«Λοβέρδο δεν κάνεις, ούτε για τσοπάνης»: Παθιασμένοι οι μαθητές στην πορεία των Χανίων – Δέσμευση αντιπεριφερειάρχη για στήριξη αιτημάτων των μαθητών και αποστολή σχετικής επιστολής στον Υπουργό Παιδείας | φωτός

Κανένα σχόλιο

Παλιότερα έλεγαν στους νέους ανθρώπους, εννοώντας ότι η ζωή τους τώρα αρχίζει και είναι γεμάτη ευκαιρίες και ελπίδες, ότι «έχουν το μέλλον μπροστά τους». Όμως, πλέον, αυτό το μέλλον είναι τρομακτικό. Κι η διαπίστωση αυτή γίνεται εφιαλτική.
Οι νέοι όμως είναι νέοι, χαμογελούν, ελπίζουν και αγωνίζονται όσο αντίξοες και αν είναι οι συνθήκες. Και σήμερα στα Χανιά πολλές εκατοντάδες νέων, μαθητών των σχολείων των Χανίων βγήκαν στους δρόμους, για να διαδηλώσουν για τα αιτήματα τους

Με ευφάνταστα συνθήματα όπως αυτο που κάθε φορά που κάποιος μαθητής ξεκίναγε, ξεσήκωνε όλους τους υπόλοιπους: «Λοβέρδο δεν κάνεις ούτε για τσοπάνης, δεν είμαστε τα πρόβατα που ότι θέλεις κάνεις».

Με μια πρώτη ματιά, τα αιτήματα και ο αγώνας των μαθητών σχετίζεται με τη μαθητική τους ζωή. Όμως με μια πιο προσεκτική ματιά, γίνεται εμφανές ότι αφορά το μέλλον τους, το οποίο δίχως αγώνα προδιαγράφεται μαύρο. Γιατί ένα μέλλον που σου στερούν τη δυνατότητα να σπουδάσεις, είτε λόγω οικονομικής αδυναμίας και κρίσης είτε εξαιτίας ενός εκπαιδευτικού συστήματος που δε σου επιτρέπει να μορφωθείς, δε μπορεί παρά να είναι ένα δυσοίωνο μέλλον για τη νεολαία σε μία κοινωνία που χωρά όλο και λιγότερους.

"Sponsored links"

Οι νέοι, απ’ ότι φαίνεται, δε θέλουν αυτή την κοινωνία των λίγων προνομιούχων που μπορούν να σπουδάζουν, που θα έχουν μέλλον. Ζητούν κάτι διαφορετικό. Πιο ελπιδοφόρο.

Στο κείμενο του «Ανοιχτού Συντονιστικού Χανίων» με τίτλο «Νέο Λύκειο, παλιά συνταγή» σημειώνουν:

Πέρυσι, τρεις μέρες πριν την έναρξη των εξετάσεων, το υπουργείο παιδείας αποφάσισε να ανοίξει την τράπεζα θεμάτων ώστε να εκγυμναστούν τα παιδιά με εκατοντάδες δύσκολα θέματα. Κατά την διάρκεια των εξετάσεων οι μαθητές είχαν να αντιμετωπίσουν θέματα εκτός ύλης, με πρόχειρες και ανερμάτιστες εκφωνήσεις, ασκήσεις με μεγάλο βαθμό δυσκολίας. Το εκπαιδευτικό σύστημα με το νέο λύκειο γίνεται πιο ταξικό από ποτέ. Όσοι καθηγητές δεν έχουν οικογένειες με οικονομική δυνατότητα να πληρώνουν για φροντιστήρια και να αγοράζουν γνώση, αποκλείονται από τη δημόσια παιδεία.

Μιλήσαμε και με τον Κώστα από το 2ο Λύκειο Χανίων. Δηλώνει θυμωμένος: «Μετά τις απειλές δε θα μείνουμε στάσιμοι».

