Categories: ΤΟΠΙΚΑ

Ανταρσία στα Χανιά: Κατασκευή 8 σχολείων με ΣΔΙΤ στα Χανιά. Ο Δήμαρχος πανηγυρίζει, οι δημότες όμως;

Συνέντευξη τύπου δόθηκε σήμερα από τη δημοτική παράταξη «Ανταρσία στα Χανιά» για το θέμα της κατασκευής 8 σχολείων με ΣΔΙΤ στα Χανιά σημειώνοντας ότι «η κατασκευή με τη μέθοδο ΣΔΙΤ είναι ο σύγχρονος  τρόπος ιδιωτικοποίησης του δημόσιου χρήματος. Τα  έργα αυτά χρηματοδοτούνται με δημόσιο χρήμα και χαρίζονται για εκμετάλλευση στον ιδιώτη. Αυτό προβλέπεται από τον νόμο περί ΣΔΙΤ όπου το ποσοστό συμμετοχής του Δημοσίου στη χρηματοδότηση του έργου είναι από 80% έως 90%, ενώ του ιδιώτη από 10% έως 20%. Στη συνέχεια το έργο παραδίδεται για μακροχρόνια εκμετάλλευση στον ιδιώτη (από 25 έως 35 χρόνια).»

Διαβάστε τι αναφέρθηκε στη συνέντευξη τύπου:

Η ανάγκη κατασκευής νέων σχολικών μονάδων στα Χανιά είναι τεράστια. Το αίτημα αυτό άλλωστε το έχουν αναδείξει  τα εκπαιδευτικά  σωματεία Πρωτοβάθμιας (ΣΕΠΕ) και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (ΕΛΜΕ) Χανίων και η Ένωση Γονέων.

Ξεκινούμε από την παραδοχή ότι οι εργαζόμενοι είναι αναγκασμένοι να πληρώνουν υπέρογκους φόρους που υποτίθεται ότι είναι για την κατασκευή και λειτουργία Σχολείων, Νοσοκομείων  και έργων υποδομής .  Ως εκ τούτου αποτελεί υποχρέωση της κυβέρνησης και της τοπικής αυτοδιοίκησης να διαθέσουν τα χρήματα που εισπράττουν ανάμεσα στα άλλα και στο χτίσιμο σχολείων.  Το δικαίωμα των εργαζόμενων να απολαμβάνουν  δωρεάν δημόσια παιδεία και υγεία και τα υπόλοιπα κοινωνικά αγαθά, τεκμηριώνεται και επειδή τα έχουν προπληρώσει.

Αντί όμως να γίνει αυτό κυβέρνηση και ο Δήμος Χανίων προσαρμόστηκαν με τους εκβιασμούς της ΕΕ και διάλεξαν να χτίσουν 8 σχολεία και να ανακατασκευάσου το πάρκο «Ειρήνης και Φιλίας των Λαών» με τη μέθοδο των Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).

Η κατασκευή με τη μέθοδο ΣΔΙΤ είναι ο σύγχρονος  τρόπος ιδιωτικοποίησης του δημόσιου χρήματος. Τα  έργα αυτά χρηματοδοτούνται με δημόσιο χρήμα και χαρίζονται για εκμετάλλευση στον ιδιώτη. Αυτό προβλέπεται από τον νόμο περί ΣΔΙΤ όπου το ποσοστό συμμετοχής του Δημοσίου στη χρηματοδότηση του έργου είναι από 80% έως 90%, ενώ του ιδιώτη από 10% έως 20%. Στη συνέχεια το έργο παραδίδεται για μακροχρόνια εκμετάλλευση στον ιδιώτη (από 25 έως 35 χρόνια).

Επειδή αυτό ακούγεται και είναι σκάνδαλο προβλέπεται επίσης σε τροπολογία του νόμου περί ΣΔΙΤ (Άρθρο 16, Ν3483/2006) ότι «Οι συμβάσεις ΣΔΙΤ συνάπτονται, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης γενικής ή ειδικής διάταξης της εθνικής νομοθεσίας, σύμφωνα με την οποία καθορίζονται ο συμβαλλόμενος δημόσιος φορέας, οι παρεχόμενες υπηρεσίες ή το έργο και η αμοιβή των αντισυμβαλλομένων.»!!! Δηλαδή ΣΔΙΤ uber alles …

Οι θριαμβολογίες του Δημάρχου κου Βάμβουκα σχετικά με την έγκριση από την διυπουργική επιτροπή ΣΔΙΤ, της κατασκευής 8 σχολείων εξυπηρετούν συμφέροντα αντίθετα με αυτά των εργαζομένων και της  νεολαίας.

