22.8 C
Chania
Tuesday, April 16, 2024

Το “μπαλκόνι των Χανίων” μέσα από σπάνιες γκραβούρες και φωτογραφίες καλλιτεχνών του 19ου αιώνα | Φωτός

Ημερομηνία:

Σ’ ένα λόφο πάνω στις βενετσιάνικες οχυρώσεις δεσπόζει στο Ενετικό λιμάνι των Χανίων το ιστορικό κτίριο που η τελευταία του χρήση ήταν από την κατάληψη Rosa Nera.

Το κτήριο δημιουργήθηκε το 1870 με σκοπό να στεγαστούν εκεί τα Δικαστήρια. Μάλιστα, για το λόγο αυτό είχε τοποθετηθεί και σχετική πινακίδα στα ελληνικά και τουρκικά στο σημείο που βρίσκεται ο εξώστης του κτηρίου.

Πυρπολήθηκε όμως και καταστράφηκε σ τις αναταραχές του 1897, μαζί με μεγάλο μέρος της χριστιανικής γειτονιάς του Καστελίου.

Στη θέση του έκτισαν άλλο διοικητήριο το κτίσμα που βλέπουμε σήμερα, το σημαντικής ιστορικής μνήμης κτιριακό συγκρότημα που στέγασε αργότερα την 5ης Μεραρχίας Κρήτης.

Το κτίσμα αυτό στέκει εκεί μέσα στα χρόνια στο κεντρικό σημείο της Παλιάς Πόλης των Χανίων, διαθέτοντας την ωραιότερη θέα του ενετικού λιμανιού. Γι’ αυτό και ονομάστηκε και “το μπαλκόνι των Χανίων” ενώ άλλοι το αποκολούν η “Ακρόπολη των Χανίων”.

Με την έλευση του πρίγκηπα Γεωργίου, τα Δικαστήρια θα μετατραπούν σε Διοικητήριο και εξ αυτού επί χρόνια το αποκαλούσαν “παλάτι”. Είναι από τον εξώστη αυτού του κτιρίου όπου ο πρίγκηπας έβγαζει τα διαγγέλματά του προς τον Χανιώτικο λαό.

Από το σημείο αυτό έβγαλε και τον ιστορικό λόγο του ο Πρίγκηπας Γεώργιος το 1898 σηματοδοτώντας έτσι την έναρξη της περιόδου της Κρητικής Πολιτείας.

Με τη μεταφορά του Διοικητηρίου στο σημερινό κτήριο της Αντιπεριφέρειας Χανίων, το κτίριο πέρασε στη δικαιοδοσία του στρατού. Το κτίριο ταυτίστηκε με την ηρωική 5η Μεραρχία Κρητών.

Το κτίριο της Μεραρχίας μαζί με τα Νεώρια υπήρξαν οι στρατιωτικοί στόχοι των βομβαρδισμών της ναζιστικής αεροπορίας που ισοπέδωσε την παλιά πόλη των Χανίων. Μόνο στο Καστέλι, την πιο ιστορική και ομορφότερη συνοικία των Χανίων καταστράφηκαν 100 εντυπωσιακά κτίρια από την εποχή της Βενετοκρατίας και της Τουρκοκρατίας, όμως το κτίριο της Μεραρχίας επιβίωσε.

O,τι απόμεινε από το μέγαρο των Τζαγκαρόλων στο Καστέλι (φωτ. 13η ΕΒΑ).

O,τι απόμεινε από το μέγαρο των Τζαγκαρόλων στο Καστέλι (φωτ. 13η ΕΒΑ).

Επί κατοχής, το κτίριο πέρασε υπό τον έλεγχο της Κομαντατούρ, ενώ η Γκεστάπο βασάνιζε αντιστασιακούς στα υπόγεια του. Χώρος βασανιστηρίων από τους άνδρεας της ΕΣΑ υπήρξαν τα υπόγεια του κτιρίου και κατά την περίοδο της χούντας.

Παρέμεινε υπό τον έλεγχο του στρατού μέχρι και τα μέσα της δεκαετίας του 80′ οπότε και πέρασε στο νεοσύστατο Πολυτεχνείο Κρήτης για να αποτελέσει την καρδιά του Πολυτεχνείου Κρήτης στην καρδιά των Χανίων, κάτι που δεν προχώρησε ποτέ.

