20.8 C
Chania
Thursday, March 28, 2024

Πνευματικό Ημερολόγιο (Σημειώσεις για τον 21ο αιώνα): ΦΕΙΔΙΑΣ

Ημερομηνία:

Επιμέλεια: Στρατής Παπαμανουσάκης

ΦΕΙΔΙΑΣ – PHIDIAS
(Αθήνα 490 π.Χ. – Ολυμπία 430 π.Χ.)

Ο σημαντικότερος γλύπτης της ελληνικής αρχαιότητας, «σοφός λιθουργός» κατά τον Αριστοτέλη, μαθητής του Ηγία στην Αθήνα και του Αγελάδα στο Άργος και μέλος του κύκλου του Περικλή. Ανέλαβε την γενική επιστασία των έργων της Ακροπόλεως και ιδίως προσωπικά την εκτέλεση του χρυσελεφάντινου αγάλματος της Αθηνάς και του γλυπτού διάκοσμου του Παρθενώνα (μετώπες, αετώματα, ζωφόρος), που αποτελεί το απόγειο του ελληνικού κλασικού ρυθμού. Άλλα έργα του είναι τα αγάλματα της Αθηνάς στην Ακρόπολη, στην Παλλήνη και στις Πλαταιές, καθώς και του Διός στην Ολυμπία, ένα από τα επτά θαύματα του κόσμου. Κατηγορήθηκε για υπεξαίρεση και ασέβεια, ουσιαστικά αβάσιμα, και φαίνεται ότι πέθανε στη φυλακή. Το έργο του, εκφράζοντας το ιδεώδες του κάλλους και της αρετής, υλοποιεί την αισθητική, την αλήθεια και την αρετή της αθηναϊκής δημοκρατίας και του ελληνισμού, σε όλους τους αιώνες.

Έργα: Χαλκή Αθηνά, Πρόμαχος, Λημνία (460 π.Χ.),Ακρόπολη, Αθηνά Αρεία, Πλαταιές, Σύμπλεγμα αθηναίων ηρώων, Δελφοί, Χρυσελεφάντινη Αθηνά Παρθένος, Παλλήνη, Αχαΐα, Χρυσελεφάντινη Αφροδίτη, Ήλιδα, Χρυσελεφάντινη Αθηνά παρθένος (483 π.Χ.), Παρθενώνας, Χρυσελεφάντινος Δίας (437 π.Χ.), Ολυμπία, Χάλκινος Απόλλων ο Παριόποιος, Ακρόπολη, Μαρμάρινη Αφροδίτη Ουρανία, Βασίλειος Στοά, Αθήνα, Μαρμάρινος Ερμής, Θήβα, Μήτηρ Θεών, Κεραμεικός, Αθήνα, Αμαζών, Αρτεμήσιο, Έφεσσος.

Βιβλιογραφία: Φιλόστρατος, Δίων Χρυσόστομος, Πλούταρχος, Πλίνιος, Διονύσιος Αλικαρνασσεύς, Παυσανίας, Ελλάδος περιήγησις, Λουκιανός, Υπέρ εικόνων, Τζέτζης, Σουίδας, Α.Σ. Αρβανιτόπουλος, Ο Φειδίας, Edgar James Banks, The seven wonders of the ancient world, 1916, Τζων Μπόρντμαν, Η αρχαία ελληνική τέχνη, 1980, Birte Lundgreen, A methodological enquiry, The great bronze Athena by Pheidias, 1997, Μεγάλη Ελληνική Εγκυκλοπαίδεια, Νεώτερον Εγκυκλοπαιδικόν Λεξικόν Ηλίου (άρθρ. Βασ. Θεοφανείδη), Βικιπαίδεια.

Εικονογραφία: Κεφαλή Φειδία, Ασπίς Αθηνάς, Ο Φειδίας δείχνει τον Παρθενώνα στους φίλους του, πίνακας, Sir L. Alma – Tadema, 1868, Πινακοθήκη Birmingham.

ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΦΡΑΣΕΙΣ: «Ἤ Θεὸς ἦλθ’ ἐπὶ γῆν ἐξ οὐρανοῦ εἰκόνα δείξων Φειδία ἤ σὺ γ’ ἔβης τὸν Θεὸν ὀψώμενος» (Φίλιππος ποιητής, Ἐπίγραμμα Διὸς ἐν Ὀλυμπία).

ΚΕΙΜΕΝΑ: ΒΥΡΩΝ, Η ΚΑΤΑΡΑ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ

** ** **

Η καλλιτεχνική δημιουργία βασίζεται στην ικανότητα του ανθρώπου να εκφράζει τα ψυχικά φαινόμενα του εσωτερικού του κόσμου. Ο άνθρωπος εκφράζεται με την κίνηση, τα σχήματα, τη γλώσσα. Χρησιμοποιεί τη φαντασία και το συναίσθημα. Σε μια πρώτη φάση δημιουργεί το περιεχόμενο του έργου με μια εσωτερική διαμόρφωσή του. Σε μια δεύτερη δημιουργεί τη μορφή, την παράσταση του έργου. Ο καλλιτέχνης εκλέγει ένα αντικείμενο για την καλλιτεχνική του δημιουργία, εισάγει σ’ αυτό πολλά ή λίγα από τον εαυτό του και το μεταμορφώνει σε παράσταση έργου τέχνης. Η εξωτερική μορφή της παράστασης εξαρτάται από το υλικό. Το υλικό του ποιητή είναι η γλώσσα, του ζωγράφου το χρώμα, του μουσικού ο ήχος.

Ακολουθήστε το agonaskritis.gr στο Google News, στο facebook και στο twitter και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Αγώνας της Κρήτηςhttp://bit.ly/agonaskritis
Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Τελευταία Νέα

Περισσότερα σαν αυτό
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Στο ΕΠΙ ΓΗΣ IV, την Παρασκευή 29 Μαρτίου στην Ηλεία ο Χανιώτης ερευνητής Κωνσταντίνος Χαρτζουλάκης

Ο σπουδαίος ερευνητής Κωνσταντίνος Χαρτζουλάκης πτυχιούχος της Γεωπονικής Σχολής...