Σε έκτακτη γενική συνέλευση προχωρά η ΕΛΜΕ Χανίων μετά και τις εξελίξεις που σηματοδοτεί η υπερψήφιση του ασφαλιστικού νομοσχεδίου. Η συνέλευση θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 18 Μαϊου στις 7 το απόγευμα στο 1ο Γυμνάσιο Χανίων.
Το παρακάτω κείμενο είναι η εισήγηση του ΔΣ της ΕΛΜΕ Χανίων η οποία εγκρίθηκε με 4-3 ψήφους:
Συνάδελφοι- συν/σες,
Η συγκυβέρνηση ΣΥ.ΡΙΖ.Α. – ΑΝ.ΕΛ. αφού ψήφισε το ασφαλιστικό έκτρωμα μετατρέποντας την ασφάλιση από κοινωνικό δικαίωμα σε ατομική υπόθεση, μαζί με το φορολογικό πακέτο μέτρων 5,4 δις, παρά τη λαϊκή κατακραυγή, πρόσθεσε με τις ευλογίες του Γιούρογκρουπ, το πακέτο μέτρων «κάβα» του αυτόματου κόφτη 3,6 δις στο δημόσιο για μισθούς και συντάξεις (που θα ενεργοποιείται με προεδρικό διάταγμα!). Τώρα μιλά για πρόσθετα μέτρα που ανεβάζουν το συνολικό πακέτο σε 12,6 δις για τα λαϊκά στρώματα. Παραπέρα απογείωση της φοροληστείας, αύξηση Φ.Π.Α., κι άλλα χαράτσια στη λαϊκή κατανάλωση, νέο υπέρ – Ταμείο ιδιωτικοποιήσεων για όλη τη δημόσια περιουσία, «άνοιγμα» της αγοράς των «κόκκινων» δανείων. Τα νέα μνημονιακά μέτρα θα ψηφιστούν μέχρι τις 24 Μάη.
Ταυτόχρονα όμως με ασφαλιστικό- φορολογικό η κυβέρνηση νομοθετεί για τη δημόσια εκπαίδευση. Είναι γνωστό ότι εδώ και 3 περίπου δεκαετίες ο χώρος της εκπαίδευσης από το νηπιαγωγείο μέχρι το πανεπιστήμιο βρίσκεται στη δίνη της νεοφιλελεύθερης – καπιταλιστικής αναδιάρθρωσης. Η επίθεση αυτή από τη μεριά του συστήματος οξύνεται ακόμα περισσότερο από την κρίση του σύγχρονου καπιταλισμού, μία κρίση ιστορικών διαστάσεων και η απάντηση από τη μεριά των δυνάμεων του συστήματος είναι ένα κοινωνικό ολοκαύτωμα, μία σαρωτική επέλαση, όπου κατακτήσεις, δικαιώματα, ελευθερίες και κοινωνικά αγαθά αιώνων καταργούνται σε μία νύχτα.
Η εκπαίδευση αποτελεί το προνομιακό πεδίο εφαρμογής της στρατηγικής των αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων από μεριάς του κεφαλαίου σε βάρος των δυνάμεων της εργασίας, η οποία αποτυπώνεται με την ενίσχυση του ταξικού χαρακτήρα της, την όξυνση των ανισοτήτων με θύματα τα παιδιά των φτωχών λαϊκών τάξεων, την όξυνση της διάκρισης μεταξύ πνευματικής και χειρωνακτικής εκπαίδευσης, πολύ περισσότερο σήμερα που το δικαίωμα για πανεπιστημιακές σπουδές προσκρούει στους οικονομικούς – κοινωνικούς φραγμούς για τα παιδιά της εργαζόμενης πλειοψηφίας, τα οποία συχνά αναγκάζονται να διακόψουν ακόμα και τις σπουδές τους λόγω έλλειψης χρημάτων ή να βγουν πρόωρα χωρίς επαρκή ειδίκευση, μετά το Γυμνάσιο στην αγορά εργασίας. Σε τελική ανάλυση η νεοφιλελεύθερη – καπιταλιστική αναδιάρθρωση στοχεύει στην ολοκληρωτική μετατροπή της εκπαίδευσης σε εμπόρευμα με ανταλλακτική αξία, η οποία να λειτουργεί σύμφωνα με τις προδιαγραφές που επιβάλουν οι νόμοι της αγοράς, η προσφορά και η ζήτηση, το κόστος, η αποτελεσματικότητα, όπου όλοι και όλα αποτιμώνται με το χρήμα, το κέρδος κλπ.