Αυτά που λέει είναι είτε σε μισές αλήθειες είτε ολόκληρα ψέματα:

  1. «….τα Χανιά χρειάζονται μεγάλο αριθμό νέων σχολικών μονάδων, άρα υψηλό κόστος το οποίο θα ήταν αδύνατο να καλυφθεί από την κυβέρνηση».

Η μισή αλήθεια είναι ότι τα Χανιά πράγματι χρειάζονται μεγάλο αριθμό σχολικών μονάδων, το κόστος όμως θα καλυφθεί απ την κυβέρνηση, καθώς αναφέρεται ρητά (Πρακτικά συνεδρίασης 35/11.09.2017 της διυπουργικής επιτροπής ΣΔΙΤ) ότι «με την έγκρισή του έργου από τη διυπουργική επιτροπή ΣΔΙΤ, το έργο εντάσσεται στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων».

  1. «Τα Χανιά είναι ο 1οςδήμος στην Ελλάδα που κατάφερε(!) να εντάξει σχολεία στο νόμο περί ΣΔΙΤ, και τα σχολεία θα παραδοθούν γρήγορα καθώς από την ημέρα υπογραφής της σύμβασης με τον ανάδοχο, μέσα σε δύο χρόνια θα πρέπει να παραδοθεί το σύνολο του έργου όπως προβλέπεται και όπως δείχνει ανάλογη εμπειρία.»

Όλο το παραπάνω είναι ψέμα καθώς τα πρώτα σχολεία που κατασκευάστηκαν μέσω ΣΔΙΤ είναι στην Αττική και η εμπειρία που έχουμε από την κατασκευή τους είναι πολύτιμη. Τα σχολεία μέσω ΣΔΙΤ στην Αττική χρειάστηκαν 10 χρόνια να αποπερατωθούν. Μάλιστα δεν θα είχαν παραδοθεί ακόμα αν το έργο δεν επιβλέπονταν στενά από τους εργαζόμενους στον πρώην Οργανισμό Σχολικών Κτιρίων και νυν ΚτΥπ (Κιτριακές Υποδομές ΑΕ), παρά το γεγονός ότι αυτό δεν προβλέπονταν από τις συμβάσεις ΣΔΙΤ.

Αυτό που «ξεχνάει» να πει ο κ. Βάμβουκας είναι ότι την τελευταία 12ετία δεν χτίστηκε κανένα σχολείο στα Χανιά επειδή ακριβώς τα είχαν εντάξει σε ΣΔΙΤ και δεν μπορούσαν να τα χτίσουν μέσω δημόσιας χρηματοδότησης όπως έγινε με δεκάδες σχολεία σε Ρέθυμνο και Ηράκλειο.

  1. Η εμπειρία από όπου εφαρμόστηκαν οι συμβάσεις ΣΔΙΤ είναι ότι το τελικό κόστος του έργου είναι πάντα πολύ υψηλότερο του αρχικού και πάντα υπεύθυνοι γι’ αυτό είναι οι εργολάβοι.

Στα Χανιά το έργο κατασκευής των 8 Σχολείων και ανακατασκευής του πάρκου, έχει υπερκοστολογηθεί επίσημα πριν καν ξεκινήσει κατά 29%, ή 9 εκ. ευρώ.  Το Δημοτικό συμβούλιο δήμου Χανίων με την Αρ. 879 απόφασή του, προϋπολόγιζε το εκτιμώμενο κόστος κατασκευής των 8 σχολείων μέσω ΣΔΙΤ σε 29,5 εκ. ευρώ και την ανακατασκευή του Πάρκου Ειρήνης και φιλίας των Λαών σε 1,5 εκ. ευρώ, σύνολο 31 εκ. ευρώ.  Ένα μήνα μετά η εταιρεία συμβούλων Deloitteαναλαμβάνει με απευθείας ανάθεση από το Δήμο Χανίων τη σύνταξη τεχνικοοικονομικής μελέτης και ανεβάζει το κόστος του έργου στα 40 εκ ευρώ. Έτσι λοιπόν μέσα σε μια νύχτα το κόστος του έργου ανεβαίνει κατά 9 εκ. ευρώ ή αλλιώς υπερκοστολόγηση κατά 29% !!!.

Αν λοιπόν το Δημόσιο συμβάλει με 80% στο έργο, αυτό σημαίνει ότι πρέπει να βάλει από τα 40εκ τα 32 εκ. ευρώ. Αν το πραγματικό κόστος είναι 31 εκ ευρώ (απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου), τότε το δημόσιο όχι μόνο θα έχει χρηματοδοτήσει εξολοκλήρου το έργο, αλλά ο ιδιώτης θα βάλει και 1 εκ στην τσέπη, αντί να συμβάλλει με έστω και 1 ευρώ.

