22.8 C
Chania
Monday, September 30, 2024

Η συλλογική δράση δεν είναι προνόμιο της Αριστεράς

Γράφει ο Ειρηναίος Μαράκης

Η οργάνωση σε συλλογικότητες δεν αποτελεί προνόμιο μόνο όσων αναφέρονται στην Αριστερά, έχουν κινηματικές παραδόσεις, εργατική ρίζα και καταγωγή ή που μετά από χρόνια απογοήτευσης αρχίζουν να αντιλαμβάνονται ότι οι απαντήσεις στα φλέγοντα ζήτημα της καθημερινότητας δεν θα έρθουν με υποκλίσεις σε κάποια ανώτερη αυθεντία και φυσικά, όχι μέσα από τη διαδικασία της κοινοβουλευτικής ανάθεσης. Αντίθετα, είναι και άνθρωποι (νεο)φιλελεύθερων αποχρώσεων, (ακρο)κεντρώοι, καθαρόαιμοι δεξιοί ή απλοί καθημερινοί ανθρωποι, οι γείτονες και οι φίλοι μας, που ψάχνουν λύσεις σε διάφορα κοινωνικά προβλήματα, που οργανώνονται σε ομάδες πολιτών ή γονέων, διεκδικώντας διάφορα για τη γειτονιά τους, το σχολείο τους ή οτιδήποτε άλλο. Έχουν αντιληφθεί μέσα σ’ ένα περιβάλλον που διαρκώς αλλάζει ότι οι μεμονωμένες δράσεις δεν φέρνουν πάντα το επιθυμητό αποτέλεσμα, ακόμα κι όταν οι προσωπικές τους διασυνδέσεις (όταν έχουν χωρίς αυτό να είναι κι απαραίτητο) λειτουργούν προς την εξυπηρέτηση των αιτημάτων τους. Αυτό είναι βέβαια ένα μάθημα που έχουν πάρει από τους αγώνες που δίνει η εργατική τάξη, οι φοιτητές κι η αγροτιά – μόνο που οι εργαζόμενοι δεν έχουν διασυνδέσεις με κανένα εκτός από τον εαυτό τους.

Στην περίοδο της κρίσης που διανύουμε, και σε λίγο θα κλείσει μια δεκαετία, αυτό είναι ένα φαινόμενο που αναπτύσσεται διαρκώς. Πολλές φορές αυτές οι συλλογικότητες δημιουργούνται εκεί που δεν παρεμβαίνει η Αριστερά και τα κινήματα για να προβάλλουν και να εφαρμόσουν την κοινωνική συνεργασία και την εργατική αλληλεγγύη, είναι απλή διαλεκτική ότι τα κενά στη φύση άρα και στην κοινωνία ότι καλύπτονται κι όχι πάντα από αυτούς που εμείς νομίζουμε ότι πρέπει να τα καλύψουν, ή και δημιουργούνται, αρχικά με αγνές κι ειλικρινείς προθέσεις, έχοντας ένα πραγματικά αξιοθαύμαστο κοινωνικό και συλλογικό έργο που στα μάτια του απλού πολίτη μοιάζει ως την ύψιστη πολιτική παρέμβαση που μπορεί να έχει κανείς. Χρειάζεται όμως να είναι λίγο πιο προσεκτικός ο παρατηρητής για να αντιληφθεί ότι τα πράγματα δεν είναι όπως φαίνονται όταν αυτές οι συλλογικότητες αναπτύσσουν σε αντίθεση με αυτό που νομίζαμε ότι ήταν, σχέσεις φιλίας με την τοπική κι ευρύτερη εξουσία, όταν δεν συναντούν εμπόδια στην παρέμβαση τους, όταν ενισχύονται οικονομικά μέσα από διάφορες (πολιτιστικές, κυρίως) δράσεις που οργανώνει η Τοπική Αυτοδιοίκηση ενώ άλλες συλλογικότητες αντιμετωπίζονται είτε λίγο, είτε πολύ ως εχθρός κι όπου φυσικά δεν συμπεριλαμβάνονται σε αυτές τις δράσεις ή ακόμα κι όταν αυτές οι συλλογικότητες αρχίζουν να βάζουν οικονομικά άρα κοινωνικά κριτήρια στην παροχή της βοήθειας τους (όπως ακριβώς κάνουν δήμοι και περιφέρειες στις δικές τους “κοινωνικές” δομές ή το κεντρικό κράτος στην “προνοιακή” του πολιτική) ή κι όταν περιορίζουν τη δράση τους στον δικό τους, αποκλειστικά, μικρόκοσμο.

Εδώ είναι λοιπόν που σταματούν οι οποίες, ασφαλώς επιφανειακές, ομοιότητες με τις συλλογικότητες που είναι παράγωγο των κοινωνικών αναγκών και φυσικά, του κινήματος. Βλέπετε, οι πρωτοβουλίες που ξεκινούν από τον κόσμο της εργασίας, ακόμα κι όταν τις ξεκινάει ένα μόνο άτομο, έχουν σχέση με τους αγώνες ενάντια στην κοινωνική κι οικονομική εξαθλίωση, τον ρατσισμό και τον φασισμό, για την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, για δημόσια κι ελεύθερη υγεία, παιδεία, ραδιοτηλεόραση και άλλα, αυτοοργανωμένες και χωρίς σχέση εξάρτησης με την (οποιασδήποτε μορφής) εξουσία, ερχόμενες σε αντίθεση με κάθε σχέση εξάρτησης και αντιμετωπίζοντας κάθε είδους εμπόδια στη δράση τους • από την τοπική αυτοδιοίκηση που τις αντιμετωπίζει ως έναν ανταγωνιστή στον πολιτικό στίβο που θεωρεί πως είναι το προνομιακό της πεδίο, μέχρι καταστηματάρχες που στο όνομα της υπεράσπισης του τουριστικού προϊόντος εναντιώνονται σε αυτές τις δράσεις που αναδεικνύουν την υποκρισία μιας κατασκευασμένης εθνικής ενότητας απέναντι στην κρίση κι από σε φασίστες και ρατσιστές, για ευνόητους λόγους, μέχρι το οτιδήποτε μπορεί και δεν μπορεί να φανταστεί κανείς. (Ας θυμηθούμε εδώ, πως αντιμετωπίστηκε – κι αντιμετωπίζεται ακόμα – η Κοινωνική Κουζίνα στα Χανιά…)

Οι κατ’ επίφαση όμως κοινωνικές συλλογικότητες όχι μόνο έχουν την αντιμετώπιση που περιγράψαμε προηγουμένως αλλά είναι και στιγμές που τα καταφέρνουν εκεί που το κίνημα χρειάζεται αγώνες επί αγώνων και πάλι χωρίς να πετυχαίνει τους στόχους του ολοκληρωτικά αλλά μόνο μερικά • για παράδειγμα, όταν μια συλλογικότητα αυτού του τύπου, καταφέρνει να εξασφαλίσει χρηματοδότηση για μια δραστηριότητα της που σχεδιάζεται αποκλειστικά για τα παιδιά της συνοικίας της (αναφέρομαι, όπως καταλαβαίνετε στην πρόταση του Κυττάρου Χαλέπας για παραχώρηση σχολικής μονάδας για θερινό πρόγραμμα δημιουργικής απασχόλησης παιδιών αποκλειστικά για τη συνοικία κι, εφόσον υπάρξει χώρος, για παιδιά από άλλες περιοχές, με την πρόσληψη ανέργων εκπαιδευτικών – υποτίθεται για να βρεθεί μια λύση στο εργασιακό ζήτημα, μέχρι να απολυθούν με τη λήξη του προγράμματος…) και μάλιστα από τη Βουλή των Ελλήνων ενώ έχει παγώσει η χρηματοδότηση για την ενίσχυση και την ανάπτυξη της δημόσιας παιδείας που αφορά το σύνολο των παιδιών στην χώρα μας, τότε αυτό προφανώς και δεν οφείλεται στην κοινωνική πίεση που ασκεί αλλά στις οποίες διασυνδέσεις της. Μπορεί βέβαια και να μην υπάρχουν διασυνδέσεις απλά η πρόταση που έκανε η συλλογικότητα να εξυπηρετεί τις πολιτικές αποδόμησης οτιδήποτε αναφέρεται και υπερασπίζεται τον δημόσιο χαρακτήρα των κοινωνικών πολιτικών και δικτύων. Κι αυτό ίσως είναι χειρότερο κι από την (πιθανή αλλά όχι βέβαιη) ύπαρξη διασυνδέσεων…

