Το «ναυάγιο» του project τηλεκπαίδευση

Κανένα σχόλιο

Του Αλέξανδρου Ζέρβα

Είναι σαφές ότι η κυβέρνηση είχε επενδύσει πολλά (και για διάφορους λόγους) στο project «τηλεκπαίδευση» μετά το κλείσιμο των σχολείων εξαιτίας της κρίσης του κοροναϊού. Δεν είναι τυχαίο ότι πολλοί εκπαιδευτικοί έγιναν στόχοι σκληρών επιθέσεων τόσο από κυβερνητικά στελέχη όσο και από φιλοκυβερνητικά ΜΜΕ, μόνο και μόνο γιατί εξέφρασαν τις σοβαρές επιφυλάξεις τους σχετικά με το κατά πόσο μια τέτοια διαδικασία θα εξασφάλιζε την ισότιμη πρόσβαση όλων (καθηγητών και μαθητών) στην εκπαίδευση.

Κι όμως φαίνεται πως το υπουργείο Παιδείας έρχεται ένα μήνα σχεδόν μετά το κλείσιμο των σχολείων, να παραδεχτεί το αδιέξοδο στο οποίο έχει οδηγηθεί επί του ζητήματος. Κάτι τέτοιο διαφαίνεται μέσα από δύο γεγονότα.

"Sponsored links"

Όταν το υπουργείο Παιδείας ανακάλυψε την «αδυναμία ισότιμης πρόσβασης όλων των μαθητών»

Το πρώτο έχει να κάνει με το έγγραφο που απεστάλη χθες Τρίτη 7/4 προς του διευθυντές των σχολείων με το οποίο το υπουργείο παραδέχεται ότι δεν υπάρχει  ισότιμη πρόσβαση στην εκπαιδευτική διαδικασία από όλους, καθώς όπως επισημαίνεται χαρακτηριστικά: «πολλοί εκπαιδευτικοί και μαθητές (σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης) είτε σε περιοχές με χαμηλό κατά κεφαλήν ΑΕΠ, είτε σε απομακρυσμένες περιοχές, είτε λόγω της οικονομικής κρίσης της χώρας μας δεν έχουν τη δυνατότητα να συμμετέχουν σε εξ αποστάσεως εκπαίδευση λόγω έλλειψης βασικού εξοπλισμού».

Προσθέτει δε ότι «την κατάσταση αυτή επιβαρύνει περαιτέρω το γεγονός ότι αρκετές οικογένειες δεν διαθέτουν επαρκή αριθμό ηλεκτρονικών συσκευών για χρήση στο διαδίκτυο (π.χ. λόγω χαμηλού εισοδήματος, πολύτεκνες οικογένειες, τηλεργασία γονέων/κηδεμόνων)».

Για το λόγο αυτό ζητάει μέχρι την Πέμπτη 9/4 να υπάρξει άμεσα η καταγραφή των σχετικών αναγκών σε επίπεδο κάθε σχολικής μονάδας, προκειμένου «να προβεί στην προμήθεια και παροχή εξοπλισμού φορητών ηλεκτρονικών συσκευών (laptop και tablet) στις σχολικές μονάδες Α/θμιας και Β/θμιας Εκπ/σης, προκειμένου να αξιοποιηθεί από εκπαιδευτικούς ή/και μαθητές, λαμβάνοντας υπόψη τα κριτήρια και τις ιδιαίτερες ανάγκες της κάθε σχολικής μονάδας».

Θα πρέπει να σημειωθεί πάντως ότι ακόμη και να συμβεί κάτι τέτοιο, εκτιμάται ότι είναι απίθανο η προμήθεια του απαραίτητου εξοπλισμού, προκειμένου να έχουν οι πάντες ισότιμη πρόσβαση στην όλη διαδικασία, να έχει ολοκληρωθεί πριν από το τέλος Απριλίου στην καλύτερη περίπτωση. Με άλλα λόγια, η τηλεδιδασκαλία φαίνεται να «πηγαίνει περίπατο», τουλάχιστον για τη φετινή χρονιά. Κάπως έτσι λοιπόν ερχόμαστε στη δεύτερη παραδοχή εκ μέρους του υπουργείου Παιδείας.

Η ύλη των πανελλαδικών «φτάνει» μέχρι τις 10 Μαρτίου

Γιατί μόνο ως τέτοια μπορεί να εκληφθεί η προαναγγελία εκ μέρους της Νίκης Κεραμέως πως η ύλη των πανελλαδικών εξετάσεων θα έχει ως βάση ό,τι είχε διδαχθεί μέχρι τελευταία μέρα λειτουργίας των σχολείων, δηλαδή την 10η Μαρτίου.

Πώς όμως βλέπουν από τη μεριά τους οι εκπαιδευτικοί τις εν λόγω τελευταίες εξελίξεις;

Απώτερος στόχος ο περιορισμός προσλήψεων εκπαιδευτικών;

"Sponsored links"

«Εμείς είχαμε προειδοποιήσει εγκαίρως ότι υπάρχει ένα πολύ μεγάλο κομμάτι μαθητών αλλά και εκπαιδευτικών, που δεν διαθέτουν τα απαραίτητα εργαλεία για την τηλεκπαίδευση. Εγώ για παράδειγμα διαθέτω έναν υπολογιστή desktop 15ετίας, ο οποίος αδυνατεί να υποστηρίξει τέτοια πράγματα» επισημαίνει μιλώντας στο tvxs ο εκπαιδευτικός, Ακρίτας Καλούσης.

