Του Φώτη Ποντικάκη *
Τι κι αν το Πρόγραμμα του ΟΗΕ για το Περιβάλλον (UNEP) κάνει λόγο για τριπλή περιβαλλοντική κρίση (κλιματική, απώλεια βιοποικιλότητας, ρύπανση και απόβλητα) και τονίζει τη σημασία της εκπαίδευσης για την αντιμετώπισή της; Τι κι αν από τον Ιούνιο του 2022 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απευθύνει Σύσταση προς τα κράτη μέλη της Ε.Ε. να προωθήσουν την Εκπαίδευση για την Πράσινη Μετάβαση και τη Βιώσιμη Ανάπτυξη σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης με ενεργό συμμετοχή μαθητών κι εκπαιδευτικών κινητοποιώντας αντίστοιχα εθνικά και ευρωπαϊκά κονδύλια; Τι κι αν η UNESCO προωθεί μια Συμμαχία για το Πρασίνισμα της Εκπαίδευσης;
Στην Ελλάδα, η εγκατάλειψη κι υποβάθμιση της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης είναι κάτι παραπάνω από γεγονός: Απουσία κρατικής χρηματοδότησης, ελλείψεις εκπαιδευτικών και υποστελέχωση των θεσμών Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, πρωτοφανής καθυστέρηση (είμαστε στη μέση της σχολικής χρονιάς!) στην προκήρυξη από το Υπουργείο δυνατότητας επισκέψεων σχολείων στα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης κοκ.
Η πραγματικότητα που ζούμε όμως κραυγάζει για την ανάγκη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης των πολιτών: ακραία καιρικά φαινόμενα, κλιματική κρίση με καύσωνες και καταρρακτώδεις βροχές που οδηγούν σε πλημμύρες και περιβαλλοντικούς πρόσφυγες ακόμη και στη χώρα μας (πχ Θεσσαλία), καταστροφικές μεγα-πυρκαγιές (Έβρος, Ρόδος), σκουπίδια παντού, καταστροφή χώρων πρασίνου στις πόλεις, αδέσποτα και κακοποίηση ζώων, καταστροφές και καταπατήσεις ακτών, ενεργειακή φτώχεια, ανάγκη αλλαγών στον αγροτικό τομέα για να επιβιώσουν οι αγρότες και να έχουμε υγιεινά τοπικά προϊόντα διατροφής, υπερτουρισμός κ.ά.
Όλα αυτά δεν αντιμετωπίζονται απλά με νομοθετικές παρεμβάσεις, ούτε μόνο με επιπλέον διαφημιστικά σποτάκια στα ΜΜΕ. Απαιτούν συνολική αλλαγή πολιτικής και τεράστιο ρόλο στην αντιμετώπιση τέτοιων προβλημάτων παίζει η ενημέρωση, εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση των πολιτών. Η χώρα μας έχει ένα μοναδικό πανευρωπαϊκά δίκτυο Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (58 συνολικά σε όλη τη χώρα), το οποίο έχει αναγνωριστεί από την UNESCO ως καλή πρακτική που πρέπει να αντιγραφεί διεθνώς, και θεσμούς όπως οι Υπεύθυνοι και τα Σχολικά Προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης που μπορούν να στηρίξουν και να πολλαπλασιάσουν την ευαισθητοποίηση των πολιτών, μικρών και μεγάλων κατοίκων της χώρας.
Ας στηρίξουμε λοιπόν έμπρακτα την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση με χρηματοδότηση και προσωπικό. Αφορά το παρόν και το μέλλον μας, την επιβίωσή μας σε αυτό τον πλανήτη!
* Υπεύθυνος του Κέντρου Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία (ΚΕΠΕΑ/ΚΠΕ) Βάμου
Εξαιρετικά δύσκολη, από πολλές απόψεις είναι η φετινή ελαιοκομική περίοδος στην Κρήτη για την πλειοψηφία των παραγωγών…
Για ακόμα μία χρονιά, οι αγρότες της Κρήτης βρίσκονται αντιμέτωποι με σημαντικά μειωμένες επιδοτήσεις, καθώς…
Επιμένει ο ΟΠΕΚΕΠΕ στην αξιοπιστία και ορθή λειτουργία του συστήματος παρακολούθησης εκτάσεων (monitoring) που χρησιμοποιεί για τον…
Την άμεση βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης στις Φυλακές Χανίων ζητούν οι οργανώσεις Κρήτης του ΜέΡΑ25,…
Τις νέες προβλέψεις για το επίδομα ανεργίας επικρίνει ο καθηγητής και πρόεδρος της ΕΝΥΠΕΚΚ Αλέξης Μητρόπουλος, ο οποίος…
Την απόφαση για την απορρόφηση του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ) από την Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών…
This website uses cookies.