Πληρώνουμε για να μας αγοράσουν;

Κανένα σχόλιο

ΤΟ SUCCESS STORY ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΣΟΥΡΕΑΛΙΣΜΟΥ: ΑΝΑΚΑΙΝΙΖΟΝΤΑΣ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΑ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΠΡΟΣ ΠΩΛΗΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΤΑΙΠΕΔ, Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΠΛΗΡΩΝΕΙ ΜΕ ΧΡΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΤΙΣ ΙΔΙΩΤΙΚΕΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΟΠΟΙΕΣ ΖΗΤΕΙ ΝΑ ΑΓΟΡΑΣΟΥΝ ΤΑ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΑ

Τα αεροδρόμια Χανίων «Ι. Δασκαλογιάννης» και Θεσσαλονίκης «Μακεδονία» μπαίνουν στο μικροσκόπιο στο τεύχος Ιουλίου του περιοδικού UNFOLLOW. Σε ένα ρεπορτάζ που θα προκαλέσει αντιδράζεις από τις τοπικές αρχές και που θα πρέπει να οδηγήσει άμεσα σε απαντήσεις τονίζεται ότι εδώ και 3,5 χρόνια, προχωράνε οι εξαιρετικά δαπανηρές διαδικασίες ανακαίνισης αεροδρομίων. Αεροδρόμια που – με πρόσχημα την κρίση χρέους και την αναγκαιότητα εξεύρεσης ρευστού – οδηγούνται προς πώληση από το ΤΑΙΠΕΔ. Όμως, δεν είναι το μοναδικό παράδοξο αυτό. Το τρομερό είναι ότι τα χρήματα γι’ αυτές τις ανακαινίσεις πηγαίνουν στις ιδιωτικές εταιρείες οι οποίες εν τέλει ζητούν να αγοράσουν αυτά τα αεροδρόμια!!! Δηλαδή, πριμοδοτούμε την πώλησή τους! Ή, αν προτιμάτε, τους πληρώνουμε τα λεφτά με τα οποία θα αγοάσουν τα αεροδρόμια!! Ακολουθεί ολόκληρο το εξαιρετικού ενδιαφέροντος ρεπορτάζ που υπογράφει ο Αδάμ Γιαννίκος για το περιοδικό UNFOLLOW.

Του Αδάμ Γιαννίκου

"Sponsored links"

Πώς θα φαινόταν άραγε σ’ εσάς αν βάζατε πωλητήριο στο σπίτι σας για να βρείτε λεφτά και την ίδια στιγμή ξεκινούσατε διαδικασίες ανακαίνισης του ίδιου σπιτιού με λεφτά που υποτίθεται ότι δυσκολεύεστε να βρείτε; Αυτό που δεν θα κάνατε εσείς ως κάτοχος της περιουσίας σας, το κάνει το ελληνικό κράτος ως διαχειριστής της δημόσιας περιουσίας στην προσπάθειά του να δείξει στους κηδεμόνες του ότι η οικονομία είναι υπό έλεγχο και πάει καλά.

Όπως αποδεικνύεται από δύο περιπτώσεις δημοσίων έργων στα αεροδρόμια Χανίων και Θεσσαλονίκης, που τα έχουν  αναλάβει οι γνωστές εταιρείες Άκτωρ, συμφερόντων Μπόμπολα – Καλλιτσάντση, και ΕΤΕΘ Α.Ε., συμφερόντων Δάκη Ιωάννου, το success story των μνημονιακών κυβερνήσεων βασίζεται σε μερικά παράδοξα που δείχνουν πως πραγματικά παίζεται το παιχνίδι.

Θα δούμε συγκεκριμένα την περίπτωση των δύο έργων που κατακυρώθηκαν στις παραπάνω εταιρείες: «Επέκταση αεροσταθμού, λοιπές βοηθητικές εγκαταστάσεις και διαμόρφωση περιβάλλοντα χώρου στον Κρατικό Αερολιμένα Χανίων Ι. Δασκαλογιάννης» και «Αναβάθμιση αντοχής χερσαίου τμήματος του διαδρόμου 10-28 Κρατικού Αερολιμένα Θεσσαλονίκης Μακεδονία (ΚΑΘΜ)», ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΎ 110.085.000 και 38.745.000 αντίστοιχα.

