17.8 C
Chania
Friday, April 19, 2024

Πνευματικό Ημερολόγιο (Σημειώσεις για τον 21ο αιώνα): ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ ΚΟΝΤ

Ημερομηνία:

Επιμέλεια – Κείμενα: Στρατής Παπαμανουσάκης

ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ ΚΟΝΤ – AUGUSTΕ COMTE
Μονπελλιέ 1798 – Παρίσι 1857

Σημαντικός γάλλος φιλόσοφος, θεμελιωτής του θετικισμού, από τους ιδρυτές της κοινωνιολογίας και της θετικής θρησκείας της ανθρωπότητας. Γνώση των φαινομένων μόνον, εξελικτικά στάδια της ιστορίας, νέα ταξινόμηση των επιστημών, αλτρουισμός, αποτελούν θεμελιώδεις αρχές της αγνωστικιστικής, μυστικιστικής και θετικιστικής διδασκαλίας του. Ο Κοντ, συνδυάζοντας τη νοσταλγία της χαμένης κοινότητας με τη δυναμική της προόδου, οδηγεί την ανθρωπότητα από τη φανταστική (θεολογική, φετιχιστική) και τη μεταφυσική (μυστικιστική, πολυθεϊστική) εποχή προς την θετική κατάσταση (μονοθεϊστική, επιστημονική). Ο θετικισμός επέδρασε έτσι ουσιαστικά στη συνολική διαμόρφωση της σύγχρονης σκέψης, οδηγώντας τον άνθρωπο σε μια νέα δοκιμασία προς την κατεύθυνση θεμελίωσης ενός κόσμου με «τάξη, αγάπη και πρόοδο».

Έργα: Σύστημα θετικής πολιτικής (1822), Φιλοσοφικές σκέψεις περί της επιστήμης και των επιστημόνων (1824), Η πνευματική δύναμις (1826), Μαθήματα θετικής φιλοσοφίας (1830-1842), Λόγος περί θετικιστικού πνεύματος (1844), Θετικιστικόν ημερολόγιον (1849), Σύστημα θετικιστικής πολιτικής ή πραγματεία της κοινωνιολογίας ήτις εγκαθιδρύει την θρησκείαν της ανθρωπότητος (1851-1854), Θετικιστική κατήχησις (1852), Έκκλησις προς τους συντηρητικούς (1855), Υποκειμενική σύνθεσις (1856).

Βιβλιογραφία: [Έκδ. Auguste Comte, Oeuvres, Anthropos, Paris (1968-1970), 11 τόμ.], S.St. Mill, A. Comte and positivism, 1865, Jean Delvolvé, Réflexions sur la pensée Comtienne, 1932, F.S. Marvin, Comte the founder of Sociologie, London, 1936, A. Gresson, Auguste Comte, 1957, Νεώτερον Εγκυκλοπαιδικόν Λεξικόν Ηλίου (άρθρ. Κ.Δ. Γεωργούλη), Stanford Encyclopedia of Philosophy.

* * *

Το πρόβλημα της σχετικότητας της γνώσης επανέρχεται ως ένα δίλλημα της φιλοσοφίας. Αυτονομία της γνώσης, αλήθεια των όντων καθ’ εαυτά, ή σχετικότητα της γνώσης, εμπειρία – κατανόηση των όντων ως απλών φαινομένων. Ουσιαστικά πρόκειται για δίλλημα ανάμεσα στον αγνωστικισμό και στο δογματισμό. Αν η γνώση είναι πάντοτε σχετική με εμάς τότε έχει a priori σχετικό και συμβατικό χαρακτήρα και καταλήγει στην άγνοια. Αν η γνώση των όντων καθεαυτά εξαντλείται στη λογική τους φανέρωση ο λόγος είναι ένα αντικειμενικό και υποχρεωτικό δεδομένο, στο οποίο υποτάσσεται η ατομική διάνοια.

Ακολουθήστε το agonaskritis.gr στο Google News, στο facebook και στο twitter και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Αγώνας της Κρήτηςhttp://bit.ly/agonaskritis
Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Τελευταία Νέα

Περισσότερα σαν αυτό
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Η Χανιώτισσα συγγραφέας Μάρω Δούκα υποψήφια ευρωβουλευτής με τη Νέα Αριστερά

Την υποψηφιότητα της διακεκριμένης συγγραφέως Μάρως Δούκα για τις...

Έρευνα Eteron: Ο αθέατος κόσμος της εργασίας των νέων – Δεν βγάζουν τον μήνα

Η νέα έρευνα του Eteron που παρουσιάζουμε σήμερα εντάσσεται στο ερευνητικό πρόγραμμα “Youth...

Επιστολή: Απαραίτητος καθαρισμός των οικοπέδων

Του Δημήτρη Κ. Τυραϊδή * Κύριε δ/ντά, Θέλω μέσω της έγκριτης...