Στοιχεία που έχει παρουσιάσει και άλλες φορές η εφημερίδα μας και επιβεβαιώνουν ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα με τα τροχαία στην Κρήτη δεν βρίσκεται στον ΒΟΑΚ αλλά στο επαρχιακό δίκτυο αλλά και μέσα στις πόλεις, έρχονται ξανά στη δημοσιότητα μέσα από σχετική ανάρτηση του Προέδρου του Εθελοντικού Συλλόγου Προστασίας από Τροχαία Ατυχήματα Γιάννη Λιονάκη.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε, από τους 48 συνολικά νεκρούς στο νησί μας από την αρχή του χρόνου μόλις οι 10 έχουν χάσει τη ζωή τους στο ΒΟΑΚ, την ώρα που εντός πόλης (είτε είναι Ηράκλειο είτε είναι Χανιά) έχουν καταγραφεί 15 θανατηφόρα τροχαία ενώ ακόμη παραπάνω είναι οι νεκροί στα παραμελημένο επαρχιακό οδικό δίκτυο όπου καταγράφηκαν 23 νεκροί.
Όπως είναι εμφανές η μεγάλη πλειοψηφία των θανατηφόρων τροχαίων συμβαίνει εντός του οδικού δικτύου των πόλεων και στο επαρχιακό δίκτυο. Και στις δύο περιπτώσεις, η κατάσταση του οδοστρώματος και η ελλιπή – κακή σήμανση είναι διαπιστωμένη, όπως και οι κακές οδηγικές συμπεριφορές.
Χαρακτηριστικό είναι επίσης ότι τα περισσότερα θανατηφόρα τροχαία τo 2019 δε συμβαίνουν μεταμεσονύκτιες ώρες, όπως θα ήταν το αναμενόμενο, αλλά από τις 9 το πρωί έως τις 1 το μεσημέρι (19 σε σύνολο 47 νεκρών). Διαφορετική ήταν η εικόνα το 2017 όπου τις ώρες μεταξύ 12 τα μεσάνυχτα και 7 το πρωί είχαμε 24 νεκρούς σε σύνολο 55 νεκρών αλλά και το 2018 όπου τις ώρες από 1 το μεσημέρι έως 5 είχαμε 22 νεκρούς σε σύνολο 58 νεκρών.
Με βάση αυτά τα στοιχεία, μήπως είναι αναγκαία κάποιου είδους επανασχεδιασμού της στρατηγικής αντιμετώπισης των τροχαίων ατυχημάτων στην Κρήτη και αλλού με βάση και όσα αποτυπώνονται στα στοιχεία. Χρειάζεται να εξετασθούν ποιες άλλες αιτίες οδηγούν σε θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα, πέρα από την κακή κατάσταση του ΒΟΑΚ, και την υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ, αφού είναι απίθανο τα θανατηφόρα τροχαία που συμβαίνουν τις πρωινές ώρες να οφείλονται στην κατανάλωση αλκοόλ.
Το τραγικό βεβαίως που προκύπτει από τα στοιχεία αφορά τις ηλικίες των θυμάτων όπου οι μεγάλη πλειοψηφία τους ήταν νέοι άνθρωποι από 18 έως 35.
Πιο συγκεκριμένα, οι ηλικίες από 18-25 μετράνε 17 νεκρούς, από 12 οι ηλικίες 26-35, 12 οι ηλικίες 55+ και 7 μεταξύ 35-55.
Σημαντικό επίσης στοιχείο το μεγάλο ποσοστό θανατηφόρων τροχαίων με μηχανές αφού 24 άτομα έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία με αυτοκίνητο ενώ 21 έχασαν τη ζωή τους από μηχανές. Ένας μόλις θάνατος οφείλεται σε ποδήλατο, “γουρούνα” και φορτηγό.