Ανοικτή επιστολή για την Οδική ασφάλεια στην Κρήτη

Οι φορείς:

–          ΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΛΛΑΔΑΣ – ΤΜΗΜΑΤΑ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ & ΔΥΤΙΚΗΣ ΚΡΗΤΗΣ

–          ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΛΛΑΔΑΣ – ΤΜΗΜΑΤΑ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ & ΔΥΤΙΚΗΣ ΚΡΗΤΗΣ

–          ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΑ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ, ΧΑΝΙΩΝ, ΛΑΣΙΘΙΟΥ

–          ΕΘΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΑΜΕΣΗΣ ΒΟΗΘΕΙΑΣ (Ε.Κ.Α.Β.), Παράρτημα Ηρακλείου, (4η Περιφέρεια, Νομοί Ηρακλείου, Χανίων, Λασιθίου & Ρεθύμνου)

–          ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΕΣΧΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΕΩΝ & ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ (Ε.Λ.Π.Α.), Γραφεία Ηρακλείου, Ιετράπετρας

–          ΣΥΛΛΟΓΟΙ ΕΡΓΟΛΗΠΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΡΓΩΝ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ, ΧΑΝΙΩΝ, ΛΑΣΙΘΙΟΥ

–          ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΩΝ ΟΔΗΓΗΣΗΣ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ

Έστειλαν προς τον Πρωθυπουργό Γιώργο Παπανδρέου Ανοικτή επιστολή για την οδική ασφάλεια στην Κρήτη στην οποία καταθέτονται προτάσεις βελτίωσης της οδικής ασφάλειας, ολοκλήρωση των κάθετων οδικών αξόνωνκαι του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.)

Αναλυτικά στην ανοικτή επιστολή αναφέρονται τα εξής:

Κύριε Πρωθυπουργέ,

Όπως γνωρίζετε, η χώρα μας και ιδιαίτερα η Κρήτη, διαθέτει ένα από τα πιο επικίνδυνα οδικά δίκτυα της Ευρώπης. Όπως προκύπτει από το δείκτη θυμάτων, η διαφορά που μας  χωρίζει από τις Ευρωπαϊκές χώρες, όσον αφορά στην οδική ασφάλεια, είναι τόσο μεγάλη, που εύλογα αναρωτιέται κανείς πως και πότε θα μπορέσουμε να γεφυρώσουμε αυτό το χάσμα.

Σύμφωνα με στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, ο αριθμός των τροχαίων ατυχημάτων το 2009 μειώθηκε κατά 38,45% σε σχέση με το 1999 και αντίστοιχα ο αριθμός των νεκρών κατά 31,33%.   Παρά όμως την αξιοσημείωτη αυτή μείωση, την τελευταία δεκαετία, η χώρα μας βρίσκεται στην 4η υψηλότερη θέση στην ΕΕ-27 με 139 νεκρούς ανά εκατομμύριο κατοίκους σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat για το 2008,  τη στιγμή που ο μέσος όρος στην ΕΕ-27 είναι 78 νεκροί.

Ο μεγάλος αριθμός των νεκρών και ο ακόμα μεγαλύτερος των τραυματιών και αναπήρων από τα τροχαία ατυχήματα στη χώρα μας, θα πρέπει να μας προβληματίσει όλους.

Ειδικά στην Κρήτη σύμφωνα με στοιχεία από τα Τμήματα Τροχαίας, όπως φαίνεται δυστυχώς τα ατυχήματα δυστυχώς δε μειώνονται όπως θα ήταν επιθυμητό (αναλυτικά στοιχεία στο συνημμένο ένθετο με τις «προτάσεις των φορέων της Κρήτης»).

Η οικονομική συμβολή της Κρήτης στην οικονομία της χώρας είναι σημαντική, μέσω των 3 εκατομμυρίων και πλέον επισκεπτών-τουριστών, που έρχονται στο νησί ετησίως και μέσω  των αγροτών-παραγωγών και βιοτεχνών που πρέπει να διακινήσουν τα προϊόντα τους, συνεπώς πρέπει να υπάρχει ανάλογο οδικό δίκτυο για να εξυπηρετήσει τις ανάγκες αυτές, καθώς πλέον  το υπάρχον δεν επαρκεί εξαιτίας των πολλών προβλημάτων, που παρουσιάζει.

