17.8 C
Chania
Monday, December 23, 2024

ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΧΑΝΙΩΝ: Μια αποκάλυψη για τις προθέσεις Χρυσοχοΐδη σε συζήτηση στη Βουλή

Ημερομηνία:

Υπέρ της ιδιωτικοποίησης του αεροδρομίου Χανίων δηλώνει ο υπουργός Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων, όπως προκύπτει από τα πρακτικά της συζήτησης που έγινε στη Βουλή, με αφορμή ερώτηση του βουλευτή Χανίων της Νέας Δημοκρατίας Χρήστου Μαρκογιαννάκη, για το θέμα της επέκτασης, αλλά και της παραχώρησης.Ο κ. Χρυσοχοΐδης δήλωσε χαρακτηριστικά πως “… η παραχώρηση θα δώσει κίνητρα περαιτέρω προσέλκυσης επισκεπτών και πτήσεων στο αεροδρόμιο των Χανίων και στην ευρύτερη περιοχή βεβαίως”.

Από αυτή και μόνο την απάντηση του υπουργού προκύπτει ξεκάθαρα ότι, τόσο η κυβέρνηση, όσο και το ΤΑΙΠΕΔ, αγνοούν παντελώς τοπικούς φορείς (βουλευτές, αυτοδιοικητικούς, τουριστικούς, επιχειρηματικούς, κλπ.) και προχωρούν τις διαδικασίες.

Πάντως, σαφή θέση δεν υπήρξε και από πλευράς του Χανιώτη βουλευτή, ο οποίος δεν ήταν αρνητικός στο θέμα της ιδιωτικοποίησης, αρκεί αυτή να περιλαμβάνει το σύνολο των αεροδρομίων της Κρήτης και όχι μόνο το “Γιάννης Δασκαλογιάννης”, απορία την οποία εξέφρασε ο κ. Μαρκογιαννάκης.

Να σημειωθεί πάντως ότι στη συζήτηση δεν τέθηκαν σοβαρά ζητήματα για το θέμα της παραχώρησης σε ιδιώτη του αεροδρομίου Χανίων, όπως το αν μπορεί το ΤΑΙΠΕΔ να πουλά υποδομές στις οποίες γίνονται έργα με κοινοτικά κονδύλια προτού μάλιστα ολοκληρωθούν ή παρέλθει περίοδος πέντε ετών ή ακόμη και το ποιος είναι ο ρόλος πρώην στελεχών της ΥΠΑ στα κλιμάκια των υποψηφίων επενδυτών που επισκέπτονται τα περιφερειακά αεροδρόμια.

Διαβάστε αναλυτικά το διάλογο μεταξύ του κ. Μαρκογιαννάκη και του κ. Χρυσοχοΐδη στη Βουλή:

ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΑΡΚΟΓΙΑΝΝΑΚΗΣ (Γ’ Αντιπρόεδρος της Βουλής): Κύριε Πρόεδρε, το ζήτημα των υποδομών της Κρήτης και ιδιαίτερα των Χανίων έχει απασχολήσει την Αίθουσα αρκετές φορές το τελευταίο χρονικό διάστημα και αυτό διότι λάθη και παραλείψεις του παρελθόντος, αλλά και ένας συστηματικός παραγκωνισμός είχαν σαν αποτέλεσμα μία δικαιολογημένη αγανάκτηση των κατοίκων της περιοχής.

Έρχομαι τώρα στο επίμαχο ζήτημα του Αεροδρομίου, που είναι η πλέον παραγωγική υποδομή της δυτικής Κρήτης. Το Αεροδρόμιο Χανίων είναι η πλέον παραγωγική υποδομή της δυτικής Κρήτης. Μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα μετά την κατασκευή του νέου αεροσταθμού –το 1996 έγιναν τα εγκαίνια- αποδείχθηκε, κύριε Υπουργέ, ότι ήταν ανεπαρκέστατο και αυτό διότι υπήρξε μία ραγδαία αύξηση του τουρισμού, η οποία κατέστησε το Αεροδρόμιο μη λειτουργικό, με τεράστιες ουρές, με απίστευτες καθυστερήσεις στις αφίξεις αεροσκαφών και όλα τα συναφή.