Σημειώνει πάντως ότι η τηλεκπαίδευση  «δεν είναι ούτως ή αλλως εκπαιδευτική διαδικασία, καθώς σε καμιά περίπτωση δεν μπορεί να υποκατασταθεί η προσωπική επαφή στην σχολική αίθουσα με την εξ αποστάσεως διδασκαλία».

«Θα πρέπει να καταστεί σαφές ότι ως καθηγητές δεν είμαστε λουδίτες, δεν απορρίπτουμε την τεχνολογία. Χρησιμοποιούμε τους υπολογιστές και το διαδίκτυο, αλλά ως υποστηρικτικά εργαλεία. Δεν είναι όμως η κύρια μορφή διδασκαλίας» προσθέτει.

Ταυτόχρονα όμως τονίζει πως υπάρχει πιθανότατα «κρυφή ατζέντα» στα κυβερνητικά σχέδια, ακόμη κι αν αποτύχει σε πρώτη φάση η εφαρμογή του project. «Η συγκεκριμένη πρακτική, όπως παραδέχεται άλλωστε και πολιτική ηγεσία του υπουργείου, αποτελεί μια «παρακαταθήκη» για το μέλλον κι αυτό είναι πολύ ανησυχητικό για εμάς τους εκπαιδευτικούς. Κι αυτό γιατί φαίνεται ότι προσπαθούν να αντικαταστήσουν την ζωντανή εκπαιδευτική διαδικασία με την εξ αποστάσεως, ιδιαίτερα για απομακρυσμένες περιοχές. Ο απώτερος στόχος είναι σαφής: δεν θέλουν να κάνουν προσλήψεις εκπαιδευτικών» αναφέρει ο κύριος Καλούσης.

«Το υπουργείο Παιδείας φορτώνει με άγχος τους μαθητές προκειμένου να προστατέψει τα φροντιστήρια»

Επιπλέον, σημειώνει πως υπάρχει ζήτημα και με την πρακτική που ακολουθούν πολλά φροντιστήρια, στα οποία «η ύλη προχωράει κανονικά  (ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά την Β Λυκείου, αλλά και τη Γ Λυκείου μέσω επαναλήψεων), καθώς γίνονται μαθήματα μέσω ειδικών πλατφορμών».

Ο κύριος Καλούσης θέτει και το ζήτημα της ψυχολογικής επιβάρυνσης των μαθητών σε αυτή την ιδιαίτερα δύσκολη περίοδο. «Καλό είναι να έχουμε υπόψη πως μιλάμε για παιδιά, για εφήβους, οι οποίοι εδώ κι ένα μήνα είναι έγκλειστοι. Έχουν λοιπόν ανάγκη για μεγάλη ψυχολογική υποστήριξη, ενώ παράλληλα μπορεί στις οικογένειές του να έχουν προκύψει κι άλλα προβλήματα. Οι γονείς του μπορεί να έχουν βρεθεί απολυμένοι ή με πολύ μειωμένο εισόδημα» υπογραμμίζει.

Επισημαίνει μάλιστα πως δεν υπάρχει καμιά σχετική μέριμνα από την κυβέρνηση. «Από τη μεριά του όμως το υπουργείο δεν κάνει καμιά προσπάθεια να στηρίξει ψυχολογικά αυτά τα παιδιά. Θα μπορούσε να έχει ξεκινήσει μια τέτοια διαδικασία εξ αρχής, άλλωστε ήταν γνωστό  πως η κατάσταση του εγκλεισμού θα τράβαγε τουλάχιστον για δυο μήνες. Ιδιαίτερα για τους μαθητές της Γ Λυκείου θα μπορούσε να ξεκαθαρίσει πως η ύλη των πανελλαδικών θα βασιζόταν σε ό,τι είχε διδαχθεί μέχρι τις 10 Μάρτη, προκειμένου να αποβάλει ένα μεγάλο μέρος του άγχους από πάνω τους. Δεν τό έκανε όμως κι άφησε το πράμα να σέρνεται μέχρι σήμερα, με αρκετά φροντιστήρια να συνεχίζουν να λειτουργούν με συγκεκριμένο τρόπο. Προκειμένου να διαφυλάξει λοιπόν τα φροντιστήρια, φορτώνει τους μαθητές με ένα άγχος που δεν μπορούν να διαχειριστούν εύκολα» αναφέρει χαρακτηριστικά.

«Έτσι κι αλλιώς, οι εκπαιδευτικοί από μόνοι τους -χωρίς να χρειάζονται κάποια εντολή από το υπουργείο- είναι ούτως ή άλλως σε καθημερινή επαφή με τα παιδιά. Μπορώ να σας πω και από την προσωπική μου εμπειρία ότι από την πρώτη μέρα της αναστολής των μαθημάτων είμαι σε επαφή με τους μαθητές είτε μέσω των κοινωνικών δικτύων είτε μέσω mail. Μιλάμε καθημερινά ακριβώς επειδή μας ενδιαφέρει η ψυχολογική κατάσταση, στην οποία βρίσκονται. Αυτό μας ενδιαφέρει αυτή τη στιγμή κι όχι να κοροϊδεύουμε τον κόσμο ότι γίνονται μαθήματα. Γιατί μαθήματα δε γίνονται» καταλήγει ο κύριος Καλούσης.

tvxs.gr

Στα : Θεσεις

Το αρθρο δημοσιευτηκε απο τον/την:

Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Η απάντησή σας

Το email σας δεν δημοσιεύεται.

Διαβάστε επίσης
διαφημίσεις