Τον ρωτήσαμε τι θα ήθελε να αλλάξει στα σχολεία: «Αυτό που θέλω είναι να μειωθεί η ύλη στην πρώτη και τη δευτέρα λυκείου. Θέλω στην τριτοβάθμια εκπαίδευση να υπάρχει ένας μπούσουλας, στα σχολεία να έχουμε καθηγητές και βιβλία. Και θέλω να φτιάξουν ένα νέο σύστημα όπου να μην εξαρτώνται όλα τόσο πολύ από τα λεφτά που έχει κάποιος γιανα κάνει ιδιαίτερα και φροντιστήρια».

Και οι καθηγητές δίπλα στους μαθητές

LO062094

Μαζί με τους μαθητές και οι καθηγητές τους που είχαν κηρύξει τρίωρη στάση εργασίας για να παρευρεθούν στην πορεία.

Ο Άρης Ρέττος, πρόεδρος της ΕΛΜΕ Χανίων, σε ερώτησή μας σχετικά με τις αμφιλεγόμενες προσπάθειες που έχουν γίνει από το Υπουργείο για να σταματήσουν οι καταλήψεις είπε κάτι που μου δημιούργησε εντύπωση: «Το καθεστώς μπροστά στον κίνδυνο να υπάρξει εξέγερση και ανατροπή, αφού η καταπίεση είναι μεγάλη και την υφίσταται όλη η κοινωνία, προσπαθεί να τρομοκρατήσει. Και όπως βλέπετε σήμερα από τον παλμό της διαδήλωσης, την καταπίεση υφίσταται και το πιο ευαίσθητο κομμάτι αυτής της κοινωνίας που είναι η νεολαία. Η οποία ανησυχεί ιδιαίτερα εξαιτίας του μέλλοντος. Βλέπετε, η νεολαία έχει όλο το μέλλον μπροστά της».

"Sponsored links"

Και συνέχισε: «Για όποιον θέλει να καταλάβει τι συμβαίνει στην ελληνική κοινωνία, και με τις ποινικές διώξεις εναντίον όσων αντιστέκονται, με το κυνηγητό των πιο ενεργών τμημάτων της κοινωνίας, τους τιμωρούς προς παραδειγματισμό της υπόλοιπης κοινωνίας. Στην κοινωνία μιλάνε όταν κυνηγούνε όσους αγωνίζονται. Λένε στον πολίτη: «κοίτα τη δουλειά σου, για να μην μπλέξεις».»

Για τον κ. Ρέττο, οι προσπάθειες του Υπουργείο κινούνται στο επικοινωνιακό μόνο επίπεδο. Προσπαθούν να δημιουργήσουν μία τεχνητή ανησυχία στους γονείς σχετικά με τις μαθητικές διαμαρτυρίες:

«Οι γονείς πρέπει με ξεκάθαρο μυαλό να έχουν στο μυαλό τους ότι τα παιδιά τους αγωνίζονται. Προφανώς η νεολαία δε σκέφτεται με τα σχήματα και τις λογικές που έχουμε εμείς οι μεγαλύτεροι στο κεφάλι μας. Αυτό όμως δε σημαίνει ότι δεν έχουν αυθεντικό τρόπο να εκφράζουν τις αγωνίες τους. Πώς είναι δυνατόν να λες τη νεολαία «θρασίμι»;. Βρίσκεις άλλους τρόπους προσέγγισης αν θεωρείς ότι έχουν άδικο, και δεν τους στοχοποιείς στα μάτια της υπόλοιπης κοινωνίας. Αυτά τα κάνουνε τα απολυταρχικά καθεστώτα. Νομίζω ότι τα παιδιά αυτό που κάνουνε είναι υγιές. Η εικόνα που έχω εγώ συγκριτικά με άλλες χρονιές, είναι πως έχουν μεγάλη ωριμότητα. Και βλέπεις μία αυθεντική αγωνία»

Σύσκεψη με τον Αντιπεριφερειάρχη Χανίων

LO062181

Η πορεία ακολούθησε την καθιερωμένη διαδρομή, είχε παλμό και ένταση. Δεν έγιναν επεισόδια και η παρουσία της αστυνομίας ήταν διακριτική. Όταν οι μαθητές έφτασαν στην αντιπεριφέρεια Χανίων, κάποιοι απ’ αυτούς ανέβηκαν τα σκαλιά κι ανήρτησαν πανό. Μαζί τους και καθηγητές που ανήρτησαν δικό τους πανό. Χειροκρότησαν όλοι μαζι και φώναξαν συνθήματα ενώ αντιπροσωπεία μαθητών και καθηγητών κατευθύνθηκε στο εσωτερικό του κτιρίου. Εκεί όπου πραγματοποιήθηκε συνάντηση με τον Αντιπεριφερειάρχη Χανίων Απόστολο Βουλγαράκη, για να συζητήσουν τα αιτήματα των μαθητών.

