Με επτασέλιδη επιστολή του στο υπουργείο Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, κοινοποιούμενη στον υπουργό, Νίκο Βούτση, ο δήμαρχος Γόρτυνας, Νικ. Σχοιναράκης παραθέτει στοιχεία γύρω από τα οικονομικά του δήμου, από τα οποία «καθίσταται σαφές ότι ο Δήμος μας δεν είναι βιώσιμος ενώ παράλληλα προκύπτει η ευθύνη της Πολιτείας για την δεινή αυτή κατάσταση του Δήμου Γόρτυνας και άρα η υποχρέωσή της να συμβάλει τα μέγιστα στην αντιμετώπιση της κρίσης αυτής» και ζητάει λύσεις, καταθέτοντας παράλληλα δέσμη πέντε προτάσεων. Ανάμεσά του και η αποκατάσταση, όπως λέει, της αδικίας η οποία υφίσταται ο Δήμος σε ότι έχει να κάνει με την κατανομή της ΚΑΠ σε σχέση με άλλους Δήμους, καθώς με ευθύνη της πρώην διοίκησης της ΚΕΔΕ που εχει συναινέσει στα ελάχιστα κριτήρια να έχει 97% βαρύτητα ο πληθυσμός, τονιζοντας πώς “αν δεν δικαιωθούμε θα πάμε δικαστικώς και θα ζητήσουμε ευθύνες”.
Υπενθυμίζεται ότι ο συγκεκριμένος δήμος, τρίτος μεγαλύτερος στην Κρήτη και μεγαλύτερος στο Ηράκλειο Κρήτης, ήταν ο πρώτος ο οποίος δεν κατάφερε να ισοσκελίσει τον προϋπολογισμό του και, σύμφωνα με τη σχετική μνημονιακή νομοθεσία, θα έπρεπε να μπει σε καθεστώς επιτήρησης από το Οικονομικό Παρατηρητήριο.
Στην επιστολή του ο κ. Σχοιναράκης, ο δήμαρχος αναφέρει, μεταξύ άλλων ως λόγους αυτής της δεινής οικονομικά κατάστασης:
1. Η αδικία που υφίσταται ο δήμος μας σε ότι έχει να κάνει με την χρηματοδότηση ΚΑΠ σε σχέση με άλλους δήμους
2. Το έλλειμμα στην μισθοδοσία –Χρηματοδότηση από τα πάσης φύσης ετήσια έσοδα.
3. Η επιπλέον μείωση των ΚΑΠ & ΣΑΤΑ σε ποσοστό άνω του 60%.
4. Το μειωμένο ποσό με το οποίο επιδοτήθηκε ο Δήμος Γόρτυνας για την εξόφληση ληξιπρόθεσμων οφειλών
5. Η επιβάρυνση του Δήμου με εξόφληση των τελεσίδικων Δικαστικών αποφάσεων.
Ο κ. Σχοιναράκης ζητά τη συνδρομή της Πολιτείας για την αντιμετώπιση της αδυναμίας του δήμου να ισοσκελίσει τον προϋπολογισμό του. Αναμέσα στις προτάσεις του βρίσκεται και αυτή της χρηματοδότησης του δήμου από το λογαριασμό Εξυγίανσης.
Υπενθυμίζεται ότι σε πρόσφατη συνάντηση που είχε με τον υπουργό Εσωτερικών, ο πρόεδρος της ΠΕΔ Κρήτης και δήμαρχος Ηρακλείου, Βασίλης Λαμπρινός, συζητήθηκε και το πρόβλημα με την οικονομική κατάσταση του Δήμου Γόρτυνας. Ο υπουργός πήρε όλα τα σχετικά έγγραφα, ενημερώθηκε για την κατάσταση και υποσχέθηκε ότι πολύ σύντομα θα έχει νέα για το θέμα αυτό.
Αναλυτικότερα, ολόκληρη η επτασέλιδη επιστολή:
Με την παρούσα μας επανερχόμαστε στο πρόβλημα που έχει ανακύψει στον Δήμο μας με την αδυναμία ισοσκέλισης του προϋπολογισμού έτους 2015. Δυστυχώς, η αδυναμία αυτή οφείλεται σε παράγοντες που ανάγονται σε λάθη και αστοχίες παρελθόντων ετών τόσο των πρώην Δήμων από την συνένωση των οποίων προέκυψε ο Δήμος Γόρτυνας όσο και κυρίως θα έλεγε κανείς στην αδυναμία της Κεντρικής Πολιτείας να ελέγξει αν οι νέοι Καλλικρατικοί Δήμοι είναι βιώσιμοι και να τους εφοδιάσει όχι μόνο με αυξημένες αρμοδιότητες αλλά και με τα απαιτούμενα μέσα –πόρους και προσωπικό- για την εκτέλεση των αρμοδιοτήτων αυτών.