Μετά από πολυετείς προσπάθειες ξέρετε καλύτερα από εμένα ότι επιτέλους εγκαταστάθηκε ο εργολάβος, ο οποίος ήδη κατασκευάζει την επέκταση του Αεροδρομίου, που ουσιαστικά διπλασιάζει τη δυνατότητα εξυπηρέτησης επιβατών. Είναι ένα έργο της τάξεως των 110 εκατομμυρίων ευρώ. Ήταν μία ανακούφιση αυτό για την περιοχή, διότι θεωρήθηκε δικαιολογημένα ότι έχουμε ένα έργο πνοής.

Με την πρόοδο όμως των εργασιών απεδείχθησαν απίστευτες ελλείψεις και ανεπάρκειες που οφείλονται στο γεγονός ότι η μελέτη βάσει της οποίας γίνεται το έργο ήταν μία πρόχειρη μελέτη του 2004, που δεν επικαιροποιήθηκε. Αυτήν τη στιγμή βλέπω, παραδείγματος χάριν, ότι σήμερα όπως είναι, χωρίς την επέκταση, έχουμε δεκαοκτώ check -in. Δεκατέσσερα ήταν το 2004 και έγιναν δεκαοκτώ τώρα και απλά αυξάνονται σε είκοσι δύο, όταν, επαναλαμβάνω, θα διπλασιαστεί ο αριθμός της δυνατότητας εξυπηρέτησης από το Αεροδρόμιο.

Έχουμε ετούτη τη στιγμή τέσσερις πύλες ελέγχου χειραποσκευών και απλά γίνονται πέντε. Δεν υπάρχει πρόβλεψη εγκατάστασης συστήματος Cute.

Από την άλλη μεριά, η πίστα παραμένει ως έχει. Η στελέχωση του ιατρείου είναι ελλιπέστατη, το οποίο –όπως καταλαβαίνετε καλύτερα από μένα- είναι απαραίτητο. Υπάρχει έλλειψη συστήματος ραντάρ προσέγγισης και όλα αυτά καθιστούν, δυστυχώς, το Αεροδρόμιο προβληματικό ήδη.

Αυτά έχουν επισημανθεί με έγγραφα που έχουν σταλεί στην ΥΠΑ, τόσο από το Σύλλογο Ξενοδόχων Χανίων, αλλά προπάντων από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας του Αεροδρομίου Χανίων. Πραγματικά, ο ρέκτης Αερολιμενάρχης έχει επισημάνει, με αλλεπάλληλα έγγραφά του προς την ΥΠΑ, τις ατέλειες αυτές.

Νομίζω ότι τώρα που είναι νωρίς μπορούμε να το δούμε, να γίνει μια επικαιροποίηση της μελέτης και όσο είναι νωρίς να ξεπεραστούν τα προβλήματα αυτά, ούτως ώστε πραγματικά να παραδοθεί στην τοπική κοινωνία ένα έργο πνοής για τα επόμενα τριάντα χρόνια και όχι για τα επόμενα πέντε χρόνια.

ΜΙΧΑΗΛ ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ (Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Ο κ. Μαρκογιαννάκης εκφράζει την αγωνία του με την ερώτηση για το ζήτημα της κατασκευής συμπληρωματικών εργασιών και βελτίωσης συνολικά του Αεροδρομίου των Χανίων.

Είναι ένα αεροδρόμιο το οποίο είχε μια σημαντική αύξηση σε κίνηση πέρυσι της τάξεως του 25%. Φέτος, κύριε συνάδελφε, πρέπει να σας πω ότι είναι πολύ μεγαλύτερη η αύξηση, ακουμπάει περίπου το 35%, που σημαίνει ότι είναι ένα εξελισσόμενο αεροδρόμιο. Αυτό πρέπει να μας κάνει όλους ευτυχείς, ότι ο δηλαδή τουρισμός στην περιοχή των Χανίων, της Δυτικής Κρήτης, αυξάνεται σημαντικά και θα συμβάλει σημαντικά στην ανάπτυξη, στην αύξηση του εισοδήματος και στην αύξηση της απασχόλησης.