Στη συνάντηση, οι μαθητές εκφράσανε τον προβληματισμό τους σχετικά με την κατάσταση που επικρατεί στα σχολεία

Περιέγραψαν μία κατάσταση στην οποία η πίεση για αποτελέσματα υπό εξαιρετικά αντίξοες συνθήκες, με ελλείψεις σε βιβλία και υλικά, σε εργαστήρια και καθηγητές και με την οικονομική κατάσταση να δυσχεραίνει ακόμα παραπάνω τα πράγματα για έναν μεγάλο αριθμό μαθητών έρχεται τώρα να προστεθεί ένας νέος νόμος που δε δίνει λύσεις στα ήδη έντονα προβλήματα αλλά έρχεται να πολλαπλασιάσει την ήδη μεγάλη πίεση προς μαθητές, γονείς και καθηγητές.

Όμως, υπήρχαν και πιο ειδικές διαπιστώσεις. Ένας μαθητής τόνισε ότι αναγκάζονται να δίνουν εξετάσεις σε μαθήματα που δε διδάσκονται στα δημόσια σχολεία:

«Στο λύκειο πλέον δίνουμε πανελλήνιες για μερικές σχολές σε μαθήματα που δε διδασκόμαστε καθόλου στο σχολείο. Ας πούμε γραμμικό και ελεύθερο σχέδιο για τις σχολές αρχιτεκτονικής και β’ ξένη γλώσσα για σχολές μετάφρασης. Ουσιαστικά έρχεται η αναγνώριση από το κράτος ότι το φροντιστήριο αναλαμβάνει τον ρόλο του δημοσίου στο να διδάσκει τα μαθήματα».

Ο κ. Δαμασκηνός, μέλος του Δ.Σ. της ΕΛΜΕ εστίασε στην απόφαση του Υπουργού Παιδείας κ. Λοβέρδου να ενεργοποιήσει μία πειθαρχική διαδικασία ενάντια στους μαθητές: «Θέση της ΕΛΜΕ είναι ότι οι αγώνες των μαθητών είναι δίκαιοι και δεν πρέπει οι εισαγγελείς και η αστυνομία να αναλαμβάνουν δράση»

Ο κ. Βουλγαράκης συμφώνησε απόλυτα με την παραπάνω θέση. Διαπίστωσε κι αυτός ότι η αστυνομία και τα δικαστήρια δεν έχουν καμία σχέση με τα σχολεία. «Αυτή είναι και η θέση της αντιπεριφέρειας», είπε, τονίζοντας πάντως ότι: «με τις καταλήψεις, έχω αντιρρήσεις. Νομίζω ότι υπάρχουν κι άλλοι τρόποι να διεκδικήσουν τα αιτήματά τους. Αυτή είναι η άποψη μου”.

Ο Αντιπεριφερειάρχης Χανίων θα αποστείλει κείμενο προς τον Υπουργό Παιδείας

LO062154

 

“Δε διαφωνώ καθόλου στο να διεκδικείται», είπε απευθυνόμενος στους μαθητές. «Άλλωστε είναι γνωστά πολλά από τα προβλήματα που αναφέρεται και διαπιστωμένα, όπως με τα βιβλία που κάθε χρόνο υποτίθεται ότι μοιράζονται στην ώρα τους και κάθε χρόνο υπάρχουν ελλείψεις. Με αυτή την λογική σας, σας συμπαραστέκομαι».

Και συνέχισε: «Εάν μου αφήσετε ένα κείμενο, θα το συμπληρώσω με τις δικές μου απόψεις και θα το στείλω σήμερα στον Λοβέρδο». Σε αυτό συμφώνησαν και οι μαθητές και του έδωσαν το κείμενο με τα αιτήματα του Ανοιχτού Συντονιστικού Χανίων.