Από τα στοιχεία που αμέσως παρακάτω παραθέτουμε καθίσταται σαφές ότι ο Δήμος μας δεν είναι βιώσιμος ενώ παράλληλα προκύπτει η ευθύνη της Πολιτείας για την δεινή αυτή κατάσταση του Δήμου Γόρτυνας και άρα η υποχρέωσή της να συμβάλει τα μέγιστα στην αντιμετώπιση της κρίσης αυτής.
ΠΡΩΤΟΣ ΛΟΓΟΣ
1. Η αδικία που υφίσταται ο δήμος μας σε ότι έχει να κάνει με την χρηματοδότηση ΚΑΠ σε σχέση με άλλους δήμους
Ειδικότερα, βασικός λόγος είναι η ελλιπής χρηματοδότηση του Δήμου Γόρτυνας μέσω των ΚΑΠ για την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών και της μισθοδοσίας του προσωπικού, αφού σε σχέση με όμορους Δήμους μας λαμβάνουμε σημαντικά μικρότερη χρηματοδότηση παρά το γεγονός ότι
α) ο Δήμος μας είναι ο μεγαλύτερος σε έκταση Δήμος του Νομού Ηρακλείου (462.000τ.χλμ.)
β) διαθέτουμε τα περισσότερα τοπικά διαμερίσματα και οικισμούς (άνω των 70)
γ) η κατανομή της μηνιαίας χρηματοδότησης για τους Δήμους από το Υπουργείο Εσωτερικων – λεγόμενη και σαν ΚΑΠ κατανέμεται με βάση κάποια κριτήρια, τα οποία έχει προτείνει η ΚΕΔΕ.
Σε αυτά τα κριτήρια μεγάλη βαρύτητα έχει ο πληθυσμός, δηλαδή έχει βαρύτητα 97% στην κατανομή των χρημάτων από το Υπουργείο Εσωτερικών. Με αποτέλεσμα ενώ είμαστε ο μεγαλύτερος Δήμος του Ηράκλειου και 3ος στη Κρήτη με 462.000 χιλιάδες τετραγωνικά χιλιόμετρα και με τα περισσότερα τοπικά διαμερίσματα και οικισμούς, πάνω από 70, έχουμε μόλις 16.000 κατοίκους για αυτό το λόγο έχουμε μειωμένη χρηματοδότηση από το Υπουργείο.
Και για καταλάβετε τι εννοούμε εάν δεν αλλάξουμε τα κριτήρια ο Δήμος Φαίστου θα πάρει τα 5 χρόνια 4,5 εκατομμύρια περίπου , ο Δήμος Μαλεβύζιου 5,5 εκατομμύρια περίπου, ο Δήμος Χερσονήσου 6,5 εκατομμύρια περίπου, ο Δήμος Αρχανών Αστερουσίων 4 εκατομμύρια περίπου και ο Δήμος Μινώα Πεδιάδος 3,5 εκατομμύρια περίπου.
2. Το έλλειμμα στην μισθοδοσία –Χρηματοδότηση από τα πάσης φύσης ετήσια έσοδα.
Το μεγάλο έλλειμμα που έχουμε στη μηνιαία μισθοδοσία σε σχέση με την χρηματοδότηση της Πολιτείας από 1-1-2011 έως 31-12-2014 ανέρχεται στο ποσό των 3.515.849,00€, το οποίο ο Δήμος διέθεσε από ίδια έσοδα για την κάλυψή της, ενώ η Πολιτεία θα έπρεπε να χρηματοδοτεί στο σύνολό της την μισθοδοσία του απασχολούμενου προσωπικού.
Λαμβάνοντας υπόψη ότι ο ετήσιος μέσος όρος των εσόδων των τεσσάρων τελευταίων ετών και με δεδομένο ότι από αυτά τα έσοδα θα πρέπει να χρηματοδοτήσουμε την κάλυψη της μισθοδοσίας με ποσό των 913.918,37€ για το 2015, γίνεται ξεκάθαρο ότι ο Δήμος δεν μπορεί να καλύψει ούτε τις λειτουργικές του ανάγκες.
3. Η επιπλέον μείωση των ΚΑΠ & ΣΑΤΑ σε ποσοστό άνω του 60%.
