«Οι Δανειστές» του Αύγουστου Στρινμπεργκ – Πρεμιέρα 8/1 στο Ωδείο Χανίων

Κανένα σχόλιο

ΓΡΑΦΕΙ Ο ΜΑΝΟΥΣΟΣ Γ. ΔΑΣΚΑΛΑΚΗΣ

Σκηνοθεσία μετάφραση: Γιάννης Ιορδανίδης

Σκηνικά κοστούμια: Γιώργος Λιντζέρης

"Sponsored links"

Φωτισμοί: Κατερίνα Μαραγκουδάκη

Μουσική επιμέλεια: ΑλέξανδροςΝταβρής

Πρωταγωνιστούν: Ζαχαρίας Ρόχας, Αγάπη Μανουρά, Μιχάλης Μαρκάτης

Αύγουστος Στρίνμπεργκ (Στοκχόλμη, 1849-1912)

Πολυγραφότατος Σουηδός συγγραφέας και δραματουργός, πατέρας – κατά τον Ο’ Νήλ – του σύγχρονου θεάτρου. Δύσκολη παιδική ηλικία, παράφορη φύση και ασταθής, οργισμένος ατομικισμός, βίαιος ενίοτε μισογυνισμός και διαρκής αναζήτηση του απόλυτου χαρακτηρίζουν τον Στρίντμπεργκ αλλά και τα πρόσωπα των έργων του, κατά το μάλλον ή ήττον αυτοβιογραφικών (“Ο γιός της δούλας”). Η σκέψη του, επηρεασμένη από τον Kierkegaard, τον Nietzsche, τον Rousseau και τον Fourier, τον οδηγεί εκείθεν του ρομαντισμού, στον αθεϊσμό και τον μυστικισμό. Δεινός ερμηνευτής της συμπεριφοράς των ανθρώπων και των μυστηρίων του υποσυνείδητου, περνάει με θαυμαστή ευχέρεια από τον πιο σκληρό νατουραλισμό στον πλέον αέρινο συμβολισμό. Καταγγέλλει τον θρίαμβο της βίας στις διαπροσωπικές σχέσεις και την αδυναμία επικοινωνίας του ενός με τον άλλο, όσο και του ενός με τους πολλούς, έχοντας ο ίδιος φτάσει στα πρόθυρα της τρέλας ύστερα από τις οδυνηρές αποτυχίες των τριών γάμων του.

Ο αριθμός τρία σηματοδοτεί και το έργο του, που διαιρείται σε ισάριθμες περιόδους. Η νατουραλιστική περίοδος σημαδεύεται με επιρροές από τον Valles και τον Zola και περιλαμβάνει έργα όπως: “Το κόκκινο δωμάτιο” (μυθιστόρημα που θα προκαλέσει κοινωνικό σκάνδαλο), τα τρία θεατρικά “Ο πατέρας” (πιθανώς, νατουραλιστική παραλλαγή του κλασικού μύθου του Αγαμέμνονα και της Κλυταιμνήστρας), “Δεσποινίς Τζούλια” και “Οι δανειστές”, οι σουηδικές ιστορικές τραγωδίες “Ο κύρ Ούλοφ”, “Γουσταύος Βάσα” και “Γουσταύος Αδόλφος” και, τέλος, το δράμα “Ο χορός του θανάτου”. Ακολουθεί η περίοδος του μυστικισμού, ενός γαληνεμένου μυστικισμού, εμπνευσμένου από τον θεόσοφο Swedenborg (“Ονειρόδραμα”). Η τρίτη περίοδος φωτίζεται από ένα διαυγές ουμανιστικό φως χάρη στο Intima Teatern (1907), ένα μικρό θέατρο το οποίο ο ίδιος ο Στρίντμπεργκ δημιουργεί και διευθύνει για να παρουσιάσει εκεί την “Καταιγίδα”, τον “Πελεκάνο”, τη “Σονάτα των φαντασμάτων”, έργα δωματίου διαποτισμένα με σκληρότητα και απόγνωση.

Το έργο:

Δύο άντρες ένας καθηγητής νεκρών γλωσσών ο Γκούσταβ κι ένας καλλιτέχνης ο Άντολφ γνωρίζονται σένα ξενοδοχείο ενός παραθαλάσσιου θέρετρου. Ο Γκούσταφ αφού αποκτά οικειότητα με τον Άντολφ, αυτός του εμπιστεύεται την σχέση με την γυναίκα του. Μέσα από αυτό το τρίγωνο Γκούσταβ – Άντολφ και συζύγου Θέκλας ο Αύγουστος Στρίνμπεργκ βρίσκει την ευκαιρία να εισέλθει στα πιο βαθιά ανθρώπινα συναισθήματα, και να αναπτύξει τις σχέσεις και τις εναλλαγές τους στην συμβίωση των δύο φίλων. Έρωτας, πάθος, ζήλια, καχυποψία, συγκρούσεις απιστία, και διεκδίκηση εξουσίας.

Μία έξοχη παράσταση στήθηκε από τον μαιτρ του είδους Γιάννη Ιορδανίδη και τους συνεργάτες του. Ξεχώρισε για την δραματουργική του δύναμη ο νεαρός ηθοποιός Μιχάλης Μαρκάτης

"Sponsored links"

Το αρθρο δημοσιευτηκε απο τον/την:

Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Η απάντησή σας

Το email σας δεν δημοσιεύεται.

ΚΡΗΤΗ FM 101.5 live