Του Όμηρου Ταχμαζίδη
Τη Δευτέρα 27 Μαρτίου 2017 αναρτήθηκε στο διαδίκτυο έναν άρθρο μου με τίτλο “Η Coca Cola υποφέρει από τον εφιάλτη της στέβια”. Γράφω κατά σύμπτωση, διότι την αμέσως επόμενη ημέρα, Τρίτη 28 Μαρτίου, η αμερικανική πολυεθνική ανακοίνωσε επισήμως δια του τύπου, ότι τις επόμενες ημέρες θα κυκλοφορήσει στην αγορά ένα προϊόν της με τη χρήση γλυκαντικών από το φυτό στέβια, η Coca Cola με στέβια.
Από την έκβαση του ανταγωνισμού του έτους 2016 ήταν φανερό, πλέον, ότι η Coca Cola αντιμετώπιζε τεράστια προβλήματα από το μποϊκοτάζ στο οποίο συνέχιζαν να καλούν οι απεργοί της Θεσσαλονίκης ζητώντας να ακυρωθούν οι απολύσεις και να επαναλειτουργήσει το εργοστάσιο με το σύνθημα “Ούτε γουλιά Coca Cola μέχρι να επαναλειτουργήσει το εργοστάσιο”. Μέσα στις συνθήκες του μποϊκοτάζ η Coca Cola είχε να αντιμετωπίσει και τον ανταγωνισμό των ελληνικών επιχειρήσεων του κλάδου των αναψυκτικών, με το εξαιρετικώς διευρυμένο χαρτοφυλάκιο προϊόντων, συμπεριλαμβανομένων και προϊόντων με γλυκαντικά από το φυτό στέβια αντί της ζάχαρης. Στο συγκεκριμένο άρθρο αναφερόμουν στα προβλήματα που δημιουργούσαν τα νέα αναψυκτικά με στέβια στην αμερικανική πολυεθνική: “το σύστημα Coca Cola … προσπαθεί να περιορίσει το ραγδαίως αυξανόμενο ενδιαφέρον για τα προϊόντα που περιέχουν στέβια. Η λέξη στέβια κινδυνεύει να θεωρηθεί απαγορευμένη για τα ελληνικά μέσα μαζικής επικοινωνίας και αυτό τη στιγμή που το επιχειρείν στον κλάδο των τροφίμων, αναψυκτικών και ποτών ερευνά νέα πεδία εφαρμογών: σπιτικά γλυκά, σοκολάτες, παγωτά, αναψυκτικά και, φυσικώς, παραγωγή στέβιας σε ελληνικά αγροκτήματα και επεξεργασία της σε ελληνικές αγροτο-βιομηχανικές μονάδες”. [ Βλ. το άρθρο στο διαδίκτυο, Όμηρος Ταχμαζίδης, H Coca Cola υποφέρει από τον εφιάλτη της στέβια].
Η αμερικανική πολυεθνική γνώριζε, ωστόσο, ότι δε θα μπορέσει να αποκλείσει ες αεί την ειδησεογραφία για την στέβια και τα προϊόντα που παράγονται με τη χρήση της ως γλυκαντικού και προχώρησε στο επόμενο βήμα, δηλαδή το λανσάρισμα ενός προϊόντος με τη χρήση γλυκαντικών από το φυτό στέβια, την Coca Cola με στέβια.
Είχα ανακοινώσει ήδη με άλλο άρθρο μου ότι το συγκεκριμένο προϊόν δεν θα είχε καμία τύχη στην αγορά και πως άλλοι ήταν οι σκοποί της κυκλοφορίας του: “… το προϊόν με στέβια, το οποίο ανακοίνωσε η Coca Cola δεν είναι αποτέλεσμα επιχειρηματικών υπολογισμών, αλλά επινοήθηκε απλώς για να καθυστερήσει την εκρηκτική άνοδο των ελληνικών αναψυκτικών, να συγκρατήσει τους επαγγελματίες (χονδρεμπόρους, μαγαζάτορες κ.α.) που παραμερίζουν σε μεγάλους αριθμούς τα προϊόντα της συγκεκριμένης εταιρίας και να δημιουργήσει την αίσθηση στους καταναλωτές ότι η διεύθυνση της αμερικανικής πολυεθνικής ελέγχει την κατάσταση και διατηρεί την πρωτοβουλία των κινήσεων”.