Ειδικότερα,
Η χρηματοδότηση του Δήμου μας μέσω των ΚΑΠ μειώνεται ακόμα περισσότερο λόγω των δανείων που είχαν συνάψει οι καποδιστριακοί δήμοι (ο δήμος έχει προβεί σε τριετή διακανονισμό των δανείων με το Τ.Π.Δ έως το 2015) . Η μεγάλη μηνιαία δόση που πληρώνουμε στο Ταμείο Παρακαταθηκών & Δανείων προς εξόφληση δανείων είναι ως εξής
– για τα έτη 2011 και 2012 η μηνιαία δόση ήταν 75.000€
– για το 2013, 2014 & 2015 η μηνιαία δόση είναι 23.500€, αφού καταβάλουμε μόνο τους τόκους
– από 1-1-2016 θα επανέλθουμε σε αυξημένη δόση, δηλαδή κεφάλαιο +τόκους, ήτοι ποσό 75.537€ανέρχεται στο ποσό των 1.297.823,50€
4. Το μειωμένο ποσό με το οποίο επιδοτήθηκε ο Δήμος Γόρτυνας για την εξόφληση ληξιπρόθεσμων οφειλών,
Ειδικότερα, δεδομένου ότι οι ληξιπρόθεσμες οφειλές δεν είναι μόνο οι οφειλές για τις οποίες έχουν κοπεί τιμολόγια 90 ημέρες πριν την καταληκτική ημερομηνία 31/12/2011 δηλαδή μέχρι 30/09/2011 αλλά και άλλες όπως
– Οι οφειλές των πρώην καποδιστριακών δήμων για τις οποίες οι
– Οι οφειλές των πρώην δημοτικών εταιριών, των οποίων εκκρεμούσε η
– οι τελεσίδικες δικαστικές αποφάσεις που αφορούν σε υποχρεώσεις
– οι κατασχέσεις χρημάτων για ληξιπρόθεσμες οφειλές σε βάρος των δικαιούχοι δεν είχαν κόψει τιμολόγια επειδή γνώριζαν δεν θα πληρωθούν από τους Ο.Τ.Α άμεσα και δεν μπορούσαν να επιβαρυνθούν με την απόδοσης των φόρων τους (ΦΠΑ και φόρο εισοδήματος) εκκαθάριση & έχει πλέον ολοκληρωθεί, των πρώην καποδιστριακών δήμων, τραπεζικών λογαριασμών του Δήμου, με αποτέλεσμα να μειώνεται η πιστοληπτική μας ικανότητα, όχι για επενδύσεις αλλά για την κάλυψη των απαραίτητων λειτουργικών αναγκών του Δήμο
5. Η επιβάρυνση του Δήμου με εξόφληση των τελεσίδικων Δικαστικών αποφάσεων.
Ειδικότερα, με τις τελεσίδικες δικαστικές αποφάσεις αυξάνονται συνεχώς οι υποχρεώσεις του Δήμου, ο οποίος μάλιστα σε αυτήν την περίπτωση επιβαρύνεται με ποσά επιπλέον του κεφαλαίου, που αφορούν τόκους υπερημερίας και δικαστικές δαπάνες, που πολλές φορές ανέρχονται και στο 50% του κεφαλαίου της οφειλής. Μάλιστα, σε περίπτωση καθυστέρησης εξόφλησης αυτών, οι δικαιούχοι καταφεύγουν σε αναγκαστική κατάσχεση χρημάτων του Δήμου από τους Τραπεζικούς Λογαριασμούς, που δυστυχώς δεν προστατεύονται ως ακατάσχετα, με αποτέλεσμα να μην μπορούμε να ανταποκριθούμε στις πάγιες λειτουργικές ανάγκες του δήμου μας και να δημιουργούνται νέες ληξιπρόθεσμες οφειλές.
6. Ο δήμος μας είναι ένας αγροτοκτηνοτροφικός δήμος και λαμβάνοντας υπόψη την ήδη μειωμένη πιστωτική δυνατότητα των δημοτών λόγω του πλήθους των φόρων που έχουν επιβληθεί από την πολιτεία, οι εισπράξεις του δήμου μας από την ύδρευση και την άρδευση που είναι και το βασικό μας έσοδο είναι μειωμένες.
7. Τα εισπραττόμενα έσοδα των ανταποδοτικών υπηρεσιών δεν καλύπτουν τις δαπάνες των αντίστοιχων υπηρεσιών, ωστόσο δεν μπορούμε να προβούμε σε νέα αύξηση των τελών δεδομένου ότι με τις ήδη υπάρχουσες τιμές υπάρχουν έντονες αντιδράσεις από την τοπική κοινωνία και ο κόσμος αδυνατεί να πληρώσει .
Παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε, καταφέραμε ως Δήμος να μειώσουμε το χρέος που παραλάβαμε την 1-1-2011, από ποσό άνω των 15.000.000€ – το οποίο προέρχεται από α) τους πρώην Καποδιστριακούς Δήμους, β) από την εκκαθάριση των εταιριών και γ) από χρέη με τελεσίδικες δικαστικές αποφάσεις – σε ποσό κάτω από τα 8.000.000€ την 31η.12.2014. Αυτό το πετύχαμε ως εξής:
– Αξιοποιώντας την χρηματοδότηση που εξασφαλίσαμε από την Πολιτεία ύψους 3.600.000€ για την εξόφληση ληξιπρόθεσμων οφειλών
– Προβαίνοντας σε συμψηφισμούς απαιτήσεων από το Ελληνικό Δημόσιο με τα ασφαλιστικά ταμεία ποσού 923.601€
– Πληρώνοντας στο Ταμείο Παρακαταθηκών & Δανείων για δάνεια των πρώην Καποδιστριακών Δήμων από 1-1-2011 έως 31-12-2014 ποσό 2.364.594€ (τόκους +κεφάλαιο)
– Προσπαθώντας –και πετυχαίνοντας- να μειώσουμε το λειτουργικό κόστος του Δήμου μας και ταυτόχρονα να διαφυλάξουμε τα απαραίτητα για τους δημότες μας.
– Εξοφλώντας ΠΟΕ από ίδια έσοδα, κατά τη χρήση του 2011 και του 2012 ποσό 1.036.279,97€ & 714.995,97€ αντίστοιχα και για τα έτη 2013 & 2014 πάνω από 500.000€, προκειμένου να μπορέσουμε να εξασφαλίσουμε συνεργασίες με προμηθευτές και εργολάβους, οι οποίοι εμφανίζονται απρόθυμοι να συνεργαστούν με τον Δήμο λόγω καθυστέρησης εξόφλησης παλιών οφειλών. Από τις πληρωμές αυτές, ένα μέρος έγινε με αναγκαστική είσπραξη στα πλαίσια κατασχέσεων δυνάμει τελεσίδικων τίτλων.
Εν όψει, όλων των παραπάνω, είναι προφανές ότι ο Δήμος Γόρτυνας παλεύει επάξια να επιβιώσει μέσα σε ένα πολύ δύσκολο οικονομικό περιβάλλον και χρήζει βοήθειας από την Πολιτεία, η οποία οφείλει να σκύψει πάνω στο πρόβλημα και να βοηθήσει να αντιμετωπιστεί αυτό με λύσεις βιώσιμες και όχι με σπασμωδικά και αναποτελεσματικά μέτρα όπως η κινητικότητα υπαλλήλων, που θα αποδυνάμωνε ακόμη περισσότερο τον ήδη αδύναμο Δήμο Γόρτυνας.
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
1. Η λύση της αναγραφής Κρατικής χρηματοδότησης στον προϋπολογισμό ύψους ίσου προς το άνοιγμα εξαιτίας του οποίου αδυνατούμε να ισοσκελίσουμε τον προϋπολογισμό, είναι η πλέον ενδεδειγμένη λύση, καθώς η λήψη ενός νέου δανείου, προφανώς δεν είναι βιώσιμη ούτε και ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα, αφού ο Δήμος μας αδυνατεί να το αποπληρώσει. Γι’ αυτόν τον λόγο άλλωστε στο παρελθόν αν και λάβαμε έγκριση δανείου για ισοσκέλιση προϋπολογισμού, το Δημοτικό Συμβούλιο δεν προχώρησε σε καμία σχετική απόφαση λήψης του δανείου αυτού, αφού δεν θα μπορούσαμε να το αποπληρώσουμε. Και επιπλέον δεν μπορούμε να δανειστούμε διότι ο υπάρχων δανεισμός ξεπερνάει το 60% των ετήσιων τακτικών εσόδων μας.
