Τα εγκλήματα των ναζί εναντίον των ψυχικά ασθενών.

1 Σχόλιο

Εν όψει μιας έκθεσης στο μουσείο Μπενάκη

ΓΡΑΦΕΙ Ο ΜΑΝΟΥΣΟΣ Γ. ΔΑΣΚΑΛΑΚΗΣ

« Μία ημέρα ήρθαν και πήραν τους κομμουνιστές

"Sponsored links"

και δεν είπα τίποτα γιατί δεν ήμουν κομμουνιστής.

Μία ημέρα ήρθαν και πήραν τους εβραίους,

και δεν είπα τίποτα γιατί δεν ήμουν εβραίος.

Μία ημέρα ήρθαν και πήραν τους καθολικούς ,

και δεν είπα τίποτα γιατί δεν ήμουν καθολικός.

Μία ημέρα ήρθαν και πήραν τους τσιγγάνους ,

και δεν είπα τίποτα γιατί δεν ήμουν τσιγγάνος.

Μία ημέρα ήρθαν και πήραν τους μαύρους,

και δεν είπα τίποτα γιατί δεν ήμουν μαύρος.

"Sponsored links"

Μία ημέρα ήρθαν και πήραν και εμένα,

και δεν είπα τίποτε, γιατί ήμουν ένοχος,

που δεν φώναζα , με όλη την δύναμη των πνευμόνων μου

ότι όλοι έχουν δικαίωμα να είναι ελεύθεροι.»

ΜΠΕΡΤΟΛΤ ΜΠΡΕΧΤ

Ο ναζισμός στην Γερμανία μετά που ανέλαβε ο Χίτλερ την εξουσία και κατάργησε το κοινοβούλιο, επιτέθηκε εναντίον των δικαιωμάτων των Γερμανών πολιτών. Πριν επιτεθεί και αιματοκυλήσει την Ευρώπη, έκανε την Γερμανία ένα απέραντο στρατόπεδο. Τους κομμουνιστές και τους αντιφρονούντες τους έκλεισε στα στρατόπεδα συγκέντρωσης. Εξόντωσε τους εβραίους, τους τσιγγάνους, αλλά και τους ψυχικά ασθενείς γιατί δεν ανταποκρινόταν στο Γερμανικό πρότυπο της Αρείας φυλής.

Αναδημοσιεύουμε από την στήλη της Πάρις Σπίνου στην «Κυρ. Ελευθεροτυπία» ρεπορτάζ, γύρω από μια έκθεση Γερμανών ψυχασθενών στην ναζιστική περίοδο, όπου εγκαινιάζει η Ελληνική ψυχιατρική εταιρεία στις 20 Ιανουαρίου στο μουσείο Μπενάκη.

«Την περίοδο του ναζισμού η μοντέρνα τέχνη χαρακτηρίστηκε εκφυλισμένη, – γιατί δεν ανταποκρινόταν στα αρχαία Ελληνικά κι Ρωμαϊκά πρότυπα και απαγορεύτηκε. Σημαντικά έργα τέχνης καταστράφηκαν και καλλιτέχνες όπως ο Ότο Ντιξ, ο Μαξ Μπέκμαν , ο Ερνστ Λούντβιχ Κίρχνερ, ο Πάουλ Κλέε, εκδιώχθηκαν. Εκφυλισμένη όμως θεωρήθηκε και η τέχνη των ψυχικά ασθενών, που βρίσκονταν κλεισμένοι στα άσυλα. Εάν σήμερα η εικαστική δημιουργία ιδρυματοποιημένων ατόμων ενθαρρύνεται, καθώς αποτελεί μέσο έκφρασης και κοινωνικοποίησης, τότε αποτελούσε διαβατήριο για τους θαλάμους αερίων».{Σήμερα στα Χανιά όπου πρωτοστάτησαν στον Ελληνικό χώρο οι μεταρρυθμιστές ψυχίατροι, για το κλείσιμο του ψυχιατρικού ασύλου ως φυλακή, και αντικαταστάθηκε από εξωτερικές δομές, τακτικά γίνονται εκθέσεις ζωγραφικής ψυχικά ασθενών, έχουν δε πραγματοποιηθεί και εκδόσεις ποιητικών συλλογών}.

Γράφει η Πάρη Σπίνου: «Οι μαζικές εκτελέσεις ασθενών που νοσηλευόταν σε ψυχιατρεία, άσυλα, ιδρύματα, γνωστές ως «Επιχείρηση ευθανασία» είναι ένα ακόμη μελανό κεφάλαιο της Γερμανικής ιστορίας. Τα θύματα δεν ήταν μονάχα εβραίοι. Το μέγεθος της διαστροφής ήταν τέτοιο που μέχρι και ανάπηρα παιδιά – περίπου 5.000 -κάτω των δεκαέξι ετών δολοφονήθηκαν σε φυλακές στο διάστημα 1939-44 με χορήγηση φαρμάκων. Και η ειρωνεία είναι ότι οι φορητοί θάλαμοι αερίων που χρησιμοποιήθηκαν για τους ενήλικες απ’ έξω έγραφαν «Καφετέρια του αυτοκράτορα».

Μια έκθεση -ντοκουμέντο με τίτλο «αιτία θανάτου» εγκαινιάζει η Ελληνική ψυχιατρική εταιρεία στις 20 Ιανουαρίου, στο μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς. Περιλαμβάνει 96 έργα της περίφημης συλλογής Πρίντσχορν της ψυχιατρικής κλινικής του πανεπιστημίου της Χαϊδιλεμβέργης φιλοτεχνημένα από 18 καλλιτέχνες -ψυχικά ασθενείς οι οποίοι υπήρξαν θύματα ενός ανελέητου προγράμματος του Χίτλερ».

Στα : Θεσεις

Το αρθρο δημοσιευτηκε απο τον/την:

Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Η απάντησή σας

Το email σας δεν δημοσιεύεται.

ΚΡΗΤΗ FM 101.5 live