"google ad"

Κατά διαστήματα έχει υπάρξει εντονότατη συζήτηση εκ μέρους φορέων του τόπου για το τι μέλλει γενέσθαι με το κτίριο. Αρκετοί αγωνίσθηκαν για τη μετατροπή του σε Ιστορικό – Λαογραφικό Μουσείο ενώ άλλοι πρότειναν τη στέγαση της Σχολής Καλών Τεχνών.

Τίποτ’ από αυτά δεν προχώρησε, το Πολυτεχνείο Κρήτης άφησε το κτίριο – όπως και τόσα άλλα – υπό εγκατάλειψη και ερήμωση, έως ότου το κτίριο μετατράπηκε σε κατάληψη “Rosa Nera” από αντιεξουσιαστές to 2004 παίζοντας σημαντικότατο ρόλο στους κινηματικούς αγώνες, ειδικά κατά την περίοδο της κρίσης.

Το κτίριο της Μεραρχίας, όπως αποδεικνύει και η περιληπτική αναφορά στην ιστορία του, είναι ένα κτήριο με πολύ βαθύ ιστορικό στίγμα που συνδέεται με περιόδους της μοντέρνας ιστορίας της πόλης των Χανίων, από την ανεξαρτησία της Κρήτης, μέχρι τη ναζιστική κατοχή, τη χούντα έως και την πρόσφατη περίοδο των μνημονίων.

Ανατρέχουμε σε αρχεία του travelogues για να σας παρουσιάσουμε σπάνιο φωτογραφικό υλικό αλλά και απεικονίσεις – γκραβούρες καλλιτεχνών από τον 19ο αιώνα και μετά που απεικονίζουν το “μπαλκόνι των Χανίων” σε όλη του τη μεγαλοπρέπεια.

Τίτλος: Άποψη του λιμανιού των Χανίων, 26 Μαΐου 1864.

Πρωτότυπος τίτλος: Haniá

Χανιά, 1867.

Πρωτότυπος τίτλος: The Town of Canea, Crete.

Έκδοση: Engravings: Piraeus & Ports of the Mediterranean Sea. The Hellenic Maritime tradition through centuries, Eurodimension, Athens 2000.

Τίτλος: Άποψη της πόλης των Χανίων στα 1867.

Πρωτότυπος τίτλος: The town of Canea, Crete.

Έκδοση: 1842 – 1885. Ελλάδα, ιστορική, εικονογραφημένη. Μια πλήρης συλλογή ιστορικών, τοπογραφικών και καλλιτεχνικών ντοκουμέντων. Με 280 γκραβούρες εποχής, Αθήνα, Nikolas Books, 1984.

Τίτλος: Άποψη του λιμανιού των Χανίων.

Πρωτότυπος τίτλος: Port intérieur et quai de la Canée.

Έκδοση: DUCLOT, Dominique Nöel Joseph. En Crète. Ouvrage orné de 2 cartes et de 10 photogravures hors texte, Μπορντό / Παρίσι, Feret & Fils / Librairies Associés, 1898.

Τίτλος: Χανιά. Πανόραμα της πόλης και άποψη του λιμένα.

Πρωτότυπος τίτλος: Panorama de la Canée

Έκδοση: VAN DEN BRULE, Alfred. L’Orient Hellène. Grèce-Crète-Macédoine, Παρίσι, Félix Juven [1907].

 

 

 

Ακολουθήστε το agonaskritis.gr στο Google News, στο facebook και στο twitter και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Αγώνας της Κρήτηςhttp://bit.ly/agonaskritis
Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Τελευταία Νέα

Περισσότερα σαν αυτό
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Ο Ίλον Μασκ ανησυχεί για την Ελλάδα: Tο πρώτο έθνος που θα υποστεί “πληθυσμιακή κατάρρευση

Την υπογεννητικότητα στην Ελλάδα σχολιάζει σε ανάρτησή του ο Ίλον...

Ιεράπετρα: Δολοφονία ο θάνατος 65χρονου Γερμανού

Θρίλερ με τον θάνατο του 65χρονου Γερμανού που διέμενε...

Μιχάλης Βιρβιδάκης: “Γιατί να μην υπάρχει στην Κρήτη ένα Κρατικό Θέατρο Νοτίου Ελλάδος;”

Ο Μιχάλης Βιρβιδάκης είναι η ψυχή του θεάτρου Κυδωνία στα Χανιά. Οι περισσότεροι...

Στη Βουλή η ξενοδοχοποπιηση στο Λόφο Καστέλι από τον Μ. Συντυχάκη

Επίκαιρη ερώτηση προς την Υπουργό Πολιτισμού κ. Μενδώνη κατάθεσε...