ΘΕΣΕΙΣ

ΒΟΑΚ: Ας πούμε αλήθειες

Άρθρο του Χάρη Μαμουλάκη*

Η ξεκάθαρη θέση του κ. Μητσοτάκη ότι επανεξετάζεται το έργο κατασκευής του ΒΟΑΚ από μηδενική βάση, έφερε ξανά στην δημοσιότητα, την αρνητική δημοσιότητα, το ζήτημα κατασκευής ενός σύγχρονου, ασφαλούς και λειτουργικού οδικού άξονα για την βόρεια Κρήτη, από το Καστέλι Κισσάμου μέχρι τη Σητεία. Ενός απαραίτητου έργου, ζωτικής σημασίας για τον τόπο μας, το οποίο ξεκίνησε σταδιακά από την προηγούμενη κυβέρνηση για να μπει πια τέλος σε αυτή την ιστορική εκκρεμότητα.

Δυστυχώς, διαπιστώνουμε ότι χάνεται η ευκαιρία να λήξει επιτέλους αυτή η τραγωδία στην άσφαλτο εξαιτίας του απαρχαιωμένου και επικίνδυνου ΒΟΑΚ. Από την πρώτη στιγμή της ανάληψης των καθηκόντων της, η κυβέρνηση Μητσοτάκη, κάνοντας αναφορές σε «σκίτσα» και «ιδέες», προφανώς λόγω άγνοιας της νομοθεσίας και των διαδικασιών, μας γνωστοποίησε την πρόθεσή της να ακυρώσει όλα όσα έγιναν το προηγούμενο διάστημα με κόπο, προσεκτικά βήματα και ακριβή σχεδιασμό. Και μας ανακοινώνει με στόμφο μάλιστα, την πρόθεση της να ξεκινήσει από την αρχή ένας σχεδιασμός για ένα ενιαίο έργο, που θα γίνει με έναν και μόνο διαγωνισμό. Μόνο που στην πολιτική ηγεσία της ΝΔ τους διαφεύγει κάτι πολύ σημαντικό: Αυτή η ιδέα του «ενιαίου έργου» από τα Χανιά μέχρι τον Άγιο Νικόλαο, η οποία εξετάστηκε και από την προηγούμενη κυβέρνηση, ΔΕΝ είναι υλοποιήσιμη. Γιατί; Την απάντηση έχουν δώσει τα αρμόδια υπηρεσιακά στελέχη, έπειτα από την ολοκλήρωση των σχετικών μελετών:

  • Ο Δείκτης Εσωτερικής Απόδοσης του έργου, η κερδοφορία του δηλαδή, δεν είναι ελκυστική για τους επενδυτές.
  • Το ύψος των ιδίων κεφαλαίων που απαιτούνται από τους κατασκευαστές είναι εξαιρετικά υψηλό.
  • Το ύψος του απαιτούμενου δανείου είναι πολύ δύσκολο να καλυφθεί από χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.

Ανεφάρμοστη, με αντίστοιχο τρόπο, είναι και η λύση της ενιαίας κατασκευής του τμήματος Χανίων – Νεάπολης. Ενώ είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι με την παραπάνω πολιτική, παρατηρείται εκτίναξη του κόστους κατασκευής, το οποίο υπερδιπλασιάζεται.

Υπάρχει όμως και ένα ακόμα στοιχείο, στο οποίο οφείλουμε να σταθούμε: Σήμερα, έχουμε ολοκληρωμένη την χάραξη του νέου ΒΟΑΚ και διεκπεραιωμένες όλες τις απαλλοτριώσεις που απαιτούνται. Κάθε αλλαγή στο σχεδιασμό, εκτός από το πρόσθετο κόστος των νέων απαλλοτριώσεων που θα προκύψουν, συνεπάγεται και μεγάλη καθυστέρηση – και μάλιστα αρκετών ετών – λόγω των χρονοβόρων δικαστικών διαδικασιών που τη συνοδεύουν.

Γι’ αυτό και η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, προχωρώντας σύμφωνα με τις αρχές της Ε.Ε. σε έναν ανταγωνιστικό διάλογο και έπειτα από την αξιολόγηση των σχετικών μελετών και της διαβούλευσης με την τοπική κοινωνία και τους φορείς, προέκρινε τη λύση των τριών χωριστών διαγωνισμών, για τρία αντίστοιχα τμήματα του έργου, με τρία διαφορετικά μοντέλα χρηματοδότησης.

  • Από τα Χανιά (με επέκταση δυτικά προς Κίσσαμο) μέχρι τη Χερσόνησο.
  • Από τη Χερσόνησο μέχρι τη Νεάπολη.
  • Από τη Νεάπολη μέχρι τη Σητεία.