Στο ίδιο άρθρο είχα διατυπώσει και την εξής πρόβλεψη για την τύχη της Coca Cola με στέβια: “… το συγκεκριμένο προϊόν δε θα προωθηθεί ουσιαστικώς στην αγορά. Ο λόγος είναι πολύ απλός: κανείς δεν προωθεί στην αγορά ένα προϊόν εις βάρος ενός άλλου δικού του. Η Coca Cola επιδιώκει την προσωρινή σύγχυση των καταναλωτών και, ουσιαστικά, θα αποσύρει το προϊόν από την αγορά πριν καν το κυκλοφορήσει σε μεγάλη έκταση”.
Σε ένα αμέσως επόμενο άρθρο με τον χαρακτηριστικό τίτλο “Η Coca Cola και ο >οικονομικός δολοφόνος< της”, συμπλήρωσα την επιχειρηματολογία μου, μάλιστα ενάντια στην εντύπωση που δημιουργούσε η τρέχουσα διαφημιστική καμπάνια της Coca Cola για την προώθηση του νέου προϊόντος της, με τα εξής νέα στοιχεία: “η αμερικανική πολυεθνική προχώρησε στο λανσάρισμα της Coca Cola με στέβια στην ελληνική αγορά εξαιτίας της ραγδαίας πτώσης των πωλήσεών της και της συρρίκνωσης των μεριδίων της στην αγορά λόγω του Kινήματος “Ούτε γουλιά Coca Cola μέχρι την επαναλειτουργία του εργοστασίου”. Η Coca Cola με στέβια είναι ένα είδος >οικονομικού δολοφόνου< με μοναδική αποστολή του ελληνικού επιχειρείν, το οποίο άνθισε με αφορμή το μποϊκοτάζ στα προϊόντα της και τη συνειδητή, πλέον, στροφή των καταναλωτών προς τα προϊόντα των ελληνικών επιχειρήσεων”.
Επανήλθα στο θέμα της στέβιας με ένα άρθρο μου με τίτλο “H La Mia Stevia να γίνει ο εφιάλτης της Coca Cola”, όπου επέμεινα στην άποψή μου για “τις βρόμικες μορφές ανταγωνισμού, που σκοπό έχουν να εξοντώσουν έναν αντίπαλο, παρά να προωθήσουν ένα προϊόν”. Και στο ίδιο άρθρο διέβλεψα τον επόμενο κίνδυνο: “… η υπόθεση της Coca Cola στα αναψυκτικά με στέβια – με απώτερο σκοπό να τα εξαφανίσει, οριστικώς και αμετακλήτως, από την αγορά θέτει σε κίνδυνο την εκτεταμένη καλλιέργεια του συγκεκριμένου φυτού και την μελλοντική χρήση των παράγωγων προϊόντων γλύκανσης σε ευρύτερης τομείς της βιομηχανίας των τροφίμων. Στο στόχαστρο της Coca Cola και του βρόμικου πολέμου που έχει εξαπολύσει σε όλα τα επίπεδα […] δε βρίσκονται, πλέον, οι ελληνικές εταιρίες αναψυκτικών, αλλά η πρωτογενής ύλη που καθορίζει τα νέα χαρτοφυλάκια των προϊόντων τους: της στέβια. Κατά καιρούς εμφανίζονται σε διάφορες περιθωριακές και αμφιβόλου εγκυρότητας ιστοσελίδες διάφορους παραπλανητικές “ειδήσεις” που σκοπό έχουν να πλήξουν την στέβια. Ότι οι ειδήσεις αυτές εκπορεύονται από το προπαγανδιστικό εργαστήριο της αμερικανικής πολυεθνικής είναι εύκολα αναγνωρίσιμο γιaτί έχουν όλες κοινά χαρακτηριστικά και φέρουν την σφραγίδα της “μισής αλήθειας”, κύριας πρακτικής του μηχανισμού προπαγάνδας της Coca Cola”. [Βλ. το παράδειγμα από το Athens Magazine, το οποίο παραθέτω στο άρθρο “H La Mia Stevia να γίνει ο εφιάλτης της Coca Cola” (ανάρτηση: 14 Ιουνίου 2017)].
