Στους Δρόμους του Ερωτόκριτου: Ένα αφιέρωμα στο ομορφότερο ποίημα της Κρήτης

Κανένα σχόλιο

Μ’ ένα αφιέρωμα στο ομορφότερο ποίημα της Κρήτης θα κυλίσει το πρώτο μέρος της φετινής παρουσίας του Γιώργη Ξυλούρη στις εκδηλώσεις «Χωριά Με Φώτα Ανοιχτά». Μαζί του συμπράττουν μέλη του Πολιτιστικού Συλλόγου «ΤΟ ΡΟΔΟ» με αφήγηση αλλά και δρώμενα πάνω στον Ερωτόκριτο. Στο δεύτερο μέρος της βραδιάς ο Γιώργης Ξυλούρης θα μας ταξιδέψει με τις μουσικές του σ’ όλη την Κρήτη. Παράλληλα μέλη του Πολιτιστικού Συλλόγου «ΤΟ ΡΟΔΟ» θα χορέψουν.

Το ποίημα

"Sponsored links"

clip_image001«Του κύκλου τα γυρίσματα που αναπαϊμό δεν έχουν», λόγια γλυκά, λόγια που αφηγούνται με το μοναδικό ευθύβολο και ευαίσθητο κρητικό τρόπο τον πόνο του αποχωρισμού, τη δίψα της αγάπης, τη δύναμη της ζωής. Ερωτόκριτος. Πιθανότατα το πρώτο τέταρτο του 17ου αι. η ρομαντική ιστορία δύο εραστών που εξαναγκάζονται να ζούνε χωριστά και οι περιπέτειες έως το σμίξιμό τους πλέχτηκαν από το Βιτσέντζο Κορνάρο – για την ταυτότητα του οποίου δεν είμαστε σίγουροι – σε 10000 περίπου δεκαπεντασύλλαβους που έμελλε να τραγουδιούνται, να ζωγραφίζονται και να σκηνοθετούνται ,όχι μόνο από τους κρητικούς ,χωρίς ποτέ να χάνουν την υποβλητική τους δύναμη.

Ο παντογνώστης ποιητής αφηγείται σε τρίτο πρόσωπο αλλά πολλές φορές οι ήρωες μιλούν οι ίδιοι και το έργο αποκτά θεατρική διάσταση. Ο «εκλεκτός του έρωτα» και η «ενάρετη»,ο Ρωτόκριτος και η Αρετούσα ερωτεύονται στο πρώτο από τα πέντε μέρη του έργου (2216 στίχοι).Στο δεύτερο μέρος (2464 στίχοι) ο βασιλιάς Ηράκλης προκειμένου να διασκεδάσει την κόρη του οργανώνει γκιόστρα .Ο Κρητικός Χαρίδημος , ο Καραμανίτης Σπιθόλιοντας, ο Ερωτόκριτος και το αρχοντόπουλο της Κύπρου είναι τα κεντρικά πρόσωπα .

Ο Ερωτόκριτος και η Αρετούσα συναντιούνται κρυφά χωρίς όμως ο ένας να αγγίζει τον άλλο , δίνουν όρκους αιώνιας πίστης στο τρίτο μέρος (1760 στίχοι).Στους 2022 στίχους του τέταρτου μέρους ο ρήγας της Βλαχιάς εισβάλλει στην Αθήνα και ο εξόριστος μεταμορφώνεται αποφασισμένος να βοηθήσει .Σώζει το βασιλιά Ηράκλη και στη μονομαχία που θα κρίνει τον πόλεμο ο Αρίστος σκοτώνεται και ο Ερωτόκριτος τραυμ ατίζεται βαριά.

Σιγά –σιγά συνέρχεται στο πέμπτο και τελευταίο μέρος του έργου (1548 στίχοι),ο βασιλιάς του προσφέρει το βασίλειο και ακολουθεί η δοκιμασία της πίστης της Αρετούσας .Ο Ρωτόκριτος με τη βοήθεια του μαγικού υγρού ξαναβρίσκει την πραγματική του μορφή και οι δύο εραστές πανρεύονται και βασιλεύουν ευτυχισμένοι ως τα βαθιά γεράματα .