Ένας άλλος μαθητής είπε ότι εκπροσωπεί ειδικά τους μαθητές της δευτέρας λυκείου. Είπε: «στο γενικό λύκειο θα μείνουν μόνο οι εύποροι μαθητές, μόνο αυτοί που θα μπορούν να πληρώσουν τα φροντιστήριά τους, διότι το σχολείο υποβαθμίζεται και παιδιά που δεν έχουν τη δυνατότητα να συμμετάσχουν στην ιδιωτική εκπαίδευση απλά δε μπορούν να παρακολουθήσουν».

Ο Αντιπεριφερειάρχης, αν και συμφώνησε στα περί υποβάθμισης του δημόσιου σχολείου, στηλίτευσε και τη συμπεριφορά ορισμένων καθηγητών οι οποίοι στον ελεύθερο τους χρόνο, όπως είπε, παραδίδουν ιδιαίτερα μαθήματα σε μαθητές των σχολείων τους. Δημιουργήθηκε μία ένταση αφού αντιδράσανε τόσο μαθητές όσο και οι καθηγητές όμως το θέμα λύθηκε μετά από παρέμβαση του κ. Δαμασκηνού ο οποίος είπε τα εξής, στα οποία όλοι συμφώνησαν:

«Αν υπάρχει μία ελάχιστη μειοψηφία καθηγητών οι οποίοι κάνουν ιδιαίτερα, αυτοί είναι καταδικαστέοι. Πρέπει να ξέρετε όμως ότι ο ελληνικός λαός βρίσκεται στη φτώχια, δεν έχει να πληρώσει για ιδιαίτερα μαθήματα και για μαθήματα στα ιδιωτικά φροντιστήρια».

Ο επόμενος μαθητής που πήρε τον λόγο εστίασε στο μέγεθος της διδακτέας ύλης και στο πώς διδάσκεται:

«Οι καθηγητές μπορούσαν σε ένα χρόνο με το παλιό το σύστημα, να διδάξουν το μισό βιβλίο και από τους 9 μήνες που έχουμε σχολείο τους δύο μήνες να επιμείνουνε και να το κοιτάξουμε λίγο βαθύτερα κάποιο σημείο. Όπως έχουμε πει στα αιτήματα μας ζητούμε μία περισσότερη εμβάθυνση στα μαθήματά μας».

«Ταυτίζομαι απόλυτα με αυτό που είπατε», είπε ο κ. Βουλγαράκης. «Ότι στο δημοτικό σχολείο δίνουν στους μαθητές 29 βιβλία, αυτά παιδιά είναι ασυναρτησίες που κάνει η κυβέρνηση. Είναι παντελώς ανόητο. Δε θα τα διαβάσει κανείς τα βιβλία». Κλείνοντας την παρέμβασή του τόνισε ότι όπως έχουν γίνει τα πράγματα πλέον θα παιρνάνε μόνο εκατό μαθητές κάθε χρόνο από κάθε νομό στα πανεπιστήμια.

«Δε φταίνε οι καθηγητές», είπε ένας άλλος μαθητής, «φταίνε οι από πάνω τους και οι υπουργοί που τους επιβάλλουνε να βγάλουμε μία συγκεκριμένη διδακτέα ύλη».

«Συμφωνώ απολύτως», είπε ο Αντιπεριφερειάρχης. Και συνέχισε «…δε μπορείς να βάζεις τόση πολύ ύλη και να απαιτείς από τον άλλο να τα διαβάσει για να περάσει στο πανεπιστήμιο. Ασφαλώς συμφωνώ, και δεν είναι απλά δίκαιο το αίτημά σας, απορώ πώς υπουργός είδε τα βιβλία και επέτρεψε να πάνε στο σχολεία να τα διδάσκουν στα παιδιά».

