Του Μιχάλη Λαγάνη
Ένα πρωτοποριακό για τα ελληνικά δεδομένα πρόγραμμα εφαρμόζεται εδώ και λίγους μήνες στο 12ο Δημοτικό Σχολείο Περιστερίου.
Πρόκειται για την αίθουσα ευεξίας και ηρεμίας, όπου τα παιδιά από την πρώτη έως και την έκτη δημοτικού, χωρισμένα κάθε φορά σε ομάδες των τεσσάρων ατόμων, περνούν μια διαφορετική ώρα χαλάρωσης και ηρεμίας μέσα στην τάξη, εμπλουτισμένη με δραστηριότητες και ασκήσεις ευεξίας και ηρεμίας, κατάλληλες για την ηλικία τους.
Πρόκειται για ένα πρωτοποριακό πρόγραμμα, το οποίο παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Μαδεμβούργο της Γερμανίας και εντάσσεται στο Κοινοτικό Πακέτο Στήριξης για τη Δημόσια Εκπαίδευση και Μόρφωση Erasmus +.
Ο δάσκαλος ειδικής αγωγής υπεύθυνος του τμήματος Ένταξης στο 12ο Δημοτικό Σχολείο Περιστερίου, με τη βοήθεια της διευθύντριας και κάποιων άλλων προθύμων εκπαιδευτικών, εμπλούτισε και προσάρμοσε το συγκεκριμένο πρωτοποριακό πρόγραμμα στα ελληνικά δεδομένα, καθιστώντας το εξαιρετικά δημοφιλές μεταξύ των μικρών μαθητών και των γονιών τους!
«Πάντα επιδιώκουμε την αγαστή συνεργασία με τους γονείς των παιδιών. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα παρουσιάστηκε στον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων τον περασμένο Φεβρουάριο και τους εξηγήσαμε ποιος είναι ο σκοπός και ο τρόπος εφαρμογής του. Ζητήσαμε και πήραμε την έγκριση του Συλλόγου.
Έτσι τον περασμένο Μάρτιο ξεκινήσαμε τη λειτουργία της αίθουσας ηρεμίας και χαλάρωσης από τα παιδιά του τμήματος ένταξης» λέει στο «Π» ο κύριος Ντρίκος.
Τα παιδιά χωρίζονται σε έξι ή επτά ομάδες των τεσσάρων ατόμων και τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα έρχονται στην αίθουσα.
Μάλιστα, όπως αναφέρει ο κύριος Ντρίκος, στην περίπτωση που συμβεί και χαθεί το μάθημα τα ίδια τα παιδιά είναι αυτά που πιέζουν τον δάσκαλό τους να επαναλάβουν το χαμένο μάθημα.
«Είμαι εκπαιδευτικός ειδικής αγωγής και από το 1997 απασχολούμαι με παιδιά που έχουν κάποιες δυσκολίες, κάποιες ιδιαιτερότητες. Οπότε για εμένα αυτή η τάξη είναι ζητούμενο» επισημαίνει ο εκπαιδευτικός.
Αυτός ήταν και ο βασικός λόγος που ώθησε τον κύριο Ντρίκο να μετατρέψει την αίθουσα ηρεμίας και χαλάρωσης σε έναν πολυχώρο όχι μόνο ψυχικής αποκατάστασης, αλλά και ανάπτυξης διαφόρων ικανοτήτων ή θεραπείας κάποιων δυσκολιών που μπορεί να αντιμετωπίζουν τα παιδιά του τμήματος ένταξης.
«Οι δραστηριότητες που έχουμε σκεφθεί και εφαρμόσει, όπως ο στόχος, οι ασκήσεις κινητικότητας και ισορροπίας, βοηθούν πάρα πολύ τα παιδιά αυτά. Γιατί πρόκειται για παιδιά τα οποία έχουν δυσκολίες στην ισορροπία και τη λεπτή κινητικότητά τους, όπως για παράδειγμα τον συντονισμό ματιού και χεριού».
Χαλαρά και ήρεμα
Το πιο ιδιαίτερο κομμάτι του μαθήματος είναι αυτό της ηρεμίας και της χαλάρωσης. Τα παιδιά ξαπλώνουν στα ειδικά στρώματα, ο φωτισμός χαμηλώνει, στα ηχεία ακούγεται απαλή, μελωδική μουσική.
Ο δάσκαλος κάθεται σε μια καρέκλα στη γωνία της αίθουσας και καλεί τα παιδιά να κλείσουν τα μάτια και να σκεφθούν μια όμορφη στιγμή με τις οικογένειές τους.
Ταυτόχρονα διαβάζει ένα παραμύθι στα παιδιά των μικρότερων τάξεων ή μια ιστορία στους πιο μεγάλους μαθητές.
Η αίθουσα ηρεμίας και χαλάρωσης έχει καταφέρει να κερδίσει την εμπιστοσύνη των μαθητών, καθιστώντας την εξαιρετικά δημοφιλή μεταξύ τους.
Το μεγάλο ενδιαφέρον που δείχνουν τα παιδιά και η θετική ανταπόκριση των γονέων τους έδωσε το επιπλέον κίνητρο στον κύριο Ντρίκο να ψάξει και να βρει στο εξωτερικό παιχνίδια και ξύλινες κατασκευές που θα βοηθήσουν τους μικρούς μαθητές όχι μόνο να ψυχαγωγηθούν, αλλά και να αρχίσουν να αναπτύσσουν πνεύμα συνεργασίας με τους συμμαθητές τους.
Επιπλέον, ο συγκεκριμένος χώρος λειτουργεί και ως μια αίθουσα επίλυσης των παρεξηγήσεων που μπορεί να υπάρξουν μεταξύ των μαθητών.
«Σκεφθήκαμε ότι πέρα από το τμήμα ένταξης, αυτή η αίθουσα θα ήταν πολύ λειτουργική για την επίλυση τσακωμών και παρεξηγήσεων.
Αν λοιπόν δύο μαθητές μαλώσουν ή τσακωθούν ο καλύτερος τρόπος, αντί για τιμωρία, είναι να τα φέρουμε στην αίθουσα ηρεμίας. Να μιλήσουν, να συνεργαστούν, να καλλιεργήσουν την κοινωνικότητά τους και την ενσυναίσθηση, που είναι πολύ σημαντικό και ζητούμενο στον χώρο της εκπαίδευσης, ώστε να ηρεμήσουν ψυχικά τα παιδιά» καταλήγει ο κύριος Ντρίκος.