννοια της μεταβολής και της εξέλιξης του φυσικού ή του τεχνητού τοπίου. Αυτό που ο φωτογράφος τοπίου προσπαθεί να κάνει, είναι να δείξει ταυτόχρονα το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον.

Μέσα από τα φωτογραφικά έργα, τα οποία παρουσιάζονται στην έκθεση «Διασταυρώσεις», ο θεατής βρίσκεται αντιμέτωπος με ζητήματα σχετικά με τον επαναπροσδιορισμό της Ελληνικής φύσης, την αντίληψη του ανθρώπου ως μονάδας στο πλήθος, τον ρόλο του σε χώρους κενού ιστορίας. Επιπλέον ο θεατής καλείται να εξερευνήσει τα όρια των αναμνήσεων και να δημιουργήσει χώρους μέσα σε πλαίσια αντιθετικών συμβόλων. Η έκθεση «Διασταυρώσεις» ξεπερνώντας το θεματικό της περιεχόμενο διαμορφώνει την θεματολογία της με βάση το ιδιαίτερο εικαστικό στίγμα του κάθε καλλιτέχνη.

Άννα Χατζηνάσιου                                                                                                                         

Ιστορικός Τέχνης

Γεώργιος Γερόλυμπος

Γεννήθηκε στο Παρίσι το 1973. Σπούδασε Φωτογραφία στην Αθήνα και Αρχιτεκτονική στη Θεσσαλονίκη. Ολοκλήρωσε μεταπτυχιακές σπουδές στην Εικόνα και Eπικοινωνία στο Goldsmiths College, University of London (1998) και διδακτορικό στην Tέχνη και το Design στο University of Derby (2007). Δίδαξε Φωτογραφία στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων-Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, στο Βόλο από το 2008 έως το 2011. Φωτογραφίες του έχουν δημοσιευτεί σε πολλά βιβλία Τέχνης και Αρχιτεκτονικής.

Παράλληλα με την ακαδημαϊκή του δραστηριότητα, εκθέτει την δουλειά του σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Το 2008, με την υποστήριξη υποτροφίας του Ιδρύματος Fulbright, ολοκλήρωσε ένα οδοιπορικό στις ΗΠΑ, ταξιδεύοντας και φωτογραφίζοντας από τη μια ακτή ως την άλλη. Το 2012 αποτέλεσε μέλος της Ελληνικής συμμετοχής στην Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής στη Βενετία, εκθέτοντας εικόνες μεγάλου μεγέθους της Αθήνας ενώ από το 2007 είναι ο επίσημος φωτογράφος της κατασκευής του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Το 2013 συμμετείχε στην κυρίως έκθεση Παντού αλλά Τώρα της 4ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης σε επιμέλεια της Αdelina von Fürstenberg.

GEROLYMPOS3 GEROLYMPOS2 GEROLYMPOS

Πάνος Κοκκινιάς

Ο Πάνος Κοκκινιάς γεννήθηκε στην Αθήνα (1965), όπου ζει και εργάζεται. Σπούδασε φωτογραφία στο School of Visual Arts της Νέας Υόρκης, στο Yale University (MFA) και στο Derby University (PhD) με υποτροφίες του Ι.K.Υ., του Ιδρύματος Ωνάση και του Yale School of Art. Έργα του έχουν δημοσιευθεί σε πολλές ελληνικές και διεθνείς εκδόσεις, μεταξύ των οποίων το Vitamin Ph: New Perspectives in Photography των εκδόσεων Phaidon (2006). Με χορηγία του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος εκδόθηκε στις Η.Π.Α. η μονογραφία του με τίτλο “Here We Are” (PowerHouse Books, New York, 2012).

Στις ατομικές εκθέσεις του περιλαμβάνονται οι ακόλουθες: Panos Kokkinias, BOZAR Centre for Fine Arts, Βρυξέλλες (2012); Galerie Xippas, Παρίσι και Αθήνα (2012, 2007, 2004).

Έχει λάβει μέρος σε ομαδικές εκθέσεις, μεταξύ των οποίων: 4th Singapore International Photography Festival, Σιγκαπούρη (2014); Staging the Domestic, The Hospital Club, Λονδίνο (2014); No Country For Young Men: Contemporary Greek Art In Times Of Crisis, BOZAR Centre for Fine Arts, Βρυξέλλες (2014); The sea is my land, MAXXI National Museum of XXI Century Arts, Ρώμη και Triennalle di Milano, Μιλάνο (2013-2014); Recorded Memories, Goethe Institute, Braunschweig Museum of Photography (Γερμανία), συνέχισε σε Σεράγεβο, Άγκυρα, Rijeka (Κροατία), Βουκουρέστι, Λευκωσία (2013-2014); Vertigo, Galerie Xippas, Γενεύη (2013); Νέα Υόρκη 1991 – 1994, Salon de Bricolage, Αθήνα (2012); The Eye Is A Lonely Hunter: Images Of Humankind, Fotofestival Mannheim, Ludwigshafen, Heidelberg (2011). Έργα του υπάρχουν σε δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές της Ευρώπης και των Η.Π.Α.

KOKKINIAS KOKKINIAS3 KOKKINIAS2

Νίκος Μάρκου

Ο Νίκος Μάρκου γεννήθηκε στην Αθήνα (1959), όπου ζει και εργάζεται. Έργα του έχουν δημοσιευθεί σε πολλές ελληνικές και διεθνείς εκδόσεις, μεταξύ των οποίων το COSMOS, εκδόσεις tetarto (2004) και το Geometries εκδόσεις Αδάμ.

Στις ατομικές εκθέσεις του περιλαμβάνονται οι ακόλουθες: The Future Lies Behind Us (Ν.Μάρκου- Κ.Βελώνης), Γκαλερί ΑΔ, Αθήνα (2014), Monumenta Naturalia, Γκαλερί ΑΔ, Αθήνα (2012), Τόπος: Πτυχές του Χώρου, Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, Θεσσαλονίκη (2010), Τόπος: Πτυχές του Χώρου, Photo Espana, OpenPhoto Cuenca, Ισπανία (2009). Έχει λάβει μέρος σε ομαδικές εκθέσεις, μεταξύ των οποίων: Life Narratives, Faces, Το Ευρωπαικό Πορτραίτο από το 1990, BOZAR – Centre for Fine Art, Βρυξέλλες, Βέλγιο (2015), Life Narratives, Λόγος, Photo Bienalle, Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, Θεσσαλονίκη (2014), Ελληνικές Θάλασσες: Ένα φωτογραφικό ταξίδι μέσα στο χρόνο, Μουσείο Μπενάκη, Αθήνα (2013), Sense of Place: European Landscape Photography, επιμέλεια: Liz Wells, BOZAR-Centre for Fine Art, Βρυξέλλες, Βέλγιο (2012), Τέχνη στην Εποχή της Κατάρρευσης, Γκαλερί ΑΔ, Αθήνα (2010), PhotoΕspaña 2009, Διεθνές Φεστιβάλ Φωτογραφίας και Εικαστικών Τεχνών, Κουένκα, Ισπανία (2009). Έργα του υπάρχουν σε δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές της Ελλάδας και του εξωτερικού.

MARKOY3 MARKOY2 MARKOY

Το αρθρο δημοσιευτηκε απο τον/την:

Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Η απάντησή σας

Το email σας δεν δημοσιεύεται.

Διαβάστε επίσης
ΚΡΗΤΗ FM 101.5 live
διαφημίσεις