ΤΕΕ/ΤΔΚ προς υπουργό ΠΕΧΩΔΕ: Βασικά έργα πολλαπλής σκοπιμότητας υποδομών και περιβάλλοντος Νομού Χανίων

Κανένα σχόλιο

Συνέντευξη τύπου έδωσαν χθες εκπρόσωποι του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας / Τμήματος Δυτικής Κρήτης (ΤΕΕ/ΤΔΚ) για την επιτακτική ανάγκη ένταξης μεγάλων έργων υποδομών Νομού Χανίων στα Τομεακά Επιχειρησιακά Προγράμματα ΥΠΕΧΩΔΕ. Συγκεκριμένα, ο κ. Πιταριδάκης αναφέρθηκε σε έργα που αφορούν την προστασία του περιβάλλοντος, για την αναγκαιότητα δημιουργίας ολοκληρωμένου δικτύου μεταφορών και τον εκσυγχρονισμό του γεωργικού τομέα, για τα έργα που χρειάζονται προς μια αναβάθμιση της ποιότητας τουρισμού και της βελτίωση των συνθηκών ζωής των κατοίκων και των εκατοντάδων χιλιάδων τουριστών, τους λόγους που αυτά τα έργα θα είναι προς όφελος της τοπικής και Εθνικής οικονομίας.

Ο κ. Πιταριδάκης σημείωσε χαρακτηριστικά:

"Sponsored links"

«Αυτό που σήμερα ζητάμε από τον υπουργού λόγω του ότι εκτελεί και αναθέτει μελέτες ολοκληρωμένων μεγάλων έργων σ’ επίπεδο Ελλάδας για να ενταχθούν στα τομεακά προγράμματα του υπουργείου του, το δικαιούται ο τόπος, το δικαιούται ο νομός Χανίων, το δικαιούται η Κρήτη να ενταχθούν τα παραπάνω έργα στο τομεακά προγράμματα του υπουργείου. Αυτό νομίζω διευκολύνεται και από το γεγονός ότι μπορούμε και σαν φορέας και σαν Τεχνικό Επιμελητήριο με μέλη απ’ όλες τις ειδικότητες που αρκετοί απ’ αυτούς είναι και μελετητές των σημαντικών δημοσίων έργων, να βοηθήσουμε τα μέγιστα.

Προϋπόθεση βασική για να γίνει αυτά, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΤΕΕ/ΤΔΚ, κ. Αντώνης Πιταριδάκη είναι: «αυτά που προτείνουμε σαν Τεχνικό Επιμελητήριο να τύχουν σ’ ένα πολύ μεγάλο μέρος και σε συζητήσεις που έχουμε κάνει ανά καιρούς έχουν τύχει της σύμφωνης γνώμης και της ενεργής συνεργασίας και συμπαράστασης όλων των φορέων του νομού μας προκειμένου να αντιστρέψουμε το όποιο αναπτυξιακό έλλειμμα χρόνια τώρα έχει ο τόπος.

Σημείωσε πως: «είναι ίσως μια από τις τελευταίες ευκαιρίες ενόψει της 4ης προγραμματικής περιόδου». Ενώ, αναφερόμενος στο τι δικαιούμαστε από τα τομεακά προγράμματα των υπουργείων μίλησε για ένα ποσό κοντά στα 2.000.000.000 ευρώ, πέρα από τα 564.000.000 ευρώ για τα ΠΕΠ.

Είπε αναφορικα με το ζήτημα των κατανομών: «Δικαιούμαστε σαν Κρήτη να είμαστε μέσα σε αυτές τις κατανομές. Ποτέ μέχρι σήμερα, σε καμιά προγραμματική περίοδο δεν είχαμε αυτά που μας αναλογούσαν. Στα μεγάλα τομεακά προγράμματα είχαμε ψίχουλα.

Σε σχέση με τον ΒΟΑΚ τόνισε πως: «Στο πρόγραμμα «Δρόμοι Ανάπτυξης» σε σχέση με τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, ο προγραμματισμός του, ήταν ψίχουλα, ήταν κάποιες μικροεπεμβάσεις, κάποια συνεχιζόμενα έργα, και χαρακτηριζόταν ως έργο 3ης γενιάς προκειμένου να μελετηθεί και να ολοκληρωθεί το 2013 και μετά. Τώρα θα ενταχθεί όσο γίνεται περισσότερο. Και είναι πάρα πολύ σημαντικό γιατί και 1 χιλιόμετρο να φτιαχτεί, κι αυτό είναι φανερό κι απ’ τα στατιστικά που έχουμε σήμερα, σώζονται 20 ζωές των χρόνο. Απ’ όποια τμήματα του οδικού δικτύου έχουν ολοκληρωθεί ως σήμερα, σώζονται κάθε μέρα ζωές. Θα είναι ένα μεγάλο κέρδος του τόπου μας, για την ασφάλεια των πολιτών και των ξένων που έρχονται εδώ».

Το ΤΕΕ/ΤΔK ετοίμασε αναλυτική επιστολή για τα ζητήματα αυτά που αναφέρθηκαν στη συνέντευξη τύπου που απέστειλε προς τον υπουργό ΠΕΧΩΔΕ κ. Σουφλιά – και κοινοποίησε προς τους Πρωθυπουργό Κ. Καραμανλή, Γ. Αλογοσκούφη, Αλ. Κοντό, Κωστή Χατζηδάκη, Άρη Σπηλιωτόπουλο, Κων. Μητσοτάκη, τους Βουλευτές Ν. Χανίων, την Περιφέρεια Κρήτης, τον Νομάρχη Χανίων, τον Δήμαρχο Χανίων, τον ΟΑΔΥΚ και τον Σύνδεσμο Εργοληπτών Δημ. Έργων Χανίων – στην οποία εξηγεί εμπεριστατωμένα τους λόγους για τους οποίους τα έργα αυτά είναι αναγκαία.