«Αφού συμφωνείτε με εμάς», συνέχισε άλλος μαθητής, «να συνυπογράψετε τα αιτήματά μας». «Ο κ. Λοβέρδος, απ’ ότι φαίνεται, δεν τον ενδιαφέρει να μάθει, αφού βγαίνει και λέει ότι κάνουμε τις κινητοποιήσεις για την επέτειο του Πολυτεχνείου! Δεν ξέρει καν τα αιτήματά μας! Αυτό που θέλουμε λοιπόν από εσάς, αφού συμφωνείτε με τα αιτήματά μας είναι να στείλετε ένα κείμενο στον κ. Λοβέρδο, όπως έχουμε συνεννοηθεί και με συντονιστικά άλλων πόλεων της χώρας, για να δει ότι δεν είναι μόνο οι μαθητές. Είστε και εσείς οι αρχές, οι αντιπεριφερειάρχες και οι δήμαρχοι. Είναι οι καθηγητές, είναι οι γονείς, είναι οι φοιτητές. Και οι καταλήψεις γίνονται για να καταρρεύσει αυτό το σύστημα το οποίο μας ισοπεδώνει. Το νέο σύστημα παρατείνει ένα άσχημο βίωμα που ήταν στην Τρίτη λυκείου και τώρα το κάνει από την πρώτη λυκείου».

Ο κ. Βουλγαράκης συμφώνησε ότι θα στείλει σχετικό έγγραφο στον υπουργό παιδείας.

Να σημειώσουμε ότι εκ μέρους της ΕΛΜΕ Χανίων στη σύσκεψη συμμετείχαν, ο πρόεδρος του Δ.Σ. Άρης Ρέττος, και τα μέλη Φώτης Μπιχάκης και Δημήτρης Δαμασκηνός ενώ από την Ένωση Γονέων συμμετείχε o Ναπολέων Ξιφαράς.

Ποια είναι τα αιτήματα

Τα αιτήματα των μαθητών, όπως καταγράφονται στο κείμενο του Ανοιχτού Συντονιστικού Χανίων, είναι τα εξής:

  • Κατάργηση της τράπεζας θεμάτων
  • Διορισμός περισσότερων καθηγητών αφού πολλά σχολεία έχουν τεράστιες ελλείψεις
  • Λιγότερη ύλη καθώς οι συνθήκες λειτουργίας των σχολείων καθιστούν αδύνατο να βγει στον διαθέσιμο σχολικό χρόνο
  • Τα βιβλία να δίνονται την ώρα τους και να μην καθυστερούν γιατί αυτό έχει αντίκτυπο και στην πορεία των μαθημάτων
  • Η ύλη να δίνεται εγκαίρως

Ετοίμαζαν φαγητό για τους συμμετέχοντες στην πορεία στα σχολεία της πόλης

1_6 1_5 1_4 1_3 1_2 1_1 1

Τελειώνοντας, να σημειώσουμε ότι ενώ γινόταν η πορεία σε αρκετά σχολεία της πόλης μας τα οποία τελούν υπό κατάληψη, μαθητές ετοίμαζαν σουβλάκια προς όλους όσους συμμετείχαν στην πορεία. Οι παρακάτω φωτό είναι από το 2ο Γενικό Λύκειο Χανίων στην οδό Κοραή.

Όπως είναι εμφανές το σχολείο έχει αρκετούς μαθητές, παρά τη συμμετοχή της πλειοψηφίας στη σημερινή πορεία στους δρόμους των Χανίων.

Οι φωτός από το 2ο Γ.Λ.Χ. είναι του Νίκου Ν. Αγγελάκη.

Γ.Α.

Στα : Τοπικα

Το αρθρο δημοσιευτηκε απο τον/την:

Ο Γιάννης Αγγελάκης σπούδασε Μέσα Ενημέρωσης και Πολιτισμικές Σπουδές στο Πανεπιστήμιο του Wolverhampton και ακολούθως συνέχισε τις σπουδές του σε επίπεδο MPhil στο Κέντρο για τις Σύγχρονες Πολιτισμικές Σπουδές (CCCS) του Πανεπιστήμιου του Birmingham. Περισσότερα άρθρα και δημoσιεύσεις μου εδώ

Η απάντησή σας

Το email σας δεν δημοσιεύεται.

Διαβάστε επίσης
ΚΡΗΤΗ FM 101.5 live
διαφημίσεις