Το πρόβλημα της εξαιρετικά μειωμένης οδικής ασφάλειας στο οδικό δίκτυο Κρήτης, που ως βασικό επακόλουθο έχει το θάνατο ή τον τραυματισμό πολλών συμπολιτών αλλά και επισκεπτών του νησιού μας, απασχολεί σε μόνιμη βάση τους Φορείς της Κρήτης, που έχουν επανειλημμένα ασχοληθεί, ο καθένας στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του, με το συγκεκριμένο θέμα.

Είναι κοινά αποδεκτό ότι από τις βασικότερες παραμέτρους για την πρόκληση ενός τροχαίου ατυχήματος στο νησί μας, είναι αφενός η κακή κατάσταση από άποψη συντήρησης στην οποία βρίσκεται το οδικό δίκτυο του νησιού και αφετέρου η έλλειψη αξιόπιστων δρόμων, οι οποίοι να διαθέτουν όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά, που θα τους επιτρέψουν να ανταποκριθούν στον αυξημένο σήμερα κυκλοφοριακό φόρτο αφού οι περισσότεροι από τους δρόμους, που υπάρχουν, σχεδιάστηκαν και κατασκευάστηκαν πριν από 2 ή και περισσότερες δεκαετίες.

Επιπλέον, το θέμα της αναβάθμισης και  ολοκλήρωσης του υπάρχοντος οδικού δικτύου, και ιδιαίτερα του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.) και των κάθετων οδικών αξόνων, έχει κατ’ επανάληψη απασχολήσει και συνεχίζει να απασχολεί ολοένα και εντονότερα όχι μόνο εμάς, αλλά όλους τους Κρητικούς, εφόσον συνεχίζουν να συμβαίνουν ολοένα και περισσότερα τροχαία ατυχήματα και να αυξάνεται ο κυκλοφοριακός φόρτος. Ιδιαίτερα τα Τμήματα του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας Ανατολικής και Δυτικής Κρήτης, που αποτελούν και το θεσμοθετημένο Τεχνικό Σύμβουλο του Κράτους, έχουν αναγάγει εδώ και χρόνια το πρόβλημα της οδικής ασφάλειας καθώς και την ολοκλήρωση και βελτίωση του υπάρχοντος οδικού δικτύου ως θέματα πρώτης προτεραιότητας.

Η σημερινή πραγματικότητα και οι κυκλοφοριακές συνθήκες, απαιτούν ο Β.Ο.Α.Κ. να είναι ένας αυτοκινητόδρομος διπλού κλάδου δίιχνος ανά κατεύθυνση (22,25 μ.), με ΛΕΑ (Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης) και διαχωριστικό στηθαίο στη μέση (Διατομή  α4ν*σ  της εγκυκλίου 41/18-11-2005 πρώην ΥΠΕΧΩΔΕ) και ταχύτητα κυκλοφορίας (V85) 100 Κμ/ώρα), στα βόρεια του νησιού, με παράκαμψη όλων των μεγάλων πόλεων. Θα πρέπει να γίνει ένας αυτοκινητόδρομος, αντάξιος των λοιπών διευρωπαϊκών οδικών δικτύων στα οποία τυπικά είναι ενταγμένος και να αποτελέσει το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο στην ιστορία του νησιού μας.

Προκειμένου να υλοποιηθεί αυτός ο μακροχρόνιος στόχος θα πρέπει να μεταφερθούν οι αρμοδιότητες της Προϊσταμένης Αρχής  από τις κεντρικές Υπηρεσίες του ΥΠ.Μ.Ε..Δ.Ι. στην Κρήτη, έτσι ώστε να υπάρχει ευελιξία και αμεσότητα στη λήψη των τεχνικών αποφάσεων. Για το λόγο αυτό θα πρέπει να προχωρήσει χωρίς άλλη καθυστέρηση είτε η σύσταση και λειτουργία της Α.Ε. των Υποδομών Κρήτης, είτε αν αυτό δεν είναι εφικτό για άλλους λόγους, η ενοποίηση και ενίσχυση μέσω μετατάξεων των σημερινών Υπηρεσιών του ΥΠ.Μ.Ε.Δ.Ι. στο Ηράκλειο, με δομή : Προισταμένη Αρχή και 3 Διευθύνουσες Υπηρεσίες με αρμοδιότητες α) συγκοινωνιακά β) υδραυλικά και γ) αεροδρόμια (Καστέλλι,κ.λ.π.). Με το σχήμα αυτό και με αξιολογική στελέχωση, θα επιταχυνθούν διαδικασίες ωρίμανσης μελετών, δημοπράτησης και υλοποίησης έργων, τα οποία εκ των πραγμάτων καθυστερούν στην γραφειοκρατία του πολυκερματισμού των αρμοδιοτήτων μεταξύ πολλών Υπηρεσιών στην Αθήνα και στην Κρήτη, με φυσική συνέπεια την καθυστέρηση στη λήψη αποφάσεων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, για να αλλάξει μία απλή πινακίδα ορίου ταχύτητας στην εθνική οδό θα πρέπει να αποφασίσει η αρμόδια Υπηρεσία Μελετών του ΥΠ.Μ.Ε.Δ.Ι. στην Αθήνα.