Αναλυτικά στην επιστολή αναφέρεται:

Κύριοι Υπουργοί,

Μετά τις πρόσφατες επίσημες ανακοινώσεις του Υπουργού ΠΕΧΩΔΕ κ. Γ. Σουφλιά στο Ηράκλειο την 27-05-08 για την προώθηση των σημαντικών έργων υποδομών και περιβάλλοντος της Κρήτης (απουσία των φορέων της Δυτικής Κρήτης, που δεν είχαν προσκληθεί) το Τμήμα Δυτικής Κρήτης του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας, ως θεσμοθετημένος Τεχνικός Σύμβουλος της Πολιτείας, σε συνέχεια των υπ αρ. 2645/4-12-06 και υπ. αρ. 1997/08-08-07 προς εσάς εγγράφων του, σας θέτει υπόψη τα επόμενα σχετικά με την ανάγκη να ενταχθούν στα Τομεακά Επιχειρησιακά Προγράμματα (Τ.Ε.Π.) του Υπουργείου σας τα βασικά έργα πολλαπλής σκοπιμότητας υποδομών και περιβάλλοντος Νομού Χανίων :

"Sponsored links"

1. ΕΣΠΑ 2007 – 2013. Χρηματοδοτικές κατανομές

Όπως έχει ανακοινωθεί το ΕΣΠΑ 2007-2013 είναι ύψους 36.424 εκατ. € (24.385 Κοινοτ. Συνδρομή, 12.039 Εθνική δημ. δαπάνη), με περαιτέρω κατανομή σε εκατ. € :

  • 11.378 στα Π.Ε.Π. (3.251 Αττική, 564 Κρήτη, 7.563 λοιπές Περιφέρειες.
  • 19.547 στα Τ.Ε.Π. των Υπουργείων εκ των οποίων στους άξονες του ΥΠΕΧΩΔΕ Προσπελασιμότητα 7.400 και Περιβάλλοντος 2.769.
  • 5.287 στην Αγροτική Ανάπτυξη και 212 στο αποθεματικό.

2. Η Αναπτυξιακή επιλογή Περιφέρειας Κρήτης στα πλαίσια του ΕΣΠΑ 2007-2013

Η Κρήτη έχει πληθυσμό 601.131 κατοίκων (Απογραφή 2001), που αντιστοιχεί στο 5,5% του πληθυσμού της Ελλάδας των 10.964.020. Όμως κατά τη τουριστική περίοδο ο πληθυσμός της τείνει να διπλασιασθεί με τις αφίξεις Ελλήνων και κυρίως ξένων τουριστών, με πτήσεις charters από την Ευρώπη που αντιπροσωπεύουν το 35% της χώρας. Έτσι η Κρήτη είναι μία μικρή Ευρωπαϊκή Ένωση στην οποία συμβιώνουν πολίτες όλων των λαών της, προς όφελος της τοπικής και Εθνικής οικονομίας.

Η Περιφέρεια Κρήτης για την περαιτέρω ανάπτυξή της στα πλαίσια του ΕΣΠΑ 2007-2013 έθεσε τις επόμενες προτεραιότητες (1ο Εθνικό Αναπτυξιακό Συνέδριο) :

  • Τον εκσυγχρονισμό του γεωργικού τομέα, με παραγωγή- τυποποίηση και εμπορία επώνυμων προϊόντων, προώθηση βιολογικής γεωργίας-κτηνοτροφίας, ενίσχυση επιχειρηματικότητας αγροτών, δημιουργία νέων δομών και προώθηση εξαγωγών.
  • Τις επικοινωνίες – Ενέργεια, με την ανάδειξη της Κρήτης σε κέντρο τηλεματικών εφαρμογών με έμφαση στον πολιτισμό, το περιβάλλον και τις υπηρεσίες υγείας.
  • Τη λειτουργία ολοκληρωμένου δικτύου συνδυασμένων μεταφορών επιβατών-φορτίων, με ολοκλήρωση-αναβάθμιση οδικών δικτύων, λιμανιών και αεροδρομίων.
  • Την αναβάθμιση ποιότητας του τουρισμού, με ενίσχυση του τουριστικού προϊόντος, μείωση της εποχικότητας και προώθηση μορφών εναλλακτικού τουρισμού.
  • Την προστασία-ανάδειξη φυσικού περιβάλλοντος, με ολοκλήρωση της διαχείρισης στερεών και υγρών αποβλήτων, ορθολογική διαχείριση υδατικών πόρων, διαχείριση προστατευόμενων περιοχών και εξειδίκευση χωροταξικού σχεδιασμού
  • Την ενίσχυση της έρευνας, χρήση νέων τεχνολογιών και σύνδεση των ερευνητικών αποτελεσμάτων, με την παραγωγική διαδικασία και επιχειρηματικότητα.
  • Την προστασία-ανάδειξη Αρχαιολογικών χώρων, μνημείων και ιστορικών συνόλων, διατήρηση πολιτισμικής κληρονομιάς και προώθηση της Κρητικής διατροφής.
  • Την ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού, με δια βίου εκπαίδευση – κατάρτιση.
  • Την βελτίωση της λειτουργίας της Δημόσιας Διοίκησης, με επάρκεια στελεχιακού δυναμικού, εφαρμογή νέων τεχνολογιών και απλούστευση των Διαδικασιών.