Αλλά είναι ο λόγος που εκφέρουν οι εκπρόσωποί τέτοιων συλλογικοτήτων που περισσότερο κι από τα έργα τους δείχνει ότι λειτουργούν πάνω στις λογικές υπεράσπισης της ελεύθερης αγοράς, της ιδιωτικής πρωτοβουλίας που βαφτίζεται κοινωνικός αγώνας και διεκδίκηση κι είναι εκεί που μια συλλογικότητα με καθολική αποδοχή από ανθρώπους όλων των πολιτικών αποχρώσεων (κάτι πολύ θετικό) μετατρέπεται σε Μη Κυβερνητική Οργάνωση ή που τουλάχιστον λειτουργεί με αυτό τον τρόπο. Χαρακτηριστικό του λόγου τους είναι να χαρακτηρίζουν τα συνδικαλιστικά όργανα που εκφέρουν διαφορετική και τεκμηριωμένη άποψη σε σχέση με τη δική τους ως συντεχνιακά, ως μονολιθικά, που υπερασπίζονται τα ιδιαίτερα(!) συμφέροντα τους κι ως όργανα ανθρώπων που δεν ενδιαφέρονται για την κοινωνική πρόοδο και για την αντιμετώπιση των κοινωνικών προβλημάτων, βολεμένοι κι εφησυχασμένοι σε λογικές άλλων εποχών που πήγαν πίσω τον τόπο… Σε αυτό το σημείο μπορούμε να δούμε ότι μόνο πρωτότυπος δεν είναι αυτός ο λόγος, η επιτομή της συκοφαντίας, κι ο οποίος γνώρισε ανάπτυξη στην Μεταπολίτευση από τα καθεστωτικά ΜΜΕ, τους πολιτικούς κι επιχειρηματικούς κύκλους και κάθε μεγαλόσχημο για να στοχοποιήσουν την αγωνιστική δράση των συνδικάτων και των σωματείων, των κοινωνικών φορέων και της εργατικής τάξης – λόγος που επανεμφανίστηκε, αν εξαφανίστηκε ποτέ, στην περίοδο των μνημονίων ενάντια στην αναγέννηση του κινήματος στην χώρα μας και διεθνώς.

Από αυτή την άποψη και μόνο, μπορούμε να πούμε, πως είναι ντροπιαστικό συλλογικότητες που προέρχονται από την κοινωνία να αξιοποιούν τέτοιες λογικές. Όμως το ζήτημα δεν είναι ηθικό αλλά βαθιά πολιτικό, γιατί αυτές οι συλλογικότητες κατά βάθος αντιμετωπίζουν όλους τους άλλους ως εχθρούς ενώ όμως όλοι τις αποδέχονται χωρίς ναι μεν αλλά, εξιδανικεύοντας την δική τους παρέμβαση ως την μόνη που δίνει λύση στα προβλήματα αλλά που στην πραγματικότητα αποτελούν το μακρύ χέρι του κράτους και της ιδιωτικής πρωτοβουλίας, που δεν τα αμφισβητούν φυσικά, στην υπηρεσία της κοινωνικής καταστροφής. Αποδεικνύεται λοιπόν, ότι μπορεί η οργάνωση σε συλλογικότητες να μην αποτελεί προνόμιο της Αριστεράς αλλά μόνο η Αριστερά κι οι άνθρωποι των κινημάτων μπορούν να αναδείξουν τι σημαίνει οργάνωση από τα κάτω κι όχι υποκατάσταση της συλλογικής δράσης που οδηγεί στην υπεράσπιση συγκεκριμένων αιτημάτων μόνο για λίγους. Κι είναι ο κόσμος του κινήματος που μπορεί να απεγκλωβίσει τον κόσμο που φιλότιμα συμμετέχει σε αυτές τις συλλογικότητες που εκμεταλλευόμενες τις πραγματικές του ανάγκες δρουν διασπαστικά μέσα στην κοινωνία.

Ευχαριστήριο οικογένειας Κωνσταντίνου Μητσοτάκη

Με μήνυμά που έδωσαν στη δημοσιότητα, οι συγγενείς του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη ευχαριστούν θερμά όσους τους συμπαραστάθηκαν στη λύπη τους.

Στο μήνυμα αναφέρονται τα εξής:

Σας ευχαριστούμε θερμά για τη συμπαράστασή σας στη λύπη μας και για τη συμμετοχή σας στο τελευταίο ταξίδι του αποχαιρετισμού του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη, αγαπημένου μας πατέρα, παππού και προπάππου.

Τα παιδιά του, Ντόρα Μπακογιάννη και Ισίδωρος Κούβελος, Αλεξάνδρα και Πασκάλ Γκουρντέν, Κατερίνα Μητσοτάκη και Απόστολος Μαυραγάνης, Κυριάκος και Μαρέβα Μητσοτάκη, τα εγγόνια και τα δισέγγονά του.

 

Πολύτιμος θησαυρός για την Κρήτη το φυσικό περιβάλλον της

Η ενίσχυση της περιβαλλοντικής συνείδησης και ευαισθητοποίησης των πολιτών ήδη από πολύ μικρή ηλικία αποτελεί το πρωταρχικό ζήτημα που σε συνδυασμό με τα έργα υποδομής θα συμβάλλουν στη διαφύλαξη του

Ένα νησί με πλούσιο ανάγλυφο, με μοναδικής ομορφιάς χλωρίδα και ποικιλία φυτών που δημιουργούν έναν ανεξάντλητο φυσικό πλούτο, βουνά, θάλασσα, οικοσυστήματα, βιότοποι, φαράγγια και σπήλαια συνθέτουν το ειδυλλιακό τοπίο της Κρήτης, το οποίο μάλιστα «ταξιδεύει» συχνά μέσω του φωτογραφικού φακού σε κάθε γωνιά της γης.

Ένα τοπίο ειδυλλιακό, ένας «πνεύμονας πρασίνου», που αποτελεί θησαυρό για τους κατοίκους της Κρήτης, που δυστυχώς όμως ο πληθυσμός της δεν είναι αρκετά συνειδητοποιημένος και ευαισθητοποιημένος ακόμα, ώστε να αντιληφθεί ότι το φυσικό περιβάλλον του είναι η «ζωή» του.

Άναρχη εναπόθεση κάθε λογής απορριμμάτων από τα αστικά μέχρι τα υγρά απόβλητα και τα μπάζα, ρύπανση σε θάλασσες και ακτές αλλά και δημόσιοι χώροι γεμάτοι σκουπίδια αποδεικνύουν την ασυνειδησία, την κακή νοοτροπία αλλά και την έλλειψη σεβασμού και αντίληψης από κάθε έναν από εμάς για τη σημασία της προστασίας του περιβάλλοντος στο οποίο ζούμε.

Είναι χαρακτηριστικό ότι τα περιβαλλοντικά εγκλήματα στο νησί είναι αρκετά: άναρχη δόμηση, υλοτομία/παράνομη εκχέρσωση δασικής έκτασης και η απόρριψη αποβλήτων συμπεριλαμβάνονται στα κυριότερα ποινικά αδικήματα σε ότι αφορούν την περιβαλλοντική νομοθεσία στο νησί.

