Αριστοφάνους Εκκλησιάζουσες – Θεατρική Κριτική

Αξιότιμε κ. Διευθυντά.

Δάφνη Λαμπρογιαννη, Κώστας Κόκλας, Μαρία Σαουσοπούλου , Γιώργος Πυρπασόπουλος, είναι ικανοποιητικοί λόγοι να αφήσω κατά μέρος τις επιφυλάξεις μου και να επισκεφθώ ξανά το κατ’ ευφημισμόν Θέατρο της Ανατολικής Τάφρου, έστω και στην νέα του μορφή. Και  φυσικά οι εξαγγελθείσες παρεμβάσεις για την βελτίωση της ορατότητας και της ηχητικής κάλυψης του χώρου.

Αριστοφάνη «Εκκλησιάζουσες» η παράσταση, από το Θέατρο του Νέου Κόσμου (Θ. Ν. Κ.) και μην πάει το μυαλό σας στην … Αμερική. Το Θέατρο του Νέου Κόσμου, Αντισθένους και Θαρύπου γωνία, εκεί στην αρχή της Αμβροσίου Φραντζή, είναι μια από τις μικρές περιφερειακές σκηνές έξω από το κέντρο της Αθήνας που χρόνια τώρα «σηκώνει» στους μικρούς της ώμους την πολιτιστική συνέχεια της πατρίδας μας.

Πολλά έχουν κατά καιρούς γραφτεί για τις περιφερειακές αυτές σκηνές και για το θετικό έργο που παράγεται σ’ αυτές. Και να που το Θ. Ν. Κ. τολμά μια μεγάλη παραγωγή και μια περιοδεία πανελλαδικά και επισκέπτεται και τα Χανιά για δυο βραδιές αριστοφανικής κωμωδίας.

Το έργο, καίτοι γραμμένο είκοσι τέσσερεις αιώνες πριν είναι τόσο επίκαιρο, όσο και την χρονική στιγμή που γράφτηκε (392 π. Χ.). Η εναλλασσόμενη άσκηση εξουσίας από τους «δημαγωγούς» εκείνης της περιόδου, στο όνομα πάντα της «…σωτηρίας της πατρίδας», θυμίζει έντονα τα σημερινά πολιτικά αδιέξοδα της ελληνικής κοινωνίας. Και η προτεινόμενη ριζοσπαστική λύση της ανάληψης της εξουσίας από τις γυναίκες – και την παράλληλη εφαρμογή ενός «κομμουνιστικού» συστήματος διαχείρισης των κοινών, έχει σημαντικές ομοιότητες στην ανάγκη ανάθεσης της σύγχρονης εξουσίας σε «αδιάφθορους» πολιτικούς που δεν έχουν ασκήσει «εξουσία» μέχρι σήμερα, είτε από την δημαγωγία των κλασσικών πολιτικών δομών, είτε από την «τρομοκρατία» που ασκούν οι ίδιοι και τα «μέσα» που διαθέτουν.

Πολιτικός Αριστοφάνης λοιπόν; Μάλιστα! Και όχι «μεταφραστικά» επικαιροποιημένος, όπως συνηθίζεται στα σύγχρονα «ανεβάσματα» άλλων κωμωδιών του.

Αυτό διευκόλυνε πολύ την σκηνοθετική άποψη γιατί δεν χρειάστηκε να «τραβηχτεί από τα μαλλιά η πολιτική διάσταση» ώστε να αποδοθεί το σύγχρονο γίγνεσθαι. Έτσι η συμβολή των υπολοίπων παραγόντων που διαμορφώνουν το θεατρικό αποτέλεσμα ήλθε αβίαστα να δέσει το τελικό αποτέλεσμα:

–         Η παντελής έλλειψη εικαστικού σκηνικού – που ξένιζε αρχικά, αλλά που αγνοήθηκε στην πορεία – ανέδειξε αυτό που είναι η πεμπτουσία του Θεάτρου, ο λόγος. Άλλωστε η πολιτική πρόταση του έργου και της παράστασης, δηλαδή η επαναφορά της πολιτικής στο κέντρο των εξελίξεων απαιτεί την κατάργηση εκείνων των «φτιασιδιών» που εκτρέπουν την Δημοκρατία από τους στόχους της και φέρνουν στο επίκεντρο τα δευτερεύοντα στοιχεία που αλλοιώνουν το περιεχόμενό της.

–         Η μεγάλη σκηνική πείρα των ηθοποιών, που απέφυγαν την «τηλεοπτική» τους μανιέρα που τους έχει κάνει γνωστούς στο κοινό. Όχι μόνο αυτούς που ανέφερα στην αρχή αλλά ολοκλήρου του θιάσου.

–         Ο χορός των γυναικών, τόσο στην ροή του λόγου των χορικών, όσο και για την κίνηση πάνω στην σκηνή

–         Η μουσική του Θάνου Μικρούτσικου (που οι Μπρεχτικές επιδράσεις που ομολογεί ο ίδιος στο πρόγραμμα ότι του προκάλεσε η σκηνοθετική άποψη για τον ρόλο της Πραξαγόρας και που θύμιζαν έντονα το δεύτερο μέρος στην Μουσική Πράξη στον Μπρεχτ – έργο του ιδίου στην αρχή της συνθετικής του σταδιοδρομίας) «έσπρωχνε» στην σωστή κατεύθυνση την σκηνοθεσία.