Επίσης οι κάθετοι οδικοί άξονες, οι οποίοι συνδέουν τον ΒΟΑΚ με τις Νότιες περιοχές του νησιού θα πρέπει και αυτοί να αναβαθμιστούν και να ολοκληρωθούν.

Οι προτάσεις μας για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας των οδικών αξόνων της Κρήτης είναι συγκεκριμένες, προσαρμοσμένες στη σημερινή οικονομική πραγματικότητα,  αναλύονται παρακάτω, και πρόκειται για έργα των οποίων οι μελέτες είναι εφικτό να εκπονηθούν και να εγκριθούν άμεσα και σε σύντομο χρόνο. Επίσης υπάρχουν μελέτες, που εκκρεμούν οι εγκρίσεις τους ή άλλες, που έχουν εκπονηθεί και απλά θα πρέπει  να επικαιροποιηθούν. Το έργο αυτό της βελτίωσης της οδικής ασφάλειας είναι το πιο επείγον από τα έργα αυτή την περίοδο, καθώς έχει άμεση σχέση με τη μάστιγα των τροχαίων, που δεν μειώνονται, με τραγική συνέπεια τον χαμό ανθρώπινων ζωών, και επιπλέον είναι γρήγορα υλοποιήσιμο θα έχει άμεσα και μετρήσιμα αποτελέσματα και θα είναι άμεσα ορατό και ωφέλιμο για όλους τους κατοίκους και επισκέπτες της Κρήτης.

Κύριε Πρωθυπουργέ,

Οι προτάσεις μας αφορούν αναγκαία έργα, άμεσα υλοποιήσιμα με ένα λογικό κόστος, τα οποία θα δώσουν σημαντικής ποιότητας κυκλοφοριακή  ασφάλεια  στις μετακινήσεις στο νησί μας.  Είναι κάτι που επιτακτικά και δικαίως ζητά σήμερα η Κρήτη, δεν μπορούμε να περιμένουμε περισσότερο και η υπομονή μας έχει εξαντληθεί. Θα πρέπει κάποτε η πολιτεία να δείξει εμπράκτως στον Κρητικό πως τον σέβεται, και πως υλοποιεί τα ελάχιστα από τα οφειλόμενα εδώ και χρόνια στον τομέα των υποδομών.

Δεν είναι δυνατόν να γίνονται έργα υποδομών στην υπόλοιπη Ελλάδα και στην Κρήτη να είμαστε  εκτεθειμένοι χωρίς τη στοιχειώδη βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας, δεν ζητούμε κάτι παραπάνω από  τα αυτονόητα, θέλουμε να αισθανόμαστε ασφαλείς όταν οδηγούμε στους δρόμους μας και σας παρακαλούμε προσωπικά να μεριμνήσετε προς αυτή την κατεύθυνση το συντομότερο.

