14.8 C
Chania
Saturday, April 20, 2024

Θανατηφόρες διαφημιστικές πινακίδες – Επανέρχονται, παρά τις αντιδράσεις, οι ρεκλάμες στους δρόμους

Ημερομηνία:

Σφοδρές αντιδράσεις προκάλεσε σε ΜΜΕ, κόμματα της αντιπολίτευσης, φορείς σχετικούς με τις συγκοινωνίες, ακόμα και στην ίδια την Περιφέρεια Αττικής, η απόφαση της κυβέρνησης να επαναφέρει τις υπαίθριες διαφημιστικές πινακίδες στους ελληνικούς δρόμους.

Ειδικοί των συγκοινωνιών μιλούν για «θανατηφόρες» πινακίδες, καθώς στο παρελθόν έχουν – σύμφωνα με έρευνες αλλά και στοιχεία της Τροχαίας – συμβάλει καθοριστικά στην πρόκληση θανατηφόρων τροχαίων.

Οι αντιδράσεις έχουν προκληθεί καθώς, όπως αναφέρουν οι καταγγέλλοντες, η κυβέρνηση προχώρησε στην υλοποίηση της απόφασής της χωρίς καμία διαβούλευση και αγνοώντας επιδεικτικά την Τοπική Αυτοδιοίκηση και τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας, τροποποιώντας τους όρους και τις προϋποθέσεις για την προβολή υπαίθριας διαφήμισης.

Για το θέμα μάλιστα κατέθεσαν ερώτηση στη Βουλή προς τους υπουργούς Εσωτερικών, Ανάπτυξης, Περιβάλλοντος, Υποδομών και Πολιτισμού 53 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ με πρωτοβουλία της βουλευτού Δυτικού Τομέα Αθηνών Χαράς Καφαντάρη.

Υπενθυμίζεται ότι η τοποθέτηση των εν λόγω πινακίδων απαγορεύεται από το 2014 βάσει της Διεθνούς Συμβάσεως της Βιέννης για την Οδική Σήμανση και Σηματοδότηση, που κυρώθηκε με τον ν. 4266/2014 και έχει υπερνομοθετική ισχύ.

Την ενόχλησή του εκφράζει μεταξύ άλλων και ο περιφερειάρχης Αττικής Γιώργος Πατούλης, σημειώνοντας σε ανακοίνωσή του ότι «η νέα ΚΥΑ που προωθεί η κυβέρνηση θα έπρεπε, πριν ανακοινωθεί, να είχε αποτελέσει αντικείμενο εκτεταμένης, σοβαρής και υπεύθυνης διαβούλευσης με την Αυτοδιοίκηση».

Δώρο σε συμφέροντα 

«Δώρο της κυβέρνησης σε συμφέροντα» χαρακτηρίζει ο τομεάρχης Εσωτερικών της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ την επαναφορά των επικίνδυνων διαφημιστικών πινακίδων.

Συγκεκριμένα σε δήλωσή του ο Χρήστος Σπίρτζης, τομεάρχης Εσωτερικών της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ και βουλευτής Α’ Ανατολ. Αττικής, αναφέρει:

«Ο πιο ‘‘πράσινος’’ πρωθυπουργός που πέρασε από τη χώρα, για ακόμα μια φορά, θυσιάζει τον ελεύθερο κοινόχρηστο χώρο των πολιτών στον βωμό των συμφερόντων, καθώς, όπως αποδεικνύεται, τα συμφέροντα των διαφημιστικών εταιρειών είναι πιο ισχυρά.

Ενώ η ασφάλεια των πολιτών και των οδηγών οφείλει να αποτελεί πρωταρχική μέριμνα, καθώς στο πρόσφατο παρελθόν τα διαφημιστικά πλαίσια έχουν συμβάλει στην πρόκληση θανατηφόρων τροχαίων.

Ενώ το δικαίωμα των πολιτών και των δήμων στον σχεδιασμό και τη διαχείριση του ελεύθερου δημόσιου χώρου είναι συνταγματικά κατοχυρωμένο.