Ειδικά στην ελληνική πραγματικότητα οι κυρίαρχες επιλογές που ζούμε τα τελευταία χρόνια με τις πολιτικές όλων των μνημονιακών κυβερνήσεων, τις κατευθύνσεις της ΕΕ, ΔΝΤ, την εργαλειοθήκη του Ο.Ο.Σ.Α. και τις επιταγές του κεφαλαίου έχουν οδηγήσει στη διάλυση του δημόσιου σχολείου, στην υποβάθμιση του περιεχομένου της γνώσης, στην υποχρηματοδότηση,στο κλείσιμο σχολικών μονάδων και εκπαιδευτικών δομών, την γενίκευση των ελαστικών σχέσεων με εκπαιδευτικούς να τρέχουν σε 3-4 σχολεία με περιορισμένα ασφαλιστικά- μισθολογικά δικαιώματα όπως οι αναπληρωτές, με μηδενικούς διορισμούς, με δουλειά μέχρι τα 67 και βλέπουμε, τις απολύσεις και τη διαθεσιμότητα των προηγούμενων χρόνων, αλλά και με συνειδητή προσπάθεια από τις κυβερνήσεις που υλοποιούν τις νεοφιλελεύθερες – καπιταλιστικές αναδιαρθρώσεις στην εκπαίδευση και την κοινωνία για την κοινωνική και επιστημονική απαξίωσή των εκπαιδευτικών και του ρόλου τους.
Οι αντιδραστικές παρεμβάσεις του υπουργείου στην εκπαίδευση:
Ειδική αγωγή: Με την τροπολογία που ψηφίστηκε υποβαθμίζονται οι δομές της ειδικής εκπαίδευσης, με άλλοθι το επιχείρημα της πλήρους ένταξης μαθητών με ειδικές ανάγκες στα γενικά σχολεία. Το υπουργείο υλοποιεί τις οδηγίες της ΕΕ για τη συρρίκνωση της ειδικής αγωγής και προετοιμάζει το έδαφος για ιδιωτικοποιήσεις πλευρών της εκπαίδευσης και μεταφορά του κόστους στις οικογένειες των μαθητών.
Τεχνική εκπαίδευση: Με το νέο ωρολόγιο πρόγραμμα, την επιβολή της μαθητείας στο 4ο έτος κλπ η εκπαιδευτική διαδικασία μετατρέπεται σε κατάρτιση που παρέχει δεξιότητες, η γνώση τεμαχίζεται και η όποια μόρφωση υποτάσσεται στη διαδικασία της παραγωγής, με την εισβολή του ιδιωτικού και με την επιβολή της μαθητείας – κακοπληρωμένης εργασίας που ψήφισε η κυβέρνηση για την εξασφάλιση φτηνού, ευέλικτου εργατικού δυναμικού από τη δεξαμενή των μαθητών της τεχνικής εκπαίδευσης.
Αναπληρωτές: Το υπουργείο προχωρά στην απόλυση χιλιάδων συναδέλφων από τη δημόσια εκπαίδευση και πασχίζει να μειώσει στο ελάχιστο τις προσλήψεις τον επόμενο χρόνο. Οι μηδενικοί διορισμοί, ο περιορισμός των προσλήψεων κατά ένα τρίτο τουλάχιστον (πάνω από 7.000), το κόψιμο πάνω από 200 θέσεων μονίμων με την ουσιαστική κατάργηση των υπεύθυνων εργαστηρίων Φυσικών Επιστημών (Υ.Σ.Ε.Φ.Ε.) αποτυπώνουν ανάγλυφα την στόχευση της κυβέρνησης και της νέας ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας για περαιτέρω μείωση του προσωπικού που απασχολείται στην εκπαίδευση.