Το παράδοξο είναι ότι μήνες πριν οι εν λόγω εταιρείες αναλάβουν τα συγκεκριμένα έργα επέκτασης και συντήρησης, τα δικαιώματα επέκτασης και συντήρησης των αεροδρομίων είχαν περάσει στον έλεγχο του ΤΑΙΠΕΔ με σκοπό την ιδιωτικοποίησή τους. Όπως διαφημίζει το Ταμείο, τα περιφερειακά αεροδρόμια «έχουν πολύ σημαντική κρυφή αξία που πηγάζει από την δυνατότητα βελτίωσης της χρήσης των υποδομών των αεροδρομίων, όσο και από τη δυνατότητα εμπορικής ανάπτυξης και ανάπτυξης των ακινήτων, τα οποία μένουν σήμερα υπανάπτυκτα και υποχρησιμοποιούνται. Η αναβάθμισή τους μπορεί να ενισχύσει το προφίλ της Ελλάδας ως τουριστικό προορισμό».

Το έργο επέκτασης του αεροδρομίου των Χανίων θεωρείται από τους τοπικούς φορείς το πιο σημαντικό αναπτυξιακό έργο στη δυτική Κρήτη. Στην πορεία της ανάθεσής του έγιναν επανειλημμένες προσφυγές και ενστάσεις με εμπλοκή του Συμβουλίου της Επικρατείας, ενώ, μέχρι να αποφασιστεί ο τελικός νικητής, η χώρα άλλαξε δύο φορές κυβέρνηση. Άλλαξε, επίσης, και το όνομα του αρμόδιου υπουργείου.

Ο αρχικός νικητής δεν ήταν η εταιρεία της οικογένειας Μπόμπολα. Στον αρχικό διαγωνισμό μειοδότρια εταιρεία είχε αναδεχθεί η κυπριακή Νέμεσις Εργοληπτική Δημόσια Εταιρεία ΛΤΔ.

Αν φτιάχναμε ένα χρονολόγιο της ανάθεσης, αυτό θα ξεκινούσε από τον Ιούλιο του 2011, με την έγκριση του  master plan και του νέου προϋπολογισμού του έργου (Απόφαση ΥΠΑ με αρ. πρωτ. Δ7/Γ/22645/3032/19-07-2011, έγγραφο ΥΠΑ με αρ. πρωτ. 200/19/08/2011).

Ο μήνας, όμως, που πρέπει να συγκρατήσουμε είναι ο Φεβρουάριος του 2012. Τότε, με απόφαση του γ.γ. Μεταφορών και Επικοινωνιών του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων (ΥΜΕΔΙ), το έργο εντάσσεται στο επιχειρησιακό πρόγραμμα «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας 2007-2013» (Απόφαση με αρ. πρωτ. 261/φ95/8-02-2012), που υλοποιεί την  αναπτυξιακή στρατηγική στον τομέα των μεταφορών με συνολική δαπάνη 4,3 δις. Ευρώ, από τα οποία 1,58 δις. Προέρχονται από πόρους του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης.

Τον ίδιο μήνα, επί υπουργίας Μάκη Βορίδη στην κυβέρνηση Παπαδήμου, εγκρίνονται η διάθεση πίστωσης 110.085.000,00 € (με ΦΠΑ) για τη δημοπράτηση του έργου. (Απόφαση υπ. ΥΜΕΔΙ με αρ. πρωτ. οικ. 232/α/45/17-02-2012) και η δημοπράτηση του έργου (Απόφαση του υφ. ΥΜΕΔΙ με αρ. πρωτ. οικ. 269/α/45/23-02-2012

"Sponsored links"

Ο διαγωνισμός διενεργήθηκε στις 10 Απριλίου από την Ειδική Υπηρεσία Δημοσίων Έργων αεροδρομίων (ΕΥΔΕ Α/Δ) Νοτίου Ελλάδας και πήραν μέρος δέκα εταιρείες. Ύστερα από τους σχετικούς ελέγχους το έργο κατακυρώθηκε στη Νέμεσις, που υπέβαλε τη χαμηλότερη προσφορά, 43.483.213,63 ευρώ χωρίς αναθεώρηση και ΦΠΑ, με έκπτωση 48,48%. (Πρακτικό Ι της Επιτροπής Διαγωνισμού 26/4/2012).