3. Σημαντικές εισηγήσεις του Τ.Ε.Ε./Τ.Δ.Κ. σε συνέδρια, ημερίδες, Περιφερ. Συμβούλιο και Υπ. Οικ. & Οικονομ. για αναλογική συμμετοχή της Κρήτης στα Τ.Ε.Π. Υπουργείων του ΕΣΠΑ 2007-2013

Στα πλαίσια κατάρτισης του ΕΣΠΑ 2007-2013 το Τ.Ε.Ε./Τ.Δ.Κ. συμμετείχε με σημαντικές εισηγήσεις : 1. Στο Αναπτυξιακό Συνέδριο (14-16/01/05) της Ν.Α. Χανίων, 2. Στο συνέδριο του Τ.Ε.Ε. στο Ηράκλειο (1-3/07/2005). 3. Στην ημερίδα που οργάνωσε (05-11-2005) με θέμα : “ΕΣΠΑ 2007-2013. Ένταξη των μεγάλων τεχνικών έργων υποδομής και περιβάλλοντος στα Τ.Ε.Π. Υπουργείων”. 4. Σε μελέτη (Μάιος 2006) από κοινού με το Τ.Ε.Ε./Τ.Α.Κ., τα Γεωτεχνικό και Οικονομικό Επιμελητήριο Κρήτης με θέμα “Αξιολόγηση προγραμματικών περιόδων 1986-2006. Αναπτυξιακή προοπτική Κρήτης”. 5. Σε ημερίδα που οργάνωσε (23-11-2006) με θέμα “Τ.Ε.Ε. και Αυτοδιοίκηση”. 6. Σε ημερίδα των Τ.Ε.Ε./Τμήματα Νήσων (22-25/11/2007) με θέμα “Διαχείριση – Έλεγχος ΕΣΠΑ 2007-2013”.

Επίσης το Τ.Ε.Ε./Τ.Δ.Κ. με εκτενές έγγραφό του (Α.Π. 2645/04-12-2006) προς το Υπ. Οικον.-Οικονομικών με κοινοποίηση στον Πρωθυπουργό, πρώην Πρωθυπουργό, Βουλευτές και Γ.Γ. Περιφ. Κρήτης, ανέφερε ότι η Κρήτη για να επιτύχει την αναπτυξιακή της επιλογή στα πλαίσια του ΕΣΠΑ 2007-2013, είναι αναγκαίο, αναμενόμενο και δίκαιο, πέραν των 564 εκατ. € του Π.Ε.Π. Κρήτης, να μετάσχει αναλογικά (βάσει εξαγγελιών Πρωθυπουργού για 82% στις Περιφέρειες), και στα Τ.Ε.Π. με 1.400 εκατ. € τουλάχιστον που της αναλογούν. Το κείμενο του εγγράφου αυτού συζητήθηκε στο Περιφ. Συμβ. Κρήτης την 08-12-2006 και έγινε ομόφωνα αποδεκτό.

4. Ανάγκη ένταξης των μεγάλων έργων υποδομών και περιβάλλοντος του Νομού Χανίων στα Τομεακά Επιχειρησιακά Προγράμματα του ΥΠΕΧΩΔΕ

Ο Νομός Χανίων για την περαιτέρω ανάπτυξή του σε όλους τους τομείς της οικονομίας στα πλαίσια του ΕΣΠΑ 2007-2013, βάσει τόσο των εξαγγελιών του Πρωθυπουργού (82% στις Περιφέρειες) όσο και των προτεραιοτήτων που έθεσε η Περιφέρεια Κρήτης στο 1ο Αναπτυξιακό Συνέδριο, επιβάλλεται να συμμετάσχει αναλογικά στα Τομεακά Προγράμματα των Υπουργείων. Ειδικότερα είναι επιτακτική η ανάγκη ένταξης των μεγάλων έργων υποδομών και περιβάλλοντος του Νομού Χανίων στα Τομεακά Επιχειρησιακά Προγράμματα του ΥΠΕΧΩΔΕ, προς όφελος της τοπικής και Εθνικής οικονομίας. Αυτά είναι τα επόμενα, βάσει των συμπερασμάτων των αναπτυξιακών συνεδρίων, των μελετών και των ημερίδων που αναφέρονται στην παράγραφο 3 :

4.1 Βόρειος Οδικός Αξονας Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.). Προβλεπόμενη Αναβάθμιση – Σύνδεση με τις πόλεις, Λιμένες και Αεροδρόμια – Αστικές Αναπλάσεις (Ο.Α.Λ.Α.Α.)

4.1.1 Γενικά. Η αναβάθμιση του Β.Ο.Α.Κ.

Το ΥΠΕΧΩΔΕ έχει προγραμματίσει την αναβάθμιση του Β.Ο.Α.Κ. – ο οποίος αποτελεί τμήμα των Ευρωπαϊκών οδικών δικτύων – σε αυτοκινητόδρομο με δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, ενδιάμεση διαχωριστική νησίδα με παράλληλους δρόμους εκατέρωθέν του και γεωμετρικά στοιχεία τα οποία να επιτρέπουν ταχύτητα μελέτης 100 χλμ. / ώρα.

Ο Β.Ο.Α.Κ., όπως επανειλημμένα έχει επισημανθεί, είναι το βασικότερο έργο υποδομής πολλαπλής σκοπιμότητας της Κρήτης. Η ολοκλήρωση της αναβάθμισής του πρέπει να πραγματοποιηθεί σε εύλογο χρονικό διάστημα ώστε να έχει αποφασιστική συμβολή στην περαιτέρω ανάπτυξη όλων των τομέων της οικονομίας της. Προς τούτο κρίνεται επείγουσα η εκπόνηση από το ΥΠΕΧΩΔΕ της Μελέτης Σκοπιμότητας (κόστους – οφέλους) για την αναβάθμιση του Β.Ο.Α.Κ., η οποία θα πρέπει να διερευνά και τις πηγές χρηματοδότησης των αντίστοιχων έργων, σύμφωνα και με την πρόσφατη απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Κρήτης.