Ο Πρόεδρος ΤΕΕ/ΤΑΚ: Πέτρος Ινιωτάκης
Ο Πρόεδρος ΤΕΕ/ΤΔΚ: Αντώνης Πιταριδάκης
Ο Πρόεδρος ΟΕΕ/ΤΑΚ: Γεώργιος Αμπαρτζάκης
Ο Πρόεδρος ΟΕΕ/ΤΔΚ: Παντελής Πετσετάκης
Ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Ηρακλείου: Νικήτας Δολαψάκης
Ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Λασιθίου: Μιχαήλ Σγουρός
Ο Δ/της Ε.Κ.Α.Β., Παράρτημα Ηρακλείου: Δημήτριος Βουρβαχάκης
Ο Δ/της Γραφείου Ε.Λ.Π.Α. Ηρακλείου: Ιωάννης Λιονάκης
Ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Χανίων: Ευάγγελος Σπανουδάκης
Ο Δ/της Γραφείου Ε.Λ.Π.Α. Ιεράπετρας: Εμμανουήλ Σγουρός
Η Πρόεδρος του Συλλόγου Εργοληπτών Δ.Ε. Ηρακλείου: Ανδρούλα Σουρουλλά
Ο Πρόεδρος του Συλ. Εργοληπτών Δ.Ε.: Αντώνιος Γιαννακάκης
Ο Πρόεδρος του Συλ. Εργοληπτών Δ.Ε. Λασιθίου: Κων/νος Κατσιδονιωτάκης
Ο Πρόεδρος του Σωματείου Εκπ/των οδήγησης Ηρακλείου: Ελευθέριος Μιχελάκης

ΕΝΘΕΤΟ  ΦΥΛΛΟ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ ΣΤΗΝ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟ

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΦΟΡΕΩΝ ΚΡΗΤΗΣ

ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ, ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ ΚΑΘΕΤΩΝ ΟΔΙΚΩΝ ΑΞΟΝΩΝ &  Β.Ο.Α.Κ.

Δομή Φυλλαδίου

Α) Σύντομο Ιστορικό-Γενικά στοιχεία.

Β) Υφιστάμενη κατάσταση

Γ) Αναλυτική παρουσίαση ατυχημάτων-Κυκλοφορικός φόρτος

Δ) Προτάσεις

Α) Σύντομο Ιστορικό-Γενικά στοιχεία.

Ο Β.Ο.Α.Κ. άρχισε να κατασκευάζεται από το 1968 με διατομή πλάτους 11,10 – 12,50 μ.,  γεωμετρικά χαρακτηριστικά κατηγορίας ΙΙΙ,  τύπου Γ, με βάση τους Ελληνικούς κανονισμούς οδών του 1962. Το τμήμα από ‘Αγιο Νικόλαο μέχρι Σητεία μήκους ~70 Km στον Νομό Λασιθίου κατασκευάστηκε με διατομή πλάτους ~8 μ. και με υποδεέστερα από την κατηγορία Γ γεωμετρικά χαρακτηριστικά.

Το έτος 1971 δημοπρατήθηκαν για πρώτη φορά στην Κρήτη με το σύστημα «μελέτη – κατασκευή», οι δύο πρώτες κοιλαδογέφυρες του Β.Ο.Α.Κ. αυτή του Παλαιοκάστρου και της Παντάνασσας Ηρακλείου μήκους 150 μ. η κάθε μία.

Ο Β.Ο.Α.Κ., σε συνδυασμό με τους κάθετους άξονες, το Νότιο άξονα και τις πύλες εισόδου του νησιού (Λιμάνια – Αεροδρόμια), επηρεάζει κυρίαρχα και αποφασιστικά όλους τους άξονες ανάπτυξης της Κρήτης. Ανήκει στο σύνολο του,  μαζί με τμήμα του Νότιου Οδικού Αξονα Κρήτης (Ν.Ο.Α.Κ.), όπως και  άλλοι βασικοί άξονες της χώρας στο Διευρωπαικό δίκτυο της Ελλάδας.

Η κατασκευή των μεγάλων ορυγμάτων και επιχωμάτων  που κατασκευάσθηκαν τότε, απαιτούν συνεχώς συντήρηση, ακόμα και σήμερα 42 χρόνια μετά,  έχουμε στα ορεινά τμήματα  κατολισθήσεις ή λιθοπτώσεις με κίνδυνο την ασφάλεια της κυκλοφορίας.

Β)Υφιστάμενη Κατάσταση

Λόγω της ραγδαίας ανάπτυξης της Βόρειας Κρήτης,  η οποία δημιουργεί συνεχώς αυξανόμενους κυκλοφοριακούς φόρτους, προέκυψε και προκύπτει η ανάγκη αναβάθμισης του Βόρειου Οδικού ‘Αξονα Κρήτης, δηλαδή η  βελτίωση των γεωμετρικών χαρακτηριστικών σε οριζοντιογραφία,  μηκοτομή και της διατομής,  είτε με βελτίωση της σημερινής του μορφής (διαπλάτυνση), είτε με νέα χάραξη,  έτσι ώστε η μέση ταχύτητα κυκλοφορίας να είναι περί τα 100 Km/h.