Ο βρόμικος πόλεμος κατά της στέβια και των ελληνικού επιχειρείν συνεχίζεται. Έτσι ενώ η Coca Cola με στέβια είναι ένα περιθωριακό από άποψη πωλήσεων προϊόν και θα συνεχίσει να είναι, εφόσον για άλλους σκοπούς λανσαρίστηκε από την αμερικανική πολυεθνική, συγχρόνως “τρέχει” στο Διαδίκτυο από τα μέσα Ιουλίου και μια βρόμικη καμπάνια δυσφήμισης γενικώς της “στέβιας” που στόχο έχει να πληγούν τα αναψυκτικά με στέβια των ελληνικών επιχειρήσεων του κλάδου. Σε άρθρα υποτίθεται που ασκούν κριτική στα μέτρα της κυβέρνησης και στην απάθεια των Ελλήνων, η οποία περιγράφεται ως διαρκής κατανάλωση πίτσας και πόσης αναψυκτικών με στέβια, διαβάζουμε την ακόλουθη παραπλανητική και ψευδή υποσημείωση για την τελευταία ότι “είναι ακόμη πιο παχυντική και τοξική από την ζάχαρη”. Η ίδια “ενημερωτική” ιστοσελίδα δημοσιογράφου μας πληροφορεί επίσης σε άλλο δημοσίευμά της για ένα ακόμη “δηλητήριο” που βρίσκεται ανάμεσά μας. Και η μεν Coca Cola έχει πλέον το ακλόνητο άλλοθι ότι και η ίδια διαθέτει προϊόν με στέβια στην αγορά, την Coca Cola με στέβια, και οι ελληνικές επιχειρήσεις πλήττονται καίρια από την δυσφήμιση της στέβιας. Και όχι μόνο οι επιχειρήσεις των αναψυκτικών. Εδώ πλήττεται ένα αγροτικό προϊόν που υπό προϋποθέσεις μπορεί να αντικαταστήσει επιτυχώς την καλλιέργεια του καπνού. Η αμερικανική πολυεθνική φαίνεται να απειλεί όλη την ελληνική κοινωνία.
Η ύπουλη επίθεση κατά της στέβιας, συμπίπτει με τη συνεχιζόμενη απώλεια μεριδίων αγοράς της Coca Cola και αύξησης των αντιστοίχων των ελληνικών εταιριών αναψυκτικών (π.χ. “Λούξ” από την Πάτρα, Green Cola από την ακριτική Ορεστιάδα, “Βίκος” από τα Ιωάννινα, “EΨΑ” από τον Βόλο, “Γεράνι” από τα Χανιά, “Φήμη” από το Ηράκλειο κ.α.), το λανσάρισμα νέων προϊόντων με στέβια από ελληνικές επιχειρήσεις, την επέκταση της πρωτογενούς παραγωγής στέβιας, την συζήτηση για την ένταξη της καλλιέργειας της στο καθεστώς της απονιτροποίησης και, μόλις, πριν από μερικές μέρες την ανακοίνωση της εισόδου στην συμβολαιακή γεωργία με παραγωγούς της στέβιας, της Τράπεζας Πειραιώς. Και οι τράπεζες κινούνται συνήθως προς την κατεύθυνση του μακροπρόθεσμου κέρδους. Συνεπώς θα πληθαίνουν και τα ύποπτα δημοσιεύματα για τους υποτιθέμενους κινδύνους από την στέβια και τα παράγωγά της. Ο προπαγανδιστικός μηχανισμός της Coca Cola χρειαζόταν ένα άλλοθι για να καλύπτεται και από φέτος την άνοιξη τον απέκτησε, είναι ο “οικονομικός δολοφόνος” με την ονομασία Coca Cola με στέβια: οπότε η πληρωμένη ειδησεογραφία για την στέβια και τους υποτιθέμενους κινδύνους από την κατανάλωση της θα ενταθεί το επόμενο διάστημα και θα έχει συγκεκριμένη σφραγίδα.
Εμείς, όμως, δεν λησμονούμε: “Ο Αύγουστος είναι ο κατ΄ εξοχήν μήνας των διακοπών. Είναι ο μήνας της μεγάλης κατανάλωσης. Μπορούμε από φέτος να τον καθιερώσουμε ως μήνα των ελληνικών αναψυκτικών και των ελληνικών χυμών. Ο ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΑΝΑΨΥΚΤΙΚΩΝ. Για να δώσουμε περαιτέρω ώθηση στο ελληνικό επιχειρείν και να δημιουργήσουμε με την καταναλωτική συμπεριφορά μας χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας” (Βλ. το άρθρο στο Διαδίκτυο, Όμηρος Ταχμαζίδης, Ο Αύγουστος των ελληνικών αναψυκτικών]
Συνεχίζουμε: Ούτε γουλιά Coca Cola, Fanta, Sprite, Schweppes, Amita, Frulite, Monster, νερό ΑΥΡΑ
Υ.Γ.: Δοκίμασa χθες την pink lemonade της ΕΨΑ στο κλασικό γυάλινο μπουκάλι, κομψή εμφάνιση και πιο “κομψή” ακόμη γεύση, ακόμη και για “απαρχαιωμένους” της ηλικίας μου
Ο Όμηρος Ταχμαζίδης είναι μέλος του Ε.Γ. της Σοσιαλιστικής Προοπτικής