Categories: ΘΕΣΕΙΣ

Αγανακτισμένοι πολίτες και άμεση δημοκρατία

Από τότε που βγήκαν οι πολίτες στις πλατείες των πόλεων στην Ελλάδα, και σ` άλλες Ευρωπαϊκές πόλεις με πρώτη την Ισπανία, να διαμαρτυρηθούν για τα σκληρά και άδικα μέτρα του μνημονίου, τα οποία στρέφονται κατά των εργαζομένων των συνταξιούχων και των μικρομεσαίων στρωμάτων, αρκετοί βγήκαν και μίλησαν για άμεση δημοκρατία.

Ότι η κίνηση αυτή των πολιτών συνιστά μια κίνηση άμεσης δημοκρατίας. Είναι πολύ πιθανόν η άμεση δημοκρατία να λειτουργεί στη πράξη σωστότερα και δικαιότερα .Βεβαίως δεν μπορεί να εφαρμοστεί σε πόλεις με εκατομμύρια πληθυσμό, αλλά μονάχα σε μικρές πληθυσμιακές κοινότητες. Στην σημερινή πραγματικότητα των αποπνικτικών  μεγαλουπόλεων , σίγουρα βοηθούν τα δημοψηφίσματα, για να αποσπάται- παρέχεται, με δημοκρατικές διαδικασίες η λαϊκή συναίνεση. Η αρχαία  άμεση δημοκρατία, όπου έχουν πρότυπο πολλοί διανοούμενοι και, που άφησε τόσο σημαντικό πνευματικό και καλλιτεχνικό  πολιτισμό, στην ανθρωπότητα, και τις βάσεις πολλών σύγχρονων επιστημών μπόρεσε να λειτουργήσει σε μια Αθήνα των 10 -15.000 χιλιάδων ανθρώπων, και δεν κράτησε η ακμή της ούτε ένα ολόκληρο αιώνα. Όσοι ψάχνουν για τέλεια πολιτεύματα είναι ουτοπιστές, και δεν είναι προς ψόγο, διότι χωρίς το όνειρο και την αμφισβήτηση οι κοινωνίες δεν προχωρούν,  αλλά στην εφαρμογή χαλάει η μαγιά την συνταγή. Άλλωστε και το «τέλειο» πολίτευμα της δημοκρατικής αρχαίας  Αθήνας δεν ήταν τόσο τέλειο όσο ορισμένοι το παρουσιάζουν. Ήταν σχεδόν αριστοκρατική τότε η δημοκρατία . Διότι δεν ψήφιζε το μισό του πληθυσμού που ήταν οι γυναίκες. Δεν ψήφιζαν οι μέτοικοι και φυσικά ούτε οι δούλοι, γιατί  υπήρχε νόμιμη και κατοχυρωμένη η δουλοκτησία. Αργότερα ψήφισαν νόμο να μην έχουν δικαίωμα ψήφου ούτε εκείνοι που δεν καταγόταν , από δύο Αθηναίους γονείς, πατέρα και μητέρα.  Το καθεστώς της αρχαίας Αθήνας  είχε αποκτήσει πλούτο, διότι ήταν καθεστώς ιμπεριαλιστικό με πολλές αποικίες και συμμαχίες. Διαβάστε πως κατέστρεψαν οι Αθηναίοι την Μήλο όταν θέλησε να φύγει από την συμμαχία. Ούτε λίγο ούτε πολύ, οι Αθηναίοι είπαν στους Μηλίους, όταν τους διαμαρτυρήθηκαν. Ότι θα έλεγε και ο πρόεδρος των ΗΠΑ Τζορτζ Μπους, στους Ιρακινούς και στους Αφγανούς. Ότι εμείς είμαστε οι δυνατοί, είμαστε οι νικητές και εμείς ορίζουμε τί είναι δίκαιο και τι άδικο. Το ίδιο μοτίβο που ισχυρίζονται οι δυνατοί ανά τους αιώνες . «Όποιος δεν είναι μαζί μας είναι εναντίον μας».