Τους επόμενους μήνες η Άκτωρ: α) υπέβαλε ένσταση κατά του Πρακτικού (2/5) β) υπέβαλε προδικαστική προσφυγή κατά της κατακυρωτικής απόφασης του διαγωνισμού (10/8) γ) κατέθεσε αίτηση ασφαλιστικών μέτρων ενώπιων του Συμβουλίου της Επικρατείας (4/9), με το σκεπτικό ότι η Νέμεσις δεν είχε την εμπειρία και το οικονομικό μέγεθος για να πραγματοποιήσει το έργο και δεν συγκέντρωνε τα απαραίτητα έγγραφα. Ενώ οι δύο πρώτες απορρίφθηκαν με ισάριθμες αποφάσεις του Σταύρου Καλογιάννη, αναπληρωτή υπουργού Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων (ΑΑΥΜΔ) (αρ. πρωτ. οικ. 919/α/45/31-7-2012 και αρ. πρωτ. οικ. 947/α/23-8-2012), η Επιτροπή Αναστολών του ΣτΕ (Απόφαση αρ. 679/2012, ΕΔ409/2012/30-11-2012 έγγραφο του ΣτΕ) έκανε δεκτή την τελευταία, διατάσσοντας την αναστολή της τελευταίας απόφασης του κ. Καλογιάννη και τη μη κατακύρωση του διαγωνισμού στη Νέμεσις.

Στις 9 Απριλίου 2013, με απόφαση του κ. Καλογιάννη (αρ. πρωτ. 434/α/45) το έργο πέρασε στη δεύτερη μειοδότρια Άκτωρ Α.Ε., με συνολική δαπάνη 61.393.815,82 € (με αναθεώρηση και ΦΠΑ) και μέση έκπτωση 44,43% από τον αρχικό προϋπολογισμό του έργου.

Είχαν περάσει σχεδόν δύο χρόνια από το ξεκίνημα της δημοπράτησης για να αποφασιστεί ο τελικός ανάδοχος ενός περιφερειακού έργου. Σ’ αυτή την περίπτωση, το success story  της κυβέρνησης Σαμαρά θα μπορούσε να περιγραφεί με τη φράση «ο επιμένων νικά».

Στα έργα του αεροδρομίου της Θεσσαλονίκης ο νικητής δεν άλλαξε, κέρδισε όμως κάτι παρόμοιο. Στις 12 Δεκεμβρίου του 2012 το Υπουργείο ΑΑΥΜΔ σε ενημερωτικό σημείωμα συνοψίζει τα σχετικά με το έργο «Αναβάθμιση αντοχής χερσαίου τμήματος του διαδρόμου 10-28 Κρατικού Αερολιμένα Θεσσαλονίκης Μακεδονία (ΚΑΘΜ)» προϋπολογισμού 38.745.000 ευρώ με προθεσμία υλοποίησης 600 ημερολογιακές ημέρες. «Ο νέος διάδρομος θα εξυπηρετεί με ασφάλεια υπερατλαντικές πτήσεις». Η διάθεση πίστωσης και η δημοπράτηση είχαν εγκριθεί επίσης το Φεβρουάριο του 2012 (αρ. πρωτ. οικ. 385/29.02.2012, Απόφαση υπ. ΥΜΕΔΙ, και αρ. πρωτ. οικ. 391/29.02.2012, Απόφαση υφ. ΥΜΕΔΙ, αντίστοιχα).

