Του Διονύση Στραβοραβδή
Η υπόθεση της παραχώρησης των 14 Περιφερειακών Αεροδρομίων στην Γερμανική Fraport θεωρούμε ότι δεν είναι μια δεδομένη πλέον και τελειωμένη υπόθεση. Η σύμβαση παραχώρησης έχει τα χαρακτηριστικά μιας σύμβασης ληστρικής, αποικιοκρατικής, πολλαπλά βλαπτικής για τα τοπικά συμφέροντα, την ανάπτυξη της περιοχής, την οικονομία, τον τουρισμό, αλλά και εθνικά επιζήμιας (θυμίζουμε ότι 2 από τα ιδιωτικοποιημένα Αεροδρόμια, αυτά των Χανίων και του Ακτίου, είναι και στρατιωτικά αεροδρόμια).
Δεν πρόκειται για ιδιωτικοποίηση, αλλά για «επανακρατικοποίηση», για παραχώρηση κοινόχρηστων δημοσίων πραγμάτων και δημόσιων, κρατικών υποδομών σε εταιρεία ημικρατικών Γερμανικών συμφερόντων.
Τα παραπάνω έχουν κατ’ επανάληψη ειπωθεί και αναλυθεί. Από την πλευρά της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων, η θέση μας ήταν και παραμένει δεδομένη, όπως συνοπτικά διατυπώθηκε στο ερώτημα που τέθηκε στο Περιφερειακό Ηλεκτρονικό Δημοψήφισμα τον Δεκέμβρη 2015, απαντήθηκε θετικά από την συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών των Ιονίων που συμμετείχαν στην ηλεκτρονική ψηφοφορία, και το οποίο ήταν το εξής:
«Η προωθούμενη ιδιωτικοποίηση των δεκατεσσάρων περιφερειακών αεροδρομίων, τέσσερα από τα οποία ενδιαφέρουν άμεσα την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων, και η παράδοσή τους σε ημικρατική εταιρεία γερμανικών συμφερόντων, θεωρείται επιζήμια για την οικονομία της χώρας και της περιοχής και καταχρηστική για το γενικότερο δημόσιο συμφέρον. Επιζητούμε την εφαρμογή νέου μοντέλου για τη διαχείριση των αεροδρομίων με δημόσιο χαρακτήρα και τη συμμετοχή της Αυτοδιοίκησης και των τοπικών παραγωγικών φορέων».
Ως Περιφέρεια Ιονίων έχουμε συμμετάσχει σε μια σειρά νομικές ενέργειες και προσφυγές για το θέμα. Στηρίζουμε πρωτοβουλίες, συλλογικότητες και δράσεις, πολιτικές, αυτοδιοικητικές, νομικές και κινηματικές, στην προοπτική ακύρωσης της σύμβασης παραχώρησης και επαναφοράς των Αεροδρομίων υπό δημόσιο έλεγχο.
Ο υπογράφων συμμετείχα, εκ μέρους της Περιφερειακής Αρχής, την Τετάρτη 14/2/18 σε Πανελλαδική Σύσκεψη της Πρωτοβουλίας Ενάντια στην Ιδιωτικοποίηση των 14 Περιφερειακών Αεροδρομίων.
Κοινή εκτίμηση των φορέων που συμμετείχαν στην σύσκεψη (αναφέρω ενδεικτικά, μεταξύ αυτών: Πρωτοβουλία Ενάντια στην εκχώρηση του Αεροδρομίου Δασκαλογιάννης Χανίων, Πρωτοβουλία Εργαζομένων στα Ελληνικά Αεροδρόμια, Πρωτοβουλία Νομικών κατά του Υπερταμείου, Επιτροπή Αγώνα για το Μητροπολιτικό Πάρκο Ελληνικού, και άλλοι), ήταν ότι η υπόθεση της υπεράσπισης της δημόσιας γης και περιουσίας, ο αγώνας για την αποτροπή της εκποίησης που φυσικού πλούτου και των κερδοφόρων κρατικών επιχειρήσεων της χώρας, μπαίνει σε νέα φάση.
Η αποικιοκρατική σύμβαση με την Fraport μπορεί και πρέπει να ακυρωθεί. Είναι προϊόν εκβιασμού και εμποδίζει την αναπτυξιακή προοπτική της χώρας. Είναι ένα βήμα για τον έλεγχο των αερομεταφορών, αλλά και του τουριστικού προϊόντος της χώρας από τις γερμανικές πολυεθνικές. Είναι εκχώρηση ενός σημαντικού για τη χώρα αναπτυξιακού εργαλείου στα χέρια και στον έλεγχο ξένων κρατικών και πολυεθνικών συμφερόντων. Είναι σύμβαση μονοπωλιακή και αντίκειται στο Ευρωπαϊκό Δίκαιο περί ανταγωνισμού, ελεύθερης οικονομίας και κρατικών ενισχύσεων-επιδοτήσεων.
Στη σύσκεψη, με συμμετοχή έγκριτων νομικών, εξετάστηκαν οι δυνατότητες και η τεκμηρίωση περαιτέρω νομικών ενεργειών, προς τα όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Συγκεκριμένα εξετάζεται η τεκμηρίωση σύνταξης δύο Επίσημων Καταγγελιών προς τις Επιτροπές Directorate General Competition και Directorate General for Internal Market, Industry, Entrepreneurship της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς και η σύνταξη καταγγελίας-προσφυγής προς το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο του Λουξεμβούργου.
