Η αναβάθμιση του Αερολιμένα Χανίων

Κανένα σχόλιο

1.       Με αφορμή πρόσφατα δημοσιεύματα στον τοπικό τύπο και κάνοντας μια μικρή αναδρομή στο θέμα της ανάγκης αναβάθμισης του Κρατικού Αερολιμένα Χανίων «Ι. Δασκαλογιάννης», θα ήθελα να υπενθυμίσω τα ακόλουθα, σχετικά με το αεροδρόμιο και την λειτουργία του ως «αερολιμένας διεθνών πτήσεων»:

i.        Το Αεροδρόμιο Χανίων άρχισε να κατασκευάζεται το 1954.   Με την έναρξη της λειτουργίας του, το νέο αεροδρόμιο αντικατέστησε το παλαιό (και ιστορικό) Αεροδρόμιο του Μάλεμε, εξυπηρετώντας και τις δραστηριότητες των αερομεταφορών της Δυτικής Κρήτης.

ii.        Περί τα μέσα της δεκαετίας του ’60 κατασκευάστηκε νέο κτίριο αεροσταθμού, για την εξυπηρέτηση των πολιτικών πτήσεων και αεροσκαφών.

"Sponsored links"

iii.        Στις αρχές της δεκαετίας του ’80 άρχισαν οι διαδικασίες για επέκταση / βελτίωση του αεροσταθμού, κατασκευάστηκε δε νέο κτίριο, επεκτάθηκαν οι επιφάνειες στάθμευσης αεροσκαφών και δημιουργήθηκαν διάφορες συμπληρωματικές υποδομές.   Τα υπ’ όψη έργα περατώθηκαν περί το 1996, και ο νέος (σύγχρονος) αεροσταθμός εγκαινιάστηκε το 1997

iv.        Τέλος, περί τα μέσα της δεκαετίας του ’90, βελτιώθηκαν οι επιφάνειες απο / προσγείωσης (διάδρομοι, δάπεδα, κ.λπ.), για επαύξηση της ικανότητας υποδοχής μεγαλυτέρων αεροσκαφών.

2.       Η διαπίστωση της ανάγκης αναβάθμισης του Κρατικού Αερολιμένα Χανίων, ανάγεται στα τέλη της δεκαετίας του ’90.  Ειδικά δε μετά την αλματώδη αύξηση της τουριστικής κίνησης στα Χανιά και στην Δυτική Κρήτη κατά την περίοδο 1991 – 1996, έγινε πρόδηλο ότι απαιτούνται επενδύσεις σε τρόπο ώστε να είναι δυνατό ν’ ανταποκριθεί το αεροδρόμιο στον ρόλο του, ως βασική πύλη εισόδου και εργαλείο ανάπτυξης της Δυτικής Κρήτης.

3.       Ο νέος αεροσταθμός (του 1997), μετά πάροδο 15ετίας, είναι ήδη «ξεπερασμένος».   Σήμερα και παρά τις όποιες μέχρι σήμερα βελτιώσεις, το αεροδρόμιο των Χανίων παρουσιάζει εικόνα ενός «επαρχιακού αεροδρομίου» με περιορισμένες δυνατότητες, τόσο στα θέματα εξυπηρέτησης αεροσκαφών, όσο και στ’ αντικείμενα διακίνησης επιβατών και εμπορευμάτων.   Διάφορες έγγραφες ενέργειες, τόσο της Διοίκησης του Αερολιμένα και των φορέων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, όσο και των εργαζομένων στο αεροδρόμιο, αποδεικνύουν ότι, από το 2001, προβάλλονται και επαναλαμβάνονται, σταθερά και στερεότυπα, οι ίδιες απαιτήσεις για αναβάθμιση χωρίς αποτέλεσμα.