Η άμεση ανάκληση της ΚΥΑ από την κυβέρνηση είναι απαίτηση όλων μας στη μνήμη των συμπολιτών μας που χάθηκαν από διαφημιστικές πινακίδες».

Εκχώρηση ελεύθερου χώρου

"google ad"

Ο τομεάρχης Περιβάλλοντος και Ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ Σωκράτης Φάμελλος μίλησε για μια απόφαση που ήρθε χωρίς να προηγηθεί κανενός είδους διαβούλευση για να υποβαθμίσει την ποιότητα και την ασφάλεια του αστικού περιβάλλοντος: «Σε περιοχές όπως οι ελεύθεροι χώροι και οι πλατείες θα μπορούν να τοποθετούνται εκ νέου αρκετές μεγάλες, ανομοιόμορφες διαφημιστικές πινακίδες, χωρίς κανέναν κανόνα ως προς τις αποστάσεις μεταξύ τους.

Πρόκειται για εκχώρηση του δημόσιου και του ελεύθερου χώρου στα ιδιωτικά συμφέροντα των διαφημιστικών εταιρειών εις βάρος των συμφερόντων των πολιτών, των πεζών, των ποδηλατών, των ΑμεΑ. Αποτελεί, επίσης, υποβάθμιση της ποιότητας και της ασφάλειας του αστικού περιβάλλοντος».

ΚΥΑ προαναγγελθέντων θανάτων

«Δεν υπάρχει κανένας λόγος να ξαναζήσουμε το αιματηρό παρελθόν της υπαίθριας διαφήμισης με τα δεκάδες θύματα και τη θεσμοποιημένη διαπλοκή» αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο Πανελλαδικός Σύλλογος SOS Τροχαία Εγκλήματα. Είναι απορίας άξιο, αλλά τόσο συνηθισμένο σ’ αυτή τη χώρα, παραμονές (υποτιθέμενης) εξαγγελίας νέου ΚΟΚ, σοβαρότατα θέματα της αρμοδιότητάς του να «λύνονται» στο πόδι από «συναρμόδιους».

Καθόλου τυχαίο δεν είναι το ότι γνώρισε την αποδοκιμασία από το σύνολο των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, συμπολιτευόμενων και αντιπολιτευόμενων (απίστευτη, μάλλον μοναδική εκδήλωση ομοφωνίας!!!). Απέμεινε έτσι μόνος του ο υφυπουργός Θ. Λιβάνιος να ισχυρίζεται πως «δεν είναι αυτό που όλοι νομίζουν», αλλά πως η απόφαση αυστηροποιεί τη νομοθεσία…

Τι προβλέπει η απόφαση

Υπενθυμίζεται ότι με Κοινή Υπουργική Απόφαση, που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, επιστρέφουν οι διαφημιστικές πινακίδες στους δρόμους, κάθετα προς το ρεύμα κυκλοφορίας, στα πάρκα και τις πλατείες.

Η ΚΥΑ ορίζει τους χώρους στους οποίους επιτρέπεται η προβολή υπαίθριας διαφήμισης. Μεταξύ άλλων, επιστρέφουν τα διαφημιστικά πλαίσια τύπου «Πίζας», ύψους 5,5 μέτρων, με πινακίδες 3×4 μέτρων σε απόσταση 2,5 μέτρων από το έδαφος. Η απόφαση ορίζει και τις προδιαγραφές για άλλου είδους διαφημιστικά πλαίσια, όπως τα φωτιζόμενα, τα τύπου «Ρακέτας» και τα τύπου «Πύργου», με ανώτατο ύψος 5,00 μέτρα.

