Categories: ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

“Βροχή από πέτρες” του Κεν Λόουτς

Προβολή από τον Πολιτιστικό Σύλλογο ΟΙ ΦΙΛΟΙ ΤΩΝ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ
Κυριακή 9/2 στις 20:00 στην αίθουσα του ΤΕΕ, Νεάρχου 23

Βροχή από πέτρες / Raining Stones, του Κεν Λόουτς (1993)
Παίζουν οι ηθοποιοί: Μπρους Τζόουνς, Τζούλι Μπράουν, Ρίκι Τόμλισο

Περίληψη: Ένας άνεργος εργάτης προσπαθεί να βρει απεγνωσμένα χρήματα, για να είναι ευπρεπώς ντυμένη η κόρη του στην τελετή της πρώτης μετάληψης.
Ρεαλισμός και εργατική τάξη είναι δύο έννοιες οι οποίες στον χώρο του κινηματογράφου, συναντήθηκαν ουκ ολίγες φορές -η πιο γόνιμη από τις συναντήσεις τους υπήρξε αναμφίβολα ο νεορεαλισμός. Σήμερα, μέσα σε ένα χώρο όπου ο κυνισμός περισσεύει και η παραποίηση του πραγματικού αποτελεί κοινό τόπο, μία τέτοια συνάντηση προκαλεί δικαιολογημένα το ενδιαφέρον. Είναι η παρουσία του Ken Loach με την ταινία του Βροχή από πέτρες/ Raining Stones, που επαναφέρει την πικρή αίσθηση του παρελθόντος, τότε που η ουτοπία ήταν πιθανή και η αθωότητα κυριαρχούσε στις εικόνες.
Παρελθόν που ανιχνεύεται όχι μόνο στον τρόπο με τον οποίο ο μύθος της ταινίας συγκροτείται -καθώς είναι εμφανείς οι επιρροές από τον νεορεαλισμό (Κλέφτες ποδηλατών/ Ladri di biciclette (1948)- αλλά κυρίως στην ηθική στάση του σκηνοθέτη απέναντι στο πρωτογενές του υλικό, στην κοινωνική δηλαδή πραγματικότητα του μύθου. Άρνηση της τυπικής χολιγουντιανής δραματουργίας η οποία μέσα από την τυποποίησή της οδηγεί στην παραποίηση του πραγματικού, εμμονή στην αλήθεια των πρόσωπων -αποτυπώνοντας τις αληθινές τους διαστάσεις και αποφεύγοντας τη χρήση κάποιων κοινωνικών ή ιδεολογικών στερεοτύπων-, διερεύνηση των σχέσεων και του κοινωνικού ιστού του χώρου, διάρρηξη των θεσμοποιημένων σχέσεων συναισθηματικής ταύτισης του θεατή με τα πρόσωπα του μύθου, οικοδόμηση μιας διαφορετικής σχέσης με τον θεατή: όλα τα παραπάνω συγκροτούν το ρεαλιστικό οπτικό ύφος της ταινίας.
Οικοδομείται λοιπόν ένας μύθος που βρίσκεται σε άμεση συνάφεια και διαλεκτική σχέση με μια συγκεκριμένη κοινότητα, με τα πρόσωπα της, με τις κοινωνικές συνισταμένες του χώρου της. Χρησιμοποιείται ως πρώτη ύλη του μύθου τόσο η ρέουσα καθημερινότητα των προσώπων -μικρά συμβάντα από την ζωή τους (η επίσκεψη στην pub, οι τρόποι βιοπορισμού, οι σχέσεις στο εσωτερικό μιας οικογένειας, η βράδια σε ένα rave club)- όσο και η αντίληψη που έχουν για την κοινωνία και τον εαυτό τους. Τα επεισόδια που συγκροτούν την αφηγηματική γραμμή διατηρούν μια αρκετά χαλαρή σχέση μεταξύ τους και δεν προωθούν τη δράση μέσα από τις συνήθεις συμβάσεις που αναγνωρίζουμε στην κλασσική δραματουργία. Η δε θέση της «κάθαρσης» μέσα στην αφηγηματική γραμμή είναι ελάχιστα σημαντική, καθώς δεν εξυπηρετεί τις ανάγκες της δραματουργίας (συνεισφέρει μάλλον στο κλίμα αισιοδοξίας).