Ο ποιητής από τη Σητεία με αξεπέραστο τρόπο πάντρεψε σύμβολα και παραστάσεις , τον ιπποτισμό ,το πάθος του έρωτα, την πεποίθηση της ζωής και την πίστη πως το καλό τελικά νικά ,αξίες και ιδανικά μιας εποχής και έγραψε ένα αριστουργηματικό ερωτικό έπος,αναπόσπαστο μεράδι κάθε όμορφης στιγμής του κρητικού λαού.

Μουσική παράσταση με το Γιώργη Ξυλούρη και τους Στέλιο Πετράκη (λύρα), Αχιλλέα Περσίδη (Κιθάρες – λαούτο), Λάμπη Ξυλούρη, ούτι, Λάμπη Δουλγεράκη, κιθάρα και τη συμμετοχή του πολιτιστικού συλλόγου «Το Ρόδο» την Τρίτη 12 Αυγούστου στον Αη Γιάννη Ερημίτη στην Μαραθοκεφάλα Κολυμβαρίου. Συνεργασία με Πολιτιστικό Σύλλογο Μαραθοκεφάλας

Έναρξη 9:30 μμ // Είσοδος 10 ευρώ // Παιδιά κάτω των 10 ετών Δωρεάν

Οι Μουσικοί

Γιώργης Ξυλούρης (ΨΑΡΟΓΙΩΡΓΗΣ)

"Sponsored links"

Ένα από τα χαρακτηριστικά δεινά λαούτα της Κρητικής μουσικής και γόνος της γνωστής Οικογένειας. Παίζει λαούτο από Δέκα ετών επαγγελματικά δίπλα στον Πατέρα του Ψαραντώνη, ιδιόμορφο ανανεωτή της Κρητικής φόρμας αλλά και γνώστη των παλαιών τρόπων. Μαζί του μυήθηκε στα μυστικά της δομής της φόρμας και στις λεπτές πτυχές του ρυθμικού παιξίματος για χορό. Ακολουθώντας την δική του πορεία, ταξίδια και αναζητήσεις, διαμόρ-φωσε ένα προσωπικό τρόπο παιξίματος τοποθετώντας το λαούτο σε μία νέα θέση, ουσιαστικά στη θέση που του αρμόζει.

Για Οκτώ χρόνια κάτοικος εξωτερικού όπου με το συγκρότημα “Xylouris Enseble” ηχογράφησε τέσσερις δίσκους με δικές του συνθέσεις ιδιαίτερης συνθετικής και ενορχηστρωτικής αξίας. Με την επάνοδό του στην Κρήτη συνεχίζει τις ζωντανές εμφανίσεις ως περιζήτητο λαούτο, αλλά και την ηχογράφηση νέων συνθέσεων. Εκπλήσσει ακόμα η φωνητική του αισθαντικότητα.

Στέλιος Πετράκης

Ο Στέλιος Πετράκης ανήκει στη νέα γενιά Ελλήνων μουσικών. Δεξιοτέχνης στη λύρα και το λαούτο, συνθέτει τη μουσική που παίζει αντλώντας στοιχεία από την Κρήτική παράδοση και τις συγγενικές με αυτήν μουσικές της Μεσογείου. Απαρριθμεί πολλές και σημαντικές συνεργασίες με Έλληνες και ξένους μουσικούς.

Από το 1993 και εξής, έχοντας ως έδρα του την Αθήνα, με την καθοδήγηση του Ross Daly, συνεχίζει τη μαθητεία του στη λύρα και στρέφεται παράλληλα στη μελέτη συγγενικών μουσικών παραδόσεων (λαϊκή μουσική της Ανατολίας , κλασσική κοσμική και θρησκευτική μουσική της Πόλης, παραδοσιακή μουσική του Ελλαδικού χώρου) και οργάνων (σάζι, Πολίτικο και Κρητικό λαούτο, μπουλγαρί, Πολίτικη λύρα).

