ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Μυτιληναίος – Άκτωρ Παραχωρήσεις, ΑVAX – EGIS-MERIDIAM, κατέθεσαν προσφορές για τον διαγωνισμό – «Μία ημέρα δικαίωσης και ικανοποίησης για την Κρήτη», τόνισε ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Γιώργος Καραγιάννης.
Με ενισχυμένο ανταγωνισμό που μεταφράζεται σε τρεις δεσμευτικές προσφορές, θα προχωρήσει ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης συνολικού προϋπολογισμού 1,75 δισ. ευρώ που είναι το μεγαλύτερο έργο παραχώρησης που θα κατασκευαστεί τα επόμενα χρόνια στην χώρα μας για να παραδοθεί ένα ασφαλές και σύγχρονο οδικό δίκτυο μήκους 157 χιλιομέτρων στην Κρήτη.
Για το διαγωνισμό προσφορές κατέθεσαν η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις με την Μυτιληναίος, η AVAX με δύο γαλλικές εταιρείες, την Egis Project και το επενδυτικό fund Meridiam και αυτόνομη προσφορά η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Πρόκειται για το τελευταίο και πιο δύσκολο κομμάτι του ΒΟΑΚ, τη σύμβαση Παραχώρησης από τα Χανιά έως την Χερσόνησο. Ο Βόρειος Άξονας λόγω του μεγέθους του που εκτιμάται ότι θα φτάσει συνολικά τα 2,5 δις. και της τεχνικής δυσκολίας του, έχει δημοπρατηθεί με τρία διαφορετικά μοντέλα εξαντλώντας τους διαθέσιμους πόρους. Από τον κόμβο Χερσονήσου στο Ηράκλειο έως τη Νεάπολη στο Λασίθι, με ΣΔΙΤ που υπογράφτηκε πρόσφατα μήκους 22,5 χλμ. και προϋπολογισμού 290 εκατ. που έχει αναλάβει η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ, Άκτωρ Παραχωρήσεις-Intrakat. Από την Νεάπολη έως τον Άγιο Νικόλαο μήκους 14,5 χιλιομέτρων που κατασκευάζεται ως δημόσιο έργο από την Άκτωρ με προϋπολογισμό 169 εκ. ευρώ.
Για την χρηματοδότηση της σύμβασης παραχώρησης, το Δημόσιο θα καλύψει κατά 800 εκατ. ευρώ την δαπάνη, με 600 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ 2021-2027 και τα υπόλοιπα 200 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης. Τα υπόλοιπα κεφάλαια θα καλύψει ο παραχωρησιούχος.
Η Κρήτη θα είναι και το πρώτο νησί της χώρας που όταν ολοκληρωθεί η παραχώρηση του ΒΟΑΚ, θα λειτουργήσουν ηλεκτρονικά και σκιώδη διόδια, με σκοπό ο μελλοντικός παραχωρησιούχος να αντιμετωπίσει τους χαμηλούς κυκλοφοριακούς φόρτους του δρόμου που καθιστούν ελλιποβαρές το χρηματοοικονομικό μοντέλο.
Ο νέος αυτοκινητόδρομος θα εφαρμόσει για πρώτη φορά στην χώρα μας τα σκιώδη διόδια, μία μορφή επιδότησης μόνο όμως για τους χρήστες που περνούν το δρόμο και πληρώνουν ηλεκτρονικά διόδια.
Αυτό γίνεται για να ισορροπήσει το χρηματοοικονομικό μοντέλο του έργου καθώς ο ΒΟΑΚ είναι ένα σύνθετο έργο, που λόγω των περιορισμένων μετακινήσεων μεταξύ των διαφορετικών νομών, δεν παράγει έσοδα από διελεύσεις.
Τα διόδια στον ΒΟΑΚ θα είναι ηλεκτρονικά, κάτι που σημαίνει ότι ο οδηγός δεν θα σταματά σε μετωπικούς σταθμούς διοδίων που δεν θα υπάρχουν αλλά θα καταγράφεται στην είσοδο και την έξοδο από τον αυτοκινητόδρομο, προκειμένου να χρεώνεται ηλεκτρονικά και να πληρώσει το ανάλογο αντίτιμο που θα είναι 0,063 ευρώ ανά χιλιόμετρα.