2. Χρηματοδότηση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων
Το μειωμένο ποσό με το οποίο επιδοτήθηκε ο Δήμος Γόρτυνας για την εξόφληση ληξιπρόθεσμων οφειλών,
Ειδικότερα, δεδομένου ότι οι ληξιπρόθεσμες οφειλές δεν είναι μόνο οι οφειλές για τις οποίες έχουν κοπεί τιμολόγια 90 ημέρες πριν την καταληκτική ημερομηνία 31/12/2011 δηλαδή μέχρι 30/09/2011 αλλά και άλλες όπως:
– Οι οφειλές των πρώην καποδιστριακών δήμων για τις οποίες οι
– Οι οφειλές των πρώην δημοτικών εταιριών, των οποίων εκκρεμούσε η
– οι τελεσίδικες δικαστικές αποφάσεις που αφορούν σε υποχρεώσεις
– οι κατασχέσεις χρημάτων για ληξιπρόθεσμες οφειλές σε βάρος των δικαιούχοι δεν είχαν κόψει τιμολόγια επειδή γνώριζαν δεν θα πληρωθούν
από τους Ο.Τ.Α άμεσα και δεν μπορούσαν να επιβαρυνθούν με την απόδοσης των φόρων τους (ΦΠΑ και φόρο εισοδήματος) εκκαθάριση & έχει πλέον ολοκληρωθεί, των πρώην καποδιστριακών δήμων, τραπεζικών λογαριασμών του Δήμου, με αποτέλεσμα να μειώνεται η πιστοληπτική μας ικανότητα, όχι για επενδύσεις αλλά για την κάλυψη των απαραίτητων λειτουργικών αναγκών του Δήμο
3. Θα πρέπει η Πολιτεία να εξασφαλίσει στο σύνολό της την μισθοδοσία του πάσης φύσης προσωπικού, που απασχολείται στον Δήμο Γόρτυνας, συμπεριλαμβανομένων των κρατήσεων, προκειμένου από τα λοιπά έσοδά του να μπορέσει να καλύψει ο Δήμος τις υπόλοιπες πάγιες λειτουργικές του ανάγκες & τις υποχρεώσεις του απέναντι στον πολίτη, τον οποίο πρέπει να υπηρετεί.
4. Χρηματοδότηση του Δήμου από τον λογαριασμό εξυγίανσης για : δημιουργία ώριμων μελετών οι οποίες κατ’ εξαίρεση θα πρέπει να διασφαλιστεί η χρηματοδότηση τους από το ΕΣΠΑ για διορθωτικές ενέργειες – δημιουργία ανταποδοτικών υπηρεσιών και έργων με έναν και μοναδικό σκοπό : τη μείωση των εξόδων –αύξηση των εσόδων π.χ.
– αντικατάσταση όλων των φωτιστικών με φωτιστικά LED
– εκσυγχρονισμός δικτύου ύδρευσης και άρδευσης (για έλεγχο ανόρυξης – παροχής – απώλειας νερού κλπ)
– δημιουργία μονάδας αφαλάτωσης νερού για παροχή νερού σε μη αρδευόμενες περιοχές
– δημιουργία εκθεσιακού κέντρου δίπλα στο μουσείο της Μεσσαράς για προβολή και προώθηση των αγροτοκτηνοτριφικών προϊόντων και επιχειρήσεων του Δήμου μας
5. Να αποκατασταθεί η αδικία η οποία υφίσταται ο Δήμος μας σε ότι έχει να κάνει με την κατανομή της ΚΑΠ σε σχέση με άλλους Δήμους. Και εδώ έχει μεγάλη ευθύνη η πρώην διοίκηση της ΚΕΔΕ που εχει συναινέσει στα ελάχιστα κριτήρια να έχει 97% βαρύτητα ο πληθυσμός και αν δεν δικαιωθούμε θα πάμε δικαστικώς και θα ζητήσουμε ευθύνες…
Τονίζουμε ότι όχι μόνο είμαστε κατηγορηματικά αντίθετοι σε οποιαδήποτε μορφή μετακίνησης προσωπικού του Δήμου μας, αλλά και είναι απολύτως απαραίτητο να μπορέσουμε να προχωρήσουμε σε προσλήψεις βασικών ειδικοτήτων όπως : Διοικητικού- Οικονομικού –Τεχνικού προσωπικού γιατί αντιμετωπίζουμε σοβαρότατες ελλείψεις γενικού αλλά και εξειδικευμένου προσωπικού, εξαιτίας συνταξιοδοτήσεων – μετακίνησης – προβλήματα υγείας , που καθιστούν αδύνατο, υπό τις υπάρχουσες συνθήκες να λειτουργήσει ο Δήμος
Σας καλούμε να αναλογιστείτε την σοβαρότητα των συνεπειών της αδυναμίας ισοσκελισμού του προϋπολογισμού του Δήμου Γόρτυνας και των οικονομικών δυσκολιών που ο Δήμος μας αντιμετωπίζει και να συμβάλλετε στην αντιμετώπισή τους, με τον πλέον ενδεδειγμένο τρόπο, λαμβάνοντας υπόψη και τις ανωτέρω προτάσεις μας.
Ευχαριστούμε εκ των προτέρων
Ο Δήμαρχος Γόρτυνας