Ο κ. Γιώργος Σπυριδάκης, Μηχανολόγος – Ηλεκτρολόγος Μηχανικός, πρώην Δ/ντής της ΔΕΗ έχει αναπτύξει μία ιδιαίτερη ευαισθησία στα ζητήματα οδικής ασφάλειας. Στην επιστολή του αυτή μας αναλύει τις σκέψεις του σχετικά με τα ζητήματα ελλιπούς ασφάλειας στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης και την αναγκαιότητα τοποθέτησης διαχωριστικών στηθαίων ασφαλείας σε διάφορα σημεία επί της εθνικής οδού.
Ολόκληρη η επιστολή έχει ως εξής:
Κύριε Διευθυντά,
Θα ήθελα να θέσω υπόψη σας ένα θέμα, τεράστιας σημασίας, γιατί αφορά στη ζωή εκατοντάδων συνανθρώπων μας, που χάνονται στους εθνικούς μας δρόμους.
Επειδή πιστεύω πως εσείς, με την εφημερίδα και τον τηλεοπτικό σταθμό σας, μπορείτε να αφυπνίσετε τους αρμόδιους για την Ασφάλεια στους Εθνικούς Δρόμους, ώστε επιτέλους να κατασκευάζονται οι Εθνικοί μας δρόμοι, όχι μόνο για την εξυπηρέτηση των πολιτών, αλλά και για την προστασία της ζωής τους, σας ενημερώνω για μια πρόταση που έχω κάνει, ώστε να γίνουν ασφαλέστεροι όλοι οι Εθνικοί μας δρόμοι, ανεξάρτητα από το πλάτος κατασκευής τους.
Την πρότασή μου αυτή την έθεσα υπόψη στον διευθύνοντα σύμβουλο του Ο.Α.Κ. Λευτέρη Κοπάση, γραπτώς και προφορικά, επειδή το θέμα αυτό είναι συναφές με τις δραστηριότητες του Οργανισμού.
Προτού διατυπώσω την πρότασή μου, σας παραθέτω το ιστορικό των ενεργειών μου, για την εγκατάσταση διαχωριστικής μπάρας στις Εθνικές Οδούς με πλάτος 14 έως 18 μέτρα. Έτσι θα καταλάβετε αυτό που σας είπα στο τηλέφωνο, για την απογοήτευσή μου από την αδιαφορία των «Αρμοδίων»!
Οι ενέργειές μου αρχίζουν από τις αρχές του 2000, που μόλις είχε δοθεί στην κυκλοφορία το τμήμα της ΝΕΟ του ΒΟΑΚ Γαλατά -Ταυρωνίτη :
1. Με αφορμή το τραγικό δυστύχημα που έγινε στις αρχές του Γενάρη 2000 στο τμήμα Ηρακλείου – Αγ. Νικολάου του ΒΟΑΚ, και την ανασφάλεια που ένοιωσα, κινούμενος στο τμήμα Γαλατά – Ταυρωνίτη από τα αντιθέτως κινούμενα οχήματα, με αθροιστική ταχύτητα πάνω από 180 Km/h, έστειλα στις 10/1/2000 επιστολή προς τη ΔΕΣΕ, με συγκεκριμένη και αναλυτική πρόταση για την τοποθέτηση διαχωριστικού στηθαίου ασφαλείας, όχι μόνο στο συγκεκριμένο τμήμα της Οδού, αλλά και σε όλες τις Εθνικές Οδούς που έχουν κατασκευαστεί με πλάτος που να επιτρέπει δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση.
2. Στις 12/1/2000, έστειλα όμοια επιστολή σε μεγάλο ραδιοφωνικό σταθμό των Αθηνών, για την εκπομπή με θέμα την Οδική Ασφάλεια, όπως επίσης και στη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Χανίων, για τη δική της παρέμβαση.
3. Με το 604/17-5-2000, η ΔΕΣΕ διαβίβασε την επιστολή μου στην Περιφέρεια Κρήτης / Γεν. Διεύθυνση Περιφέρειας / Διεύθυνση Δημοσίων Έργων.