Αυτή τη στόχευση υπηρετούν, εκτός των άλλων, όσα τονίζονται στην «Έκθεση», για τις αλλαγές στο ημερήσιο πρόγραμμα του σχολείου και οι δηλώσεις του τύπου “αντί 6-7 μαθήματα σε 45λεπτα, δυο ή τρία αντικείμενα σε δίωρα”, σε αυτή τη στόχευση υποκλίνονται οι συγχωνεύσεις ειδικοτήτων, η μείωση μαθημάτων και η διεύρυνση των αναθέσεων.
Δημόσιο σχολείο και μορφωτικά δικαιώματα: Τη διάλυση των μορφωτικών δικαιωμάτων των μαθητών της Τ.Ε.Ε., θα ακολουθήσουν τα γυμνάσια και τα γενικά λύκεια. Με τη συμφωνημένη από το 3ο μνημόνιο και το Ε.Σ.Π.Α., εφαρμογή του «νέου σχολείου» της Διαμαντοπούλου και του νόμου του Αρβανιτόπουλου και τα σχέδια για τετραετές γυμνάσιο και διετές Λύκειο, προετοιμάζεται μια μαζική δεκάχρονη εκπαίδευση δεξιοτήτων για τους πολλούς, ένα Γενικό Λύκειο για λίγους… Τμήμα της καπιταλιστικής αναδιάρθρωσης που επιχειρείται είναι η “αριστοκρατοποίηση” του Λυκείου και το στένεμα των διόδων, η αυτόνομη – διαφοροποιημένη – ανταγωνιστική σχολική μονάδα με ευθύνη για τα οικονομικά της, την επιλογή αναλυτικών προγραμμάτων και στην πορεία βιβλίων και εκπαιδευτικών και βέβαια, η παραπέρα συρρίκνωση του εκπαιδευτικού προσωπικού μέσα από τις συγχωνεύσεις σχολείων, ειδικοτήτων, τις αλλαγές στις αναθέσεις μαθημάτων και στο ωρολόγιο πρόγραμμα.
Η νεοφιλελεύθερη σχολική “αυτονομία”, η λειτουργία των σχολείων με όρους αγοράς, η αναβάθμιση της τοπικής αυτοδιοίκησης στον έλεγχο και τη διοίκηση του σχολείου, η επιχειρηματικοποίηση της λειτουργίας του πανεπιστημίου και η επίταση της ταξικής επιλογής διαμέσου του τετράχρονου Γυμνασίου, δίχρονου λυκείου.
Παράλληλα και στο πλαίσιο αυτό η κατηγοριοποίηση και ο ανταγωνισμός των σχολείων επιχειρείται να καλλιεργηθεί με διάφορους τρόπους, ενώ η αξιολόγηση, η αυτοαξιολόγηση και ο εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας του σχολείου επανέρχονται αποφασιστικά.
Εργασιακές σχέσεις: Στις διατάξεις της τροπολογίας για την έρευνα περιγράφεται το νέο καθεστώς για όλους, μαζικές μετακινήσεις από τα ΕΠΑ.Λ. μέχρι τα δημοτικά και τα Δ.Ι.Ε.Κ., ατέλειωτο κυνήγι συμπλήρωσης ωραρίου σε 2,3 σχολεία, πλασματικές υπεραριθμίες, μείωση οργανικών κλπ.
Η επιστημονική απαξίωση των εκπαιδευτικών: Στις προτάσεις για την εκπαίδευση στα πλαίσια του «δήθεν» διαλόγου προβλέπονται ενοποίηση των κατευθύνσεων των μαθημάτων και αντίστοιχη ενοποίηση ειδικοτήτων. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι χωρίς κανένα επιστημονικό και παιδαγωγικό κριτήριο, στα πλαίσια εξοικονόμησης χρημάτων και εκπαιδευτικών το υπουργείο οδηγεί σε ακόμη μεγαλύτερη επαγγελματική και επιστημονική απαξίωση των εκπαιδευτικών για να καλύψει τα τεράστια κενά στην εκπαίδευση.
Μισθολογικά: Το νέο μισθολόγιο αποδείχτηκε μία τεράστια φούσκα, χωρίς να έχουν υπολογιστεί ακόμα οι κρατήσεις μετά τη μείωση του αφορολόγητου και την αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών.