Ο Στέλιος Πετράκης έχει συνεργαστεί σε συναυλίες και ηχογραφήσεις εντός και εκτός Ελλάδος με σημαντικούς μουσικούς προερχόμενους από το χώρο της «μουσικής του κόσμου» ( Ross Daly, Bijan Chemirani, Patrick Vaillant, Dupain, Κρίστη Στασινοπούλου), της Κρητικής μουσικής (Γιώργη Ξυλούρη, Βασίλη Σταυρακάκη, Ζαχαρία Σπυριδάκη, Μιχάλη και Μήτσο Σταυρακάκη, Χαίνηδες, κλπ) και Έλληνες μουσικούς και συνθέτες ( Χρήστο Λεοντή, Σταμάτη Σπανουδάκη, Αχιλλέα Περσίδη, Γώργο Μακρή, Χρήστο Τσιαμούλη κλπ.). Τα δυο προσωπικά του cd’s έχουν λαβει εξαιρετικές κριτικές και βραβεία από τον ελληνικό και το διεθνή τύπο. Ο ίδιος κατασκευάζει τα όργανα που παίζει και ηχογραφεί τη μουσική του στο προσωπικό του studio.

Περσίδης Αχιλλέας

Κιθαρίστας από 11 ετών. Μαθητεία και μελέτη πολλών διαφορετικών ειδών και στυλ από νωρίς συμμετέχει στην Αθήνα και άλλες πόλεις της Ελλάδος σε ντουέτα και μουσικά σχήματα εξασκώντας ένα πραγματικά ζωντανό παίξιμο και συλλέγει εμπειρίες που τον βοηθούν αργότερα, το 1987 να δημιουργήσει το Σύνολο “ΝΟΤΙΟΣ ΗΧΟΣ”. Κατά την διάρκεια των ετών, σημειώνουμε δύο Σταθμούς γεωγραφικούς και μουσικούς :

1969 έως 1974 αλλεπάλληλα ταξείδια στην Ισπανία και σπουδή ισπανικής κιθάρας, 1980 έως 1986 μόνιμος κάτοικος Κρήτης όπου γνωρίζεται με την εκεί μουσική σκηνή, μαθαίνει λαούτο και επί 5 χρόνια είναι μόνιμος συνεργάτης των : Ross Daly και Ψαραντώνη.

Έχει λάβει μέρος σε πάνω από 100 δίσκους της Ελληνικής δισκογραφίας. Έχει συνθέσει μουσική για θέατρο και κινηματογράφο (Ντοκυμαντέρ). Έχει διατελέσει κάτοικος εξωτερικού απ’ όπου απεκόμισε πολύτιμα στοιχεία γνώσης και νοοτροπίας μουσικής. Έχει αναπτύξει προσωπικό ύφος σύνθεσης και παιξίματος, όπως επίσης και προσωπικά ανοιχτά κουρδίσματα, δίνοντας στην κιθάρα ιδιαίτερο ύφος.

Λάμπης Ξυλούρης

Μεγάλη ελπίδα του παραδοσιακού και έντεχνου τραγουδιού, ο οποίος έχει δώσει ένα εξαιρετικό δείγμα των πολύχρονων μελετών του στο χώρο, το έργο Ταμπαχανιώτικα, που έχει αφήσει άριστες εντυπώσεις. Ο Λάμπης Ξυλούρης θα παίξει δωδεκάχορδο λαούτο και ούτι,

Ο Πολιτιστικός Σύλλογος «ΤΟ ΡΟΔΟ»

ΤΟ ΡΟΔΟ είναι ένα πολιτιστικό μη κερδοσκοπικό σωματείο που συστάθηκε τον Σεπτέμβριο του 2003 και εδρεύει στoν Δήμο Νέας Κυδωνίας. Η ονομασία του προέρχεται από τον παραδοσιακό τοπικό γυναικείο χορό «ΡΟΔΟ», που μέχρι σήμερα -στην πιο πιστή του απόδοση- σώζεται από ελάχιστες γυναίκες της περιοχής των «Λουσακιών» Κισσάμου και τον οποίο το σωματείο προσπαθεί να προβάλλει και να συμβάλλει στην πιθανή αναβίωσή του.Βασική καταστατική αρχή του σωματείου είναι ο ΜΗ ΚΕΡΔΟΣΚΟΠΙΚΟΣ χαρακτήρας του.Επίκεντρο του ενδιαφέροντος του σωματείου, αποτελεί η ζώσα παράδοση του Νομού Χανίων.

Το αρθρο δημοσιευτηκε απο τον/την:

Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Η απάντησή σας

Το email σας δεν δημοσιεύεται.

Διαβάστε επίσης
ΚΡΗΤΗ FM 101.5 live
διαφημίσεις