Η αφηγηματική χαλαρότητα -που συνεπικουρείται από ένα ιδιότυπο σαρκασμό- ανοίγει μέσα στην αφήγηση χώρους ζωής: τόπους όπου οι φιλμικοί χαρακτήρες διατηρούν τόσο τους βιωματικούς τους ρυθμούς, όσο και την αυτονομία τους από τις δραματικές αναγκαιότητες της αφήγησης. Μια αφηγηματική γραμμή που σέβεται τους κενούς χρόνους των χαρακτήρων, την κίνηση τους στο κοινωνικό περιβάλλον, την προσωπική και συναισθηματική ζωή τους και η οποία υποστηρίζεται από μια αντίστοιχη υποκριτική των ηθοποιών. Μια υποκριτική ρεαλιστική -αφού αρνείται την «ερμηνεία» και τη διαμεσολάβηση του ηθοποιού- αντλώντας τη ζωτικότητα της από την κοινωνική δυναμική του χώρου, από τις εντάσεις και αντιφάσεις του πραγματικού.
Έχοντας ως έννοια διαπραγμάτευσης για τη μυθοπλασία, την αξιοπρέπεια του κεντρικού ήρωα, η αφήγηση οργανώνεται γύρω από την αγωνιώδη προσπάθεια για την διατήρησή της. Ένας αγώνας που καταλήγει να αφορά την διατήρηση της ανθρώπινης υπόστασης μέσα στο χάος της θατσερικής κοινωνικής απορρύθμισης, αλλά κυρίως την υπεράσπιση της θέσης του ατόμου μέσα στην κοινότητα. Αναδεικνύει η αφήγηση, περισσότερο αυτόν τον αγώνα του, παρά την κατάσταση του κοινωνικού χώρου, προσδοκώντας έτσι να εισπράξει ο θεατής ως τελικό αποτέλεσμα την αισιοδοξία από την έκβαση του αγώνα. Καθώς η σκηνοθεσία έχει αποφύγει τους υψηλούς τόνους μιας πολιτικής καταγγελίας, τα πολιτικά συμπεράσματα του μύθου προκύπτουν ως άμεσες εικόνες και εντυπώσεις από τη ρέουσα πραγματικότητα. Πρόσωπα και χώρος συγκροτούν μια ενότητα, ένα ενιαίο σύνολο που αυτόνομα παράγει, χωρίς να ετεροκαθορίζεται από τον σκηνοθέτη, τις όποιες πολιτικές σημασίες του μύθου. Επαφίεται στον θεατή, με βάση την κοινωνική του συνείδηση, να εξάγει τα συμπεράσματα του, να αντλήσει τις πολιτικές σημασίες του μύθου.
Η σχέση του θεατή με τις εικόνες της ταινίας δεν καθορίζεται μόνο από την αφηγηματική χαλαρότητα -κάτι που δεν οδηγεί σε μια αντίστοιχη χαλαρότητα στην θέαση της ταινίας- αλλά και από το ύφος κινηματογράφησης της ταινίας. Κινηματογράφηση των συμβάντων από απόσταση, η κάμερα παρακολουθεί από μακριά τα πρόσωπα, χαμηλό επίπεδο φωτισμού: όλα τα προηγούμενα συνεισφέρουν αποφασιστικά στον διάχυτο ρεαλισμό του οπτικού ύφους. Ταυτόχρονα θέτουν τον θεατή σε μια αρκετά διαφορετική θέση από την συνήθη. Δεν εκβιάζουν την συναισθηματική του προσήλωση στα πρόσωπα και γεγονότα του μύθου, δεν τον ωθούν σε διαδικασίες συναισθηματικής επένδυσης στα δρώμενα και στους χαρακτήρες, αρνούνται τις συμβατικές σχέσεις ταύτισης, επιτρέποντας να διατηρήσει μια συγκινησιακή αυτονομία απέναντι στις εικόνες, μια σχέση ανεξαρτησίας. Σχέση που βρίσκεται στα ίδια επίπεδα με αυτήν που αναπτύσσει όταν διαχειρίζεται τις εικόνες της πραγματικότητας.
Έτσι η σκηνοθεσία αφήνει στον θεατή αρκετό χώρο -χώρο που δημιουργεί και η αφηγηματική χαλαρότητα- για να αναπτύξει τα δικά του συναισθήματα απέναντι στους ήρωες και τον μύθο, να εξάγει τα δικά του συμπεράσματα. Η σχέση αυτή του θεατή με τις εικόνες της ταινίας, αποτελεί ένα κινηματογραφικό αντίστοιχο της μπρεχτικής αποστασιοποίησης. Δημιουργείται με όλα τα παραπάνω, μια γραμμή συνέχειας ύφους και ηθικής στάσης η οποία ενοποιεί σε ένα ενιαίο σύνολο τελικά την άμεση πραγματικότητα του χώρου και τα πρόσωπα του μύθου, με τις εικόνες της ταινίας, και τελικά με τον ίδιο τον θεατή, την υποκειμενική πραγματικότητα του, το βλέμμα του […].
(βλ. Δημήτρης Μπάμπας, Raining Stones του Ken Loach στο  http://www.cinephilia.gr/index.php/tainies/europa/2172-raining-stones-ken-loach)