Έχουμε ένα έργο 110 εκατομμυρίων ευρώ. Συμβασιοποιήθηκε το 2013. Η μελέτη του πρέπει να σας πω ότι επικαιροποιήθηκε το 2011. Έχουμε, λοιπόν, μία σειρά από ζητήματα, τα οποία εσείς επισημαίνετε. Οι υπηρεσίες μου μου λένε ότι έχουν προβλεφθεί σχεδιασμοί για ώρα αιχμής μέχρι το 2035.

Επειδή όμως αντιλαμβάνομαι και υποθέτω ότι εκφράζοντας την αγωνία σας έχετε συζητήσει και με τους αρμοδίους τοπικούς παράγοντες, σας διαβεβαιώνω ότι θα κοιτάξω άμεσα, με τις τεχνικές υπηρεσίες να δούμε αν πράγματι οι τεχνικές προδιαγραφές του έργου που κατασκευάζεται αυτή τη στιγμή παρουσιάζουν πράγματι προβλήματα ως προς τη χωρητικότητα και ως προς τη δυνατότητα εξυπηρέτησης, με βάση τις μέγιστες αποδόσεις που θα μπορούσε να έχει το Αεροδρόμιο το επόμενο χρονικό διάστημα.

Αν πράγματι από μια καλή ολοκληρωμένη τεχνική μελέτη προκύψει -τώρα που είναι ζεστό το θέμα και είναι σε κατασκευή το έργο- ανάγκη συμπληρωματικών εργασιών, σας διαβεβαιώνω ότι αυτές οι εργασίες θα γίνουν. Εύχομαι, πραγματικά, να χρειάζεται να κάνουμε παραπάνω εργασίες, προκειμένου να χωρέσουν οι λειτουργίες του Αεροδρομίου με την αυξανόμενη δραστηριότητα που παρουσιάζει.

Έχουμε ένα πρόβλημα. Το πρόβλημα είναι το ραντάρ, όπως είπατε. Το ραντάρ μπήκε στο πρόγραμμα προμηθειών, κύριε συνάδελφε –όπως είχα υποσχεθεί εδώ στη Βουλή πριν από πολύ καιρό σε μια ερώτηση που μου έγινε- με κόστος 1.250.000 ευρώ. Μπήκε, λοιπόν, στο πρόγραμμα προμηθειών και ξεκινάμε την προμήθειά του έτσι ώστε πολύ γρήγορα να γίνει το Αεροδρόμιο απόλυτα σύγχρονο και να έχουμε ένα σύγχρονο σύστημα αεροναυτιλίας, το οποίο θα υπηρετεί τις ανάγκες ασφαλείας πτήσεων στην περιοχή.

Επίσης, θέλω να σας πω ότι προβλέπεται και επέκταση του Αεροδρομίου, του χώρου στάθμευσης από οκτώ σε δεκατέσσερα αεροπλάνα. Ήταν έξι οι θέσεις, έγιναν οκτώ και θα γίνουν δεκατέσσερις οι θέσεις σε αεροπλάνα, με προβλέψεις για απαλλοτριώσεις οικοπέδων.

ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΑΡΚΟΓΙΑΝΝΑΚΗΣ: Κύριε Υπουργέ, με ικανοποιεί η απάντησή σας. Και με ικανοποιεί διότι πιστεύω ότι αυτά που είπατε στην Αίθουσα θα υλοποιηθούν. Άλλωστε θα έχετε υπόψη σας ότι επειδή έχουμε και μία προσωπική καλή επικοινωνία, δεν υπάρχει περίπτωση από σήμερα και στο εξής να μην σας ενοχλώ σε τακτά χρονικά διαστήματα για την υλοποίηση των όσων ελέχθησαν εδώ μέσα.

Θα πρέπει, όμως, να σας πω ότι το πρόβλημα, κύριε Υπουργέ, δεν είναι η χωρητικότητα του αεροσταθμού. Είναι οι λεπτομέρειες που υπάρχουν και που ελλείπουν αυτή τη στιγμή, όπως είναι τα chek-in, όπως είναι το σύστημα Cute για το οποίο θα θυμάστε ότι έχει γίνει προσφορά από ιδιώτη των Χανίων να αγοραστεί και η γραφειοκρατία του ελληνικού δημοσίου δεν επιτρέπει να δοθούν τα χρήματα ως δωρεά ή οτιδήποτε άλλο για να αγοραστεί και να τοποθετηθεί.

