Το 2023 αναμένεται να ξεκινήσουν τα έργα για τον νέο ΒΟΑΚ με προϋπολογισμο περίπου 1,5 δις ευρώ. Η χρηματοδοτική συμβολή του Ελληνικού Δημοσίου, η οποία ανέρχεται σε 800 εκατομμύρια ευρώ, από το Ταμείο Ανάκαμψης. Επιπλέον, το έργο θα χρηματοδοτηθεί από τα ίδια κεφάλαια του παραχωρησιούχου, όπως προβλέπεται στις συμβάσεις παραχώρησης, καθώς και ένα σκέλος θα προέλθει από δανειοδότηση που θα πάρει ο ιδιώτης. Βασική πηγή χρηματοδότησης θα είναι και τα διόδια.
Αυτά είπε ο Υφυπουργος Μεταφορών και βουλευτής Ρεθύμνου της Νέας Δημοκρατιας κ. Γιάννης Κεφαλογιάννης σε συνέντευξή του στο rethemnosnews.gr και στον δημοσιογράφο Μανούσο Κλάδο για να σταθεί μετά στο πώς θα λειτουργούν τα διόδια.
Όπως ειπε, επιλέχθηκε το μοντελο του κλειστού συστηματος διοδίων το οποίο θεωρείται πιο δίκαιο για τον χρήστη του οδικού δικτύου.
Απάντησε σε σχετικη ερώτηση τα εξής:
Οι σταθμοί των διοδίων αποτελούν ένα από τα κριτήρια του χρηματοοικονομικού μοντέλου και σε αυτό το πλαίσιο, σαφώς υπάρχει ένα γενικό πλάνο και έχουν γίνει ορισμένες παραδοχές σχετικά με τον αριθμό και τη θέση τους.
Όμως, δεν βρισκόμαστε ακόμη στη φάση που μπορεί να προσδιορισθεί με απόλυτη ακρίβεια ο αριθμός των σταθμών, όπως και η χωροθέτηση των σταθμών διοδίων.
Η καινοτομία θα είναι ότι θα έχουμε ένα κλειστό σύστημα διοδίων που σημαίνει ότι ο χρήστης θα πληρώνει όση διαδρομή διανύει και θα υπάρχουν πλευρικοί σταθμοί κατά την είσοδο και την έξοδο από τον αυτοκινητόδρομο. Άρα στον ΒΟΑΚ θα λειτουργήσει ένα πιο αναλογικό και δίκαιο σύστημα διοδίων.
Τι είναι το Κλειστό Σύστημα Διοδίων
Όπως αναφέρει η πολιτική μηχανικός Σοφία Μπούκη, στο κλειστό σύστημα διοδίων υπάρχουν δύο διαφορετικοί τύποι όσον αφορά τη μέθοδο συλλογής των τελών:
1. το κλειστό σύστημα εισιτηρίου και
2. το κλειστό σύστημα μετρητών.
Το κλειστό σύστημα εισιτηρίου διαθέτει πύλες εισόδου και πύλες εξόδου και καλύπτει όλους τους χρήστες και τα έσοδα του συστήματος. Σε κάθε κόμβο εγκαθίστανται Σταθμοί Διοδίων προλαμβάνοντας την παρέκκλιση των χρηστών από τον οδικό άξονα. Στο σύστημα αυτό τη στιγμή που ο χρήστης εισέρχεται εντός του, λαμβάνει ένα εισιτήριο.
Κατά την έξοδο του δίνει το εισιτήριο αυτό στον εισπράκτορα των διοδίων και χρεώνεται ένα συγκεκριμένο ποσό που εξαρτάται από την κατηγορία του οχήματος του και την διανυόμενη απόσταση εντός του συστήματος.
Οι δείκτες χρέωσης του συστήματος διαφοροποιούνται ανάλογα με τον χρόνο που ο χρήστης κινήθηκε σ’ αυτό. Οι χρήστες, με τον τρόπο αυτόν, πληρώνουν τέλη ευθέως ανάλογα με την απόσταση που διένυσαν στο σύστημα.
Το κλειστό σύστημα μετρητών είναι παρόμοιο με το προηγούμενο, με τη μόνη διαφορά ότι το τέλος του διοδίου πληρώνεται με μετρητά κατά την είσοδο ή/και έξοδο καθώς και σε μετωπικά διόδια που έχουν εγκατασταθεί σε στρατηγικές θέσεις στο σύστημα. Το διόδιο που επιβάλλεται στους χρήστες βασίζεται, επίσης, στην κατηγορία του οχήματος και την διανυόμενη απόσταση εντός του συστήματος. Αυτό το σύστημα διοδίων εφαρμόζεται κατά κύριο λόγο σε γέφυρες, σήραγγες και κύριες αστικές αρτηρίες και γενικότερα, σε περιπτώσεις όπου η κυκλοφοριακή ροή των εισερχόμενων ή εξερχόμενων του συστήματος οχημάτων είναι πολύ μικρότερη απ’ αυτήν του ανοιχτού συστήματος, ώστε να μην υπάρχουν επιδράσεις που εμφανίζονται μόνο κάτω από συνθήκες υψηλής συμφόρησης.