Από το υφυπουργείο Εσωτερικών τονίζεται ότι οι κανόνες που διέπουν την υπαίθρια διαφήμιση εναρμονίζονται με τη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας, καθώς και με τη Σύμβαση της Βιέννης για την Οδική Σήμανση και τη Σηματοδότηση. Αναφέρεται επίσης πως με τη νέα ΚΥΑ εισάγονται για πρώτη φορά ρητές απαγορεύσεις τοποθέτησης διαφημιστικών πινακίδων. Συγκεκριμένα:

•    Απαγορεύεται η τοποθέτηση διαφημίσεων σε επαρχιακές και εθνικές οδούς, σε ανισόπεδους κόμβους, σε σταθμούς διοδίων.
•    Απαγορεύεται η διαφήμιση οπουδήποτε, εφόσον μπορεί να επηρεάσει τους χρήστες της οδού και την κυκλοφορία.
•    Απαγορεύεται η διαφήμιση οπουδήποτε, εφόσον παρεμποδίζεται η θέα των πινακίδων σήμανσης.
•    Απαγορεύεται η τοποθέτηση διαφημίσεων σε οδούς με εγκατεστημένους σηματοδότες.
•    Απαγορεύεται γενικά και οριζόντια σε πεζοδρόμια.
•    Απαγορεύεται η οριζόντια διαφήμιση σε δασικές εκτάσεις.
•    Απαγορεύεται η διαφήμιση σε αρχαιολογικούς χώρους και μνημεία, χωρίς την έγκριση του υπουργείου Πολιτισμού.
•    Απαγορεύεται οριζοντίως η διαφήμιση σε κοιμητήρια και τεχνικά έργα και εργοτάξια.

Ταυτόχρονα ορίζονται καθολικές απαγορεύσεις για τοποθέτηση πινακίδων στο οδόστρωμα κάθε είδους οδού, στις διαχωριστικές νησίδες, στις νησίδες ασφαλείας και στο οδόστρωμα των οδών παρόδιας εξυπηρέτησης, στην ελεύθερη ζώνη όδευσης πεζών, στον οδηγό τυφλών και σε κεκλιμένα επίπεδα (ράμπες), ακόμα και όταν αυτά δεν έχουν διαμορφωθεί.

Προβλέπεται για πρώτη φορά προστασία από τη διαφήμιση των μνημείων που είναι εγγεγραμμένα στον κατάλογο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO (άρθρο 6 παρ. 2 της ΚΥΑ).

Η άδεια για τη χωροθέτηση και την τοποθέτηση διαφημίσεων ανήκει αποκλειστικά στους δήμους. Δίνεται ευρεία εξουσιοδότηση στα δημοτικά συμβούλια να καθορίσουν επιπλέον των προβλεπόμενων με την ΚΥΑ απαιτήσεων και ειδικότερους όρους και προϋποθέσεις, ανάλογα με τις τοπικές ιδιαιτερότητες. Επιπλέον ρητά ορίζεται ότι οι αποφάσεις των δημοτικών συμβουλίων δεν μπορεί να τροποποιούν όρους τοποθέτησης των πλαισίων με τρόπο δυσμενέστερο για το περιβάλλον.

Ακολουθήστε το agonaskritis.gr στο Google News, στο facebook και στο twitter και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Αγώνας της Κρήτηςhttp://bit.ly/agonaskritis
Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Τελευταία Νέα

Περισσότερα σαν αυτό
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Στέφανος Κασσελάκης: Η παρουσίαση του ευρωψηφοδελτίου του ΣΥΡΙΖΑ | Παρακολουθήστε ζωντανά

Το ευρωψηφοδέλτιο του ΣΥΡΙΖΑ παρουσίασε από το Κέντρο Πολιτισμού...

Η Χανιώτισσα συγγραφέας Μάρω Δούκα υποψήφια ευρωβουλευτής με τη Νέα Αριστερά

Την υποψηφιότητα της διακεκριμένης συγγραφέως Μάρως Δούκα για τις...

Με Βέφα Αλεξιάδου, Αγγελική Ηλιάδη και Εύη Βατίδου το ΛΑΟΣ στις Ευρωεκλογές 2024

Τους 42 υποψήφιους για τις Ευρωεκλογές του Ιουνίου ανακοίνωσε...