Mία δυσάρεστη έκπληξη προκάλεσε σε αναλυτές και καταναλωτές, η δημοσιοποίηση των στοιχείων για την πορεία του πληθωρισμού τον Μάιο και αυτή αφορά στην αλλαγή τάσης στα τρόφιμα.
Όλοι περιμέναν νέα αποκλιμάκωση, αλλά αυτή τελικά όχι μόνο δεν ήρθε αλλά αντίθετα παρατηρήθηκε αύξηση σε σχέση με τον Απρίλιο.
Ειδικότερα, οι τιμές των τροφίμων και μη αλκοολούχων ποτών αυξήθηκαν 11,6% σε ετήσια βάση τον Μάιο, ελαφρά υψηλότερα από το 11,4% του Απριλίου. Οι μεγαλύτερες ανατιμήσεις σημειώθηκαν στα γαλακτοκομικά και αυγά(18%), στα έλαια – λίπη (15,8%), στα κρέατα (11,9%), στο ψωμί – δημητριακά (11,1%), στα λαχανικά (9,7%), στον καφέ -κακάο-τσάι (13,2%) και τα λοιπά τρόφιμα (14,2%).
Οι καταναλωτές βιώνουν ακρίβεια κάθε μέρα στα σούπερ μάρκετ και στα καταστήματα που πωλούν είδη διατροφής και είναι σίγουρο ότι η επόμενη κυβέρνηση θα έχει ένα ισχυρό πονοκέφαλο από την επομένη των εκλογών. Ως εκ τούτου θα πρέπει μάλλον να θεωρείται ως δεδομένο η συνέχιση του market pass μέχρι το τέλος του έτους, ενώ δεν θα πρέπει να αποκλειστεί και το ενδεχόμενο ενίσχυσής του, ειδικά αν προκύψει δημοσιονομικός χώρος.
Πότε θα πέσουν οι τιμές
Ποιοι όμως είναι οι παράγοντες που ωθούν τις τιμές σε ψηλότερα επίπεδα, ειδικά την περίοδο αυτή που το ενεργειακό κόστος έχει ελεγχθεί σε ένα σημαντικό βαθμό.
- Η κερδοσκοπία που δυστυχώς ακόμη και στις πλέον δύσκολες στιγμές παραμένει ισχυρή.
- Η διατήρηση κάποιων παραγόντων που ενισχύουν την ακρίβεια
Όπως έχουμε αναφέρει, κάνοντας χρήση των προβλέψεων των αναλυτών, o δείκτης των τροφίμων θα αρχίσει να καταγράφει σημαντική αποκλιμάκωση από το Φθινόπωρο και μετά, διότι πρέπει να κλείσει ο κύκλος της οικονομίας από το … χωράφι στο ράφι.
Γιατί παραμένουν οι τιμές στα ύψη
Για παράδειγμα το ελαιόλαδο είναι ένα από τα προϊόντα εκείνα που έχουν καταγράψει σημαντική αύξηση όλο το τελευταίο χρονικό διάστημα. Η διαδικασία παραγωγής του στο χωράφι έχει ξεκινήσει σχεδόν πριν ένα χρόνο. Τότε που οι τιμές στα λιπάσματα, στα φυτοφάρμακα, στο πετρέλαιο κ.λπ. ήταν πολύ υψηλές. Εν συνεχεία οι αγρότες είχαν να αντιμετωπίσουν το υψηλό κόστος συλλογής του προϊόντος.
Αφού λοιπόν πουλήθηκε το ελαιόλαδο από τους αγρότες στην βιομηχανία, η τελική τιμή του προϊόντος στο ράφι του σούπερ μάρκετ είναι αυξημένη και θα διατηρηθεί αυξημένη έως ότου έρθει η νέα παραγωγή που εκτιμάται χρονικά τον επόμενο χειμώνα.
Το ίδιο συμβαίνει με το καλαμπόκι, αλλά και στην κτηνοτροφία. Αιγοπρόβατα που μεγάλωσαν με αυξημένες τιμές ζωοτροφών και ακριβή ενέργεια, δεν είναι δυνατό να πωληθούν σε χαμηλές τιμές.
Ανησυχία πάντως προκαλεί η αναστροφή της τάσης στα τρόφιμα. Ενώ όλοι περίμεναν νέα επιβράδυνση, εντούτοις κάτι τέτοιο δεν συνέβη, το αντίθετο μάλιστα ενισχύθηκε έστω και οριακά.
Μάλιστα τον Μάιο σε σχέση με τον Απρίλιο του 2023 παρατηρείται αύξηση 1,8%. Αναφορικά με τα συγκεκριμένα είδη διατροφής, οι μεγαλύτερες αυξήσεις εντοπίζονται σε πλήθος αγαθών.
Ενδεικτικά αναφέρουμε:
- Αλεύρι αύξηση 8%.
- Νωπά φρούτα 7,6%
- Ρύζι 5,4%
- Παγωτά 5,3%
- Ελαιόλαδο 4,4%
- Πατάτες 4,3%
- Αυγά 4%
- Λαχανικά (επεξ.) 3,4%
- Αλλαντικά 3%
Σε σχέση με τον Μάιο του 2022 οι μεγαλύτερες αυξήσεις εντοπίζονται:
- Γαλακτοκομικά 18%
- Λοιπά τρόφιμα 14,2
- Κρέατα 11,9%