Θα το πω παραστατικά. Όλες αυτές οι ελλείψεις καθιστούν το Αεροδρόμιο σαν να έχουμε έναν τεράστιο, μεγάλο ελέφαντα με οισοφάγο σκαντζόχοιρου. Περίπου έτσι το βλέπω. Θα πρέπει αυτές τις λεπτομέρειες να αντιμετωπίσουμε ούτως ώστε τα 110 εκατομμύρια τα οποία θα διατεθούν για το έργο να μην πάνε στράφι, για ελάχιστα εκατομμύρια τα οποία πρέπει να διατεθούν προκειμένου να έχουμε ένα ολοκληρωμένο, παραγωγικό, αποτελεσματικό έργο όπως το θέλει η περιοχή.

Κύριε Υπουργέ, μιας που έχω το χρόνο, ελάχιστα θα σας απασχολήσω για το εξής ζήτημα. Επιμένει η Κυβέρνηση στην ιδιωτικοποίηση ή μάλλον στην αποκρατικοποίηση του Αερολιμένος Χανίων. Είχα την ευκαιρία σε ερώτηση που είχα καταθέσει -και είχα απευθύνει προς τον τότε αρμόδιο, κ. Χατζηδάκη- να αναπτύξω τους λόγους για τους οποίους είναι πολύ αρνητική αυτή η πρόθεση της Κυβέρνησης και αυτή η εξέλιξη.

Εγώ κατ’ αρχάς δεν είμαι εναντίον των αποκρατικοποιήσεων. Δεν είμαι κρατιστής. Όμως το να έρχεται η Κυβέρνηση σήμερα και απ’ όλα τα αεροδρόμια της Κρήτης να αποκρατικοποιεί μόνο τον Αερολιμένα Χανίων, το καθιστά ένα πολύ ακριβό αεροδρόμιο. Ξέρω πολύ καλά ότι μπορεί να έχει νέες επενδύσεις, μπορεί να προστεθούν έργα τα οποία θα καθιστούν πιο ελκτικό το Αεροδρόμιο. Ξέρω, όμως, πάρα πολύ καλά ότι τα αεροδρόμια τα οποία έχουν ιδιωτικοποιηθεί είναι πολύ πιο ακριβά από τα κρατικά αεροδρόμια. Αυτό, λοιπόν, θα το καταστήσει μη ανταγωνιστικό.

Όταν ένα αεροδρόμιο σε μία σχετικά μικρή περιοχή, όπως είναι η Κρήτη, είναι μη ανταγωνιστικό έναντι άλλων αεροδρομίων, μεγάλων αεροδρομίων τα οποία είναι ανταγωνιστικά, καταλαβαίνετε ότι υπάρχει πρόβλημα.

Επιπλέον, όμως, πρέπει να σκεφτεί η Κυβέρνηση ότι εκεί έχουμε μια περιοχή όπου το Αεροδρόμιο περιβάλλεται από στρατιωτικές μονάδες. Έχουμε την 115, έχουμε το πεδίο βολής, παραδίπλα έχουμε το ναύσταθμο Κρήτης. Όλα αυτά συνθέτουν ένα τοπίο το οποίο κάθε άλλο παρά αρμόζει στο να έχουμε ένα ιδιωτικό αεροδρόμιο στο σημείο εκείνο.

Φανταστείτε μία εμπόλεμη κατάσταση κατά την οποία οι ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις τιθέμενες σε συναγερμό, είναι προφανές ότι δεν θα επιτρέπουν στην καρδιά τους αφίξεις και αναχωρήσεις αεροσκαφών ξένων κρατών. Τι θα κάνει εκείνη τη στιγμή; Αποκρατικοποίηση υπάρχει. Αίρουμε την αποκρατικοποίηση για κάποιο διάστημα προκειμένου να μπορέσει να λειτουργήσει η εθνική άμυνα της χώρας;

Πέραν τούτου –και τελειώνω- θα πρέπει να ξέρετε ότι είναι από τα λίγα αεροδρόμια της χώρας τα οποία έχουν θετικό πρόσημο κάθε χρόνο. Πάνω από δέκα εκατομμύρια ευρώ είναι τα χρήματα τα οποία μπαίνουν στα συρτάρια του ελληνικού δημοσίου.