Ο σεβασμός και η προστασία του περιβάλλοντος είναι δείγμα πολιτισμού και η αλλαγή νοοτροπίας και η ευσυνειδησία απέναντι του αποτελεί το πρώτο βήμα που πρέπει να γίνει από κάθε πολίτη χωριστά.

Η οικολογική συνείδηση είναι απαραίτητη για να μπορέσουμε όλοι μαζί να προστατέψουμε αυτό τον θησαυρό και να διαφυλάξουμε το περιβάλλον ως κόρη οφθαλμού.

Τα έργα και οι υποδομές είναι βεβαίως απαραίτητα όμως αυτά από μόνα τους δεν επαρκούν αν οι ίδιοι οι πολίτες δεν συνδράμουν σε αυτή την προσπάθεια ξεκινώντας από το σπίτι τους με την ανακύκλωση και στη συνέχεια με την προστασία του δημόσιου χώρου.

Το περιβάλλον του νησιού άλλωστε συνδέεται άμεσα και με τον τουρισμό, αφού αυτό αποτελεί τη βιτρίνα για τους εκατοντάδες χιλιάδες επισκέπτες που κάθε καλοκαίρι κατακλύζουν το νησί μας.

Ο σεβασμός στο περιβάλλον, οι δράσεις που υλοποιούνται για την προστασία του αλλά και οι πρακτικές που οι ίδιες οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, αλλά και στο σύνολο τους τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος υιοθετούν προς αυτή την κατεύθυνση, είναι παράγοντες που λαμβάνονται πολύ σοβαρά υπ’ όψιν από τους τουρίστες κατά τη διαδικασία επιλογής του τόπου των διακοπών τους. Η ευαισθησία σε περιβαλλοντικά θέματα είναι μεγάλη σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, ενώ δεν είναι και λίγες οι φορές που οι επισκέπτες στιγματίζουν τα κακώς κείμενα σε ότι αφορά την καθαριότητα αλλά και τη διαχείριση που γίνεται σε θέματα εξοικονόμησης ενέργειας.

30 Ιουνίου το 3ο Pride Κρήτης

Στο πάρκο Γεωργιάδη θα πραγματοποιηθεί φέτος το 3ο Pride Κρήτης – Φεστιβάλ ορατότητας και διεκδικήσεων για την απελευθέρωση φύλου, σώματος και σεξουαλικότητας. Οι εκδηλώσεις θα πραγματοποιηθούν 30 Ιουνίου και 1η Ιουλίου.  Το φεστιβάλ θα περιλαμβάνει ομιλίες από μέλη LGBTQI+ οργανώσεων, ενημερωτικά περίπτερα και άλλες δράσεις. Θα πραγματοποιηθούν συναυλίες και το Σάββατο 1/7 θα γίνει πορεία στους δρόμους της πόλης.

Στην σχετική ανακοίνωση αναφέρεται :

Εδώ και δύο χρόνια έχουμε καταφέρει να πραγματοποιήσουμε το LGBTQI+ Pride Κρήτης – Φεστιβάλ Ορατότητας και Διεκδικήσεων για την Απελευθέρωση Φύλου, Σώματος και Σεξουαλικότητας, μετά τις συγκρούσεις μας με τις δημοτικές αρχές, οι οποίες αφενός στο Ηράκλειο κωλυσιέργησαν τη διαδικασία της αδειοδότησης, αφετέρου στο Ρέθυμνο ήταν ξεκάθαρα απέναντί μας στη διεκδίκηση της ύπαρξης μας στον δημόσιο χώρο. Για τρίτη συνεχή χρονιά αγωνιζόμαστε για την διεξαγωγή του φεστιβάλ, το οποίο θα λάβει χώρα στην πόλη του Ηρακλείου, στο Πάρκο Γεωργιάδη, στις 30 Ιουνίου και 1η Ιουλίου. Το φεστιβάλ θα περιλαμβάνει ομιλίες από μέλη LGBTQI+ οργανώσεων, ενημερωτικά περίπτερα και άλλες δράσεις. Θα πραγματοποιηθούν συναυλίες και το Σάββατο 1/7 θα γίνει πορεία στους δρόμους της πόλης.

Απέναντι σε έναν κόσμο όπου κυριαρχεί η πατριαρχία και η έμφυλη βία, μαχόμαστε και διεκδικούμε ισότητα και ορατότητα για κάθε καταπιεσμενη ταυτοτητα που ασφυκτιά στα στενά πλαίσια της κανονικότητας. Μαχόμαστε ενάντια σε πατριαρχία, ομοφοβία, τρανσοφοβία, αμφιφοβία, αναπηροφοβία, ηλικιοφοβία, χοντροφοβία, σεξισμό, ρατσισμό, καπιταλισμό και φασισμό, για έναν κόσμο χωρίς διακρίσεις.

Ως συντονιστικό του 3ου LGBTQI+ Pride Κρήτης διαλέγουμε τον δρόμο της αυτοοργάνωσης και της αλληλεγγύης, μακριά από χορηγίες ή αιγίδες, που μόνο σκοπό έχουν να χρησιμοποιήσουν την κοινότητα, κερδίζοντας πολιτική υπεραξία, είτε οικονομικά οφέλη, αποδυναμώνοντας έτσι τους αγώνες του LGBTQI+ κινήματος. Ως καταπιεσμένες/να/νοι τασσόμαστε απέναντι στην κανονικότητα, που συγκροτείται από ιεραρχίες, εφόσον αντιλαμβανόμαστε πως από αυτές προκύπτουν διαιρέσεις και διακρίσεις, διανέμονται προνόμια, δημιουργούνται ανισότητες, ελέγχονται οι επιθυμίες και τα σώματα, φυσικοποιούνται και διαχωρίζονται σε κανονικά και μη. Για αυτό, επιλέγουμε να οργανωνόμαστε με οριζόντιες διαδικασίες για να διεκδικήσουμε την ελευθερία και τα δικαιώματά μας.

Δημιουργώντας ένα ασφαλές πλαίσιο, ανάγκη που προκύπτει από την καθημερινότητα και τα βιώματά μας, διεκδικούμε την ορατότητα και την ισότιμη συνύπαρξή μας στον δημόσιο χώρο.

ΑΓΩΝΙΖΟΜΑΣΤΕ ΚΑΙ ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΜΕ

Ενάντια σε κανονικότητες και εξουσίες που προσπαθούν να κυριαρχήσουν επάνω στα σώματα και στις επιθυμίες μας.

Σας περιμένουμε όλες, όλα και όλους!

Ο χαρισματικός καθηγητής από την Κρήτη που άνοιξε τις πύλες τις διαδικτυακής πανεπιστημιακής εκπαίδευσης

O Στέφανος Τραχανάς είναι ο καθηγητής που έφτιαξε το Mathesis, το πρώτο Ανοικτό Διαδικτυακό Πρόγραμμα πανεπιστημιακής εκπαίδευσης

Μια δεκαετία νωρίτερα, τα περίφημα MOOC’s (Massive Open Online Courses, δηλαδή τα Μαζικά Ανοικτά Διαδικτυακά Μαθήματα), το πιο ανατρεπτικό κίνημα στην ιστορία της παγκόσμιας εκπαίδευσης, άλλαξαν την εικόνα της διδασκαλίας όπως την ξέρουμε. Η μεγαλύτερη  διεύρυνση των ορίων της εκπαίδευσης από την εποχή της τυπογραφίας, έφτασε στη χώρα μας αρκετά χρόνια μετά, μέσα από το όραμα ενός χαρισματικού καθηγητή από την Κρήτη που «συνάντησε» το όραμα μερικών χιλιάδων ταλαντούχων φοιτητών.

Γιατί όπως δείχνουν πλέον τα στοιχεία, οι έλληνες φοιτητές θριαμβεύουν και στην «διαδικτυακή» γνώση και τερματίζουν πρώτοι σε παγκόσμιο επίπεδο στην επιτυχημένη ολοκλήρωση των προγραμμάτων MOOC’s, τα οποία και δημιουργήθηκαν για να δώσουν τη… γνώση στον κόσμο.