4.       Τα προβλήματα και οι ελλείψεις που παρατηρούνται σήμερα στο αεροδρόμιο των Χανίων είναι σύνθετα και συναρτώνται με πλήθος παραμέτρων και παραγόντων.   Θεωρώ ότι, η σημαντικότερη εξ αυτών είναι η έλλειψη βούλησης. Από τις αρχές του νέου Αιώνα, όταν δεν είχε ακόμη τεθεί θέμα «οικονομικής κρίσης», η ανταπόκριση των «αρμοδίων» είναι ελάχιστη.   Ωστόσο, ακόμη και σήμερα, εν μέσω των όποιων οικονομικών δυσχερειών που διέρχεται η Χώρα, είναι πρόδηλο ότι προέχουν τα θέματα που επηρεάζουν την ΑΣΦΑΛΕΙΑ των ΠΤΗΣΕΩΝ και των ΕΠΙΒΑΤΩΝ.   Η παράμετρος «διαθέσιμες πιστώσεις» είναι καθοριστική, αλλά όχι πρωτεύουσα για τις υπόψη υποδομές.

5.       Σήμερα, μετά κυοφορία τόσων ετών, σαν θέματα που απαιτούν δράσεις αντιμετώπισης ως άκρως απαραίτητα και κατεπείγοντα, ενδεικτικά αναφέρονται:

i.        Η επέκταση και αναβάθμιση του υφιστάμενου κτιρίου του αεροσταθμού,

Αντιμετώπιση της απαράδεκτης / τριτοκοσμικής κατάστασης που επικρατεί στον αερολιμένα κατά τους θερινούς μήνες, εκθέτοντας ανεπανόρθωτα τόσο τα Χανιά, όσο και την Κρήτη και την Χώρα ολόκληρη, στα μάτια της παγκόσμιας τουριστικής κοινότητας.   Αφορά, ουσιαστικά στον διπλασιασμό της επιφάνειας του κτιρίου του αεροσταθμού.

ii.        Η κατασκευή νέου – σύγχρονου Πύργου Ελέγχου (ΠΕΠ), σε κατάλληλη θέση με σύγχρονο εξοπλισμό και ευκολίες,

"Sponsored links"

Ο υφιστάμενος Πύργος Ελέγχου, είναι ηλικίας 55 ετών περίπου.   Ο ΠΕΠ αυτός έχει παύσει πλέον ν’ ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες, ειδικά κατά τους θερινούς μήνες (όταν η τουριστική κίνηση και οι πτήσεις charter αυξάνονται κατακόρυφα).   Η απαίτηση αφορά στην αντιμετώπιση ΣΟΒΑΡΟΤΑΤΩΝ δυσλειτουργιών.   Η κατασκευή, εξοπλισμός και στελέχωση ενός «νέου – σύγχρονου Πύργου Ελέγχου» είναι σχετικά δαπανηρή, επίπονη και χρονοβόρα προσπάθεια, αλλά είναι ΜΟΝΟΔΡΟΜΟΣ.

iii.        Η εγκατάσταση και λειτουργία RADAR Προσέγγισης και λοιπών αναγκαίων ραδιοβοηθημάτων,

Η ύπαρξη RADAR Προσέγγισης και των λοιπών ραδιοβοηθημάτων σ’ ένα σύγχρονο αεροδρόμιο (που υποδέχεται διεθνείς πτήσεις), θεωρείται αυτονόητη.   Αντίθετα, η μη ύπαρξη θεωρείται εγκληματική.   Τόσο το θέμα της ύπαρξης του RADAR όσο και των συστημάτων επικοινωνιών, ραδιοναυτιλίας, ραδιοβοηθημάτων και λοιπών βοηθητικών συστημάτων, είναι δαπανηρές υποθέσεις, αλλά που είναι δυνατό ν’ αντιμετωπισθούν με έξυπνες λύσεις, αναλυτική σκέψη και δημιουργική φαντασία (λ.χ. λήψη αεροπορικής εικόνας από τον κεντρικό Αεροπορικό Έλεγχο (της ΥΠΑ) στην Αθήνα, που δεν θεωρείται και τόσο δαπανηρή λύση, κ.λπ. …).

iv.        Η επέκταση – συμπλήρωση των δαπέδων ελιγμών και στάθμευσης αεροσκαφών,