4.1.2 Απαραίτητη η αναβάθμιση του Β.Ο.Α.Κ. στο Νομό Χανίων και των συνδέσεων με αεροδρόμιο, λιμένα και πόλεις

Όπως επισημάναμε στο υπ. αρ. 1479/29-05-08 έγγραφό μας οι δηλώσεις – δεσμεύσεις του Υπουργού ΠΕΧΩΔΕ τον Μάιο (τις οποίες αναμέναμε και εντόνως επιδιώκαμε εδώ και καιρό) επιβραβεύουν την επιμονή και εμπεριστατωμένη επιδίωξή μας και ξεκαθαρίζουν ότι:

Δεν μπορεί να γίνει ο ΒΟΑΚ με τη μέθοδο παραχώρησης – ΣΔΙΤ, λόγω και των ιδιαιτεροτήτων που αυτός έχει σε συμφωνία με τη λογική του εγγράφου του ΤΕΕ/ΤΔΚ (1997/7-8-07) θα εκπονηθούν άμεσα οι περισσότερες μελέτες αναβάθμισης του ΒΟΑΚ, βάσει των οποίων τελικά θα ενταχθούν προς υλοποίηση μέρος από τα αντίστοιχα έργα, εντός του ΕΣΠΑ 2007-2013. Συγκεκριμένα μελετώνται 150χλμ και για τα 80χλμ από αυτά (με προοπτική για 110χλμ) έχουν δεσμευτεί πόροι για την ολοκλήρωσή τους στο ΕΣΠΑ 2007-2013. Σημειωτέον ότι μετά από τρία Κοινοτικά Πλαίσια έχουν ολοκληρωθεί μέχρι σήμερα μόνο 50 χλμ περίπου.

Στην ευνοϊκή λοιπόν, από άποψη λογικής ΥΠΕΧΩΔΕ, συγκυρία οφείλουμε να ενισχύσουμε και να προωθήσουμε αυτή τη λογική, επιδιώκοντας την ανάθεση και ολοκλήρωση και των υπόλοιπων μελετών και να πιέσουμε συντονισμένα, αντί «να περιμένουμε τις τελικές προτάσεις του ΥΠΕΧΩΔΕ», με βάση και τις πάγιες θέσεις του ΤΕΕ/ΤΔΚ, για την ένταξη και ολοκλήρωση όσον το δυνατόν περισσότερων έργων που αντιστοιχούν σε αυτές εντός του ΕΣΠΑ 2007-2013.

Ειδικότερα:

  • Αναβάθμιση του Β.Ο.Α.Κ. στο Νομό Χανίων

Στο Νομό Χανίων έχει αναβαθμισθεί και λειτουργεί μόνο το τμήμα του Β.Ο.Α.Κ. Σούδα – Μουρνιές – Βαμβακόπουλο μήκους 8 χλμ. ενώ έχει αρχίσει η εκπόνηση της μελέτης του τμήματος Καλύβες – Βρύσσες – Ορια Νομών Χανίων – Ρεθύμνης μήκους 25 χλμ. Όμως αντίθετα με την υπόλοιπη Κρήτη, δεν έχει προγραμματισθεί η εκπόνηση των μελετών αναβάθμισης τόσο του ενδιάμεσου τμήματος Καλύβες – Σούδα μήκους 12 χλμ. όσο και δυτικά του τμήματος Βαμβακόπουλο – Κολυμβάρι – Κίσαμος μήκους 36 χλμ. Αμφότερα τα τμήματα έχουν μεγάλο κυκλοφοριακό φόρτο και επομένως η ένταξη στο Πρόγραμμα του ΥΠΕΧΩΔΕ των δύο μελετών αναβάθμισής τους και η προκήρυξή τους πρέπει να θεωρηθεί επείγουσα.

  • Σύνδεση του Β.Ο.Α.Κ. με το Λιμένα Σούδας και Αεροδρόμιο

Η υφιστάμενη οδός Σούδα – Αεροδρόμιο Χανίων στο Ακρωτήρι κατασκευάσθηκε προ 50ετίας με δύο λωρίδες κυκλοφορίας (μία ανά κατεύθυνση) για να συνδέσει το λιμένα Σούδας με το Αεροδρόμιο, αφού προηγήθηκε απαλλοτρίωση λωρίδας εδάφους πλάτους 24 μ. Σήμερα η οδός αυτή είναι τελείως ανεπαρκής για να καλύψει το μεγάλο κυκλοφοριακό φόρτο των μετακινήσεων του πληθυσμού της αστικής πλέον περιοχής Ακρωτηρίου, του προσωπικού και των εφοδίων των μεγάλων Ελληνικών και Νατοϊκών Στρατιωτικών, Ναυτικών και Αεροπορικών εγκαταστάσεων και επιπλέον των Ελλήνων και κυρίως ξένων τουριστών που ταξιδεύουν αεροπορικώς από και προς τους Νομούς Χανίων και Ρεθύμνου.

Η Περιφέρεια Κρήτης έχει αναθέσει την εκπόνηση της μελέτης σύνδεσης του Β.Ο.Α.Κ. με το Λιμένα και Αεροδρόμιο μήκους 14 χλμ., πλην όμως η εκπόνησή της έχει διακοπεί. Επιβάλλεται όπως το σημαντικό έργο της οδικής αυτής σύνδεσης αναλάβει το ΥΠΕΧΩΔΕ (Μελέτες – Κατασκευή) με άμεση διαπλάτυνση σε πρώτο στάδιο της υφιστάμενης οδού που δεν απαιτεί απαλλοτρίωση.