Στο φορολογούμενο θα κοστίσει η κατασκευή περίπου 32 εκ ευρώ και άλλα 25,5 εκ. ευρώ τα ενοίκια για 27 χρόνια. Αυτό για τον κ. Βάμβουκα είναι «ο δημότης δεν θα πληρώσει τίποτα».

Ο κ. Βάμβουκας μάλιστα με γραπτή δήλωσή του αισθάνθηκε την ανάγκη να ευχαριστήσει την εταιρεία συμβούλων Deloitte, καθώς και τα Κρητικά Ακίνητα Α.Ε. Δεν διευκρινίζει βέβαια γιατί; Μήπως γιατί τα Κρητικά Ακίνητα χρηματοδότησαν με 7.500 ευρώ το κόστος σύνταξης τεχνικοοικονομικής μελέτης από τη Deloitte.

Για τα σχολεία ΣΔΙΤ στην Αττική που τόσο πρόβαλλε ο κ. Δήμαρχος το κράτος πληρώνει στους εργολάβους ενοίκιο  για 25 χρόνια από 40.000 έως 160.000 ευρώ (ανάλογα με το μέγεθος του σχολείου). Έτσι λοιπόν σύμφωνα με αυτή την εμπειρία μπορούμε να κάνουμε μια υπόθεση για το πόσο θα κοστίζουν τα ενοίκια των 8 σχολείων στα Χανιά. Σύμφωνα με την απόφαση Αρ. 879 του Δημοτικού συμβουλίου Χανίων προβλέπεται να χτιστούν 4 σχολεία 12θέσια (4Χ160000=640χιλ. ευρώ ενοίκιο), 1 σχολείο 9θέσιο, 1 σχολείο 6θέσιο, 1 3θέσιο και 1 νηπιαγωγείο 2θέσιο (περίπου μέσος όρος ενοικίου 80 χιλ ευρώ Χ 4=320 χιλ  ευρώ ενοίκιο). Δηλαδή περίπου 960 χιλ ευρώ ετησίως ενοίκιο για τα 8 σχολεία.

Ο προηγούμενος αριθμός αν και κατά προσέγγιση είναι ενδεικτικός για να  καταλάβει κανείς ότι η λύση που προτείνει η κυβέρνηση και η Δημοτική Αρχή είναι μια πανάκριβη λύση. Για να έχουμε μέτρο σύγκρισης  τόσα είναι περίπου τα χρήματα που μοιράζονται ετησίως τα 157 σχολεία  του Δήμου Χανίων για τις λειτουργικές του δαπάνες.

Συνολικά για 27 χρόνια θα πληρώσουμε εκτός 32 εκ ευρώ και άλλα περίπου 26 εκ. ευρώ για ενοίκια.Αυτό για τον κ. Βάμβουκα είναι «ο δημότης δεν θα πληρώσει τίποτα».

Στην περίπτωση δηλαδή που τα ενοίκια των 8 σχολείων κληθεί να τα πληρώνει ο Δήμος (που αυτό γίνεται στις έως τώρα περιπτώσεις), τότε το σύνολο του ποσού που παίρνει ο Δήμος Χανίων από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς πόρους θα πηγαίνει στο ενοίκιο των 8 σχολείων. Μπορεί να μας πει ο κ. δήμαρχος που τόσο κομπάζει για τις «βαριές υπογραφές που έπεσαν στα Χανιά» πώς θα χρηματοδοτούνται τα υπόλοιπα 157 σχολεία του Δήμου; Μήπως σκοπεύει να πασάρει το λογαριασμό στους γονείς; Σκοπεύει να πει να βρουν χορηγούς;

  1. Σε ότι αφορά στη λειτουργία των σχολείων ο εργολάβος θα είναι υπεύθυνος για τη συντήρηση, τη φύλαξη και την καθαριότητα του σχολείου πράγμα που σημαίνει ότι αυτές οι υπηρεσίες ιδιωτικοποιούνται. Θα έχει βέβαια τον πρώτο λόγο –ως ιδιοκτήτης- από το «που θα μπει ένα καρφί» μέχρι πώς θα αξιοποιούνται οι χώροι του σχολείου, ιδιαίτερα δε εκτός του προσυμφωνημένου ωραρίου. Παράλληλα υπάρχουν και σειρά άλλων θεμάτων όπως ότι, οι σχολικές επιτροπές επιφορτίζονται τους λογαριασμούς ρεύματος, τηλεφώνου κ.ά. οι οποίοι και είναι πολλαπλάσιοι των συμβατικών σχολείων, καθώς στα σχολεία με ΣΔΙΤ προβλέπονται συγκεκριμένα επίπεδα θερμοκρασίας των χώρων, φωτισμού και μάλιστα όλο το 24ωρο για λόγους ασφαλείας κ.ά. Όμως όλα αυτά υποχρεούνται να τα πληρώνουν οι Σχολικές επιτροπές από τα ψίχουλα που παίρνουν από το κράτος με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Επίσης υπάρχουν καταγγελίες ότι στα σχολεία στην Αττική οι εργολάβοι για να αποφύγουν να πληρώνουν εταιρίες σεκιούριτι για τη φύλαξη αφήνουν τα φώτα των σχολείων ανοιχτά συνέχεια.

