Εξαιρετικά θολό και επικίνδυνο παραμένει το τοπίο σχετικά με τη διαγραφή οφειλών από Τέλη Κυκλοφορίας προηγούμενων ετών τόσο για τους ιδιοκτήτες οχημάτων όσο και για το οικονομικό επιτελείο καθώς οι μεν πρώτοι κινδυνεύουν να αυξήσουν τα χρέη τους προς την Εφορία και οι δε δεύτεροι τρέμουν στην ιδέα παραγραφής των χρεών που μπορεί να εκτροχιάσουν τον Προϋπολογισμό και μάλιστα εν μέσω κορωνοϊού…
Το θέμα της παραγραφής των χρεών από Τέλη Κυκλοφορίας προέκυψε μετά την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) για μια συγκεκριμένη υπόθεση χρεών από Τέλη Κυκλοφορίας παλαιών ετών σύμφωνα με την οποία παραγράφονται τα συγκεκριμένα χρέη που έχουν προκύψει μετά την πενταετία.
Ωστόσο η απόφαση αφορά μόνο στη συγκεκριμένη υπόθεση και σύμφωνα με το ρεπορτάζ του newsauto.gr το οικονομικό επιτελείο αναμένει να καθαρογραφεί η απόφαση του ΣτΕ και κατόπιν να αναλάβει δράση το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους ώστε να αποφανθεί τι μέλλει γενέσθαι.
Οικονομικοί κύκλοι τονίσουν πως μέχρι να συμβούν όλα τα παραπάνω, οι ιδιοκτήτες οχημάτων που χρωστούν Τέλη Κυκλοφορίας καλό θα είναι να τα διευθετήσουν και σε καμία περίπτωση μην αναμένουν να παραγραφούν τα χρέη τους καθώς στελέχη του υπουργείου Οικονομικών επισημαίνουν ξεκάθαρα ότι:
«Τα χρέη προς την Εφορία παραγράφονται μετά την 20ετία!».
Πάντως σε περίπτωση που η απόφαση του ΣτΕ ισχύσει και άλλους που χρωστούν Τέλη Κυκλοφορίας από παλαιά έτη και το υπουργείο Οικονομικών διαγράψει τα συγκεκριμένα χρέη τότε είναι πολύ πιθανό να προκληθεί ακόμη ένας επιπλέον «εκτροχιασμός» στον Προϋπολογισμό, αφού σύμφωνα με την τελευταία επίσημη ενημέρωση που πραγματοποιήθηκε το 201, τα χρέη ανέρχονταν σε πάνω από 252 εκατ. ευρώ, με τις εκτιμήσεις να ανεβάζουν το λογαριασμό σε άνω των 300. εκατομμυρίων ευρώ..
Επίσης, επειδή η υπόθεση που εξέτασε το ΣτΕ είναι ιδιόμορφη και δεν αφορά σε ΙΧ επιβατικό όχημα, εγκυμονεί ο κίνδυνος να ερμηνευθεί διαφορετικά από το ΥΠΟΙΚ και το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους και η παραγραφή χρεών από Τέλη Κυκλοφορίας στην 5ετία να ισχύσει μόνο για ειδικές περιπτώσεις όπως για παράδειγμα αποχαρακτηρισμένα Ταξί, οχήματα που άλλαξαν οι εκπομπές CO2 με αποτέλεσμα να επηρεάζεται και το ύψος των ετήσιων Τελών Κυκλοφορίας ή οχήματα με Μικτή Άδεια Κυκλοφορίας (Επαγγελματικό – ΙΧ), κ.ά.
Να σημειώσουμε πάντως ότι σε επικοινωνία την εφημερίδας “Αγώνας της Κρήτης” με τον δικηγόρο της υπόθεσης κ. Βασίλη Χατζηγιαννάκη, παρά τα όσα υποστηρίζει το Υπ.Οικ. η υπόθεση αφορά όλα τα οχήματα. Επίσης, σε περίπτωση που υπάρχει ανάγκη φορολογούμενου να προχωρήσει σε ρύθμιση των χρεών θα πρέπει να καταθέσει μαζί με τη ρύθμιση “δήλωση επιφύλαξης” αν και, όπως σημείωσε, ακόμα και αν έχει ήδη γίνει η ρύθμιση “πιθανότατα” τα χρέη θα σβηστούν.
Υπενθυμίζουμε ότι σε παλαιότερες δηλώσεις του στην εφημερίδα μας ο δικηγόρος της υπόθεσης κ. Βασίλης Χατζηγιαννάκης αναφέρει ότι:
“Η φορολογική διοίκηση είναι υποχρεωμένη να συμμορφωθεί με την απόφαση του ΣτΕ γεγονός που θα έχει θετικό αντίκτυπο σε όσους φορολογούμενους (φυσικά και νομικά πρόσωπα) έχουν οφειλές από τέλη κυκλοφορίας πέραν της 5ετίας”.