4. Με το 1628/7-6-2000, η παραπάνω Διεύθυνση με ενημέρωσε ότι οι Ελληνικές και Διεθνείς Προδιαγραφές προβλέπουν διαχωριστικό στηθαίο ασφαλείας, μόνο όταν το πλάτος της οδού επιτρέπει δύο και άνω λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση. ( έτσι απλά και αόριστα ! )
5. Στις 18/9/2000, και αμέσως μετά το νέο τραγικό δυστύχημα που έγινε στο 7ο χιλ. της ΝΕΟ Χανίων – Κισσάμου, επανήλθα στο θέμα, με επιστολή μου προς το ΥΠΕΧΩΔΕ/ΔΔΕ, την Περιφέρεια Κρήτης, τον τοπικό Τύπο, τους τοπικούς Ραδιοφωνικούς Σταθμούς , την Τηλεόραση, τη Νομαρχία και το ΤΕΕ/Τμήμα Δυτικής Κρήτης, όπου εκθέτω αναλυτικά και με αρκετά στοιχεία την πρότασή μου.
6. Με το 9735/26-9-2000, η Νομαρχία διαβίβασε την πρότασή μου στη ΔΕΣΕ, με θετική εισήγηση.
7. Με το 7782/3-10-2000, η ΔΕΣΕ το διαβίβασε στη ΔΕΚΕ.
8. Με το 4075/20-10-2000, η ΔΕΚΕ το διαβίβασε στη ΔΔΔ.
9. Με το 118/17-1-2001, η ΔΔΔ το διαβίβασε στην ΕΥΔΕ ΒΟΑΚ.
10. Με το 83/6-2-2001, η ΕΥΔΕ ΒΟΑΚ μου απάντησε ότι διαχωριστικό στηθαίο ασφαλείας τοποθετείται μόνο αν το πλάτος του δρόμου είναι 18,5 μέτρα, ενώ το πλάτος της ΝΕΟ είναι 14 μέτρα. Χαρήκαμε πολύ ! Μα ακριβώς για πλάτος δρόμου 14 μέτρων έκανα την πρότασή μου !
11. Μετά από αυτά και αφού δυστυχώς έγινε και το τρίτο θανατηφόρο δυστύχημα στην Αγία Μαρίνα, στις 14/3/2001 έστειλα επιστολή στην ΕΥΔΕ ΒΟΑΚ με κοινοποίηση στη ΓΓΔΕ και στη Διεύθυνση Μελετών του ΥΠΕΧΩΔΕ, προκειμένου να προωθήσουν την θέσπιση νέων προδιαγραφών για τοποθέτηση διαχωριστικής μεταλλικής μπάρας διπλής όψεως, και τη διαγράμμιση δύο λωρίδων κυκλοφορίας πλάτους 3,40 και 3,10 μέτρων και μικρό έρεισμα 32 εκ, που μαζί με το διατιθέμενο εκτός ασφαλτικού πλάτος, θα μπορεί κάλλιστα να χρησιμοποιείται για αναγκαστική στάση έκτακτης ανάγκης. Ταυτόχρονα πρότεινα να γίνει άμεσα πιλοτική εφαρμογή στο τμήμα Γαλατάς – Κολυμπάρι.
12. Μετά από 9 μήνες και αφού δυστυχώς έγινε και το τέταρτο θανατηφόρο στον κόμβο του Γαλατά, στις 20/2/2002 έστειλα επιστολή στο ΥΠΕΧΩΔΕ, με την πληροφορία ότι τα θανατηφόρα συνεχίζονται και ότι πρέπει να ληφθεί τάχιστα θετική απόφαση.
13. Μετά την επιστολή μου αυτή και επειδή το ΥΠΕΧΩΔΕ, έπαψε να επικοινωνεί μαζί μου (προφανώς με βαρέθηκαν), συνέχισα να προβάλω το θέμα προς όλες τις κατευθύνσεις, οπότε στις 6/9/05, πήρα μια επιστολή από τον κύριο Ματσούκη, ο οποίος είναι καθηγητής στο πανεπιστήμιο Πατρών και πρόεδρος της Ομοσπονδίας ΟΔΟΜΕΛ, με την οποία με πληροφορεί ότι προσωπικά και σαν Ομοσπονδία, συμφωνεί με την πρότασή μου, την οποία πληροφορήθηκε από το περιοδικό του ΤΕΕ “Τα Τεχνικά Χρονικά”, όπου είχε δημοσιευτεί, και μου γνωστοποιεί όλες τις ενέργειες που έχει κάνει η Ομοσπονδία, για να τοποθετηθούν διαχωριστικές μπάρες σε όλες τις Εθνικές οδούς με πλάτος μικρότερο των 17 μέτρων.