–         Οι χορογραφίες, εναρμονισμένες με την μουσική του έργου σε ένα αδιαίρετο σύνολο, κυλούσε αβίαστα, με απλές κινήσεις όχι επιτηδευμένες, βγαλμένες μέσα από το ίδιο το κείμενο, δηλαδή μέσα από την ίδια την ζωή.

–         Η ενδυματολογική επιλογή απέπνεε μια δόση αισιοδοξίας, τόσο απαραίτητη και τότε και τώρα. Ακόμα και η αλλαγή των ρούχων επί σκηνής είχε αισθητική χωρίς να παραπέμπει σε αισθησιασμό καίτοι ακολουθούσε η «αριστοφανική» σεξιστική διάθεση στην τελευταία σκηνή πριν το φινάλε.

Αλάνθαστη παράσταση;

Αν την έβλεπα έτσι θα έλεγα ότι κάτι δεν είδα καλά. Υπήρξαν στιγμές που, σαν κάτι απρόσμενο, προκαλούσαν ένα … δισταγμό, μια στιγμιαία ασυνέχεια στην ροή και τον ρυθμό της παράστασης. Προσπάθησα να εντοπίσω τις αιτίες. Κι αυτές δεν ήταν άλλες από τα προβλήματα που παρουσιάζει και η νέα διαμόρφωση του Θεάτρου της Ανατολικής Τάφρου.

–         Οι «εξωτερικοί ήχοι», θόρυβοι της πόλης που επενέβαιναν στην «εσωτερικότητα» των στιγμών (φαίνεται ότι κάποιος σκύλος της γειτονιάς … διαφωνούσε με το έργο. Κι αυτά τα μηχανάκια με τις … παραποιημένες εξατμίσεις …)

–         Ο κρότος των τακουνιών πάνω στο δάπεδο της εξέδρας που προστέθηκε στην ορχήστρα και που αποσπούσε μερικές φορές την προσοχή των ηθοποιών από την δράση.

–         Η «ανάγκη» λειτουργίας play back στην απόδοση των τραγουδιών, ώστε να καλυφθούν οι ηχητικές αδυναμίες του χώρου.

–         Και τέλος η δυσχέρεια χρήσης των αναγκαίων «παρόδων» εισόδου των ηθοποιών επί σκηνής, από την έλλειψη «αντηχείου» πίσω από την εξέδρα.

(Οφείλω να ομολογήσω το συγκινητικό ενδιαφέρον που επιδεικνύει ο Δήμαρχος για την αποκατάσταση των προβλημάτων αυτών. Μακάρι και οι λοιποί αρμόδιοι να έδειχναν το ίδιο ενδιαφέρον.)

Συγχαρητήρια λοιπόν στο Θέατρο του Νέου Κόσμου. Τους εύχομαι καλή επιτυχία και στις υπόλοιπες παραστάσεις και καλή συνέχεια στην πορεία τους στα καλλιτεχνικά μας πράγματα. Τέτοιες προσπάθειες έχουμε όλοι ανάγκη.

Κρίμα ωστόσο για την μικρή προσέλευση των θεατών, γύρω στα τριακόσια άτομα, στην παράσταση που παρακολούθησα (15/7). Ας το αποδώσω στην οικονομική δυσπραγία της περιόδου και την «οικονομική τρομοκρατία» που ασκούν τα media. Γιατί υπήρχε και το ποδόσφαιρο …

Ευχαριστώ για την φιλοξενία,

Μανόλης Πουλής

"google ad"

Αγώνας της Κρήτης

Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Recent Posts

32 επιζώντες από τους 67 επιβαίνοντες από το αεροπορικό δυστύχημα στο Καζακστάν

Τριάντα δύο επιζώντες υπάρχουν μετά το αεροπορικό δυστύχημα στο Καζακστάν, σύμφωνα με τις καζάκικες αρχές και συγκεκριμένα…

20 hours ago

Χριστουγεννιάτικη μουσική πατινάδα με παραδοσιακά κάλαντα στους Αρμένους Αποκορώνου | Βίντεο

Την Κυριακή 22 Δεκεμβρίου 2024, στις 12:00 το μεσημέρι, πραγματοποιήθηκε μουσική πατινάδα με παραδοσιακά κάλαντα…

22 hours ago

Από όλους εμάς στον “Αγώνα της Κρήτης”, ευχές από καρδιάς για Καλά Χριστούγεννα!

Αγαπητοί αναγνώστες, Ευχαριστούμε που είστε δίπλα μας και μας εμπνέετε να συνεχίσουμε τον δικό μας…

23 hours ago

Χριστούγεννα στην Κρήτη με απρόβλεπτη χιονόπτωση

Η ψυχρή αέρια μάζα που έφτασε στην Κρήτη, σε συνδυασμό με διαταραχή στην ανώτερη ατμόσφαιρα,…

23 hours ago

Συνετρίβη αεροσκάφος στο Καζακστάν με 110 επιβάτες – Τουλάχιστον 6 επιζώντες

Επιβατικό αεροσκάφος με 110 ανθρώπους συνετρίβη, την Τετάρτη (25/12), κοντά στην πόλη Ακτάου του Καζακστάν και στον…

23 hours ago

Ραγδαία η μείωση της ιδιοκατοίκησης στην Ελλάδα – Στο 61% πλέον, κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο – Στο 31% για τους νέους με τα ενοίκια στα ύψη

Έπεσε περαιτέρω στο 61% το ποσοστό ιδιοκατοίκησης στη χώρα μας, σύμφωνα με έρευνα της Metron Analysis. Θυμίζουμε ότι…

23 hours ago

This website uses cookies.