Σε ερώτηση για το τι κινήσεις πρέπει να κάνει τώρα ο κάθε πολίτης για να μπορέσει να χρησιμοποιήσει αυτή την απόφαση, ειπε:
“Πρακτικά, το πρόβλημα ανακύπτει μόνο σε όσες περιπτώσεις δεν υπάρχουν πληρωμένα τέλη κυκλοφοριας και τα αναζητά η ΔΟΥ μετά την 5ετία. Αυτή είναι η πρακτική των ΔΟΥ επί χρόνια να θεωρούν οτι παραγράφονται μετά την 20ετία. Υπήρξε και μία κόντρα με τον Συνήγορο του Πολίτη. Πλέον όσοι πολίτες έχουν τέτοιες υποθέσεις σε πρώτη φάση πρέπει να κάνουν μία αίτηση για διαγραφή των χρεών και αν δε συμμορφωθεί η ΔΟΥ θα πρέπει να προσφύγουν δικαστικά για να πετύχουν την παραγραφή των σχετικών απαιτήσεων. Αν πάλι έχουν πληρώσει να ζητήσουν πίσω τα σχετικά χρήματα”.
Σε ερώτηση αν θεωρεί ότι αυτή η απόφαση θα εφαρμοστεί αναγκαστικά είπε:
“Ναι. Η απόφαση λήφθηκε από το Φορολογικό Τμήμα 7μελούς σύνθεσης του ΣτΕ. Οι υποθέσεις καταλήγουν στις 7μελους σύνδεσης για να λήγει ένα θέμα οριστικά και να μην υπάρχουν αντίθετες αποφάσεις. Θεωρώ ότι έχει λήξει το θέμα”.
Όπως μας είπε, σημαντικό ειναι να τονιστει ότι η συγκεκριμένη απόφαση ανοίγει τον δρόμο και για άλλες σημαντικές υποθέσεις που συνδέονται με το χρονικό όριο της 5ετίας:
“Το θέμα είναι ότι αυτή η απόφαση όσο και άλλες αποφάσεις, όπως για τα τέλη χαρτοσήμου, ανοίγουν τον δρόμο και για άλλες υποθέσεις. Ας πούμε για τις κλήσεις προηγούμενων δεκαετιών που ζητούν χρήματα οι δήμοι, μπορούν αντίστοιχα να προσφευγουν οι πολιτες όταν τους ζητουν να καταβάλλουν ποσά και πρόστιμα πέραν της 5ετίας”.
Υπενθυμίζουμε ότι και στο Δήμο Χανίων υπάρχει θέμα σε σχέση με πρόστιμα παράνομης στάθμευσης και κλήσεις που αφορούσαν περιόδους πέραν της 5ετίας, ακόμα και από το 1994 με τον Σύλλογο Ιδιοκτητών Ενοικιαζόμενων Αυτοκινήτων Χανίων να έχει εκφράσει πολλές φορές τις εντονότατες αντιδράσεις του.
Όμως, σε παρόμοια θέση βρίσκονται και εκατοντάδες συμπολίτες μας που πλέον θα μπορούν πολύ πιο εύκολα να βρουν δικαίωση.
Αυξάνονται τα χρέη κάθε χρόνο
Ολοένα και περισσότεροι ιδιοκτήτες οχημάτων, κυρίως αυτοκινήτων, αφήνουν απλήρωτα τα ετήσια Τέλη Κυκλοφορίας με αποτέλεσμα οι οφειλές να ξεπερνούν κατά πολύ τα 300 εκατ. ευρώ!
Χαρακτηριστικά θα αναφέρουμε πως η τελευταία επίσημη ενημέρωση για τα χρέη που προέρχονται από τα Τέλη Κυκλοφορίας πραγματοποιήθηκε τον Φεβρουάριο του 2016 όπου σύμφωνα με επίσημο έγγραφο του ΥΠΟΙΚ που κατατέθηκε στη Βουλή ανέρχονταν στο αστρονομικό ποσό των 252.826.757,82 ευρώ!
Έκτοτε εκατοντάδες χιλιάδες ιδιοκτήτες οχημάτων δεν εξοφλούν τα ετήσια Τέλη Κυκλοφορίας αυξάνοντας κατά πολύ το παραπάνω ποσό και σύμφωνα με πληροφορίες αυτή τη στιγμή έχει ξεπεράσει κατά πολύ τα 300 εκατ. ευρώ και βέβαια ότι και αν αποφασιστεί επειδή δεν έχει παρέλθει η 5ετία θα πρέπει να εξοφληθούν.
Το 2017 επίσης υπήρξε μία ακόμη ενημέρωση σύμφωνα με την οποία δεν είχαν πληρώσει τα ετήσια Τέλη Κυκλοφορίας εκείνου του έτους πάνω από 40.000 ιδιοκτήτες οχημάτων δημιουργώντας νέο χρέος πάνω από 15,4 εκατ. ευρώ.
Το 2018 έως και το 2020 εκατοντάδες χιλιάδες ιδιοκτήτες οχημάτων δεν πλήρωσαν τα ετήσια Τέλη Κυκλοφορίας αυξάνοντας επίσης κατά πολύ το χρέος που προκαλείται από την μη εξόφλησή τους.
Μαζί με τα ανεξόφλητα Τέλη Κυκλοφορίας θα πρέπει να επισημάνουμε ότι αυξάνεται ανάλογα και ο αριθμός των ανασφάλιστων και χωρίς ΚΤΕΟ οχημάτων καθώς οι ολοένα με περισσότεροι ιδιοκτήτες δεν τα πληρώνουν καθώς έχουν αντιληφθεί ότι δεν εφαρμόζεται ο νόμος που προβλέπει χρηματικά πρόστιμα και κινούνται παράνομα εις βάρος των νόμιμων ιδιοκτητών οχημάτων που πληρώνουν όλους τις υποχρεώσεις τους.
Newsauto, agonaskritis.gr