Για το έργο, που δημοπρατήθηκε στις 8 Μαΐου 2012, κατατέθηκαν επτά προσφορές και μειοδότρια αναδείχθηκε η ΕΤΕΘ ΑΕ, που ανήκει στην J & P Άβαξ Α.Ε., με 25.188.398,41 ευρώ, δηλαδή μέση τεκμαρτή έκπτωση 40,18 %. Οι ενστάσεις και αιτήσεις ασφαλιστικών μέτρων από διάφορες κοινοπραξίες απορρίφθηκαν από το ΣτΕ (αρ. πρωτ. 637/2012, Απόφαση της Επιτροπής Αναστολών του ΣτΕ, αρ. πρωτ. ΕΔ 430/2012/02.11.2012, έγγραφο του ΣτΕ). Το έργο είχε ενταχθεί κι αυτό στο επιχειρησιακό πρόγραμμα «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας 1997-2003» (αρ. πρωτ. 1502/Φ.95/10.06.2010, Απόφαση του γ.γ. ΥΜΕΔΙ).

Και οι δύο εταιρείες κέρδισαν έργα σε αεροδρόμια το 2012-13, όταν το δικαίωμα παραχώρησης των δικαιωμάτων που αφορούν στη χρήση, διαχείριση, ανάπτυξη, επέκταση, συντήρηση και εκμετάλλευσή τους έχει μεταβιβαστεί στο ΤΑΙΠΕΔ από τον Οκτώβριο του 2011 (αριθμ. Πρωτ. 195/27-10-2011, Απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων).

Αυτό διαβάζουμε στην πρόσκληση του ΤΑΙΠΕΔ (1/3) για την υποβολή εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την παροχή υπηρεσιών σε σχέση με τη λειτουργία και συντήρηση 37 περιφερειακών αεροδρομίων του Ελληνικού Δημοσίου, όπου το Ταμείο καλεί «τους πιθανούς επενδυτές να υποβάλουν εκδηλώσεις ενδιαφέροντος για την  παραχώρηση για χρονικό διάστημα τουλάχιστον 30 ετών (η «Παραχώρηση») των υπηρεσιών λειτουργίας και συντήρησης (συμπεριλαμβανομένης της αναβάθμισης και επέκτασης της υποδομής) της Ομάδας Α (οι «Υπηρεσίες»). Στην Ομάδα Α ανήκουν τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης και Χανίων.

Αλλά δεν είναι μόνο αυτό. Στις 10 Μαΐου το ΤΑΙΠΕΔ έδωσε παράταση μέχρι την 31η του ίδιου μήνα για την προθεσμία υποβολής αιτημάτων «παροχής διευκρινήσεων» σχετικά με την παραπάνω πρόσκληση της 1ης Απριλίου. Όπως ανακοίνωσε το ΤΑΙΠΕΔ, υπήρξαν 11 επενδυτικά σχήματα που εκδήλωσαν ενδιαφέρον. Δημοσιεύματα στον Τύπο αναφέρουν πως ένα από αυτά είναι και η κοινοπραξία Vinci – Ελλάκτωρ. Δηλαδή, ενδέχεται ο όμιλος Ελλάκτωρ, του οποίου η μεγαλύτερη κατασκευαστική κέρδισε μετά από μεγάλη δικαστική διαμάχη το έργο επέκτασης του αεροδρομίου των Χανίων να κερδίσει και το δικαίωμα χρήσης, λειτουργίας, διαχείρισης και εκμετάλλευσης του ίδιου αεροδρομίου.

Πώς είναι δυνατόν πολύτιμοι ευρωπαϊκοί πόροι να δίνονται για την αναβάθμιση αεροδρομίων που έχει ήδη αποφασιστεί να πουληθούν σε ιδιώτες; Πληρώνουμε για να μας αγοράσουν;»

(περιοδικό Unfollow Ιούλιος 2013)

Στα : Τοπικα

Το αρθρο δημοσιευτηκε απο τον/την:

Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Η απάντησή σας

Το email σας δεν δημοσιεύεται.

Διαβάστε επίσης
ΚΡΗΤΗ FM 101.5 live
διαφημίσεις