Της Νίκης Μπακούλη
Το φετινό καλοκαίρι ήταν το καλύτερο της τελευταίας 20ετιας, για όποιον Αμερικανό ήθελε να ταξιδέψει στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Βλέπεις, η αξία του ευρώ έπεσε στην ισοτιμία με το δολάρια των ΗΠΑ, για πρώτη φορά από το 2002.
Για να μην ταλαιπωρείσαι, για κάθε 100 ευρώ, οι κάτοικοι της άλλης ακτής του Ατλαντικού έδιναν 102 δολάρια, έναντι 118 που ήταν πέρυσι.
Αν προσθέσεις στην εικόνα και το ‘άχτι’ των δυο χρόνων χωρίς τη δυνατότητα άνετων μετακινήσεων (λόγω Covid), μπορείς να καταλάβεις πού οφείλονταν οι ορδές που είδες.
Κάποιοι από τους εκατομμύρια τουρίστες που ήλθαν φέτος στη χώρα μας, δεν έκαναν το ταξίδι μόνο για αναψυχή. Ήλθαν για να δουν αν μπορούν να βρουν το νέο τους σπίτι.
Η Ελλάδα ήταν μεταξύ των κορυφαίων προτιμήσεων αγοραστών μόνιμης κατοικίας από τις ΗΠΑ, τη Μεγάλη Βρετανία, την Σκανδιναβία και τη Γερμανία.
Ο κύριος λόγος -που ανέφεραν οι ίδιοι οι ενδιαφερόμενοι σε έρευνες- είναι ο ήλιος. Στοιχείο που εξασφαλίζει τη λιγότερη κατανάλωση ενέργειας, ένα θέμα που αγχώνει όλον τον πλανήτη.
Ο δεύτερος λόγος -όπως επισημαίνει ο Σταύρος Διοσκουρίδης- είναι ότι στη χώρα μας είναι αρκετά τα σπίτια που δεν έχουν αγοραστεί με δάνεια, κάτι που σημαίνει πως οι τιμές δεν αναμένεται να πέσουν σύντομα και να δημιουργηθεί φούσκα ακινήτων -παρά τη φτώχεια. Γεγονός που κάνει την όποια αγορά, το θρίαμβο της επένδυσης.
Ένας τρίτος λόγος είναι ότι το 40% του παγκόσμιου εργατικού δυναμικού δουλεύει πια εξ αποστάσεως. Άρα, ένας Γερμανός μπορεί να κάνει μια χαρά τη δουλειά του από το όποιο μέρος της Ελλάδας, αυτόν το χειμώνα, χωρίς να πρέπει να πληρώνει τον κούκο αηδόνι για να ζεσταθεί.
Και κάπως έτσι κατάλαβα το νόημα της ύπαρξης των διαφημιστών που είδα τον περασμένο Ιούνιο στο Μόναχο, σε βαγόνια και σταθμούς του μετρό, με πληροφορίες για όσους ενδιαφέρονταν να ζουν στην Ελλάδα και να δουλεύουν στη Γερμανία -που εξαρτάται κατά +90% από το αέριο της Ρωσίας.
ΑΥΞΗΣΗ 40% ΣΤΙΣ ΜΕΤΑΚΟΜΙΣΕΙΣ ΑΜΕΡΙΚΑΝΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Εν τω μεταξύ, πάντα στη λίστα που κάνει πιο ελκυστική τη Δυτική Ευρώπη υπάρχει και ο πιο χαλαρός τρόπος ζωής -μιλάμε μεταξύ μας, δεν αποφεύγουμε την εκ του σύνεγγυς επαφή, όπως ο διάβολος το λιβάνι.
Συμπερασματικά, ο ήλιος, οι καλύτερες τιμές, οι ανθρώπινες σχέσεις, τα ωραιότερα τοπία και η εξ αποστάσεως εργασία (συν το πόσο εύκολη κάνουμε τη ζωή όσων θέλουν να μεταναστεύσουν στη χώρα μας και έχουν χρήματα) μας κάνει απόλυτο προορισμό για όσους έχουν χρήματα να αγοράσουν σπίτι.
Στην Πορτογαλία, επένδυση τουλάχιστον 350.000 ευρώ σε ακίνητα δίνει ως ‘δώρο’ τη χρυσή βίζα -που είναι προνόμιο και όχι υποχρέωση διαμονής του αγοραστή.