Με την υλοποίηση του Β’ Κ.Π.Σ κατασκευάστηκαν νέα οδικά τμήματα ενός κλάδου μήκους  47 Km με διατομή 12,50 m και οδικά τμήματα 16 Km με αναβάθμιση της  διατομής από απλό σε διπλό κλάδο 2 Χ 2 λωρίδων (τετράιχνη οδός), πλάτους 22 m,   με διαχωριστική νησίδα new jersey στην μέση.  Η δαπάνη των έργων αυτών ήταν της τάξης των 40 δις δρχ. ή  120 εκατ. Ευρώ σε τρέχουσες τιμές. Στα πλαίσια του Γ΄ Κ.Π.Σ. εντάχθηκαν τμήματα συνολικού μήκους 48 Km από τα οποία 25 Km αφορούν αναβάθμιση του υφιστάμενου άξονα σε διατομή διπλού κλάδου, πλάτους 23 m με διαχωριστική νησίδα  New jersey στη μέση.

Τα υπόλοιπα 23 Km αφορούν κατασκευή τμημάτων ενός κλάδου διατομής 12,5 m. Το σύνολο δηλαδή των παρεμβάσεων για την αναβάθμιση του Β.Ο.Α.Κ. που γίνεται μέσω του Γ’ Κ.Π.Σ. αφορούσε μήκος 48 km. Επίσης στην αναβάθμιση αυτή περιλαμβάνεται η κατασκευή 9 ανισόπεδων κόμβων.  Ο προϋπολογισμός των έργων του Β.Ο.Α.Κ. στο Γ’ Κ.Π.Σ. (Ο.Α.Λ.Α.Α. – Π.Ε.Π. – Ε.Π.) ανήρχετο σε  180  εκατομ. Ευρώ.


Γ)Οδική Ασφάλεια – παρουσίαση ατυχημάτων, Κυκλοφορικοί φόρτοι

Οδική  Ασφάλεια  στο  Β.Ο.Α.Κ.

Ο Β.Ο.Α.Κ. παρουσιάζει αυξημένα τροχαία ατυχήματα καθώς παρουσιάζεται την τελευταία πενταετία, σταθερή τάση αριθμού θυμάτων, αντί μείωσης όπως φαίνεται παρακάτω επειδή πέρα από τον ανθρώπινο παράγοντα:

α) έχει μεγάλο κυκλοφοριακό φόρτο συνεχώς αυξανόμενο, σε σχέση με την γεωμετρία του, δηλαδή την διατομή και την οριζοντιογραφία του, λόγω του έντονου και ραγδαία αναπτυσσόμενου τουριστικού χαρακτήρα της Βόρειας Κρήτης.

β) πρόκειται για γεωμετρικά και κατασκευαστικά «γηρασμένο» δρόμο, που υλοποιήθηκε πριν 40 περίπου χρόνια και

γ) η συντήρηση του μέχρι σήμερα ήταν στοιχειώδης.

Τα θανατηφόρα ατυχήματα στο Β.Ο.Α.Κ. με βάση τα στοιχεία που χορήγησαν τα αρμόδια Τμήματα Τροχαίας Νομών Κρήτης  είναι:

Νομός 2004 2005 2006 2007 2008 2009 ΣΥΝΟΛΑ

(2004 -2008)

ΧΑΝΙΩΝ 5 6 8 6 11+ (7) (4)* 36
ΡΕΘΥΜΝΟΥ 5 4 8 7 3 8 27
ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ 17 20 15 11 6 69
ΛΑΣΙΘΙΟΥ 11 1 0 3 3 18
ΣΥΝΟΛΑ 38 31 31 27 23 150
Πηγή:  Αρμόδια Τμήματα Τροχαίας Νομών Κρήτης

(*):    Στοιχεία για θύματα τις ώρες των ατυχημάτων

Στον παραπάνω πίνακα, παρατηρείται  μία σταθερή τάση, στον αριθμό των θυμάτων την τελευταία πενταετία,  που μεταξύ των άλλων λόγων είναι και ο μεγάλος κυκλοφοριακός φόρτος, που παρουσιάζεται στον παρακάτω πίνακα, και συνεχώς αυξάνεται στα συγκεκριμένα γεωμετρικά χαρακτηριστικά που έχει ο Β.Ο.Α.Κ.

