Ένας ολόκληρος νομός έχει αφεθεί στο έλεος του Θεού. Μετά την τελευταία καταστροφική ισχυρή νεροποντή διαρκείας, οι πληγές που άνοιξαν δεν πρόκειται να κλείσουν, τουλάχιστον στο σύντομο μέλλον.
Παρά το ότι η τουριστική περίοδος είναι προ των πυλών τίποτα σχεδόν δεν έχει γίνει σε όλο το εύρος του νομού, παρά μόνο ορισμένες παρακάμψεις σε σημεία που οι δρόμοι έχουν εντελώς ή μερικώς εξαφανισθεί…
Επιτόπιο ρεπορτάζ της εφημερίδας μας την Κυριακή, στο οδικό δίκτυο από Χανιά έως Σούγια, έδειξε ότι τα προβλήματα είναι δισεπίλυτα.
Τεράστιος είναι ο όγκος των κατολισθήσεων σε όλο το μήκος του δρόμου των 52 χιλιομέτρων, που μόνο για την απομάκρυνσή τους θα χρειαζόταν πολλές μέρες.
Το φοβερό είναι ότι δύο μόνο βαρέα μηχανήματα συναντήσαμε σε όλη τη διαδρομή και αυτά αραγμένα.
Σε ένα σημείο ο δρόμος με τις κατολισθήσεις έχει περιορισθεί σε πολύ μικρό πλάτος με αποτέλεσμα και αν ακόμα αντέξει το βάρος ενός λεωφορείου αυτό να μην μπορεί να περάσει λόγω στενότητας.
Δυστυχώς το κράτος είναι ανύπαρκτο αλλά ευτυχώς η ιδιωτική πρωτοβουλία δίνει κάποιες πρόχειρες μεν, αλλά σωτήριες, λύσεις, όπως η επέμβαση που έχει γίνει παράλληλα με την γκρεμισμένη γέφυρα του Κερίτη. Έτσι έχει κατά τον πιο πρόσφορο τρόπο αποκατασταθεί η συγκοινωνία.
Η πρόχειρη διάνοιξη παράλληλα με τη γκρεμισμένη γέφυρα παρουσιάζει από κοντά σε κοινή θέα και τις προχειρότητες στις επεμβάσεις στην ιστορική γέφυρα.
Πληροφορίες από αυτό το σημείο από τον κόσμο που μαζευόταν και σχολίαζε το τραγικό θέαμα, αναφέρουν ότι στην προσπάθεια του εργολάβου να στερεώσει τις βάσεις της γέφυρας, προκλήθηκε το μοιραίο.Έγινε ρίψη τεράστιων ογκόλιθων που με τους κραδασμούς που επέφεραν, αποκολλήθηκαν τα πέδιλα και έμειναν ευάλωτα στην πίεση των τεράστιων όγκων νερού, που βρήκαν την γέφυρα εξασθενημένη μέχρι που τη γκρέμισαν.
Επιπρόσθετα όπως αποδεικνύεται με την μικρή τωρινή κίνηση της μεταλλικής γέφυρας στον Πλατανιά σε σχέση με τον όγκο της κυκλοφορίας που έρχεται τους καλοκαιρινούς μήνες, ούτε οι μεταλλικές γέφυρες αποτελούν λύση.
Ήδη η γέφυρα Πλατανιά παρουσιάζει αλλοιώσεις στα ξύλινα μέρη της καταχτυπά στο πέρασμα των ΙΧ σαν να κυλούν βαρέλια.
Ένα θετικό είναι ότι οι παραλίες έχουν αδειάσει, από τον τεράστιο όγκο σκουπιδιών που είχαν σωρευθεί από τις εκβολές των ποταμών, από Κολυμπάρι έως Χανιά.
Θετικό είναι επίσης ότι απομακρύνονται οι χωμάτινοι όγκοι των κατολισθήσεων από τον ΒΟΑΚ στο ύψος του Σταλού.
Η κρίση που έφεραν οι νεροποντές ταρακούνησε τους αρμοδίους.
Μπήκε τέρμα στην έριδα περί αρμοδιότητας και ο δρόμος δόθηκε προς χρήση έστω με προβλήματα στα σημεία των μεγάλων κατολισθήσεων.
Πρέπει να σημειωθεί ότι σε μεγάλη απόσταση στη διαδρομή προς Σούγια έχουν καταρρεύσει αρκετοί στύλοι της ΔΕΗ.
Τέλος, μεγάλα προβλήματα δημιουργήθηκαν σε πολλές καλλιέργειες εκτός των άλλων και από την δραματική κατάσταση των αγροτικών δρόμων που έχουν μεταβληθεί, σε πολλές περιπτώσεις, σε τάφρους και είναι αδιάβατοι ακόμα και από τρακτέρ.
Η θεραπεία της κατάστασης όπως φαίνεται θα αργήσει να συντελεσθεί με ολέθριες συνέπειες για την οικονομία του νομού Χανίων.
Χρειάζεται αγώνας διεκδίκησης, ώστε να έρθει η στοιχειώδης αποκατάσταση, το συντομότερο δυνατόν.