Στην Ελλάδα λαμβάνει “μόνιμη άδεια διαμονής επενδυτή” όποιος κάνει επένδυση αξίας που υπερβαίνει τα 250.000 ευρώ.
Όπως έχει ενημερώσει το NEWS 24/7, τo 2021 αυξήθηκαν κατά 34.4% οι ξένες επενδύσεις στην ελληνική αγορά ακινήτων -με τις εισροές κεφαλαίων να ανέρχονται σε 1.170.000.000 ευρώ. Το 2020 ήταν 875.000.000 ευρώ.
Το πρόγραμμα ‘χρυσή βίζα’ χορήγησε 1.035 νέες άδειες, 10.3% περισσότερες από το 2020. Μεταγράφονται σε τουλάχιστον 260.000.000 ευρώ.
Ο οίκος Sotheby’s αποκάλυψε στο Bloomberg ότι τα αιτήματα από Αμερικανούς που θέλουν να μετακομίσουν στην Ελλάδα αυξήθηκαν κατά 40% μεταξύ Απριλίου και Ιουνίου 2022, σε σύγκριση με ένα χρόνο νωρίτερα.
Σκέψου να ζούσες στις ΗΠΑ, όπου η αγορά κατοικίας έχει δει δραματικές αλλαγές την τελευταία διετία, με κύριο χαρακτηριστικό τις υψηλές τιμές που κάνει εξόχως έντονο τον ανταγωνισμό για τις διαθέσιμες κατοικίες. Τα υψηλότερα επιτόκια στεγαστικών δανείων έχουν μειώσει την προσιτότητα, ενώ με την ύφεση να μπαίνει στην εικόνα, γίνεται ακόμα μεγαλύτερη η αβεβαιότητα.
Τι θα έκανες;
Θα έδινες 300.000 δολάρια για να αγοράσεις ένα σπίτι που δεν σου ‘έκανε’ -γιατί αυτό μπορούσες να αντέξεις οικονομικά, με τις τιμές να έχουν πάει στο Θεό- ή θα έδινες 60.000 ευρώ για να πάρεις σπίτι 288 τετραγωνικών μέτρων, στην πόλη Mussomeli της Σικελίας; Το παράδειγμα δεν είναι τυχαίο, αλλά οι επιλογές που είχε γυναίκα από την Ατλάντα της Τζόρτζια. Μάντεψε τι διάλεξε.
Μια βόλτα στο YouTube θα σε πείσει πως ανάλογα παραδείγματα υπάρχουν πάρα πολλά -δηλαδή ανθρώπων που διάλεξαν τον ιταλικό νότο, τη Γαλλική Ριβιέρα, την Πορτογαλία και την Ελλάδα, από το να συμβιβαστούν με κάτι που και θα πλήρωναν ακριβά και δεν θα τους ‘έκανε’.
ΕΙΜΑΣΤΕ Η ΚΟΡΥΦΑΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΩΝ ΓΕΡΜΑΝΩΝ
Έκθεση αγοράς που δημοσίευσε το Berkshire Hathaway HomeServices (βλ. δίκτυο franchise μεσιτείας ακινήτων), στις 3 του περασμένου Αυγούστου, έκανε γνωστό πως η ζήτηση από διεθνείς αγοραστές κατοικιών έχει αυξηθεί σε ολόκληρη την Ευρώπη.
“Μετατρέπεται σε ένα πιο μόνιμο μοντέλο για αποφάσεις, για τη ζωή και την οικογένεια. Όλο και περισσότεροι άνθρωποι επιλέγουν να μετακομίσουν στη Μεσόγειο, καθώς επικεντρώνονται στην ποιότητα ζωής πρωτίστως”, εξήγησε εκπρόσωπος του δικτύου.
Σε αυτήν την κατηγορία ανήκουν και οι Γερμανοί. Εδώ και δεκαετίες υπάρχουν συνταξιούχοι που επενδύουν το εφ άπαξ κατ’ αρχάς στην αγορά του αυτοκινήτου των ονείρων τους και έπειτα σε ένα σπίτι στην Ελλάδα -κυρίως σε παραθαλάσσια περιοχή.
Όσο και αν έχουν αυξηθεί οι τιμές των ακινήτων στη χώρα μας, πάλι είναι σε μεσαία επίπεδα σε σχέση με το τι ισχύει στην υπόλοιπη Ευρώπη -σε όσα απευθύνονται στο ευρύ κοινό, αλλά και στα πολυτελή. Γεγονός που επιβεβαιώνουν τα στοιχεία της Eurostat, για το πρώτο τρίμηνο του 2022.