  • Σύνδεση του Β.Ο.Α.Κ. με την πόλη των Χανίων. Περιφερειακή οδός

Η πόλη των Χανίων αντιμετωπίζει από ετών σοβαρότατα προβλήματα κυκλοφοριακής συμφόρησης των βασικών οδικών αρτηριών της, επειδή ο κύριος όγκος των οχημάτων που κινούνται από την ανατολική αστική πλέον περιοχή του Δήμου Ακρωτηρίου στην οποία, όπως αναφέρθηκε, λειτουργούν μεγάλες Στρατιωτικές, Ναυτικές και Αεροπορικές εγκαταστάσεις, προς τη δυτική σημαντική τουριστική περιοχή Χανίων – Κολυμβαρίου και αντιστρόφως, διέρχονται αναγκαστικά από το κέντρο της πόλης. Τα κυκλοφοριακά προβλήματα επιτείνονται επειδή η πόλη των Χανίων – αντίθετα με τις λοιπές πόλεις της Κρήτης – δεν είναι συνδεδεμένη με το Β.Ο.Α.Κ. (κόμβος Μουρνιών), ώστε να είναι ευχερής και ταχεία η είσοδος στην πόλη και η έξοδος προς τον Β.Ο.Α.Κ. και το Νοσοκομείο Χανίων στις Μουρνιές.

Το ΥΠΕΧΩΔΕ, έπειτα από συνεχή αιτήματα του Τ.Ε.Ε./Τ.Δ.Κ. και άλλων φορέων, για την ανάγκη βελτίωσης των συνθηκών κυκλοφορίας στην πόλη των Χανίων και στην ευρύτερη περιοχή της, εκπόνησε και ενέκρινε (Δεκέμβριος 2005) :

  • Την οριστική μελέτη διαμόρφωσης του σημαντικού Κόμβου Κλαδισσού, όπου συναντώνται η Παλαιά Εθνική Οδός (Π.Ε.Ο.) που διασχίζει την πόλη των Χανίων και συνεχίζει μέχρι Κολυμβάρι, με την οδό προς Ομαλό – Φαράγγι Σαμαριάς και την οδό Γογωνή. Η τελευταία θα λειτουργεί ως περιφερειακή οδός της πόλης, όταν αυτή επεκταθεί μέχρι την οδό Σούδα – Αεροδρόμιο. Η διαμόρφωση του κόμβου Κλαδισού είναι υπό κατασκευή, εντεταγμένη στο Γ΄ ΚΠΣ.
  • Την Οριστική μελέτη της οδικής αρτηρίας σύνδεσης του Β.Ο.Α.Κ. (Κόμβος Μουρνιών) με το βασικό οδικό δίκτυο της πόλης των Χανίων. Το πρώτο τμήμα της προς Χανιά μήκους 800 μ έχει κατασκευασθεί, λειτουργεί από ετών και αποτελείται από δύο κλάδους με τρεις λωρίδες κυκλοφορίας έκαστος. Το δεύτερο τμήμα της είναι μήκους 400 μ. και για τη διαμόρφωσή του απαιτείται διαπλάτυνση της υφισταμένης οδού με απαλλοτρίωση. Το τελευταίο τμήμα της μήκους 700 μ. είναι εντός σχεδίου πόλης και η απαιτούμενη διαπλάτυνση της υφιστάμενης οδού προβλέπεται με πράξεις εφαρμογής που ευρίσκονται στο τελευταίο στάδιο ολοκλήρωσής τους.

Η κατασκευή και λειτουργία της παραπάνω οδικής αρτηρίας σύνδεσης του Β.Ο.Α.Κ. και Νοσοκομείου με την πόλη των Χανίων (όπως προβλέπεται από την μελέτη του ΥΠΕΧΩΔΕ), μαζί με διανοίξεις ρυμοτομουμένων τμημάτων της Π.Ε.Ο. που διασχίζει την πόλη είναι επιτακτική. Τούτο επειδή η αρτηρία αυτή θα συμβάλει αποφασιστικά τόσο στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων της ευρύτερης περιοχής και των ξένων τουριστών που την επισκέπτονται όσο και στην αντιμετώπιση κυκλοφοριακών συμφορήσεων που δημιουργούνται σε περιπτώσεις σεισμών, πυρκαϊών και άλλων φυσικών καταστροφών.

  • Ολοκλήρωση κόμβων Β.Ο.Α.Κ. και σύνδεσή τους με την Π.Ε.Ο. Ένταξη τμημάτων του Νότιου Οδικού Άξονα Κρήτης (Ν.Ο.Α.Κ.) του Ν. Χανίων στα διευρωπαϊκά δίκτυα.

Η ολοκλήρωση και ο ηλεκτροφωτισμός των κόμβων του Β.Ο.Α.Κ. και η σύνδεσή τους με την Π.Ε.Ο. είναι αναγκαία και επείγουσα, επειδή η Π.Ε.Ο. έχει ήδη αστικοποιηθεί κατά τμήματα με συνέπεια συχνές κυκλοφοριακές συμφορήσεις. Με τις συνδέσεις θα μειωθούν τα κυκλοφοριακά προβλήματα επειδή μέρος του κυκλοφοριακού φόρτου της Π.Ε.Ο. θα διοχετεύεται προς το Β.Ο.Α.Κ.

Όσον αφορά το Ν.Ο.Α.Κ. στο Νομό Χανίων η ένταξη τμημάτων του στα διευρωπαϊκά δίκτυα είναι απαραίτητη επειδή μέσω αυτών και του Β.Ο.Α.Κ. θα διευκολύνεται η μεταφορά των γεωργικών προϊόντων προς το λιμένα Σούδας. Παράλληλα με τη σύνδεση του Αεροδρομίου με το Β.Ο.Α.Κ. και με τμήματα του Ν.Ο.Α.Κ. θα αρχίσει η διάχυση του τουρισμού, όπως είναι επιθυμητό, από το αεροδρόμιο προς το κεντρικό τμήμα του Ν. Χανίων και τις νότιες παραλίες.