Κατασκευή δαπέδων και αντιστοίχων υποδομών, με σκοπό την αύξηση της χωρητικότητας του αερολιμένα σε σταθμευμένα αεροσκάφη.   Το θέμα άπτεται της ασφάλειας πτήσεων και εδάφους.   Αρκεί να φανταστεί κανείς ότι δραστηριότητες όπως: επιβίβαση / αποβίβαση επιβατών, φορτοεκφόρτωση αποσκευών και εμπορευμάτων, διακίνηση αεροπορικών καυσίμων, και μετακινήσεις συνεργείων καθαριότητας και τροφοδοσίας των αεροσκαφών, συνωστίζονται σε μια περιορισμένη / μικρή επιφάνεια, συνθέτοντας, ειδικά κατά τους θερινούς μήνες, ένα εφιαλτικό puzzle.   Γενικά, τα θέματα συμπλήρωσης των δαπέδων δεν θεωρούνται πολύ δαπανηρά, ακόμα και αν απαιτηθούν απαλλοτριώσεις.

v.        Η κατάλληλη στελέχωση των υπηρεσιών και δραστηριοτήτων του Κρατικού Αερολιμένα Χανίων,

Αφορά στην στελέχωση των υπηρεσιών και δραστηριοτήτων της ΥΠΑ, με κατάλληλο και κατάλληλα εκπαιδευμένο προσωπικό, ικανό ν’ ανταπεξέλθει στις απαιτήσεις ενός σύγχρονου αερολιμένα.   Είναι προφανές ότι το ευαίσθητο θέμα της στελέχωσης με προσωπικό ΔΕΝ θα πρέπει να τύχει πολιτικής εκμετάλλευσης…

και

vi.        Η σύνδεση του αεροδρομίου με τον Βόρειο Οδικό Άξονα της Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.),

Εκτέλεση σειράς έργων και παρεμβάσεων για ρύθμιση των κυκλοφοριακών συνθηκών στον Β.Ο.Α.Κ. για σύνδεση του αεροδρομίου με την βασική κυκλοφοριακή αρτηρία του Νομού.   Εξ’ άλλου θα πρέπει να ληφθεί μέριμνα για διασύνδεση του αεροδρομίου με την άλλη πύλη εισόδου του Νομού, το Λιμάνι της Σούδας.   Δεν νοείται σύγχρονο αεροδρόμιο χωρίς πλήρες δίκτυο οδικών (τουλάχιστο) συνδέσεων.

6.       Ως τόσο, πέραν των ανωτέρω, θ’ απαιτηθεί ν’ αντιμετωπισθούν και πλήθος άλλα προβλήματα και ελλείψεις, ήσσονος σημασίας (που δεν επηρεάζουν άμεσα την ασφάλεια των πτήσεων ή / και των επιβατών), τα οποία όμως αποτελούν προϋποθέσεις για την καλή και ασφαλή λειτουργία ενός «αξιοπρεπούς» αερολιμένα.   Σαν τέτοια, που απαιτούν μελέτη, προγραμματισμό και υλοποίηση, ενδεικτικά αναφέρονται (χωρίς ανάλυση):

i.        Η εξασφάλιση ικανού όγκου αεροπορικών καυσίμων και η ομαλή τροφοδοσία των αεροσκαφών,

ii.        Η εξασφάλιση υπηρεσιών Ασφάλειας, Φρούρησης και Αστυνόμευσης (για τον πολιτικό τομέα και σε απόλυτη συνεργασία με τις υπηρεσίες της Π.Α.),

iii.        Η εξασφάλιση υπηρεσιών και συστημάτων αυτόματης διαχείρισης / διακίνησης αποσκευών και εμπορευμάτων (με την κατάλληλη ηλεκτρονική παρακολούθηση / σήμανση),

iv.        Εξασφάλιση υπηρεσιών καθαριότητας για όλους τους χώρους του αεροσταθμού και του αερολιμένα,

v.        Εξασφάλιση τακτικής συγκοινωνίας με την πόλη των Χανίων.