Τα στοιχεία που έχουν στη διάθεση τους κτηματομεσιτικές εταιρίες δείχνουν ότι οι πωλήσεις κατοικιών σε Γερμανούς τριπλασιάστηκαν το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους σε σχέση με το 2021. Κυρίως προτίμησαν την Κρήτη και τα νησιά του Ιονίου.
Ακολουθούν οι Ολλανδοί, οι Βέλγοι και οι Βρετανοί.
Οι Γερμανοί είχαν και τα μεγαλύτερα μπάτζετ. Κατά μέσο όρο έδωσαν 350.000 ευρώ. Αυτό το ποσό είναι πολύ μικρό για τις υπερκτισμένες ακτές άλλων μεσογειακών χωρών. Έτσι γίναμε η εναλλακτική και η τελική επιλογή.
Είναι στο Νο1 της λίστας όσων αναζητούν σπίτια σε μέρη της βορείου Ελλάδος και στο Νο3 αυτών που ψάχνουν κατοικία νότια της χώρας -μετά τους Ισραηλινούς και τους Κινέζους.
Το 45% του ενδιαφέροντος για κατοικίες σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα εκφράστηκε από Γερμανούς, το 15% από Αυστριακούς και Ελβετούς και ό,τι απομένει από Βρετανούς, Γάλλους, Ιταλούς, Ισπανούς και Αμερικανούς.
Μόνο σε ένα site (το Ferimmo, του Bellevue Group) υπάρχουν περισσότερες από 40.000 καταχωρήσεις -200 κτηματομεσιτικών εταιριών της Ελλάδας.
ΚΑΛΩΣΟΡΙΣΕ ΤΗΝ SILVER ECONOMY
Δεν ήταν τυχαίο πως ο Υπουργός Τουρισμού, Βασίλης Κικίλιας έκανε σειρά επαφών, με επικεφαλής γερμανικών αεροπορικών εταιριών (Lufthansa, Eurowings, Condor) και μεγάλους tour operators (TUI, DER Turistik κ.α), για την επέκταση της τουριστικής περιόδου στα μεγάλα αστικά κέντρα και την περιφέρεια.
Στο επίκεντρο των συζητήσεων τέθηκε η φιλοξενία Βορειοευρωπαίων -κυρίως συνταξιούχων- σε ελληνικές ξενοδοχειακές μονάδες και καταλύματα, το χειμώνα. Γιατί να το κάνουν αυτό; Για να γλιτώσουν τα έξοδα της θέρμανσης και να ζήσουν σε καλύτερα περιβάλλοντα.
Εν τω μεταξύ, το Ελληνογερμανικό Επιμελητήριο έχει συγκροτήσει από πέρυσι επιτροπή που θα αναπτύξει ιδέες και πρωτοβουλίες και θα δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για τη Silver Economy. Είναι πρόγραμμα οικονομικών δραστηριοτήτων που απευθύνονται σε ανθρώπους ηλικίας 60 χρόνων και άνω.
Έχει εκτιμηθεί πως μπορεί να ενισχύσει την ελληνική οικονομία με 5 δισεκατομμύρια ευρώ και να δημιουργήσει 60.000 νέες θέσεις εργασίας, σε πενταετή περίοδο.
Έχουν τεθεί στο τραπέζι των συζητήσεων και διάφορα μπόνους. Όπως; Όποιος Γερμανός συνταξιούχος ζει για περισσότερους από 6 μήνες του χρόνου στην Ελλάδα, θα έχει φορολογικά οφέλη. Θα πληρώνει φόρο εισοδήματος 7% κάθε χρόνο, εάν μεταφέρει την φορολογική κατοικία στη χώρα μας -όπου όλοι οι άλλοι πληρώνουμε έως 44%.
Ειρήσθω εν παρόδω, στη Γερμανία υπάρχουν 4.5 εκατομμύρια συνταξιούχοι.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει προβλέψει ότι έως το 2025 η Silver Economy θα αυξηθεί στα 5.7 τρισεκατομμύρια ευρώ -από 3.7 τρισεκατομμύρια ευρώ που ήταν το 2015. Έως το 2060, 1 στους τρεις Ευρωπαίους θα είναι άνω των 65 ετών.
Τη σήμερον ημέρα, η Ευρώπη φιλοξενεί τον γηραιότερο πληθυσμό του κόσμου, με μέση ηλικία τα 42.5 έτη.