Απέναντι σε αυτήν τη σαρωτική επίθεση κυβέρνησης –Ε.Ε. – Δ.Ν.Τ.- Κεφαλαίου ο επίσημος γραφειοκρατικός συνδικαλισμός ούτε θέλει, ούτε μπορεί να συγκρουστεί. Παρά τις δυσκολίες, τον αρνητικό συσχετισμό, η ανάγκη για μαχητικούς, ανυποχώρητους αγώνες είναι απαραίτητη. Μόνο μια λογική παρατεταμένου αγώνα, με κλιμάκωση και αποφασιστικότητα μπορεί να αλλάξει τα πράγματα. Η απόσυρση της διάταξης για τους αναπληρωτές έδειξε ότι τα ζητήματα δεν είναι νομικά ή συνταγματικά, αλλά βαθύτατα πολιτικά και κρίνονται κάθε φορά από το συσχετισμό των δυνάμεων ανάμεσα στο κεφαλαίο και τον κόσμο της εργασίας.
Για να εξασφαλιστεί η λειτουργία των σχολείων το Σεπτέμβρη, τα στοιχειώδη μορφωτικά και εργασιακά δικαιώματα, απαιτούμε άμεσα:
· Έκτακτη χρηματοδότηση της εκπαίδευσης για διορισμούς, προσλήψεις, ουσιαστική αντιμετώπιση των εξόδων των σχολείων, για σίτιση, υγεία, μεταφορά των μαθητών.
· Μαζικούς Μόνιμους Διορισμούς όλων των ειδικοτήτων ώστε να καλυφθούν οι πραγματικές ανάγκες του δημόσιου σχολείου! 8.000 διορισμοί στη β/θμια εκπαίδευση για το 2016. Καμία απόλυση αναπληρωτών! Όχι στην κατάργηση ή υποβάθμιση της προϋπηρεσίας. Εξασφάλιση πιστώσεων τώρα για προσλήψεις.
· Καμιά συγχώνευση, κατάργηση τμημάτων, σχολείων. 20 μαθητές στο τμήμα, 15 στις κατευθύνσεις και 10 στα εργαστήρια. Να αποσυρθεί η διάταξη για τους υπεύθυνους εργαστηρίων, που τους αφαιρεί τις ώρες απασχόλησης με τη λειτουργία τους.
· Καμιά υποχρεωτική μετακίνηση εκπαιδευτικού. Όχι στον εργασιακό μεσαίωνα των εκπαιδευτικών. Όχι στους εκπαιδευτικούς λάστιχο και στην ελαστική εργασία.
· Κατάργηση της πρόσφατης ρύθμισης για την Τεχνική Εκπαίδευση (Δομή ΕΠΑΛ, τέταρτο έτος μαθητείας, κατάρτιση-Μαθητεία-πιστοποίηση, Μεταγυμνασιακά ΔΙΕΚ, κλπ.) και της υποχρεωτικής κινητικότητας των εκπαιδευτικών στη «μη τυπική» εκπαίδευση. Όχι σε άμεση ή έμμεση κατάργηση τομέων και ειδικοτήτων στην ΤΕΕ και διώξιμο των μαθητών από το σχολείο.
· Κατάργηση του νόμου 3848/2010, του «νέου σχολείου» της Διαμαντοπούλου και του ν. 4186/2013, του «Νέου Λυκείου» του Αρβανιτόπουλου.
· Ειδικά μέτρα για τη μόρφωση των παιδιών προσφύγων – μεταναστών, μέσα στα σχολεία.
· Αυξήσεις στους μισθούς. Επαναφορά 13ου και 14ου μισθού και ωραρίου.
· Κατάργηση του αντιασφαλιστικού νόμου – λαιμητόμου. Έκτακτες κρατικές επιχορηγήσεις για τα ταμεία – πίσω τα κλεμμένα. Θεμελίωση του συνταξιοδοτικού δικαιώματος στα 25 χρόνια υπηρεσίας για όλους. Πλήρης σύνταξη στα 30 χρόνια εργασίας και 60 έτη ηλικίας.