14. Με την από 9/9/05 επιστολή μου προς τον κύριο Ματσούκη, και επειδή είχα πειστεί ότι το ΥΠΕΧΩΔΕ δεν επρόκειτο να κάνει κάτι χωρίς να το προβλέπουν οι Προδιαγραφές, πρότεινα να φροντίσει να κινηθεί η διαδικασία για να γίνουν αυτές οι Προδιαγραφές.
Σας κούρασα όμως αγαπητέ κύριε Αγγελάκη, αλλά έτσι φτάσαμε στο σήμερα, χωρίς δυστυχώς να έχει γίνει αυτό, που ασφαλώς θα έσωζε τις ζωές των συνανθρώπων μας, που τις έχασαν από μετωπικές και πλαγιομετωπικές συγκρούσεις, λόγω της έλλειψης διαχωριστικής μπάρας στις Εθνικές Οδούς της Χώρας μας.
Με τα δεδομένα λοιπόν του 2014 του 21ου αιώνα, η πρότασή μου είναι η εξής :
Α. Στους δρόμους με πλάτος από 18 μέχρι 14 μέτρα, να τοποθετείται διαχωριστική μεταλλική μπάρα, διπλής όψεως, και να γίνεται διαγράμμιση δύο λωρίδων κυκλοφορίας πλάτους 3,40 και 3,10 μέτρων, με μικρή λωρίδα έκτακτης ανάγκης από 32 εκ μέχρι 2,50 μέτρα, ανάλογα με το διατιθέμενο πλάτος.
Β. Στους δρόμους με πλάτος μικρότερο από 14 μέτρα, πάνω στην υπάρχουσα διπλή διαχωριστική γραμμή και στις διαγραμμίσεις των διακλαδώσεων, όπου απαγορεύεται η προσπέραση, να τοποθετούνται κατά διαστήματα ( 10 μέτρα περίπου ), τα φωσφορίζοντα ελαστικά και εύκαμπτα κολονάκια, ώστε να εμποδίζονται οι επίδοξοι παραβάτες να κινούνται επικίνδυνα, και για όσους τελικά θα το αγνοούν, τα κολονάκια θα διπλώνουν και δεν θα υπάρχει κανένα πρόβλημα. ( Αν δεν κάνω λάθος έχουν ήδη τοποθετηθεί τέτοια κολονάκια σε κάποιους δρόμους της Χώρας, και όπως θα γνωρίζετε, ο Δήμος Χανίων έχει τοποθετήσει αρκετά τέτοια κολονάκια σε διάφορα σημεία της Πόλης ).
Αλλά ας μην πηγαίνομε μακριά! Η παράκαμψη του Ρεθύμνου από τον κόμβο του Ατσιπόπουλου μέχρι τον κόμβο του Αμαρίου, έγινε με δύο λωρίδες κυκλοφορίας και με διαχωριστική μεταλλική μπάρα διπλής όψεως και χωρίς λωρίδα έκτακτης ανάγκης!!!
Πιστεύω κύριε Αγγελάκη πως η πρότασή μου αυτή είναι ρεαλιστική και παρέχει αρκετή ασφάλεια χωρίς να δημιουργεί προβλήματα στην κυκλοφορία αφού αναγκάζει τους οδηγούς να κινούνται σύμφωνα με τον ΚΟΚ.
Εάν πιστεύετε και εσείς το ίδιο τότε πιστεύω πως θα κάνετε ότι μπορείτε το καλύτερο και εύχομαι να προλάβομε και οι δύο να δούμε να κατασκευάζονται ασφαλέστεροι δρόμοι στη Χώρα μας.
Με εκτίμηση
Γιώργος Σπυριδάκης