4.2 Λιμενικές εγκαταστάσεις Όρμου Σούδας. Επέκταση κτιριακών εγκαταστάσεων του Αεροδρομίου Χανίων

Ο όρμος της Σούδας είναι ένας κλειστός όρμος μήκους 8 χλμ. και μέσου πλάτους 2,5 χλμ. με έτοιμα ως εκ τούτου τα εξωτερικά λιμενικά έργα. Στο ΝΔ τμήμα του όρμου άρχισε από το έτος 1936 και συνεχίζεται η ανάπτυξη του Πολιτικού Τμήματος του λιμένα με την κατασκευή κρηπιδωμάτων, προβλητών και λοιπών εγκαταστάσεων.

Για την κάλυψη των σημερινών και μελλοντικών αναγκών διακίνησης εμπορευμάτων και επιβατών κατασκευάζονται τα εντεταγμένα στο Γ΄. ΚΠΣ του Υπουργείου σας έργα επέκτασης της επιβατικής προβλήτας “ΑΔΡΙΑΣ” και στο ΠΕΠ Κρήτης τα έργα ανακατασκευής κρηπιδωμάτων. Παράλληλα στα πλαίσια του Γ΄ ΚΠΣ προετοιμάζεται η Προκήρυξη εκπόνησης της μελέτης “Ολοκλήρωση των χερσαίων έργων του πολυχρηστικού τμήματος του λιμένα Σούδας” που πρέπει να ενταχθούν στο ΕΣΠΑ 2007-2013.

Όσον αφορά το Αεροδρόμιο Χανίων στο Ακρωτήρι τούτο κατασκευάσθηκε αρχικά ως στρατιωτικό με μήκος αεροδιάδρομου περίπου 4 χλμ. Τη δεκαετία του 1970 άρχισε να λειτουργεί ένα μικρό κτίριο της Πολιτικής Αεροπορίας. Στα μέσα της δεκαετία του 1990 κατασκευάσθηκε και λειτουργεί σε άλλη θέση μεγάλο κτιριακό συγκρότημα, το οποίο όμως σήμερα κρίνεται ανεπαρκές λόγω της ραγδαίας αύξησης των πτήσεων “Charters” με αεροπλάνα μεγάλης χωρητικότητας για μεταφορά τουριστών με προορισμό τις σημαντικές τουριστικές εγκαταστάσεις των Νομών Χανίων και Ρεθύμνου. Για την κάλυψη των σημερινών και μελλοντικών αναγκών η ΥΠΑ, όπως έχει ήδη ανακοινώσει, εκπονεί μελέτη επέκτασης του κτιριακού συγκροτήματος και ως εκ τούτου το ΥΠΕΧΩΔΕ θα πρέπει να προγραμματίσει την ένταξη του αντίστοιχου έργο στο ΕΣΠΑ 2007-2013.

4.3 Αξιοποίηση – Διαχείριση του πλούσιου Υδατικού Δυναμικού του Νομού Χανίων

Ο Νομός Χανίων διαθέτει ένα σημαντικό αξιοποιήσιμο υδατικό δυναμικό υπόγειων νερών, λόγω της ύπαρξης του ασβεστολιθικού ορεινού συγκροτήματος των “Λευκών Ορέων” και επιφανειακών νερών λόγω της ύπαρξης μεγάλης συνεχούς έκτασης υδατοστεγών γεωλογικών σχηματισμών της ενότητας των Φυλλιτών – Χαλαζιτών.

Τα “Λευκά Ορη” ειδικότερα συνιστούν ένα έντονα ρηγματωμένο σύνθετο καρστικό υδροφόρο σύστημα, το οποίο επιμερίζεται σε επιμέρους υδροφόρα συστήματα, με την παρεμβολή ρηγμάτων χιλιομετρικής κλίμακας, τα οποία κατά θέσεις ενεργούν ως υπόγεια ημιπερατά διαφράγματα ή ως αγωγοί μεταφοράς υπόγειου νερού. Τα νερά της βροχής και αυτά από την τήξη των χιονιών που πίπτουν στο ορεινό συγκρότημα κατεισδύουν, κινούνται υπόγεια και τροφοδοτούν υδροφορείς, οι οποίοι υπερχειλίζουν σε θέσεις εμφάνισης των μεγάλων πηγών γλυκού νερού στις βόρειες ακτές του Νομού Χανίων (Κωλένη, Μεσκλά, Αναβάλλοντα, Στύλου, Αρμένων, Κουρνά κλπ.). Η μέση ετήσια παροχή των πηγών ανέρχεται σε περίπου τριακόσια εκατομμύρια μ3, αρκετά για ύδρευση πληθυσμού τριών εκατομμυρίων κατοίκων.

Το ΥΠΕΧΩΔΕ/Δ6 κατά το τέλος της δεκαετίας του 1970, έπειτα από εκτεταμένες έρευνες, εκπόνησε το “Γενικό Σχέδιο Αξιοποίησης του Υδατικού Δυναμικού Δυτικής Κρήτης”. Τούτο αναφέρεται σε ένα σύγχρονο για τα σημερινά δεδομένα Σύστημα Ενιαίας Διαχείρισης και Διακίνησης των υδατικών πόρων κατά μήκος της βόρειας ζώνης Δυτ. Κρήτης, μέσω ενός κυρίου αγωγού μήκους 100 χλμ., δεξαμενών, δικτύων κλπ, για ύδρευση πληθυσμού 200.000 κατοίκων και άρδευση 220.000 στρεμ. και στη συνέχεια εκπόνησε τις αντίστοιχες οριστικές μελέτες (Μελετητές Π. Παυλάκης και άλλοι). Την υλοποίηση του παραπάνω μεγάλου σύνθετου έργου ανέλαβε ο Ο.Α.ΔΥ.Κ. (1979) ο οποίος συνέχισε τις έρευνες και έχει κατασκευάσει και λειτουργεί ένα μεγάλο τμήμα του, ενώ κατασκευάζει και τον μικρό ταμιευτήρα Βαλσαμιώτη ο οποίος θα αποτελεί υδατικό πόρο αιχμής και ασφαλείας του όλου Συστήματος.