Για την Ελλάδα, ο «Προμηθέας» ήταν ο αρχιτέκτονας των Πανεπιστημιακών Εκδόσεων Κρήτης, ο καθηγητής Στέφανος Τραχανάς, που έφτιαξε το πρώτο Ανοικτό Διαδικτυακό Πρόγραμμα πανεπιστημιακής εκπαίδευσης, το περίφημο Mathesis, το οποίο φτάνει σήμερα περίπου τους 40.000 φοιτητές και αποδεικνύει ότι τα πανεπιστήμια όπως τα ξέρουμε σήμερα, φτάνουν στην αναγκαστική ριζική αναμόρφωση τους.

Απειλούν τα MOOC’s τον συμβατικό τρόπο γνώσης στα αμφιθέατρα; Κατά πολλούς ναι. Ο εμπνευστής τους Σεμπάστιαν Θρεν καθηγητής Τεχνητής Νοημοσύνης στο πανεπιστήμιο του Στάνφορντ, είπε ότι στο μέλλον θα υπάρχουν μόνο δέκα πανεπιστήμια παγκοσμίως. Και το ένα από αυτά θα είναι το Google University. Υπερβολικό; Μπορεί.

Όμως, το συγκλονιστικό στα παραπάνω, εκείνο που συλλογίζεσαι αναπόφευκτα ακούγοντας τον κ. Τραχανά να παρουσιάζει τη δουλειά του (μιλώντας πρόσφατα στο Hubscience για τον «brave new world of Mooc’s»), είναι ότι οι Ελληνες και εδώ διαπρέπουν. Διψούν για τη γνώση. Καταβροχθίζουν τις λέξεις. Γεννούν νέα γνώση. Παρακολουθούν τα πάντα.

Η χώρα με το υψηλότερο στον κόσμο ποσοστό επιτυχούς ολοκλήρωσης μαθημάτων Mooc’s είναι η Ελλάδα, με 13,6% από τους εγγραφόμενους στα μαθήματα να τα ολοκληρώνουν και να παίρνουν βεβαίωση επιτυχούς παρακολούθησης (έναντι μέσου όρου μόνο 4,3%).

Και η κοινή μελέτη των δύο ιδρυμάτων (Harvard και MIT που ξεκίνησαν τα προγράμματα αυτά το 2011), η οποία μόλις κυκλοφόρησε και αφορά τα περίπου 300 διαδικτυακά τους μαθήματα, επιβεβαιώνει πλήρως την παγκόσμια πρωτιά της χώρας μας –της «άλλης Ελλάδας»–  σ’ αυτόν τον τομέα.

To 2012, το πανεπιστήμιο Harvard και το MIT ίδρυσαν την πλατφόρμα «edX» για να προσφέρουν υψηλής ποιότητας εκπαίδευσης σε όλα τα μήκη της γης…με σύνδεση στο διαδίκτυο

Αφού δεν έχουμε λοιπόν εμείς νοημοσύνη, η «τεχνητή νοημοσύνη», το πρώτο ανοικτό διαδικτυακό πανεπιστημιακό μάθημα που μεταδόθηκε το 2011 από τον ακτιβιστή αμερικανό καθηγητή του Στάνφορντ, ήρθε τελικά για να μας ξυπνήσει. Γιατί μέσα σε λίγες ώρες 160.000 άνθρωποι από όλο τον πλανήτη παρακολουθούσαν το μάθημά του. Και γιατί και εδώ στην Ελλάδα, 40.000 άνθρωποι κάνουν το ίδιο.

Γιατί δεν ασχολούνται περισσότερο τα ελληνικά πανεπιστήμια μ’ αυτό; Γιατί πιθανότατα η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας θα το «κόψει», όπως έκοψε και τα προπτυχιακό μαθήματα στα Αγγλικά σε κινέζους φοιτητές, επειδή δεν υπήρχε… νομικό πλαίσιο. Ή μήπως γιατί δεν μπορούσε να τα ελέγξει;

Δεν θα ήταν όμως πραγματικά πρωτοποριακό να ξεκινούσαν τα ελληνικά πανεπιστήμια, σε συνεργασία με μεγάλες επιχειρήσεις, ιδρύματα, ερευνητικά κέντρα, μεγάλα δωρεάν διαδικτυακά μαθήματα για να δώσουν στον κόσμο τον μεγαλύτερο θησαυρό που θα μπορούσαν να ζητήσουν: δωρεάν γνώση…

Μιλώντας γι αυτό, ο κ. Τραχανάς επιχειρεί, ως ένα άλλο «φάντασμα της όπερας» όπως γράφει και στο βιβλίο του, να φέρει την δημιουργική δύναμη που κυβερνάει τον κόσμο, την επιστήμη, από το «υπόγειο» στην σκηνή. Αυτή τη φορά στη σκηνή του κόσμου.

Μπορεί να είναι τρομαχτικό, μπορεί να προβληματίζει με τον θεμελιώδη αντιδογματισμό της και το πνεύμα του σκεπτικισμού που φέρνει, αλλά η επιστήμη δεν παύει να αποτελεί τη δύναμη που κινεί τον κόσμο.

Η πανεπιστημιακή «Άνοιξη» λοιπόν, φτάνει από το Διαδίκτυο. Στην Ελλάδα δεν το έχουμε καταλάβει αλλά ήδη κάνουμε πρωταθλητισμό.

Η αλήθεια είναι ότι τα MOOC’s είναι ένα θέμα για το οποίο μπορείς να γράφεις ώρες. Γιατί μοιάζουν να μην έχουν όριο. Μπορεί να τα παρακολουθούν εκατοντάδες ή εκατομμύρια άνθρωποι. Είναι μια «καθαρή» μορφή ελεύθερων διαδικτυακών μαθημάτων, χωρίς δίδακτρα και πτυχία, χωρίς πίεση και εξετάσεις, αλλά με γνώση, μόνο για τη… γνώση. Βέβαια το μονοπάτι μπήκε ήδη από το… δάσος στην «κεντρική οδό» και τα μεγαλύτερα πανεπιστήμια χρεώνουν πλέον τα μαθήματα των καθηγητών «σταρ», εφόσον όμως θέλεις να λάβεις βεβαίωση παρακολούθησής τους. Ακόμη κι έτσι όμως, η γνώση είναι προσιτή, γιατί τα δίδακτρα που απαιτούνται συχνά είναι λογικά σε σχέση με το αποτέλεσμα που επιτυγχάνεται (από 50 ευρώ ως περίπου 500 ευρώ).

Όπως είπε δε ο κ. Τραχανάς στην πρόσφατη ομιλία του, η συντριπτική πλειοψηφία των ανθρώπων που παρακολουθούν (και ολοκληρώνουν επιτυχώς) τα διαδικτυακά μαθήματα είναι ήδη πτυχιούχοι πανεπιστημίου (κατά περίπου 80%) ή φοιτητές (περίπου 15%) και κάτοικοι των προνομιούχων χωρών του πλανήτη.

Στην Αμερική χτίστηκαν τρεις μεγάλες «λεωφόροι»: Η Coursera με καθηγητές πληροφορικής από το πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ (εταιρεία). Η Udacity με ιδρυτή τον πρώτο διδάξαντα Σεμπάστιαν Θρεν (εταιρεία). Και η Edx με την σύμπραξη Χάρβαρντ και ΜΙΤ (μη κερδοσκοπικός οργανισμός).

Η Ευρώπη απάντησε με τα «Future Learn» που είναι θυγατρική του  Open University και την γερμανική «Ιversity».