Ως εκ τούτου θα πρέπει να επανεξετάσετε το θέμα διότι έχει προκαλέσει μεγάλη αναστάτωση στην περιοχή. Οι φορείς αντιδρούν. Ήδη έχουν ξεκινήσει κινητοποιήσεις. Και δεν θέλω στον τόπο που λειτουργώ να υπάρχει μία μόνιμη εστία εντάσεων που ασφαλώς δεν είναι κάτι το θετικό για την ανάπτυξη μιας περιοχής.

ΜΙΧΑΗΛ ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ (Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων):

Να τονίσω και πάλι σε ό,τι αφορά την ουσία της ερώτησης του συναδέλφου κ. Μαρκογιαννάκη, ότι θα πράξω ό,τι είναι δυνατόν μαζί με τις υπηρεσίες ούτως ώστε εάν το master plan του Αεροδρομίου έχει ελλείψεις ως προς την αντιμετώπιση των αυξανόμενων δραστηριοτήτων του Αεροδρομίου, θα αντιμετωπιστούν –επαναλαμβάνω- άμεσα, στο πλαίσιο της εργολαβίας η οποία έχει εδώ και περίπου έναν χρόνο εξελιχθεί. Και είμαι βέβαιος ότι θα αντιμετωπιστούν όλα τα προβλήματα προκειμένου να καταστεί αυτό περαιτέρω λειτουργικό και να μπορέσει να απορροφήσει τις αυξανόμενες δραστηριότητες.

Σε ό,τι αφορά την παραχώρηση θέλω να σας πω ότι ο παραχωρησιούχος έχει κάθε λόγο να αυξάνει τη δραστηριότητα του αεροδρομίου και να είναι ελκυστικό το αεροδρόμιο, διότι διαφορετικά δεν θα έχει τα αναγκαία κέρδη για τους μετόχους του. Συνεπώς, πιστεύω ότι η παραχώρηση θα δώσει κίνητρα περαιτέρω προσέλκυσης επισκεπτών και πτήσεων στο αεροδρόμιο των Χανίων και στην ευρύτερη περιοχή βεβαίως.

Κύριε συνάδελφε, θέλω να σας πω το εξής: Φέτος, με βάση έναν πρώτο προγραμματισμό που υπάρχει, έχουμε, όπως σας είπα, στο αεροδρόμιο Χανίων μία αύξηση για τις αναμενόμενες πτήσεις της τάξης του 35% και πλέον. Στο υφιστάμενο αεροδρόμιο του Ηρακλείου η αύξηση αυτή είναι πολύ μικρή εξαιτίας της χωρητικότητας. Η χωρητικότητα του αεροδρομίου του Ηρακλείου, όπως ξέρετε, είναι κάτι παραπάνω από οριακή. Πιστεύω ότι σε λίγες εβδομάδες, σε λίγες μέρες, πολύ σύντομα θα ανακοινωθούν και τα νέα για το Καστέλι. Και τότε θα υπάρχει ένα αεροδρόμιο το οποίο θα είναι πολύ μεγάλο βεβαίως, αλλά προφανώς το αεροδρόμιο Χανίων θα είναι ανταγωνιστικό. Και αυτό πρέπει να κάνουμε, να δίνουμε δυνατότητες εναλλακτικές και στις εταιρείες και στους ανθρώπους, στους επισκέπτες, να έχουν ανταγωνιστικές δραστηριότητες τέτοιες που να προσελκύουν περαιτέρω επισκέπτες.

neatv.gr

"google ad"

Ακολουθήστε το agonaskritis.gr στο Google News, στο facebook και στο twitter και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Αγώνας της Κρήτηςhttp://bit.ly/agonaskritis
Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Τελευταία Νέα

Περισσότερα σαν αυτό
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