ΘΕΣΕΙΣ

Άρθρο Γρηγόρη Αρχοντάκη: Κυκλικοί κόμβοι (roundabouts): μία πρόταση

Του Γρηγόρη Αρχοντάκη *

Όσοι έχουν την ευκαιρία να οδηγήσουν σε μικρές ή μεγάλες πόλεις της Ευρώπης και της Αμερικής σίγουρα έχουν παρατηρήσει τους αμέτρητους κυκλικούς κόμβους μικρούς ή μεγάλους με πολλές ή λίγες εισόδους και εξόδους. Η εμπειρία αυτή προσωπικά μου δημιούργησε, αφενός την πεποίθηση ότι  αυτού του τύπου οι κόμβοι -χωρίς φωτεινή σηματοδότηση- διευκολύνουν το κυκλοφοριακό φόρτο και καθιστούν την οδήγηση πιο ασφαλή, αφετέρου την απορία γιατί δεν είναι διαδεδομένοι στην Ελλάδα, όπου  προκρίνονται σχεδόν πάντα οι κόμβοι με φωτεινή σηματοδότηση.

Μελετώντας το θέμα μέσω του διαδικτύου αλλά και μιλώντας με ειδικούς διαπίστωσα πως υπάρχει μια παγκόσμια τάση μετατροπής των κόμβων με φωτεινή σηματοδότηση σε κυκλικούς (roundabouts) για τους οποίους, τα τελευταία δεκαπέντε τουλάχιστον χρόνια, γίνονται μεγάλα συγκοινωνιακά συνέδρια αλλά και μελέτες, οι οποίες αποδεικνύουν πως η μετατροπή ενός κόμβου από σηματοδοτούμενο σε κυκλικό μπορεί -υπό προϋποθέσεις- να επιφέρει ως αποτέλεσμα τη μείωση:

  • των οδικών ατυχημάτων με τραυματισμούς και θανάτους έως 80% και τη μείωση συνολικά των ατυχημάτων έως και 40%.
  • των ατυχημάτων με εμπλεκόμενους πεζούς έως 75%.
  • της καθυστέρησης στην κίνηση των οχημάτων από 15- 50%.

Τα πιο πάνω στοιχεία προκύπτουν από δεκάδες μελέτες διακεκριμένων Ινστιτούτων που ασχολούνται με τις συγκοινωνίες και που μπορεί πολύ εύκολα κάποιος να τα αναζητήσει στο διαδίκτυο. Παράλληλα όμως, εκτός από τα θέματα της ασφάλειας και της βελτίωσης του κυκλοφοριακού προβλήματος, οι κυκλικοί κόμβοι δημιουργούν σημαντικές αστικές αναπλάσεις  -βελτιώνοντας σε μεγάλο βαθμό την αισθητική των πόλεων- και με κόστη που δεν είναι απαγορευτικά.

Σε καμία περίπτωση το άρθρο μου δεν αποτελεί μια επιστημονική και ολοκληρωμένη προσέγγιση του θέματος. Είναι βέβαιο ότι υπάρχουν δεκάδες ζητήματα που πρέπει να μελετηθούν από ειδικούς, όπως τα φορτία των δρόμων που καταλήγουν στον κόμβο, τα σημεία που είναι δυνατόν να μετατραπούν σε κυκλικούς κόμβους κ.λ.π. Είναι όμως μία πρόταση που θεωρώ πως αξίζει σοβαρής επιστημονικής προσέγγισης από ειδικούς, οι οποίοι θα μπορούσαν να μελετήσουν σημεία δημιουργίας κυκλικών κόμβων στο Δήμο Χανίων, τόσο αστικά όσο και περιαστικά, με τα οφέλη που προανέφερα, δηλαδή τη μείωση των ατυχημάτων, τη βελτίωση του κυκλοφοριακού προβλήματος και τη σημαντική βελτίωση της αισθητικής του Δήμου μας. Ο καθένας από εμάς σίγουρα μπορεί να φανταστεί πώς η μετατροπή κάποιων κόμβων σε κυκλικούς στη διαδρομή που κάνει καθημερινά  θα συνέβαλε σημαντικά  τόσο στη βελτίωση της καθημερινότητάς του, όσο και στην αισθητική της πόλης μας.

Με το παρόν άρθρο, επιθυμώ να σας μεταφέρω την εμπειρία μου ή να επισημάνω  και τις δικές σας ανάλογες εμπειρίες σχετικά με ένα θέμα που απασχολεί την καθημερινότητα των πολιτών σ’ όλο τον κόσμο και να υπογραμμίσω τις λύσεις που έχουν προκριθεί σε πάρα πολλές πόλεις παγκόσμια. Νομίζω ότι, σε κάθε περίπτωση, οφείλουμε μελετώντας αυτές τις λύσεις  με την αρωγή ειδικών επιστημόνων – συγκοινωνιολόγων να εξετάσουμε τη δυνατότητα υιοθέτησής τους και από εμάς.

* Υποψήφιος Δήμαρχος Χανίων

*Τα στοιχεία που αναφέρονται βρίσκονται στο παρακάτω link και είναι ενδιαφέροντα  για όποιον επιθυμεί να τα μελετήσει : https://www.greekarchitects.gr/site_parts/doc_files/roundabouts.pdf

"google ad"

Αγώνας της Κρήτης

Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Recent Posts

Αγία Σκέπη: Τι απαντά ο Αντιπεριφερειάρχης Χανίων για την 3μηνη παύση του

Ο Αντιπεριφερειάρχης Χανίων, Νίκος Καλογερής, με δήλωσή του προς τα μέσα ενημέρωσης, τοποθετήθηκε σχετικά με…

4 hours ago

Ο Τάσος Δούσης για την ταινία “Υπάρχω” και τον Στέλιο Καζαντζίδη: “Αυτά που έπρεπε να ειπωθούν, δεν ειπώθηκαν”

Ο γνωστός δημοσιογράφος και εκδότης Τάσος Δούσης, με αφορμή την προβολή της ταινίας «Υπάρχω», που…

5 hours ago

Η Κρήτη μέσα στους πρώτους σε πολλές κατηγορίες στα Travelers’ Choice Awards 2025 της Tripadvisor

Πολυνίκης αναδείχθηκε η Κρήτη στα Travelers’ Choice™ Awards 2025 της Tripadvisor, της μεγαλύτερης ταξιδιωτικής πλατφόρμας στον χώρο…

5 hours ago

Μείωση κατέγραψαν οι κρητικές εξαγωγές κατά το διάστημα Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2024

Καθοδική πορεία κατεγράφη για τις εξαγωγές της Κρήτης κατά το διάστημα Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2024, σύμφωνα με…

5 hours ago

Κι άλλος επικίνδυνος οδηγός στην Κρήτη: Μπήκε αντίθετα στον μονόδρομο, προκαλώντας τον τρόμο

Λίγα μόλις 24ωρα μετά τον 66χρονο Βρετανό που οδηγούσε επικίνδυνα κάνοντας "οχτάρια" επί του ΒΟΑΚ, στον…

5 hours ago

Λύνεται το κουβάρι του μυστηρίου με τον τραυματισμό της 60χρονης στο Ρέθυμνο

Ραγδαίες είναι οι εξελίξεις στην υπόθεση της 60χρονης που εντοπίστηκε σε κωματώδη κατάσταση στο σπίτι της στο…

5 hours ago

This website uses cookies.