Βεβαίως οι πολλοί δεν έχουν πάντα δίκιο,  γιατί υπό ορισμένες συνθήκες έχουν την ψυχολογία του όχλου,  και σε δύσκολες ιστορικές περιόδους όπως την εποχή της δημοκρατίας της Βαϊμάρης, παρασύρονται από ηγέτες όπως ο Αδόλφος Χίτλερ, όπου το κόμμα του βγήκε πρώτο κόμμα στην Γερμανία μέχρι, που κατάργησε το κοινοβούλιο και αιματοκύλησε την Ευρώπη. Πιθανόν η κοινοβουλευτική δημοκρατία να λειτουργούσε σωστότερα και δικαιότερα αν τα κόμματα δεν περιέπαιζαν τον λαό με ψεύτικες υποσχέσεις και οι πολιτικοί ενδιαφερόταν για το καλό και την ευημερία της πολιτείας και όχι το προσωπικό τους καλό. «Χαλεπόν άρχεσθαι υπό χείρωνος» λέγει ο Δημόκριτος. «Η αρχή άνδρα δείκνυσι» και ¨ «το της πόλεως ήθος αντανακλά εις τους άρχοντες» έλεγαν οι κλασικοί μας. Ο μεγάλος φιλόσοφος Πλάτων πίστευε  ότι στην εξουσία πρέπει  «οι άρχοντες να είναι φιλόσοφοι και οι φιλόσοφοι άρχοντες» Ο λαός ψηφίζει ενστικτωδώς στην μεγάλη του πλειοψηφία . Γιαυτό και στα ψηφοδέλτια δεσπόζουν πρόσωπα  επώνυμα αναγνωρίσιμα στιλβωμένα από άρωμα και χρώμα αγοραίας επικοινωνίας{ηθοποιοί ποικιλώνυμοι καλλιτέχνες ποδοσφαιριστές κλπ. πολλοί άνθρωποι αρέσκονται να τους κανακεύεις τα αυτιά  ,να λες λόγια που θέλουν κι ας είναι ψεύτικα κάλπικα μεγάλα. Θέλουν παραμυθία στην πολιτική επικοινωνία.. «Αν σου μιλώ με παραμύθια είναι γιατί τ`ακούς καλύτερα» είχε γράψει ο νομπελίστας ποιητής μας Γιώργος Σεφέρης. Βλέπε και άρθρο του συγγραφέα -πανεπιστημιακού Χρίστου Στέργ. Μπελε στην «Κυριακάτικη ελευθεροτυπία».

"google ad"

Αγώνας της Κρήτης

Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Recent Posts

«Δεν Έχω Οξυγόνο»: Κινητοποίηση και στα Χανιά για τα Τέμπη μετά τις νέες αποκαλύψεις

Με αίτημα για δικαιοσύνη και διαφάνεια, η Μαρία Καρυστιανού, πρόεδρος του Συλλόγου Συγγενών Θυμάτων Τεμπών 2023, κάλεσε…

12 hours ago

Νετανιάχου: Στήριξη σε Μασκ για τον ναζιστικό χαιρετισμό

Οπρωθυπουργός του Ισραήλ, Μπέντζαμιν Νετανιάχου, εξέφρασε τη στήριξή του προς τον Έλον Μασκ, μετά τον σάλο…

13 hours ago

Τέμπη: Επί έξι μήνες δεν δίνουν τους φακέλους για τους ιατροδικαστές στην Μαρία Καρυστιανού

Αναπάντητες παραμένουν επί έξι μήνες οι αιτήσεις που έχει καταθέσει ο νομικός εκπρόσωπος της Μαρίας Καρυστιανού, Γιάννης…

13 hours ago

Για την επέτειο της πυρπόλησης το 1897 των Χανίων – Δύο μαθήματα από τον βίο και την πολιτεία ενός μαθηματικού

Του Γιάννη Γ. Καλογεράκη * Ο ΤΟΠΟΣ ΚΑΙ Η ΕΠΟΧΗ Η σπουδή της ιστορίας  διδάσκει…

13 hours ago

Η πρωτοβουλια του Κισσαμίτη βενζινοπώλη γίνεται τροπολογία στη Βουλή – Καύσιμα πλέον στα μηχανάκια μόνο με κράνος!

Η τραγωδία στην Κίσσαμο, που κόστισε τη ζωή στον 16χρονο Γιάννη Χουστουλάκη, στάθηκε η αφορμή…

13 hours ago

«Σπανακόπιτα και Φλουρί» για το Στρατόπεδο Μαρκοπούλου – Κάλεσμα της Πρωτοβουλίας Χανιωτών

Η «Πρωτοβουλία Χανιωτών για το Στρατόπεδο Μαρκοπούλου» προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους της σε…

14 hours ago

This website uses cookies.