Μια λύση που χαρακτηρίστηκε τόσο πολιτικά, όσο – και κυρίως – τεχνοκρατικά, ως η ιδανική. Και έδωσε ελπίδα σε εμάς τους Κρητικούς, ότι επιτέλους θα σταματήσουμε να θρηνούμε θύματα στην άσφαλτο.

Η ορθότητα της παραπάνω απόφασης, αποδείχτηκε και από το γεγονός ότι 7 κατασκευαστικές εταιρείες συμμετέχουν στους δυο διεθνείς διαγωνισμούς που βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη. Διαγωνισμοί που έγιναν σύμφωνα με εγκεκριμένο σχεδιασμό για το πώς και από πού θα περνάει ο δρόμος, σύμφωνα με τους κανονισμούς και Ε.Ε., καθώς και σε συνεννόηση με τους τοπικούς φορείς, με την πρώτη φάση να έχει ήδη ολοκληρωθεί.

Σύμφωνα δε με τον σχεδιασμό που υπήρξε, τον Σεπτέμβριο του ’19 θα είχαμε και τις τελικές προσφορές των συμμετεχόντων και με αυτόν τον τρόπο, σε ένα διάστημα 4 έως 5 ετών, ο νέος ΒΟΑΚ θα ήταν μια πραγματικότητα για την Κρήτη, τους κατοίκους και τους επισκέπτες της.

Να θυμίσουμε εδώ, ότι η προηγούμενη κυβέρνηση πήρε και μια ακόμα πολιτική απόφαση, να μην πληρώνουν διόδια οι κάτοικοι της Κρήτης, ως μεταφορικό ισοδύναμο της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ για τους κατοίκους των νησιών.

Αυτή είναι η αλήθεια για τον ΒΟΑΚ.

Προσωπικά, ελπίζω ότι έστω και την τελευταία στιγμή, ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα αντιληφθεί ότι η αναβλητικότητα, έχει τεράστιο τίμημα: Κοστίζει ζωές! Αυτό το έργο, δεν πρέπει να μπει – ξανά – στις καλένδες από την κυβέρνηση της ΝΔ. Ο κρητικός Πρωθυπουργός, θα πρέπει να αποτινάξει την πολιτική του κομματικού δογματισμού, να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων και να συνεχίσει, ό,τι έχει ήδη ξεκινήσει για τον ΒΟΑΚ από τον ΣΥΡΙΖΑ.

* Ο Χάρης Μαμουλάκης είναι Βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ ν. Ηρακλείου

"google ad"

Αγώνας της Κρήτης

Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Recent Posts

κ. Κουτσούμπα, όλος ο Τύπος χρειάζεται στήριξη, όχι μόνο κάποιοι λίγοι

Το "Μουσείο Τυπογραφίας Γιάννη & Ελένης Γαρεδάκη", στο Βιοτεχνικό Πάρκο Χανίων, επισκέφθηκε ο Γενικός Γραμματέας…

30 mins ago

Έρχεται νέος φόρος, τώρα για τα κρυπτονομίσματα

«Αγοράστε ό,τι μπορείτε». Με αυτή τη φράση οι κρυπτο-ευαγγελιστές παραινούν τους -κυρίως retail- επενδυτές να…

1 hour ago

Τα κρυπτονομίσματα επιστρέφουν – Πώς θα αποφύγουμε την καταστροφή

Όλα δείχνουν πως το πάρτι των κρυπτονομισμάτων ξαναρχίζει. Το Bitcoin ανεβαίνει κατακόρυφα και οι "μεγάλοι παίκτες"…

2 hours ago

Brain drain: Επιταχυντής της πληθυσμιακής μείωσης η κρίση χρέους – Συνεχίζουν να φεύγουν στο εξωτερικό οι νέοι

Η μείωση και γήρανση του πληθυσμού της χώρας αποτελούν μείζον εθνικό πρόβλημα, καθώς η διαφορά μεταξύ γεννήσεων…

2 hours ago

Κοντά στην εκλογή προέδρου από την πρώτη Κυριακή στον ΣΥΡΙΖΑ

Κοντά στην εκλογή από την πρώτη Κυριακή των εκλογών για την ανάδειξη ηγεσίας του ΣΥΡΙΖΑ…

2 hours ago

Εργαζόμενοι: Ωράρια «κολλημένα» στα ‘80s – Γιατί δε μειώνεται ο χρόνος εργασίας;

Γιατί οι εργαζόμενοι πλήρους απασχόλησης, δεν έχουν δει καμία ουσιαστική μείωση του χρόνου εργασίας από τη δεκαετία…

9 hours ago

This website uses cookies.