Κυκλοφοριακοί Φόρτοι  Β.Ο.Α.Κ. κατά τμήματα

Μέση Ημερήσια Κίνηση Επιβατικών Αυτοκινήτων (Μ.Η.Κ.Ε.Α.)
Έτη Χανιά – Σούδα Ρέθυμνο – Βρύσες Ηράκλειο – Χερσόνησος Νεάπολη – Άγ. Νικόλαος Παχειά Άμμος – Σητεία
2008 19.600 14.800 24.800 11.400 3.400
2018 25.700 20.300 25.500 12.200 4.800
2028 33.300 26.400 26.700 13.600 6.400

(*) Πηγή: Προκαταρκτική μελέτη για το Β.Ο.Α.Κ. του  Σ.Δ. ΒΟΑΚ (ΣΥΣΤΑΣ)

Δ) Προτάσεις

Επειδή η πλήρης αναβάθμιση και ολοκλήρωση του Β.Ο.Α.Κ. του Ν.Ο.Α.Κ. και των καθέτων αξόνων έχουν μακροπρόθεσμο ορίζοντα τουλάχιστον 15ετίας, προτείνουμε να εκπονηθεί ένα βραχυπρόθεσμο πρόγραμμα με χρονικό ορίζοντα υλοποίησης μέχρι το 2015 και που θα έχει σαν αντικείμενο την λήψη και εφαρμογή βραχυπρόθεσμων μέτρων για την βελτίωση της οδικής ασφάλειας. Συγκεκριμένα:

  1. ‘Αμεση προκήρυξη και ανάθεση 4 μελετών για τον ΒΟΑΚ και 4 μελετών για τους κάθετους άξονες, δηλαδή (1+1=2) δύο μελέτες για κάθε νομό της Κρήτης, προκειμένου να καταγραφούν και κωδικοποιηθούν τα προβλήματα του οδικού περιβάλλοντος για τους παραπάνω άξονες. Στην συνέχεια να προταθούν βραχυπρόθεσμα μέτρα υλοποίησης ανά νομό της Κρήτης, προκειμένου με την εφαρμογή τους να βελτιωθεί σημαντικά η οδική ασφάλεια. Υφιστάμενα προβλήματα που πρέπει να καταγραφούν είναι:
  • Εντοπισμός Χιλιομετρικών Θέσεων (Χ.Θ.) που παρουσιάζουν συστηματικά θανατηφόρα ατυχήματα.
  • Αποτύπωση οδικών τμημάτων που παρουσιάζουν συστηματικές κατολισθήσεις βράχων, λίθων, κ.λ.π., ιδιαίτερα την χειμερινή περίοδο.
  • Αποτύπωση – καταγραφή προβληματικών υδραυλικών στοιχείων απορροής των ομβρίων.
  • Καταγραφή οδικών τμημάτων με Χ.Θ. για φθαρμένους ασφαλτικούς τάπητες αυξημένης ολισθηρότητας.
  • Αποτύπωση-καταγραφή οδικών τμημάτων-καμπυλών σε οριζοντιογραφία και μηκοτομή που απαιτείται βελτίωση των επικλίσεων ή και της μηκοτομής.
  • Αποτύπωση – καταγραφή των υφισταμένων ορίων ταχύτητας, ανά οδικό τμήμα.
  • Αποτύπωση επικίνδυνων ισόπεδων διασταυρώσεων με επαρχιακούς, δημοτικούς και αγροτικούς δρόμους.
  • Αποτύπωση – καταγραφή υφιστάμενης κατάστασης οριζόντιας και κατακόρυφης σήμανσης.
  • Αποτύπωση – καταγραφή οδικών τμημάτων με κατεστραμμένα ή βυθισμένα στηθαία ασφαλείας.
  • Αποτύπωση-καταγραφή για την κατάσταση του Η/Μ εξοπλισμού (ηλεκτροφωτισμός, σήραγγες, κάμερες ταχύτητας κ.λ.π.) των οδών.