7.       Επισημαίνεται ότι, τα προς αντιμετώπιση θέματα / προβλήματα του Κρατικού Αερολιμένα Χανίων είναι, κατά πρώτον, θέματα ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΠΤΗΣΕΩΝ, δευτερευόντως δε θέματα οικονομικής ανάπτυξης της περιοχής και του Νησιού.   Δηλαδή υπάρχει κίνδυνος να θρηνήσουμε θύματα αν δεν ληφθούν άμεσα γενναίες αποφάσεις προς κάλυψη των ελλείψεων και αντιμετώπιση των προβλημάτων.   Πέραν τούτων, υπάρχουν και συμβατικές υποχρεώσεις της Ελλάδας έναντι των διεθνών οργανισμών (FAA, ICAO, κ.λπ.) που θα πρέπει να καλυφθούν το συντομότερο, προκειμένου ν’ αποφευχθεί περαιτέρω υποβάθμιση της κατηγορίας των Εθνικών μας αερομεταφορών.

8.       Λαμβάνοντας αφορμή τα πρόσφατα δημοσιεύματα στον τοπικό τύπο, επισημαίνω τα ακόλουθα:

i.        Ήδη, από τα τέλη της δεκαετίας του ’90, έχουν επισημανθεί τα προς αντιμετώπιση προβλήματα του αεροδρομίου Χανίων.

ii.        Από τότε, τόσο οι αρμόδιοι Φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης όσο και εγώ, με αλλεπάλληλες επιστολές προς όλους τους κατά περίπτωση αρμόδιους και εμπλεκόμενους, έχουμε καταδείξει, τονίσει, παρακαλέσει και καταγγείλει, την αδιαφορία και αναβλητικότητα.

iii.        Με κάθε τρόπο και σε όλους τους τόνους, έχουμε προβάλει την απαίτηση για το αυτονόητο: να ληφθούν άμεσα γενναίες αποφάσεις προς κάλυψη των ελλείψεων και αντιμετώπιση των προβλημάτων.

iv.        Ενδεικτικά αναφέρω σχετικές μου ενέργειες προς Κυβερνητικά Όργανα, με ημερομηνίες 27 Απρ 2004, 7 Ιουλ 2005, 13 Φεβ 2007, 4 Φεβ 2008 και 25 Αυγ 2009.

v.        Εξ’ άλλου, για συνολική αντιμετώπιση των αντιστοίχων θεμάτων, έγιναν, τον Αύγουστο / Σεπτέμβριο του 2008, από τον (τότε) Υπουργό Μεταφορών κ. Κώστα Χατζηδάκη, ενέργειες εξέτασης και προγραμματισμένης δράσης.   Τα αντίστοιχα θέματα συζητήθηκαν κατά την συνεδρίαση της Διυπουργικής Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων (3 Σεπ 2008), προς εμπλοκή του ιδιωτικού τομέα στην ανάπτυξη / βελτίωση των αερομεταφορών.

vi.        Τον Ιανουάριο του 2010, ο Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Δ. Ρέππας με τον Υφυπουργό του κ. Ι. Μαγκριώτη, επισκέφτηκαν την Κρήτη και, μετά από περιοδεία και επισκέψεις σε περιοχές εκτελουμένων έργων, ανακοίνωσαν ότι προχωρεί το πρόγραμμα για εκσυγχρονισμό του αεροδρομίου Χανίων, κόστους 70 εκατ. ΕΥΡΩ, και ότι, μέσα στο 2010 θα δημοπρατηθούν τα έργα, καθώς «ολοκληρώνεται η διαδικασία των τευχών δημοπράτησης.   Στον προγραμματισμό υπάρχει και η σύνδεση του ΒΟΑΚ με το αεροδρόμιο …».

vii.        Τον Μάιο 2010, ο Υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Ν. Σηφουνάκης, μετά από ερώτηση του Βουλευτή Χανίων του ΠΑΣΟΚ κ. Σήφη Βαλυράκη, βεβαίωνε ότι η μελέτη εφαρμογής του έργου «Επέκταση Κτιρίου Αεροσταθμού – Νέος Πύργος Ελέγχου Αεροσκαφών και Διαμόρφωση Περιβάλλοντος Χώρου» βρίσκεται στο τελικό στάδιο (φάση ελέγχου), και του διαβίβασε έγγραφο της ΥΠΑ σχετικό με την πορεία έγκρισης του προγραμματισμένου έργου και αναλυτικό ενημερωτικό σημείωμα της ίδιας Υπηρεσίας.   Σύμφωνα μ’ αυτό:

«… ο προϋπολογισμός για το σύνολο του έργου ανέρχεται σε 80 εκατ. Ευρώ, και περιλαμβάνει:

  • επέκταση του αεροσταθμό κατά 16.000m2, σε 3 επίπεδα (υπόγειο, ισόγειο, Α’ όροφος) που θα μπορεί να εξυπηρετεί 2.100 επιβάτες και στις δυο κατευθύνσεις (ή 1.400 επιβάτες ανά κατεύθυνση),
  • την κατασκευή νέου Πύργου Ελέγχου Αεροσκαφών 1.500m2,
  • την αναδιαρρύθμιση και αναβάθμιση των χώρων του υφιστάμενου αεροσταθμού και
  • την διαμόρφωση του απαιτούμενου περιβάλλοντος χώρου του αεροσταθμού.

… η μελέτη του έργου εκπονείται από εξωτερικό μελετητικό γραφείο και έχει ήδη εκπονηθεί η μελέτη εφαρμογής (τελικό στάδιο).   Επιπλέον έχει υποβληθεί στην ΕΥΠΕ του πρώην ΥΠΕΧΩΔΕ η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου και αναμένεται η έκδοση των Π.Ο..   Τέλος, εντός του 2010 θα εκπονηθεί η Μελέτη Ωρίμανσης του έργου προκειμένου να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ 2007-2013. …»

9.       Οι ελλείψεις και τα προβλήματα που παρατηρούνται στον Κρατικό Αερολιμένα Χανίων είναι σύνθετα.   Ωστόσο, ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΠΡΩΤΟΤΥΠΑ ΟΥΤΕ ΚΑΙΝΟΦΑΝΗ.   Ανάλογα προβλήματα έχουν παρουσιαστεί στις περισσότερες χώρες του κόσμου και έχουν αντιμετωπισθεί με επιτυχία (με πολύ οικονομικό ή με λιγότερο οικονομικό τρόπο).   Σε κάθε περίπτωση, ανάλογα προβλήματα αντιμετωπίζονται με πολιτικό θάρρος και με την λήψη γενναίων αποφάσεων.   Στις περιπτώσεις αυτές «φτηνές / οικονομικές» αποφάσεις δεν υπάρχουν.

10.    Την τελευταία 10ετία εναλλάσσονται στην Κυβέρνηση οι Πολιτικές Δυνάμεις εξουσίας (Ν.Δ. και ΠΑΣΟΚ), και έχουν, όλες ανεξαιρέτως, από τα πλέον επίσημα χείλη Υπουργών, Υφυπουργών και Γενικών Γραμματέων, αυτή την περιβόητη και πολυαναμενόμενη αναβάθμιση του Κρατικού Αερολιμένα Χανίων.   Θεωρώ ως φυσική συνέπεια την αίσθηση του Χανιώτικού Λαού ότι οι Κυβερνώντες τον εμπαίζουν.

11.    Μετά τα παραπάνω, που σκοπό είχαν να ενημερώσουν για μια ακόμη φορά τους Χανιώτες, καλώ την Κυβέρνηση, να δημοπρατήσει, επί τέλους, τα έργα αυτά, χωρίς άλλες καθυστερήσεις.   Ομοίως, καλώ τις αρμόδιες Υπηρεσίες και τους Περιφερειακούς και Τοπικούς Φορείς, να ενώσουμε την απαίτησή μας, ώστε να δούμε να υλοποιούνται τα εδώ και δέκα χρόνια προγραμματισμένα έργα για τον Κρατικό Αερολιμένα Χανίων, επ’ ωφελεία της ασφάλειας των Πτήσεων (άρα όλων μας και των παιδιών μας), του τουρισμού της Δυτικής Κρήτης, και της ομαλής λειτουργίας του Διεθνούς Αεροδρομίου Χανίων.

Εμμ. Ν. Κελαϊδής

Πτέραρχος ε.α.- Πολ. Μηχανικός

Πολιτευτής Χανίων

Στα : Θεσεις

Το αρθρο δημοσιευτηκε απο τον/την:

Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Η απάντησή σας

Το email σας δεν δημοσιεύεται.

Διαβάστε επίσης
διαφημίσεις