Τα ελληνικά πανεπιστήμια δεν βρίσκονται πίσω. Με τις δυνάμεις τους και στο παρασκήνιο της εκπαιδευτικής επικαιρότητας ψηφιοποιούν και αναρτούν δωρεάν στο Διαδίκτυο όσα περισσότερα μαθήματα μπορούν με τα περιορισμένα οικονομικά τους.

Το όραμα είναι να δοθεί κάποτε πρόσβαση στα μαθήματα όλων των πανεπιστημίων μας σε κάθε πολίτη αυτής της χώρας. Αυτό δεν θα μετουσιώσει το ιδανικό της «δωρεάν παιδείας», διαχρονικού συνθήματος της Αριστεράς; Γιατί δεν ενισχύει τότε η κυβέρνηση τα πανεπιστήμια στο να το κάνουν; Γιατί δεν επιτρέπει τις συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα στην πορεία αυτή;

Το Mathesis χρησιμοποιεί την πλατφόρμα που χρησιμοποιεί το ΕdX –ο μη κερδοσκοπικός οργανισμός που έχουν ιδρύσει το Χάρβαρντ και το ΜΙΤ για τη δημιουργία και τη διαχείριση MOOC– και φυσικά δεν λειτουργεί με τη βοήθεια του κράτους, αλλά με τη σημαντική συμβολή του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος.

Δεν πρόκειται για στατικές βιντεοσκοπημένες διαλέξεις αλλά για ολιγόλεπτα βίντεο που συνοδεύονται από διαδικτυακά τεστ multiple choice, αλλά και ένα εκπαιδευτικό φόρουμ μόνιμα σε ισχύ.

Όλα αυτά ο κ. Τραχανάς τα είπε στην έκτη φετινή εκδήλωση της σειράς των επιστημονικών διαλέξεων με τίτλο «Hub Science», που πραγματοποιεί ο πολυχώρος «The Hub Events». Και η ομιλία του είχε τον συμβολικό τίτλο  «Η παγκόσμια εκπαίδευση σε σταυροδρόμι»…

protagon.gr

“Ξα μου”: Η ταινία ύμνος στην Κρήτη και την κουλτούρα της σύντομα κοντά σας | Βίντεο

Γράφει η Μαριάννα Τζιράκη

Στις 15 Ιουνίου, οι κινηματογραφικές αίθουσες θα «μυρίσουν» Κρήτη, μιας και πλησιάζει η πρεμιέρα της ταινίας «Ξα μου» της Κλειώς Φανουράκη.

Γυρισμένο στην Κρήτη, κυρίως στο Νομό Ηρακλείου και την ενδοχώρα του, η Κλειώ Φανουράκη και το σενάριο της έρχεται να δείξει πώς κάποιος μπορεί μέσα από την κρίση, να βρει το πραγματικό νόημα της ζωής.

Ο Τζώνη, μέσα σε μια «high season» εποχή χάνει την θέση του ως διευθυντής μεγάλου ξενοδοχείου. Μετά από χρόνια, στα 56 του, καλείται να επαναπροσδιορίσει τον ρόλο του και να βρει το νόημα της ζωής του το οποίο είχε χάσει με την πιεστική δουλειά του και τις απαιτήσεις της. Έτσι, η επιστροφή στην φύση και την Κρητική γη έρχεται να του δώσει την απάντηση. Η ταινία δηλαδή θέλει να αποδείξει ότι η κρίση στην χώρα μας, αλλά και κάθε είδους κρίση, μπορεί να καταρριφθεί και να αναγκάσει τον καθένα από εμάς να βρούμε και πάλι τον εαυτό μας, την «εξά» μας.

Στην ταινία, το Κρητικό στοιχείο, η κουλτούρα, τα έθιμα, η φύση του νησιού, η φιλοξενία των Κρητικών είναι έντονη ενώ από την μουσική, μέχρι και το σενάριο ακούμε την Κρητική διάλεκτο, ιστορίες και μύθους όπως αυτή του Μίνωα ή του Ξένιου Δία.

Σημειώστε πως στο σενάριο εμπλέκεται η θεωρία του Σπηλαίου του Πλάτωνα. Πώς; Σκεφτείτε πως όλοι μας νομίζουμε ότι πραγματικό είναι αυτό που βρίσκεται μπροστά μας (όπως η φωτιά που έβλεπαν οι δεσμώτες). Τα δεσμά μας είναι η καθημερινότητά μας. Η ταινία σου δείχνει ότι μόνο όταν σπάσουν τα δεσμά αυτά και βγεις έξω, θα δεις την πραγματική αλήθεια. Όπως κάνει ο πρωταγωνιστής της ταινίας, Γιώργος Χωραφάς.

Ο παγκοσμίου φήμης Έλληνας ηθοποιός, μαζί με άλλους συμπρωταγωνιστές επαγγελματίες ηθοποιούς και μη, μας γυρίζουν στην Κρήτη και μας παρουσιάζουν την άλλη πλευρά της ζωής. Αυτή που πολλοί από εμάς, δυστυχώς, έχουμε ξεχάσει.

Πάρτε μία μικρή γεύση στο παρακάτω βίντεο:

[youtube url=”https://www.youtube.com/watch?v=fjonA1oHVSg”]

daynight.gr

 

Επτά ιστορικές κηδείες των τελευταίων 30 ετών

Στις 29 Μαίου, σε ηλικία 99 ετών έφυγε από τη ζωή ο επίτιμος πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας και πρώην πρωθυπουργός Κωνσταντίνος Μητσοτάκης. Προς τιμήν του κηρύχθηκε τετραήμερο δημόσιο πένθος και θα αναρτηθούν μεσίστιες οι σημαίες των δημοσίων καταστημάτων της χώρας, των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης, καθώς και των καταστημάτων των Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου και των τραπεζών. Επιπρόσθετα, η σορός του εκτέθηκε σε λαϊκό προσκύνημα και του αποδόθηκαν οι αντίστοιχες τιμές ως εν ενεργεία πρωθυπουργού. Με τον θάνατό του έκλεισε ο κύκλος των σημαντικών πολιτικών ηγετών του 20ού αιώνα.

Εξ αφορμής του γεγονότος αυτού θυμόμαστε τις επτά από τις πιο ιστορικές κηδείες των τελευταίων τριάντα ετών.

 Στράτος Διονυσίου (1990) 

στρατοσ διονυσιου

 

Ήταν Μάιος του 1990 όταν ο μεγάλος βάρδος του λαϊκού τραγουδιού Στράτος Διονυσίου έφυγε ξαφνικά από τη ζωή, σε ηλικία μόλις 55 ετών. Ο θάνατός του δημιούργησε μεγάλη αίσθηση, αφού λίγες ώρες πριν βρισκόταν στο νυχτερινό κέντρο «Στράτος» της οδού Φιλελλήνων και τραγουδούσε κανονικά. Το ίδιο βράδυ επέστρεψε στη σουίτα 707 του ξενοδοχείου «Χανδρής» (νυν Μετροπόλιταν), από το μπαλκόνι της οποίας παρακολουθούσε τις ιπποδρομίες που τόσο πολύ αγαπούσε. Η κηδεία του πραγματοποιήθηκε στο Α’ Νεκροταφείο, στους χώρους του οποίου είχαν καταφθάσει από νωρίς χιλιάδες θαυμαστές του για να τον αποχαιρετήσουν. Το πλήθος που είχε μαζευτεί από νωρίς τραγουδούσε «Η ζωή εδώ τελειώνει», δρόμοι είχαν κλείσει, υπήρξαν συνωστισμοί και λιποθυμίες, αλλά και ζημιές σε τάφους, ενώ δεν ήταν λίγες οι φορές που διεκόπη η εξόδιος ακολουθία εξαιτίας της μεγάλης προσέλευσης του κόσμου, με αποτέλεσμα τη δημιουργία επεισοδίων.