Ούτε βήμα πίσω από αξιοπρεπή εργασία και ζωή – εκπαίδευση δημόσια και ουσιαστική για όλα τα παιδιά Διεκδικούμε σ’ αυτή την κατεύθυνση:
· Ενιαίο δωδεκάχρονο, υποχρεωτικό, και δωρεάν, αναβαθμισμένο δημόσιο σχολείο με μέτρα για να το παρακολουθούν όλα τα παιδιά και να παίρνουν απολυτήριο από αυτό. Με 2 έτη προσχολικής αγωγής και 2χρονη ολοκληρωμένη επαγγελματική εκπαίδευση αμέσως μετά, για όσα επαγγέλματα δεν απαιτείται πανεπιστημιακή μόρφωση. Αυτό να είναι το μοναδικό δημόσιο, δωρεάν εκπαιδευτικό σύστημα, με ταυτόχρονη κατάργηση όλων των δομών εκτός του (Ι.Ε.Κ., ΕΠΑ.Σ. άλλων υπουργείων κλπ) και της ιδιωτικής εκπαίδευσης. Όχι υποβάθμιση των μορφωτικών αναγκών και δικαιωμάτων όλων των μαθητών. Όχι στο σχολείο που σκοτώνει τη γνώση και επιβάλλει την εφήμερη κατάρτιση και τη μαθητεία.
· Επαγγελματικά δικαιώματα στους τίτλους σπουδών. Όχι στην κερδοσκοπία των πιστοποιήσεων και το χτύπημα των εργασιακών δικαιωμάτων.
· Όχι σε αντιεπιστημονικούς και αντιπαιδαγωγικούς «κουβάδες» ειδικοτήτων –για την «οικονομικότερη» διαχείριση του προσωπικού στο πλαίσιο της δημοσιονομικής λιτότητας, σε βάρος των μορφωτικών δικαιωμάτων των μαθητών μας.
· Επαναλειτουργία με ουσιαστικούς όρους της Πρόσθετης Διδακτικής Στήριξης και της Ενισχυτικής Διδασκαλίας σε όλα τα σχολεία, με διορισμούς εκπαιδευτικών και προσλήψεις αναπληρωτών.
· Κάλυψη των εκρηκτικών αναγκών σε υποδομές, εκπαιδευτικούς, ειδικό προσωπικό κλπ της ειδικής αγωγής
· Να καταργηθεί η μνημονιακή ρύθμιση αναλογίας 1:10, οι διορισμοί να γίνουν σε αντιστοιχία ένας προς ένας (1/1) ως προς τις αποχωρήσεις. Διορισμός όλων των κατηγοριών που έχουν θεμελιώσει δικαίωμα διορισμού. Μαζικοί διορισμοί με βάση την προϋπηρεσία και την ημερομηνία λήψης πτυχίου. Πλήρη εργασιακά, εκπαιδευτικά και ασφαλιστικά δικαιώματα στους αναπληρωτές και προώθηση των αιτημάτων τους.
· Αύξηση των δαπανών για την εκπαίδευση στο 5% του ΑΕΠ – 15% του προϋπολογισμού
· Να καταργηθούν όλοι οι σχετικοί νόμοι και όλο το αυταρχικό – αντιδραστικό θεσμικό πλαίσιο της αξιολόγησης – «αποτίμησης» εσωτερικής, εξωτερικής, σχολείων και εκπαιδευτικών. Κατάργηση της ΑΔΙΠΔΕ. Ακώλυτη μισθολογική και βαθμολογική προαγωγή για όλους τους εργαζομένους. Παιδαγωγική ελευθερία και δημοκρατία στο σχολείο. Ετήσια επιμόρφωση όλων των εκπαιδευτικών.
· Να σταματήσει η διάλυση της δημόσιας υγείας. Σύστημα υγείας, ασφάλισης και σύνταξης αποκλειστικά Δημόσιο.