Αρκετά στοιχεία από τα παραπάνω αναφερόμενα έχουν ήδη καταγραφεί από Υπηρεσίες όπως τα τμήματα Τροχαίας, την ΕΥΔΕ/ΒΟΑΚ, την ΔΜΕΟ και την ΔΕΣΕ της Περιφέρειας Κρήτης και θα πρέπει να συγκεντρωθούν, να κωδικοποιηθούν και να αξιολογηθούν προκειμένου να επικαιροποιηθούν και να συμπληρωθούν.

Μετά την αποτύπωση, καταγραφή και κωδικοποίηση  της υφιστάμενης κατάστασης θα πρέπει να προταθούν βραχυπρόθεσμα μέτρα για υλοποίηση με δημοπράτηση αντίστοιχων εργολαβιών ανά νομό (συνολικά 4 ή 8)  οι οποίες πρέπει να ενταχθούν για χρηματοδότηση στο τομεακό πρόγραμμα οδικής  ασφάλειας.

Τέτοια μέτρα πρέπει να είναι:

  • Κατασκευή αντιολισθηρών ταπήτων κατά τμήματα.
  • Αντικατάσταση της κατακόρυφης και οριζόντιας σήμανσης μαζί με τοποθέτηση αξιόπιστων ορίων ταχύτητας (η μελέτη έχει εκπονηθεί).
  • Αντικατάσταση των φθαρμένων και υποβιβασμένων στηθαίων ασφαλείας.
  • Βελτίωση των επικλίσεων σε συγκεκριμένες οδικές καμπύλες.
  • ‘Αμεση αντιμετώπιση των λιθοπτώσεων και μικρο-κατολισθήσεων είτε με πλέγματα επένδυσης, είτε με βραχοπαγίδες, είτε με κατασκευή τοίχων αντιστήριξης ή άλλους τεχνικούς τρόπους.
  • Διευθέτηση του παράπλευρου δικτύου όπου υπάρχει και των απαιτούμενων προσβάσεων,με σκοπό να κλείσουν όσο περισσότερες ισόπεδες διασταυρώσεις αγροτικών κ.λ.π. δρόμων.
  • Βελτίωση του υδραυλικού συστήματος απορροής των ομβρίων σε συγκεκριμένες θέσεις και ισόπεδες διασταυρώσεις.
  • Αναβάθμιση και συντήρηση του συστήματος ηλεκτροφωτισμού.
  • Οπτικές επισημάνσεις ημέρας και νύκτας όπως φωτεινές ή αντανακλούμενες οριοσημάνσεις, σπινθηρίζοντα γραμμικά φώτα. κ.α., σε οδικά τμήματα κυρίως καμπυλών που έχουν αυξημένη επικινδυνότητα, κ.α.
  1. ‘Αμεση επικαιροποίηση της μελέτης και προκήρυξη του έργου «Βραχυπρόθεσμες παρεμβάσεις για την βελτίωση της οδικής ασφάλειας στους άξονες α. Ηράκλειο-Μοίρες-Τυμπακι β. Π.Ε.Ο. Ηράκλειο-Μάλια και γ. Π.Ε.Ο. Ρέθυμνο-Χανιά». Η μελέτη αυτή έχει εκπονηθεί και εγκριθεί από την Δ/νση Συντηρήσεων του ΥΠ.Υ.ΜΕ.ΔΙ. εδώ και 4 χρόνια. Το έργο δημοπρατήθηκε αρχικά με προυπολογισμό 8,2 εκατ. Ευρώ τον Ιούνιο 2008, αλλά επειδή ο διαγωνισμός  ήταν άγονος η μελέτη παραμένει ακόμα ανεφάρμοστη. Η μελέτη αυτή πρέπει να επικαιροποιηθεί, να συνταχθεί νέος προϋπολογισμός και να δημοπρατηθεί άμεσα, καθώς οι δρόμοι    Ηράκλειο–Μάλια και Ηράκλειο-Μοίρες-Τυμπάκι, «βγάζουν» κάθε μήνα θανατηφόρα ατυχήματα, με πιο πρόσφατο ένα θανατηφόρο ατύχημα με λεωφορείο του ΚΤΕΛ στην περιοχή των Μαλίων.
  2. Χρηματοδότηση ενεργειών και δράσεων  συντήρησης των αρμόδιων Υπηρεσιών της Περιφέρειας Κρήτης  που δεν εμπίπτουν στις επιλέξιμες δαπάνες για ένταξη στο πρόγραμμα Βραχυπρόθεσμων επεμβάσεων για την βελτίωση της οδικής ασφάλειας, καθώς το οδικό δίκτυο της Κρήτης γενικά, δεν είναι καλά συντηρημένο λόγω μη επαρκούς χρηματοδότησης.  Όπως δε αναφέρει και το Παρατηρητήριο Οδικής ασφάλειας του ΤΕΕ το εθνικό οδικό δίκτυο απαιτεί ετήσια δαπάνη συντήρησης περί τα 30.000 Ευρώ ανά km. Το οδικό δίκτυο (επαρχιακό και εθνικό) της Κρήτης χρειάζεται ετήσια περί τα 20 εκ. Ευρώ για συντήρηση, που ποτέ μέχρι σήμερα δεν δόθηκαν.
  3. Τη χρηματοδότηση των έργων που αντιστοιχούν σε όλες τις μελέτες που έχουν προκηρυχθεί και θα συνταχθούν για τον ΒΟΑΚ
    1. Την προκήρυξη των μελετών αναβάθμισης του ΒΟΑΚ κατά τα τμήματα Σούδα – Καλύβες και Βαμβακόπουλο – Κίσσαμος συνολικού μήκους 48 χλμ (τα οποία ζητούμε επίμονα εγγράφως εδώ και χρόνια  – αρ. πρωτ. 1876/08 προς ΥΠΕΧΩΔΕ) ώστε τα αντίστοιχα έργα τους να ενταχθούν στο Τ.Ε.Π. «Προσπελασιμότητα» του ΕΣΠΑ 2007-2013,
    2. Η ολοκλήρωση επιτέλους της μελέτης συνδέσης του ΒΟΑΚ με το λιμάνι Σούδας και το Αεροδρόμιο Χανίων που εξυπηρετεί φυσικά και το Ν. Ρεθύμνου και αποτελεί ένα απολύτως αναγκαίο έργο
    3. Την επιτάχυνση και συντόμευση των απαιτούμενων διαδικασιών περιβαλλοντικών, αρχαιολογικών και άλλων αδειοδοτήσεων που συνήθως καθυστερούν υπερβολικά την έγκριση των μελετών.
"google ad"