Τη δεκαετία του 1990 το Υπ. Γεωργίας μελέτησε σε στάδιο οριστικής μελέτης μία ομάδα τριών φραγμάτων – ταμιευτήρων υδραυλικά διασυνδεδεμένων μεταξύ τους, χωρητικότητας 40 εκατομ. μ3 στην υδατοστεγή έκταση των φυλλιτών – χαλαζιτών εντός των ορίων του Δήμου Βουκολιών. Εκτοτε δεν προχώρησαν η μελέτη αξιοποίησης-διαχείρισης του νερού των ταμιευτήρων, η Μ.Π.Ε., η Μελέτη Κόστους – Οφέλους κλπ.

Βάσει των εκτεθέντων η ορθολογική διαχείριση-αξιοποίηση του πλούσιου υδατικού δυναμικού υπόγειων και επιφανειακών νερών του Νομού Χανίων είναι σήμερα μία πρόκληση αλλά και μια ευκαιρία λόγω και των Διεθνών συνθηκών έλλειψης νερού. Το ΥΠΕΧΩΔΕ, λόγω αρμοδιότητας και συμμετοχής στον αρχικό σχεδιασμό και εκπόνηση μελετών του παραπάνω μεγάλου έργου, πρέπει κατά τη γνώμη μας να αναλάβει :

  • Την ένταξη στο ΕΣΠΑ 2007-2013 και εκπόνηση εξειδικευμένης μελέτης ενιαίας διαχείρισης και διακίνησης του υδατικού δυναμικού κατά μήκος της βόρειας ζώνης της Δυτικής Κρήτης (όπου οι υδρογεωλογικές λεκάνες των Λευκών Ορέων και οι υδρολογικές λεκάνες στους υδατοστεγείς γεωλογικούς σχηματισμούς). Η μελέτη θα έχει σαν κύριο στόχο την αύξηση του εκμεταλλεύσιμου υδατικού δυναμικού Δυτικής Κρήτης αναφέρεται στην επικαιροποίηση της αρχικής μελέτης με βάση όλα τα έργα που έχουν κατασκευασθεί (υδροληπτικά έργα, κύριος αγωγός μεταφοράς νερού, δεξαμενές, δίκτυα κλπ.) αυτά που έχουν μελετηθεί (σύστημα τριών φραγμάτων – ταμιευτήρων κλπ.) και άλλων που ενδεχόμενα θα προταθούν. Από τη μελέτη αυτή θα προκύψουν οι διαθέσιμοι υδατικοί πόροι και η διακίνηση – διαχείρισή τους βάσει των παραπάνω έργων και των νεότερων θετικών στοιχείων δυνατότητας περαιτέρω εκμετάλλευσης υπόγειων νερών. Επίσης θα προκύψουν οι υδατικές ανάγκες μακροπρόθεσμα για υδρεύσεις και αρδεύσεις. Θα ακολουθήσει η κατάρτιση του υδατικού ισοζυγίου διαθέσιμων υδατικών πόρων – υδατικών αναγκών από το οποίο θα προκύψουν οι σημαντικοί πλεονάζοντες όγκοι νερού που θα μπορούν να διατεθούν για περαιτέρω χρήσεις προς όφελος της τοπικής και Εθνικής οικονομίας. Η μελέτη αυτή θα πρέπει να περιλάβει επίσης και τη διερεύνηση του κατάλληλου φορέα διαχείρισης του σημαντικού υδατικού δυναμικού και του φορέα λειτουργίας του όλου έργου, που κατά την άποψή μας πρέπει να είναι ο ΟΑΔΥΚ, δεδομένου ότι έχει κατασκευάσει τα αντίστοιχα έργα και τα λειτουργεί (υδροληψίες, αγωγοί μεταφοράς, δεξαμενές αποθήκευσης νερού και δίκτυα διανομής κατά περίπτωση) έως σήμερα.

Την ένταξη στο ΕΣΠΑ 2007-2013 των μελετών και αντίστοιχων έργων ύδρευσης :

  • Της ραγδαία αναπτυσσόμενης τουριστικής περιοχής Χανίων – Κολυμβαρίου εντός του Κόλπου Χανίων με αμμώδη παραλία μήκους 20 χλμ. και δυναμικότητα 100.000 ισοδυνάμων κατοίκων εντός των ορίων των Δήμων Ν. Κυδωνίας, Πλατανιά, Βουκολιών και Κολυμβαρίου.
  • Της υπό ανάπτυξη τουριστικής περιοχής του κλειστού Κόλπου Κισάμου με αμμώδη παραλία μήκους 8 χλμ. και δυναμικότητα 30.000 ισοδυνάμων κατοίκων εντός των ορίων των Δήμων Κισάμου και Μηθύμνης.