Είναι τεράστια αυταπάτη ή συνειδητό ψέμα ότι ο Δήμος θα είναι αυτός που θα καθορίζει τους όρους της σύμβασης.

  1. Άλλο σκάνδαλο αποτελεί το επιτόκιο αποπληρωμήςπου θα κυμαίνεται από 11% έως 13%, όταν το επιτόκιο της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας είναι στο 0,25%.

Συμπερασματικά:

Η λογική των ΣΔΙΤ (με όποια μορφή και παραλλαγή)  παρουσιάζεται ως η «μοναδική» λύση για την αντιμετώπιση των κοινωνικών αναγκών τόσο από τις μνημονιακές κυβερνήσεις όσο και από την κυρίαρχη νεοφιλελεύθερη αφήγηση και τους απολογητές της. Το κράτος «αποσύρεται» από την υποχρέωση του να χτίζει σχολεία, όπως αποσύρεται από την υποχρέωση του να παρέχει συντάξεις και περίθαλψη. Το κράτος αφού χρηματοδοτήσει την κατασκευή τους χαρίζει σχολεία δρόμους, λιμάνια και αεροδρόμια απευθείας στο κεφάλαιο για να ενισχύσει την κερδοφορία του.

Η πάγια και καθαρή θέση μας είναι: Δημόσιο Δωρεάν σχολείο για όλα τα παιδιά με δημόσιες επενδύσεις και μόνο. Δημόσιοι χώροι άθλησης και ψυχαγωγίας για τις κοινωνικές ανάγκες και όχι για να πλουτίζουν οι ημέτεροι. Τα λεφτά που πληρώνουμε τόσα χρόνια στις τράπεζες και τους δανειστές φτάνουν και περισσεύουν για να χτιστούν και να στελεχωθούν σχολεία, νοσοκομεία, δρόμοι, δημόσιοι χώροι και ό,τι άλλο χρειάζεται η κοινωνία. Το σχολείο, η εκπαίδευση, είναι δικαίωμα, ανάγκη, κατάκτηση και δεν μπαίνει στις λογιστικές λογικές, στις αντιλήψεις για κέρδος προς  όφελος των διαφόρων επιχειρηματιών με τις ευλογίες της κυβέρνησης και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

"google ad"

Αγώνας της Κρήτης

Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Recent Posts

Τεχνητή νοημοσύνη: Λίγα λόγια με φιλοσοφικές σκέψεις και φυσιολογικό συναίσθημα

Του Καθηγητή Jeffrey Levett (Τζέφρεϋ Λέβετ)[*]. Στο πλαίσιο μιας διεθνούς συζήτησης, οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να…

11 mins ago

ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ

Γράφει ο Ιωάννης Ντουντουλάκης* Τα Χριστούγεννα συναντάμε παντού στολίδια. Μακάρι, αν αντί να ανάβουμε τεχνητά…

17 mins ago

Τα SYN.KA σκορπίζουν ξανά δώρα και χαρά, με τον μεγάλο διαγωνισμό Santa SYNKA

Η ελληνική αλυσίδα σούπερ μάρκετ SYN.KA, μέσα στο πνεύμα των γιορτών, ξαναφέρνει κοντά μας τον…

21 mins ago

Καθυστερεί η αναχώρηση του “Ελευθέριος Βενιζέλος” από τα Χανιά λόγω ανακατατάξεων δρομολογίων

Στις 12 τα μεσάνυχτα της Δευτέρας θα αναχωρήσει τελικά το πλοίο “Ελευθέριος Βενιζέλος” από το…

1 hour ago

«Η Κολομβία της Ευρώπης»: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για τα καρτέλ και το πώς λειτουργούν

Τους τρόπους με τους οποίους η Ελλάδα «καρτελοποιήθηκε» και έχει μετατραπεί σε «Κολομβία της Ευρώπης»,…

3 hours ago

Με αφορμή το ρεκόρ νεκρών από τροχαία στα Χανιά, οι ιστορικές καταβολές της έκφρασης “θυσία στον Μολώχ της ασφάλτου”

Με αφορμή την είδηση ότι τα πρωτεία των θανατηφόρων τροχαίων στην Ελλάδα έχει η Κρήτη…

6 hours ago

This website uses cookies.