Μελίνα Μερκούρη (1994)

Μερκουρη

 

Τον Μάρτιο του 1994 η Μελίνα Μερκούρη νικήθηκε από τον καρκίνο στο νοσοκομείο Memorial της Νέας Υόρκης. Η σορός της τέθηκε σε διήμερο λαϊκό προσκύνημα στο παρεκκλήσι της Μητρόπολης Αθηνών, κηρύχθηκε τριήμερο εθνικό πένθος και έγινε η πρώτη Ελληνίδα που κηδεύτηκε με τιμές αρχηγού κράτους. Στην Ακρόπολη η σημαία κυμάτιζε μεσίστια, ενώ μετά τη νεκρώσιμη ακολουθία στον Καθεδρικό Ναό Αθηνών χιλιάδες άνθρωποι συνόδευσαν το φέρετρο μέχρι το Α’ Νεκροταφείο. Κατά μήκος της διαδρομής, από ιστορικά-αρχαιολογικά σημεία ακούγονταν από τα ηχεία τραγούδια της, όπως τα «Παιδιά του Πειραιά». Επίσης, είναι χαρακτηριστικό ότι την ώρα της κηδείας τα θέατρα και τα μαγαζιά στο Μπρόντγουεϊ παρέμειναν κλειστά σε ένδειξη πένθους.

 Ανδρέας Παπανδρέου (1996) 

papandreou-khdeia

 

Στις 23 Ιουνίου του 1996 άφησε την τελευταία του πνοή ένας από τους μεγαλύτερους Έλληνες πολιτικούς του περασμένου αιώνα. Τρεις μέρες αργότερα κηδεύτηκε στο Α’ Νεκροταφείο Αθηνών με τιμές εν ενεργεία αρχηγού κράτους. Οι κεντρικοί δρόμοι είχαν κλείσει από νωρίς, στρατιωτικά αγήματα ήταν παραταγμένα έξω από τη Μητρόπολη Αθηνών, ενώ χιλιάδες πολίτες από νωρίς το μεσημέρι εκείνης της ημέρας βρίσκονταν σε κάθε γωνιά της πομπής προκειμένου να αποχαιρετήσουν τον ηγέτης της «Αλλαγής». Δώδεκα επικήδειοι λόγοι εκφωνήθηκαν, ενώ πλήθος διεθνών πολιτικών προσωπικοτήτων παρέστησαν στην εξόδιο ακολουθία, όπως ο υπουργός Οικονομικών των ΗΠΑ Ρόμπερτ Ρούμπιν, ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Κλάους Χενς, ο Πρόεδρος της Γιουγκοσλαβίας Σλόμπονταν Μιλόσεβιτς και ο πρωθυπουργός της Ολλανδίας Βιμ Κοκ. Ιστορική έχει μείνει η ομιλία του γιου του, Γιώργου Παπανδρέου, με τη φράση «πατέρα, άκουσες τα νέα;» να ορίζει το τέλος μιας εποχής.

 Αλίκη Βουγιουκλάκη (1996) 

Η κηδεία της ηθοποιού έγινε την Πέμπτη 25 Ιουλίου 1996. Έναν μήνα μετά τον θάνατο του Ανδρέα Παπανδρέου πεθαίνει στο Ιατρικό Κέντρο Αθηνών από καρκίνο στο συκώτι η μεγάλη σταρ του ελληνικού κινηματογράφου Αλίκη Βουγιουκλάκη. Για δύο ολόκληρες μέρες πραγματοποιήθηκε λαϊκό προσκύνημα της σορού της στο παρεκκλήσι της Μητρόπολης Αθηνών, ενώ η ταφή της έγινε δημοσία δαπάνη. Χιλιάδες Αθηναίοι φώναζαν το όνομα «Αλίκη», ενώ από εκείνη την κηδεία κανείς δεν πρόκειται να ξεχάσει το πλάνο της ελληνικής τηλεόρασης λίγο πριν από την ταφή με το τελευταίο φιλί του ηθοποιού Κώστα Σπυρόπουλου στην Αλίκη Βουγιουκλάκη.

 Στέλιος Καζαντζίδης (2001) 

Καζαντζιδησ

 

«Η Ελλάδα έχασε τη λαϊκή φωνή της» έγραφαν τα πρωτοσέλιδα τον Σεπτέμβριο του 2001, αποχαιρετώντας τον θρύλο του ελληνικού τραγουδιού. Χιλιάδες θαυμαστές του Στέλιου Καζαντζίδη είχαν σχηματίσει από νωρίς ουρές έξω από τον Ιερό Ναό του Αγίου Γεωργίου στην Ελευσίνα, ενώ η σορός του παρέμεινε για σχεδόν 24 ώρες σε λαϊκό προσκύνημα στη Μητρόπολη της Ελευσίνας. Στη μεγάλη πομπή προς το Νεκροταφείο Ελευσίνας χιλιάδες πολίτες σιγοτραγουδούσαν τις μεγάλες επιτυχίες του «Στελάρα» που άφησαν εποχή, ενώ από την πολυκοσμία σημειώθηκαν μικροεπεισόδια. Μετά το τέλος της κηδείας υπήρξε πολύς κόσμος που επέλεξε να παραμείνει στον τάφο του, αφήνοντας προσωπικά αντικείμενα.

 Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος (2008) 

 

Χριστοδοθλος

Ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών Χριστόδουλος απεβίωσε στις 5.15 της Δευτέρας 28 Ιανουαρίου 2008 σε ηλικία 70 ετών μετά από πολύμηνη μάχη με την επάρατη νόσο. Η σορός του εκτέθηκε σε τριήμερο προσκύνημα ,ενώ η κηδεία θα έγινε με τιμές αρχηγού κράτους.   Πλήθη συγκινημένων πιστών αποχαιρετούσαν τον Ιανουάριο του 2008 τον μακαριστό Χριστόδουλο. Εκπρόσωποι της πολιτείας, ιερείς όλων των δογμάτων και εκατοντάδες πολίτες είχαν περικυκλώσει πολλές ώρες πριν από τη νεκρώσιμη ακολουθία τη Μητρόπολη Αθηνών. Η ταφή πραγματοποιήθηκε στο Α’ Νεκροταφείο με τιμές εν ενεργεία πρωθυπουργού, κληρικοί κουβαλούσαν στους ώμους τους το φέρετρο, η Φιλαρμονική του Δήμου παιάνιζε πένθιμα, στρατιωτικά αγήματα απέδιδαν τις ανάλογες τιμές και 21 κανονιές ρίχτηκαν από τον Λυκαβηττό ως ένδειξη τιμής. Το γεγονός που σημάδεψε την κηδεία εκείνη ήταν το λάθος στον ενταφιασμό του, ο οποίος έγινε ανάποδα σε σύγκριση με αυτόν του Σεραφείμ.

Παντελής Παντελίδης (2016) 

Αθήνα στις 20 Φεβρουαρίου 2016. Σε λαϊκό προσκύνημα είχε τεθεί και η σορός του νεαρού τραγουδιστή Παντελή Παντελίδη, στον Ιερό Ναό του Αγίου Σπυρίδωνα της Νέας Ιωνίας. Πλήθος κόσμου περίμενε από το πρωί κρατώντας λευκά τριαντάφυλλα και φωτογραφίες του, ενώ το αδιαχώρητο επικρατούσε στους γύρω δρόμους της περιοχής. Στη νεκρική πομπή που ακολούθησε προς το Κοιμητήριο της Μεταμόρφωσης όλοι οι παρακείμενοι δρόμοι είχαν κλείσει από το μεγάλο πλήθος, ενώ αρκετός κόσμος τραγουδούσε μερικές από τις γνωστές επιτυχίες του καλλιτέχνη. Εξαιτίας των χιλιάδων θαυμαστών του είχε επιστρατευτεί η δημοτική αστυνομία αλλά και το ΕΚΑΒ για τα λιποθυμικά επεισόδια που είχαν σημειωθεί.