"google ad"

Αγώνας της Κρήτης

Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Recent Posts

Έλληνες, ευ ζην και δημοκρατία

Του Γιώργου Ουρανού Προσπαθώντας να περιγράψουμε τη  φιλοσοφική ‘’περί ζωής’’ θεώρηση των Ελλήνων, εκτιμούμε πως…

2 mins ago

Κλιματική Αλλαγή και Δημοσιογραφία στην Κρήτη: Νέοι δρόμοι για την Ενημέρωση

Θεματικά Εργαστήρια για Δημοσιογράφους διοργανώνει η Περιφέρεια Κρήτης με τίτλο «Κλιματική Αλλαγή και Δημοσιογραφία στην…

13 mins ago

«Πολιτιστικό Αντάμωμα-Όλοι οι Σύλλογοι μια Αγκαλιά»: Μουσικοχορευτική εκδήλωση στο Θέατρο Ανατολικής Τάφρου

Η μουσικοχορευτική εκδήλωση «Πολιτιστικό Αντάμωμα – Όλοι οι Σύλλογοι μια Αγκαλιά» διοργανώνεται σήμερα, Σάββατο 29/6/2024,…

22 mins ago

Γιορτή Κρητικής Διατροφής και φέτος στο Ρέθυμνο

Την Γιορτή Κρητικής Διατροφής συνδιοργανώνουν για μια ακόμη χρονιά, από 1 έως 7 Ιουλίου στον…

32 mins ago

Ημερίδα: “Κλιματική κρίση και βιωσιμότητα του Αμπελοοινικού τομέα”

Την Δευτέρα 1 Ιουλίου, με ώρα έναρξης 08:30πμ, στην αίθουσα "Καστελλάκη" του Επιμελητηρίου Ηρακλείου, θα…

42 mins ago

Ημερίδα διάσωσης και κοινωνικής ευαισθητοποίησης για τους σεισμούς στο Αρκαλοχώρι

Ο Δήμος Μινώα Πεδιάδας σε συνεργασία με την εθελοντική ομάδα Διαχείρισης Ανθρωπιστικών Κρίσεων ΕΠΙΔΡΑΣΙΣ διοργανώνουν…

52 mins ago

This website uses cookies.