· Σε κοινό βηματισμό με όλους τους εργαζόμενους συνεχίζουμε την οργάνωση αντιπολεμικών – αντιϊμπεριαλιστικών κινητοποιήσεων και δράσεων αλληλεγγύης για πρόσφυγες – μετανάστες. Παλεύουμε ενάντια στη φορολεηλασία, τα χαράτσια, τις ιδιωτικοποιήσεις, το ξεπούλημα του δημόσιου πλούτου. Υπερασπιζόμαστε το δικαίωμα σε δημόσια και δωρεάν κοινωνικά αγαθά. Παιδεία – υγεία – ασφάλιση -ρεύμα και νερό για όλο το λαό!
Πρόγραμμα δράσης
Η αντιλαική κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, πιστή στα βήματα των προκατόχων της, φέρνει τις αντιδραστικές αλλαγές, πάνω στην περίοδο των εξετάσεων, αποκαλύπτοντας για μια ακόμη φορά και την προσχηματικότητα του «Εθνικού διαλόγου» που κατά τα άλλα, συνεχίζεται… Επενδύει πάνω στην απογοήτευση και το οικονομικό γονάτισμα του κόσμου και τη δυσκολία της περιόδου. Επιδιώκει με τη λογική του «σοκ και δέος» να τις υλοποιήσει χωρίς κινηματικό αντίπαλο. Να μην το επιτρέψουμε!
Απέναντι στη συναίνεση του αστικού πολιτικού κόσμου για την καταστροφή μας δε ζητάμε «δικαιοσύνη στην εξαθλίωση». Ξεπερνάμε όλα τα φράγματα που στήνει στο δρόμο μας η χρεωκοπημένη γραφειοκρατία των Γ.Σ.Ε.Ε.-Α.Δ.Ε.Δ.Υ, που αρκείται σε ασυντόνιστες “τουφεκιές στον αέρα” χωρίς σχέδιο και προοπτική με στόχο την αποκλιμάκωση και συνεπώς την ήττα του αγώνα, σπέρνοντας την απογοήτευση και τη μοιρολατρία ανάμεσα στους εργαζομένους. Γυρίζουμε αποφασιστικά την πλάτη στους εκπροσώπους του εργοδοτικού-κρατικού συνδικαλισμού. Διεκδικούμε την αγωνιστική – ταξική ανασυγκρότηση του σωματείου μας και την απαλλαγή της Ο.Λ.Μ.Ε. από τη μέγγενη της διάλυσης και της αδράνειας, στην οποία την έχει καθηλώσει η πλειοψηφία της ΟΛΜΕ.
Για να νικήσουν οι αγώνες και να κάνει ένα πραγματικό βήμα μπροστά το κίνημα στην ανατροπή της πολιτικής Κυβέρνησης – Κεφαλαίου – Ε.Ε. – Δ.Ν.Τ, απαιτείται η πρωτοβουλία να έλθει στα χέρια των εργαζομένων: με μαζικές συνελεύσεις στα σωματεία, αυτοοργάνωση στη βάση που θα ακυρώνει τη λογική της αντιπροσώπευσης, εργατική δημοκρατία, επιτροπές αγώνα και οριζόντια δικτύωση των σωματείων, των σχημάτων και των αγωνιστών σε κάθε πόλη, νομό και περιφέρεια και πανελλαδικά, κόντρα στις μανούβρες του κεφαλαίου και της συνδικαλιστικής γραφειοκρατίας.
Οι εκπαιδευτικοί συντεταγμένα, μαζικά και αποφασιστικά να δώσουμε την απάντηση.
α) για να προτείνουμε και να (συν-)διαμορφώσουμε την οργάνωση των κινητοποιήσεων μας το αμέσως επόμενο διάστημα. Με ενημερώσεις και κοινές δράσεις γονιών και μαθητών.
β) για να αποφασίσουμε το πρώτο απεργιακό, 24ωρο βήμα στη Γ.Σ. των προέδρων, στις 21 Μαίου, για την εβδομάδα 23 – 27, με πανελλαδική κινητοποίηση. Με νέες ΓΣ και ΓΣ προέδρων αμέσως μετά για απεργιακή κλιμάκωση.
Όλοι στη Γ.Σ. της Ε.Λ.Μ.Ε. Χανίων: Τετάρτη 18/05/2016 στις 19:00, 1ο Γυμνάσιο Χανίων