Πηγή: lifo.gr

Οι επιστήμονες επιτέλους κατάλαβαν γιατί οι βαθιές αναπνοές μειώνουν το άγχος

Οι σκέψεις και τα συναισθήματά μας μπορούν να επηρεάσουν τη φυσική κατάστασή μας και αντίστροφα. Όταν είμαστε στρεσαρισμένοι, έχουμε την τάση να παίρνουμε μικρές, γρήγορες ανάσες.

Όμως οι γιατροί συνηθίζουν να λένε στους ασθενείς που πάσχουν από άγχος ή κατάθλιψη να παίρνουν βαθιές αναπνοές για να ηρεμήσουν. Το ίδιο κάνουν και όσοι ασχολούνται με τη γιόγκα.

Πώς όμως λειτουργεί αυτή η σύνδεση μυαλού-σώματος; Πρόσφατα, μια ομάδα επιστημόνων του Ιατρικού Πανεπιστημίου του Στάνφορντ και του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια-Σαν Φρανσίσκο δημοσίευσε μια έρευνα που φωτίζει τους συγκεκριμένους νευρώνες που λειτουργούν ως γέφυρα μεταξύ ψυχικής και σωματικής διέγερσης.

Η κατανόηση αυτών των κυττάρων θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για την ανάπτυξη νέων θεραπειών για ψυχικές παθήσεις.

Η αναπνοή είναι μια αυτοματοποιημένη διαδικασία που ελέγχεται από ένα σύμπλεγμα εγκεφαλικών κυττάρων. Σε αντίθεση με τους νευρώνες που είναι υπεύθυνοι για άλλες αυτόματες κινήσεις όπως ο χτύπος της καρδιάς, η ομάδα των κυττάρων που ελέγχει την αναπνοή μας έχει πολύ μεγαλύτερη ποικιλία.

rare

Υπάρχουν πολλοί ξεχωριστοί τύποι αναπνοών: τακτικός, ενθουσιασμού, αναστεναγμού, χασμουρητού, ύπνου, γέλιου, ανατριχίλας. Οι ερευνητές αναρωτήθηκαν εάν διαφορετικοί τύποι νευρώνων στο κέντρο ελέγχου του αναπνευστικού συστήματος θα μπορούσαν να είναι υπεύθυνοι για τη δημιουργία αυτών των διαφορετικών τύπων αναπνοής.

Ετσι αποφάσισαν να σπάσουν αυτό το κέντρο ελέγχου σε ξεχωριστά μέρη και να εντοπίσουν το σύμπλεγμα που επηρεάζει συγκεκριμένα την ρυθμική αναπνοή. Πειραματίστηκαν σε ποντίκια αποσπώντας ένα κομμάτι από 175 νευρώνες που επέλεξαν με βάση τις προηγούμενες γνώσεις γονιδίων που σχετίζονται με την αναπνοή. Στη συνέχεια, περίμεναν να δουν αν τα ποντίκια θα ξεκινούσαν να αναπνέουν άτακτα, κάτι όμως που δεν συνέβη.

Το πείραμα, μέχρι να συνειδητοποιήσουν τι πραγματικά συνέβη, φάνηκε να αποτυγχάνει. Ωστόσο, με την εξάλειψη αυτών των 175 νευρώνων, η ομάδα είχε κόψει τις συνδέσεις μεταξύ της διέγερσης και της αναπνοής και αυτό είχε επιπτώσεις.

Χωρίς επικοινωνία από άλλα μέρη του εγκεφάλου που επεξεργάζονται αισθητηριακές εισροές που κανονικά θα έβαζαν τα ποντίκια σε επιφυλακή, το κέντρο ελέγχου της αναπνοής τους δεν είχε λόγο να επιταχύνει τις αναπνοές. Αντίθετα, χωρίς αυτή την ταχεία αναπνοή, τα ποντίκια δεν έχουν κανένα λόγο να είναι ανήσυχα.

Είναι αδύνατο να πούμε αν τα ποντίκια απολαμβάνουν πραγματικά τη νέα τους ζωή χωρίς άγχος.

Αλλά τώρα που οι επιστήμονες γνωρίζουν ότι αυτό το κομμάτι των νευρώνων επηρεάζει τον ρυθμό αναπνοής, έχουν ένα σημείο εκκίνησης για να αναπτύξουν νέους τρόπους να χειριστούν τις συναισθηματικές καταστάσεις σε ασθενείς που υποφέρουν από άγχος ή κατάθλιψη.

 

Άρθρο Ν. Μαριά: Και νέοι σκληροί όροι Ντράγκι για την ένταξη της Ελλάδας στο QE

Νότης Μαριάς, Πρόεδρος του Κόμματος «ΕΛΛΑΔΑ – Ο ΑΛΛΟΣ ΔΡΟΜΟΣ» Ευρωβουλευτής, Καθηγητής Θεσμών ΕΕ στο Πανεπιστήμιο Κρήτης

Δεν πέρασαν παρά ελάχιστες ημέρες από τη ψήφιση των σκληρών μέτρων του τέταρτου μνημονίου και ο Πρόεδρος της ΕΚΤ Μάριο Ντράγκι επιβάλλει πλέον και νέους σκληρούς όρους προκειμένου να ενταχθεί η Ελλάδα στην περίφημη ποσοτική χαλάρωση (QE).

Αυτό προκύπτει από σχετική Απάντηση του Κεντρικού Τραπεζίτη σε Ερώτησή μου στις 29/5/2017 στην Επιτροπή Οικονομικής και Νομισματικής Πολιτικής του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου κατά την περιοδική διεξαγωγή του νομισματικού διαλόγου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου με τον Ντράγκι.

Όπως επισήμανε ο Μάριο Ντράγκι για την ένταξη της Ελλάδας στο QE δεν αρκεί η ολοκλήρωση της Β’ αξιολόγησης και η ρύθμιση του χρέους μετά από συμφωνία μεταξύ των δανειστών αλλά η ΕΚΤ ως Ανεξάρτητη Αρχή πριν αποφασίσει την ένταξη της Ελλάδας στο QE θα προχωρήσει σε σύνταξη δική της Έκθεσης για τη βιωσιμότητα του Ελληνικού χρέους. Έκθεση που θα λαμβάνει υπόψη όλα τα σενάρια ακόμα και τα πιο αντίξοα!!!

Βεβαίως σε προγενέστερο άρθρο μας  στις 7-5-2017 και με τον τίτλο ‘’Άνθρακας ο θησαυρός της ποσοτικής χαλάρωσης’’ είχαμε επισημάνει ότι οι κυβερνητικές θριαμβολογίες για το QE ήταν όχι μόνο πρόωρες αλλά και εντελώς αδικαιολόγητες και ανεδαφικές.

Έτσι επισημαίναμε ότι  ‘’ένα από τα βασικά επιχειρήματα στην κυβερνητική ρητορική προκειμένου να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα για τον νέο κοινωνικό Αρμαγεδδώνα που θα επιφέρει το τέταρτο και μάλιστα χωρίς χρηματοδότηση μνημόνιο είναι και η επικείμενη ένταξη της Ελλάδας στην περίφημη ποσοτική χαλάρωση  (QE) της ΕΚΤ.

Θα πρέπει βέβαια να σημειωθεί ότι πριν καν στεγνώσει το μελάνι της προσυμφωνίας για το τέταρτο μνημόνιο τραπεζικές πηγές έδωσαν το μήνυμα ότι QE για την Ελλάδα δεν πρόκειται να υπάρξει πριν τις γερμανικές εκλογές του Σεπτεμβρίου του 2017.

Αυτά προκύπτουν από αποκαλυπτικό δημοσίευμα της εφημερίδας Kathimerini English Edition της 4ης Μαΐου 2017, σελ. 4 και υπό τον εύγλωττο τίτλο «No QE till September, say bankers”. Ραντεβού λοιπόν το Σεπτέμβρη για την ποσοτική χαλάρωση παρότι τα διάφορα μνημονιακά παπαγαλάκια με διαρροές προς τον τύπο διαρρηγνύουν τα ιμάτιά τους ότι η ένταξη της Ελλάδας στο QE θα αποφασιστεί από την ΕΚΤ τον Ιούνιο’’.