Αγώνας της Κρήτης

Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Recent Posts

Τα συγκλονιστικά λόγια του Θανάση Παπακωνσταντίνου στην τελευταία του συναυλία: «Κρατήστε τα τραγούδια και ’μένα ξεχάστε με!»

Ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου έδωσε τη τελευταία του συναυλία εχθές (17/06) στο Θέατρο Βράχων και έστειλε…

40 mins ago

Εκδηλώσεις με πλούσιο πρόγραμμα στο Πνευματικό Κέντρο Χανίων

Δύο εκδηλώσεις έρχονται αυτή την εβδομάδα στo Πνευματικό Κέντρο Χανιών, σε συνδιοργάνωση με την Περιφέρεια Κρήτης – Περιφερειακή…

2 hours ago

Το έργο “Ο Πατούχας” έρχεται στα Χανιά

Παρουσίαση από τον Σύλλογος Φίλων Θεάτρου Χανίων, του έργου του Ιωάννη Κονδυλάκη «Ο Πατούχας», την…

2 hours ago

Παράκτια αιολικά πάρκα: Η Σητεία στις περιοχές από τις οποίες θα ξεκινήσει το πρόγραμμα

Μέσα στο 2026 αναμένεται να ολοκληρωθούν οι ανεμολογικές και ωκεανογραφικές μελέτες, προκειμένου μέσω των μετρήσεων…

2 hours ago

BBC: Το ελληνικό λιμενικό πετάει μετανάστες στη θάλασσα, οδηγώντας τους στον θάνατο

Ως υπεύθυνο για τον θάνατο δεκάδων μεταναστών στη Μεσόγειο σε διάστημα τριών ετών “δείχνει” το Λιμενικό Σώμα το BBC,…

2 hours ago

Η δημιουργία μέσου σταθερής τροχιάς της Κρήτης, επανέρχεται στη Βουλή από τον Χάρη Μαμουλάκη

Επαναφέρει στη Βουλή την ανάγκη εκπόνησης μελέτης σκοπιμότητας για τη βιωσιμότητα κατασκευής ενός μέσου σταθερής…

3 hours ago

This website uses cookies.