Κατά την κρίση πάντως πολλών, ο νομός Χανίων γύρισε πολλά χρόνια πίσω και για να συνέλθει, με τους ρυθμούς που γίνονται οι εργασίες, θα περάσει δυστυχώς πολύς χρόνος.
Στο μεταξύ, οι συσκέψεις επί συσκέψεων, συνοδευόμενες από τις σχετικές συνεντεύξεις, καλά κρατούν.
Την Κυριακή στα Χανιά έγινε υπό τον κ. Χρήστο Σπίρτζη, υπουργό Υποδομών, σύσκεψη στην οποία μίλησε για πολλοστή φορά κυρίως για τον νέο αυτοκινητόδρομο, υποσχόμενος παράλληλα “λαγούς με πετραχήλια” για την επανόρθωση των μεγάλων καταστροφών σε όλο το εύρος του νομού.
Πιο αναλυτικά είπε ότι γίνεται καταμερισμός αρμοδιοτήτων μεταξύ Περιφέρειας, Δήμων και ότι έχουν δοθεί 100 εκ. ευρώ.
Η κατανομή τους γίνεται ως εξής:
15 εκ. για ζημιές στον ΒΟΑΚ 17 εκ. στον δήμο Χανίων
3 εκ. για τον δήμο Καντάνου – Σελίνου
5,3 εκ στον δήμο Αποκορώνου
33 εκ. για τον δήμο Πλατανιά
1 εκ. για τον δήμο Σφακίων και
12 εκ. για τον δήμο Κισάμου
Ιδρύεται επίσης, βάσει των λεγομένων Σπίρτζη, τομέας φυσικών καταστροφών με έδρα τα Χανιά με στόχο να επισπευσθούν οι διαδικασίες αποκατάστασης των ζημιών.
Για την γέφυρα Κερίτη είπε ότι υπογράφεται προγραμματική σύμβαση μεταξύ των υπουργείων Υποδομών και Πολιτισμού. Παράλληλα θα κληθούν να συμμετάσχουν στο έργο η Περιφέρεια, ο δήμος Πλατανιά, το Πανεπιστήμιο Κρήτης και το ΤΕΕτ ΔΚ.
Η αποκατάσταση της γέφυρας Κερίτη θα γίνει με παρόμοιο τρόπο όπως αυτή της Πλάκας Ηπείρου.
Για τον νέο ΒΟΑΚ είπε ο κ. Σπίρτζης ότι εντάσσεται και το τμήμα Χανιά – Κίσαμος. Δεν πρέπει να ξεχνούμε ότι παρά τα βήματα προόδου που φαίνεται να γίνονται όλα είναι στο επίπεδο των συζητήσεων ακόμα και τώρα, έναν μήνα μετά, ενώ τρέχουν οι ημερομηνίες για τη νέα τουριστική περίοδο και ο νομός ολόκληρος είναι σαν βομβαρδισμένος.
Ευτυχώς που με πρωτοβουλία των κατοίκων των πορτοκαλοχωριών άνοιξε ένας δρόμος και εξυπηρετούνται, έστω προσωρινά, οι κάτοικοι και οι επιχειρήσεις της περιοχής που είχαν αποκλειστεί.
Βέβαια το εγχείρημα ενέχει κινδύνους, ειδικά σε περίπτωση νέας ισχυρής νεροποντής, γι’ αυτό χρειάζεται μεγάλη προσοχή.
Το κυριότερο είναι ότι οι ανάγκες είναι πιεστικές, ότι δεν έχει γίνει τίποτα ουσιαστικό αν και πέρασε ένα μήνας, και –δυστυχώς βρισκόμαστε σε προεκλογική περίοδο που πολλά λέγονται και λίγα τελικά γίνονται.
Μέχρι τον Μάιο πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί τα έργα αποκατάστασης, αλλιώς αλοίμονο στον τόπο που εδώ και έναν μήνα δίνει ξεκάθαρα την εικόνα ότι βρίσκεται στο έλεος του Θεού.
Μακάρι να διαψευστούμε πανηγυρικά.
Μακάρι.
Ν.Α.Ν.
Το βράδυ του Σαββάτου, 23 Νοεμβρίου, ο Γενικός Γραμματέας της Κεντρικής Επιτροπής του ΚΚΕ, Δημήτρης…
Σε πλήρη ετοιμότητα δηλώνει ο ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ ενόψει της αυριανής διαδικασίας εκλογής προέδρου (Κυριακή 24 Νοεμβρίου). Σύμφωνα με ανακοίνωση…
Σε πολύ δύσκολη θέση είναι οι κυβερνήσεις των κρατών της ΕΕ που υποστηρίζουν σθεναρά το Ισραήλ, καθώς μετά…
Η 29η διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για το κλίμα, COP29, που διεξάγεται αυτές τις ημέρες στην πρωτεύουσα…
Θερμοκρασίες ρεκόρ καταγράφηκαν το φετινό καλοκαίρι στις ελληνικές θάλασσες καθιστώντας το, το πιο ζεστό σε βάθος σαρακονταετίας…
Η βουλευτής Χανίων αποκαλύπτει, σε συνέντευξή της στα «Νέα» και στον Χρήστο Χωμενίδη, το παρασκήνιο…
This website uses cookies.