Επιπλέον επισημαίναμε ότι ‘’ο δρόμος της χώρας προς το QE είναι στρωμένος με αγκάθια και αυτό προκύπτει από την Γραπτή Απάντηση του Ντράγκι σε Ερώτηση μου, Απάντηση την οποία μου απέστειλε ο Ιταλός στις 5/4/2017. Εκεί αποκαλύπτει ότι η ένταξη της Ελλάδας στο QE θα γίνει αφού πληρωθούν συγκεκριμένες προϋποθέσεις και μάλιστα θα είναι δίμηνης διάρκειας. QE λοιπόν ορισμένου χρόνου και με πολλούς αστερίσκους. Την αποκαλυπτική αυτή απάντηση του Ντράγκι το μνημονιακό επιτελείο φρόντισε σχεδόν να την εξαφανίσει από τα ΜΜΕ, ίσως γιατί έτσι θα άρχιζε να καταρρέει το νεομνημονιακό τους αφήγημα’’.

Στην ίδια συζήτηση στα πλαίσια του νομισματικού διαλόγου έθεσα και το ζήτημα του ιδιαίτερα δραστήριου ρόλου της Τράπεζας της Ελλάδας στο πλαίσιο της ποσοτικής χαλάρωσης μια και τα έτη 2015 και 2016 η ΤτΕ έχει δαπανήσει 42,5 δις ευρώ αγοράζοντας ομόλογα διεθνών οργανισμών όπως της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕ), της ΕΕ, του EFSE, του ESM κλπ. Δηλαδή στην πράξη η ΤτΕ αφενός μεν δάνεισε τους δανειστές της χώρας προκειμένου να μας δανείσουν επιβάλλοντας μάλιστα τρίτο και τέταρτο μνημόνιο και αφετέρου δάνεισε την ΕΤΕ η οποία με τη σειρά της δάνεισε την Fraport με 280 εκατ. ευρώ προκείμενου να βρει λεφτά για να αρπάξει τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια για 40 χρόνια.

Στο ζήτημα αυτό παρότι ο Ιταλός προκλήθηκε/προσκλήθηκε από τη δική μας πλευρά τουλάχιστον δύο φορές να τοποθετηθεί τελικά έκανε τον …..Κινέζο. Δεν είπε κουβέντα.

Αναγκάστηκε όμως να τοποθετηθεί στο ζήτημα της αγοράς ομολόγων Ελληνικών επιχειρήσεων στο πλαίσιο του QE. Και αυτό βέβαια μετά από αρκετό pressing από τη δική μας πλευρά.

Έτσι ο Ντράγκι επισήμανε ότι μετά την ένταξη της Ελλάδας στο QE τελικά θα είναι δυνατή και η αγορά από το ευρωσύστημα ομολόγων Ελληνικών επιχειρήσεων.

Η απάντηση αυτή του Ντράγκι, παρότι ανοίγει μελλοντικά το δρόμο για τη συμμετοχή των ομολόγων των Ελληνικών επιχειρήσεων στο QE, εντούτοις κακώς συναρτά το ζήτημα αυτό με τη διαδικασία αγοράς των ομολόγων του Ελληνικού Δημοσίου στο πλαίσιο του QE. Και αυτό γιατί το πρόγραμμα αγοράς ομολόγων των κρατών μελών της Ευρωζώνης, το γνωστό PSPP, είναι εντελώς διαφορετικό και διακριτό από το πρόγραμμα αγοράς ομολόγων των ιδιωτικών επιχειρήσεων στο πλαίσιο του QE, το οποίο τιτλοφορείται CBPP3.

Σε κάθε περίπτωση και παρά την νέα αλχημεία του Ιταλού ο οποίος φαίνεται πλέον ότι παίζει κατενάτσιο σε σχέση με την ένταξη της Ελλάδας στην ποσοτική χαλάρωση, αυτό που προκύπτει είναι ότι μετά την ένταξη της χώρας μας στο QE, η ΤτΕ ως μέλος του ευρωσυστήματος μπορεί πλέον να προχωρά σε αγορά ομολόγων των Ελληνικών επιχειρήσεων, τηρώντας βέβαια τις προϋποθέσεις που έχουν τεθεί για το CBPP3.

Η εξέλιξη αυτή επιβεβαιώνει πανηγυρικά τη θέση του Κινήματος μας ΕΛΛΑΔΑ-Ο ΑΛΛΟΣ ΔΡΟΜΟΣ  την οποία είχαμε αναλύσει σε άρθρο μας στις  21-5-2017 με τίτλο ‘’Ανάκτηση εθνικής νομισματικής κυριαρχίας εντός ευρώ’’ στην οποία επισημαίναμε ότι η ΤτΕ θα μπορούσε να αναλάβει καθοριστικό ρόλο μέσω της ποσοτικής χαλάρωσης στη χρηματοδότηση κλάδων της Ελληνικής οικονομίας προκειμένου να υπάρξει ανάπτυξη και δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.

Έτσι αντί η ΤτΕ να δαπανά 42,5 δις ευρώ για την αγορά ομολόγων διεθνών υπερεθνικών οργανισμών θα μπορεί πλέον βάσιμα και με τη βούλα του ίδιου του Ντράγκι να προχωρά και στην αγορά ομολόγων Ελληνικών επιχειρήσεων. Δηλαδή στην ουσία η ΤτΕ θα μπορεί να δημιουργεί χρήμα  [create money] το οποίο να διοχετεύει με τον τρόπο αυτό στην Ελληνική οικονομία, ανακτώντας έτσι εν τοις πράγμασι εθνική νομισματική κυριαρχία εντός ευρώ.

Για τον λόγο αυτόν είναι πλέον επίκαιρη όσο ποτέ η θέση του Κινήματός μας ΕΛΛΑΔΑ- Ο ΑΛΛΟΣ ΔΡΟΜΟΣ ότι απαιτείται πλήρης και ολοσχερής κρατικοποίηση της Τράπεζας της Ελλάδας και απόσυρση της μετοχής της από το Χρηματιστήριο εδώ και τώρα.»

Κίνδυνος να χαθούν οι επιδοτήσεις για χιλιάδες παραγωγούς στην Κρήτη

Λίγες μέρες απομένουν έως τις 15 Ιουνίου, οπότε λήγει και τυπικά η προθεσμία που είχαν οι δικαιούχοι παραγωγοί για την ενεργοποίηση των δικαιωμάτων τους, δηλαδή της δικής τους γης.

Κι όμως, παρά το γεγονός ότι τα χρονικά περιθώρια στενεύουν ασφυκτικά, περίπου 10.000 δικαιούχοι στο νομό Ηράκλειου, δεν έχουν απευθυνθεί στις αρμόδιες υπηρεσίες για να κινήσουν τη σχετική διαδικασία!

Το νούμερο είναι μεγάλο, εάν υπολογίσει κανείς, ότι πέρυσι ενεργοποίησαν περίπου 53.000 άτομα, από τους συνολικά 700.000 πανελλαδικά.

Έτσι, γίνεται αντιληπτό ότι οι επιπτώσεις της υπερφορολόγησης σε συνδυασμό με το μπάχαλο που έγινε με τις ρυθμίσεις για τους συνταξιούχους αγρότες και την περικοπή συντάξεων ή επιδοτήσεων, είναι τεράστιες…

Ο ΟΠΕΚΕΠΕ καλεί τους ενδιαφερόμενους πάντως να μην καθυστερήσουν άλλο και να σπεύσουν να ενεργοποιήσουν τα δικαιώματά τους, σε διαφορετική περίπτωση,θα χάσουν τις επιδοτήσεις τους.