4.4 Έργα Συλλογής, Μεταφοράς, Επεξεργασίας και Διάθεσης Λυμάτων

Τα υπόψη έργα είναι ζωτικής σημασίας για το Νομό Χανίων και την Κρήτη γενικότερα, επειδή, ανεξάρτητα ότι επιβάλλονται από την Ευρωπαϊκή και Ελληνική Νομοθεσία, προστατεύουν τους υδατικούς πόρους και το θαλάσσιο περιβάλλον και κατ΄επέκταση την υγεία των κατοίκων και των τουριστών. Τα σημαντικότερα έργα Συλλογής, Μεταφοράς, Επεξεργασίας και Διάθεσης Λυμάτων που πρέπει αναγκαστικά να ενταχθούν στα Τ.Ε.Π. του ΥΠΕΧΩΔΕ, λόγω μικρού προϋπολογισμού του ΠΕΠ Κρήτης είναι :

  • Τα έργα που ανακοίνωσε ο Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ κατά την επίσκεψή του στο Ηράκλειο Κρήτης την 27-05-08 που είναι για το Νομό Χανίων : 1. Του Δήμου Κισάμου, 2. Του Δήμου Πελεκάνου. 3. Του Δήμου Αρμένων.
  • Τα έργα Β΄. Φάσης στη σημαντική τουριστική περιοχή Χανίων – Κολυμβαρίου 100.000 ισοδ. κατ. με τα οποία ολοκληρώνεται το όλο έργο. Επισημαίνεται ότι τα έργα Α΄. Φάσης ήδη λειτουργούν επιτυχώς από του έτους 2007.
  • Τα έργα με τα οποία ολοκληρώνεται η αποχέτευση 4 Δήμων περιμετρικά Δήμου Χανίων που τα λύματά τους οδηγούνται για επεξεργασία στην ΕΒΚΛ Χανίων.

Με την ολοκλήρωση των παραπάνω έργων θα υπάρξει πέραν των άλλων και πλήρης προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος των τουριστικών περιοχών : Του Κλειστού Κόλπου Κισάμου (έργα α.1). Του Κόλπου Χανίων & Ορμου Σούδας (έργα β, γ). Της περιοχής Παλαιόχωρας-Κουντούρας (έργα α.2) και του Κόλπου Καλυβών (έργα α.3).

5. Συμπεράσματα

Το Τ.Ε.Ε./Τ.Δ.Κ. στο παρόν έγγραφό του αναφέρεται συνοπτικά :

  • Στο ΕΣΠΑ 2007-13 ύψους 36,424 δις € από τα οποία 11,378 δις € (31%) στα ΠΕΠ.
  • Στην αναπτυξιακή επιλογή Περιφέρειας Κρήτης στα πλαίσια του ΕΣΠΑ 2007-2013
  • Στις σημαντικές εισηγήσεις του ΤΕΕ/ΤΔΚ σε συνέδρια, ημερίδες, Περιφερερειακά Συμβούλια κλπ. περί ανάγκης αναλογικής συμμετοχής της Κρήτης στα Τ.Ε.Π. των Υπουργείων του ΕΣΠΑ 2007-2013
  • Στην ανάγκη ένταξης στα Τ.Ε.Π. του ΥΠΕΧΩΔΕ των μεγάλων έργων υποδομών και περιβάλλοντος του Νομού Χανίων που περιγράφονται στην παράγραφο 4.

Κύριε Υπουργέ και Υφυπουργέ,

Από τις δημοσιεύσεις στο Ενημερωτικό Δελτίο του Τ.Ε.Ε. (προκηρύξεων – αναθέσεων μελετών) γνωρίζουμε ότι το ΥΠΕΧΩΔΕ εκπονεί ήδη ή θα αρχίσει σύντομα να εκπονεί μελέτες μεγάλων έργων, με υποχρέωση ως εκ τούτου να εντάξει τα αντίστοιχα έργα στο ΕΣΠΑ 2007 – 2013, με επακόλουθο η δυνατότητα ένταξης νέων έργων να είναι μικρή. Ομως ο Νομός Χανίων για την εφαρμογή της αναπτυξιακής επιλογής της Περιφέρειας Κρήτης έχει ανάγκη όπως τα περιγραφόμενα έργα στην παράγραφο 4 του εγγράφου μας ενταχθούν στα Τ.Ε.Π. του ΥΠΕΧΩΔΕ στα πλαίσια του ΕΣΠΑ 2007-2013.

Το Τ.Ε.Ε./Τ.Δ.Κ. προκειμένου να ενημερώσει αναλυτικότερα το ΥΠΕΧΩΔΕ για τα περιγραφόμενα έργα και να συνδράμει το έργο της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Χανίων δύναται, εφόσον του ζητηθεί, να συντάξει σε προκαταρκτικό στάδιο, “Φάκελο” εκάστου έργου (Νόμος 3316/2005, άρθρο 4), όπως απαιτείται, που θα περιλαμβάνει : 1. Τεύχος Τεχνικών Δεδομένων, 2. Τεύχος Τεκμηρίωσης Σκοπιμότητας των Εργων, 3. Τεύχος Προγράμματος Απαιτουμένων Μελετών και Ερευνών και 4. Τεύχος Προεκτιμωμένων Αμοιβών εκπόνησης Μελετών – Ερευνών και Δαπανών κατασκευής των έργων. Τούτο διευκολύνεται από το γεγονός ότι το Τ.Ε.Ε./Τ.Δ.Κ. έχει ως μέλη του μηχανικούς όλων των ειδικοτήτων, που αρκετοί είναι μελετητές σημαντικών δημοσίων έργων.

Παρακαλούμε για τις δικές σας άμεσες ενέργειες και είμαστε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε πληροφορία και συνδρομή που θα μας ζητηθεί.

Ο Πρόεδρος του ΤΕΕ/Τμήμα Δυτικής Κρήτης

Αντώνης Πιταριδάκης

Το αρθρο δημοσιευτηκε απο τον/την:

Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Η απάντησή σας

Το email σας δεν δημοσιεύεται.

Διαβάστε επίσης
ΚΡΗΤΗ FM 101.5 live
διαφημίσεις