Του Γρηγόρη Αρχοντάκη *
Όσοι έχουν την ευκαιρία να οδηγήσουν σε μικρές ή μεγάλες πόλεις της Ευρώπης και της Αμερικής σίγουρα έχουν παρατηρήσει τους αμέτρητους κυκλικούς κόμβους μικρούς ή μεγάλους με πολλές ή λίγες εισόδους και εξόδους. Η εμπειρία αυτή προσωπικά μου δημιούργησε, αφενός την πεποίθηση ότι αυτού του τύπου οι κόμβοι -χωρίς φωτεινή σηματοδότηση- διευκολύνουν το κυκλοφοριακό φόρτο και καθιστούν την οδήγηση πιο ασφαλή, αφετέρου την απορία γιατί δεν είναι διαδεδομένοι στην Ελλάδα, όπου προκρίνονται σχεδόν πάντα οι κόμβοι με φωτεινή σηματοδότηση.
Μελετώντας το θέμα μέσω του διαδικτύου αλλά και μιλώντας με ειδικούς διαπίστωσα πως υπάρχει μια παγκόσμια τάση μετατροπής των κόμβων με φωτεινή σηματοδότηση σε κυκλικούς (roundabouts) για τους οποίους, τα τελευταία δεκαπέντε τουλάχιστον χρόνια, γίνονται μεγάλα συγκοινωνιακά συνέδρια αλλά και μελέτες, οι οποίες αποδεικνύουν πως η μετατροπή ενός κόμβου από σηματοδοτούμενο σε κυκλικό μπορεί -υπό προϋποθέσεις- να επιφέρει ως αποτέλεσμα τη μείωση:
Τα πιο πάνω στοιχεία προκύπτουν από δεκάδες μελέτες διακεκριμένων Ινστιτούτων που ασχολούνται με τις συγκοινωνίες και που μπορεί πολύ εύκολα κάποιος να τα αναζητήσει στο διαδίκτυο. Παράλληλα όμως, εκτός από τα θέματα της ασφάλειας και της βελτίωσης του κυκλοφοριακού προβλήματος, οι κυκλικοί κόμβοι δημιουργούν σημαντικές αστικές αναπλάσεις -βελτιώνοντας σε μεγάλο βαθμό την αισθητική των πόλεων- και με κόστη που δεν είναι απαγορευτικά.
Σε καμία περίπτωση το άρθρο μου δεν αποτελεί μια επιστημονική και ολοκληρωμένη προσέγγιση του θέματος. Είναι βέβαιο ότι υπάρχουν δεκάδες ζητήματα που πρέπει να μελετηθούν από ειδικούς, όπως τα φορτία των δρόμων που καταλήγουν στον κόμβο, τα σημεία που είναι δυνατόν να μετατραπούν σε κυκλικούς κόμβους κ.λ.π. Είναι όμως μία πρόταση που θεωρώ πως αξίζει σοβαρής επιστημονικής προσέγγισης από ειδικούς, οι οποίοι θα μπορούσαν να μελετήσουν σημεία δημιουργίας κυκλικών κόμβων στο Δήμο Χανίων, τόσο αστικά όσο και περιαστικά, με τα οφέλη που προανέφερα, δηλαδή τη μείωση των ατυχημάτων, τη βελτίωση του κυκλοφοριακού προβλήματος και τη σημαντική βελτίωση της αισθητικής του Δήμου μας. Ο καθένας από εμάς σίγουρα μπορεί να φανταστεί πώς η μετατροπή κάποιων κόμβων σε κυκλικούς στη διαδρομή που κάνει καθημερινά θα συνέβαλε σημαντικά τόσο στη βελτίωση της καθημερινότητάς του, όσο και στην αισθητική της πόλης μας.
Με το παρόν άρθρο, επιθυμώ να σας μεταφέρω την εμπειρία μου ή να επισημάνω και τις δικές σας ανάλογες εμπειρίες σχετικά με ένα θέμα που απασχολεί την καθημερινότητα των πολιτών σ’ όλο τον κόσμο και να υπογραμμίσω τις λύσεις που έχουν προκριθεί σε πάρα πολλές πόλεις παγκόσμια. Νομίζω ότι, σε κάθε περίπτωση, οφείλουμε μελετώντας αυτές τις λύσεις με την αρωγή ειδικών επιστημόνων – συγκοινωνιολόγων να εξετάσουμε τη δυνατότητα υιοθέτησής τους και από εμάς.
* Υποψήφιος Δήμαρχος Χανίων
*Τα στοιχεία που αναφέρονται βρίσκονται στο παρακάτω link και είναι ενδιαφέροντα για όποιον επιθυμεί να τα μελετήσει : https://www.greekarchitects.gr/site_parts/doc_files/roundabouts.pdf
του Θάνου Καμήλαλη Η Ελλάδα είναι σταθερά η χώρα με το υψηλότερο κόστος στέγασης σε σχέση…
Το Σάββατο το βράδυ ήμουν στον Σταυρό του Νότου, όπου εμφανίστηκαν οι Σπύρος Γραμμένος και…
Φίλες και φίλοι, σας γράφω σήμερα πίτες γλυκές που έχω φτιάξει και έχουν πάντα επιτυχία.…
Με ιδιαίτερη χαρά, το Πανεπιστήμιο Κρήτης ανακοινώνει την επιτυχή ολοκλήρωση της αξιολόγησής του για το…
Την τελευταία εβδομάδα του Νοεμβρίου, οι Κρητικοί ξύπνησαν με το θέαμα των πρώτων χιονιών στην…
Η ομάδα Ασφαλή Ξένοιαστα Παιδιά Τώρα Α.ΞΕ.Π.Τ., μέλος του Παγκόσμιου Οργανισμού Σεξουαλικής Υγείας (WAS), σε συνεργασία…
This website uses cookies.