Από την πλευρά της Περιφέρειας Ιονίων, με τους νομικούς εξετάσαμε το ενδεχόμενο παρόμοιων προσφυγών όχι μόνο για τα Περιφερειακά Αεροδρόμια αλλά και για την εκχώρηση του Ακινήτου Κασσιόπης (Ερημίτης).
Παρεμβήκαμε στη σύσκεψη, αναφερόμενοι σε στοιχεία που προκύπτουν από την μέχρι σήμερα λειτουργία των Αεροδρομίων υπό καθεστώς Fraport.
Στοιχεία που επιβεβαιώνουν ότι δεν προκύπτει οικονομικό όφελος για το δημόσιο, αλλά αντίθετα οι πολυδιαφημισμένες επενδύσεις της Fraport για την ανάπτυξη και τον εκσυγχρονισμό των Αεροδρομίων θα πληρωθούν με δημόσιο χρήμα. Ήδη η εταιρεία ζητάει αποζημιώσεις για τις «προβληματικές» υποδομές που παρέλαβε και για τις δαπάνες στις οποίες πρέπει να προβεί για τον εκσυγχρονισμό των Αεροδρομίων, επικαλούμενη σχετικά άρθρα της Σύμβασης Παραχώρησης. Ενώ σε όποια προοπτική επέκτασης των Αεροδρομίων, οι δαπάνες απαλλοτριώσεων θα βαρύνουν επίσης το ελληνικό δημόσιο.
Αναφερθήκαμε επίσης στην μεγάλη αύξηση των τελών αεροδρομίου, που μετακυλίονται στο κόμιστρο, και αυξάνουν σημαντικά το κόστος για τους επισκέπτες αλλά και για την επικοινωνία των νησιών μεταξύ τους και με την υπόλοιπη χώρα. Πρόσφατη είναι η υπέρογκη (5.000%!) αύξηση που επιβλήθηκε στα τέλη προσγείωσης των μικρών ιδιωτικών αεροπλάνων της αερολέσχης.
Οι αυξήσεις αυτές αποτρέπουν τις low cost εταιρείες να προγραμματίσουν τα δρομολόγιά τους από και προς τα Αεροδρόμια των νησιών μας. Και, παρότι έχουμε σημαντική αύξηση της τουριστικής κίνησης και καλές προοπτικές για την νέα τουριστική περίοδο, παρ’ ότι έχουμε (με προσπάθειες και της ΠΙΝ) δρομολόγηση νέων πτήσεων που συνδέουν τα Ιόνια Νησιά απευθείας με πολλούς ευρωπαϊκούς προορισμούς, η Fraport μειώνει τις ώρες λειτουργίας των Αεροδρομίων και κλείνει τα Αεροδρόμια τις νυχτερινές ώρες, δυσκολεύοντας την εξυπηρέτηση της αυξημένης τουριστικής κίνησης και πλήττοντας ευθέως τον τουρισμό των νησιών μας.
Αναφερθήκαμε επίσης στους κινδύνους για την Πολιτική Προστασία, την πυροπροστασία και την δασοπροστασία, εφόσον το μεγαλύτερο μέρος του προσωπικού της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας είναι αποσπασμένο να υπηρετεί την πυροπροστασία των Αεροδρομίων.
Τελικά, οι αυταπάτες ότι η ιδιωτικοποίηση των Αεροδρομίων θα οδηγήσει δήθεν στον εκσυγχρονισμό τους, θα ωφελήσει την εθνική και τοπική οικονομία και θα βελτιώσει τις εργασιακές συνθήκες, έχουν καταρρεύσει από την πραγματικότητα της διαχείρισής τους υπό καθεστώς Fraport.
Ο αγώνας για την προστασία της δημόσιας γης και περιουσίας, για το δικαίωμα των επόμενων γενεών να διαχειριστούν τα δημόσια πράγματα μακριά από αποικιοκρατικές λογικές, σε μια χώρα που δεν θα είναι υποθηκευμένη για 99 χρόνια στα ξένα κερδοσκοπικά funts, μπαίνει σε νέα φάση, και εκτιμάμε ότι μπορεί να κερδηθεί.
Η αποικιοκρατική σύμβαση με την Fraport μπορεί και πρέπει να ακυρωθεί.
*Eιναι Αντιπεριφερειάρχης Οικονομικών & Διοίκησης της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων
Ο Δήμος Χανίων πρωτοπορεί σε πανελλαδικό επίπεδο, καθώς σε συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομικών έχει…
Μεγάλη επιτυχία σημείωσε η παρουσίαση του παιδικού βιβλίου «Η Ομπρέλα μου» της Κατερίνας Βαγιωνάκη. Σε μια κατάμεστη…
Η θεατρική ομάδα Ανάμεσα στο Φως και τη Σκιά παρουσιάζει το εμβληματικό έργο του Ζαν-Πολ…
Το ένα μετά το άλλο δέχεται τα «πυρά» ο άλλοτε ισχυρός άνδρας της Συρίας, Μπασάρ…
Του Νίκου Αγγελάκη Όλοι στα Χανιά γνωρίζομε τον αγαπητό και εκλεκτό επιστήμονα Ηλία Γ. Γαβριλάκη.…
Στην κορυφή του "βάθρου" σκαρφάλωσε ο Ηρακλειώτης Μάνος Παναγιωτάκης κατακτώντας την πρώτη θέση στον νεοσύστατο διεθνή μουσικό διαγωνισμό N.Scorpion…
This website uses cookies.