ΘΕΣΕΙΣ

“Για το Συντριβάνι Χανίων”: Άρθρο του Μιχάλη Ανδριανάκη

Ο Επίτιμος Έφορος Αρχαιοτήτων κ. Μιχάλης Ανδριανάκης με κείμενό του, το οποίο ανέρτησε και στην ομάδα “Χανιά – Όχι στο θάψιμο της ιστορίας” αναφέρεται στην ιστορία της κρήνης στην πλατεία Ελευθερίου Βενιζέλου, ή Συντριβανίου:

Και πάλι στην επικαιρότητα το θέμα της κρήνης στην πλατεία Ελευθερίου Βενιζέλου, ή Συντριβανίου, με τον καθένα να λέει “τα δικά του”. Δίνω λοιπόν στη δημοσιότητα κάποια στοιχεία για να βοηθήσω το διάλογο, που ανοίχτηκε, υπενθυμίζοντας το “άχρι πεδίλων” του αρχαίου ζωγράφου Απελλή. Ας δούμε λοιπόν πως έχει το θέμα;

Μετά την ολοκλήρωση του νέου έργου ύδρευσης της πόλης των Χανιών το 16ο αιώνα από τις πηγές στα Μπουτσουνάρια του χωριού Περιβόλια, φαίνεται πως αποφασίστηκε η κατασκευή μιας δημόσιας κρήνης στην-κλειστή τότε-πλατεία κοντά στο Λιμάνι. Ο αγωγός κατέβαινε από τη Ruga Magistra (σημερινή οδός Χάληδων) και από κάποιο σημείο, που δεν έχει εντοπιστεί όδευε προς την πλατεία της Σπλάντζιας, όπου υπήρχαν οι μεγάλες υπόγειες δεξαμενές.

Η μικρή και εντελώς απλή κρήνη έξω από Καστέλι (Αngelo Oddi 1601).
Ανάλογο είναι και το σχέδιο από τον Hercole Nani (1613), που και αυτό απεικονίζει με μεγάλη πιστότητα το Καστέλι.
Λεπτομέρεια από την απεικόνιση του Hercole Nani (1613). Μια απλή λεκάνη με πίδακα πάνω σε μια βάση.

Ο αγωγός συνέχιζε την πορεία του μέχρι το σημείο διασταύρωσης της οδού Χάληδων με την οδό Καραολή- Δημητρίου, όπου ακριβώς κατασκευάστηκε, ανάμεσα στα 1551 και 1554, η μικρή κρήνη, που λειτουργούσε διαρκώς με την εκτόνωση του νερού του αγωγού.
Από πολλές απεικονίσεις σε χάρτες της εποχής, συμπεραίνουμε πως η κρήνη είχε τη μορφή δυο, ή τριών (δεν είναι απολύτως σαφές, πιθανότερη είναι η πρώτη) μαρμάρινων λεκανών, στις οποίες έπεφτε το νερό διαδοχικά, καθώς ξεπηδούσε από πάνω με τη μορφή πίδακα. Από την κατασκευή αυτή σώζεται σήμερα η μικρότερη λεκάνη, εξωτερικά ορθογώνια, εσωτερικά κυκλική με διακοσμητικές λεοντοκεφαλές στις γωνίες, από τις οποίες έτρεχε το νερό και οικόσημα ευγενών, που είχαν σχέση με την κατασκευή της ενδιάμεσα.

Η κρήνη και η πλατεία από σχέδιο του G.Corner (1625. Λεπτομέρεια.). Εδώ η κρήνη εικονίζεται με δυο λεκάνες, από τις οποίες σώζεται η μικρότερη. Η θέση της είναι στο τέρμα της σημερινής οδού Χάληδων. Και η απεικόνιση του Corner είναι εξαιρετικά πιστή.

Πρόκειται για ένα τυπικά μανιεριστικό έργο επαρχιακού χαρακτήρα, που δεν έχει σχέση με τη μεγαλοπρεπή κρήνη Morozini στην πρωτεύουσα Χάνδακα, της οποίας όμως η αντίστοιχη λεκάνη είναι εντελώς απλή (αντίθετα με τον υπόλοιπο πλούσιο διάκοσμο και τα αγάλματα) και στηρίζεται πάνω σε τέσσερα καθισμένα λιοντάρια (άλλης μορφής, ποιότητας και κλίμακας από τις εδώ απλές λεοντοκεφαλές). Χαρακτηριστικό είναι ότι η εντυπωσιακή αυτή κρήνη κυριαρχεί στην πόλη του Χάνδακα σε πολλές απεικονίσεις της εποχής. Καμία άλλη σχέση πέραν των λιονταριών λοιπόν ανάμεσα στις δυο κρήνες (ολόσωμα στη μια, κεφαλές-“μάσκες” στην άλλη), ώστε να αναζητούν κάποιοι “μεγαλεία” Χάνδακα.

Η κρήνη σε σχέδιο του Mattaus Merian με την πολιορκία των Χανιών το 1645 (λεπτομέρεια).
Η κρήνη σε σχέδιο του Marco Boscini (1651). Αντιγράφει τον G.Corner.

Η κρήνη για λόγους πολιτικούς (ίσως ενοχλούσε ο γλυπτός διάκοσμος τους Οθωμανούς), ή καθαρά τεχνικούς (καλύτερη εξυπηρέτηση), αντικαταστάθηκε με τη φροντίδα του Γαζή Αχμέτ πασά μέσα στο 17ο αιώνα από μια ογκώδη ορθογώνια δεξαμενή, που “έκλεινε” στην ουσία την οδό Χάληδων, με οξυκόρυφα τόξα περιμετρικά και ένα περίεργο τρούλο και εξυπηρετούσε το κοινό με κρουνούς, από ένα σε κάθε τόξο. Για γούρνες φαίνεται πως είχαν χρησιμοποιηθεί αρχαίες σαρκοφάγοι. Ο όγκος και η θέση της κατασκευής ήταν η αιτία που κατεδαφίστηκε από το Δήμο το 1893.

Η τύχη της Βενετσιάνικης κρήνης είναι άγνωστη. Σώθηκε μόνο η ανώτερη λεκάνη, που χρησιμοποιήθηκε σαν γούρνα στην άλλη κρήνη, που υπήρχε (και υπάρχει σαν κέντρο Remezzo) στο ισόγειο του Ιμαρέτ (πρώην ξενοδοχείο “Πλάζα”). Εκεί τη βρήκε το 1914 ο αρχαιολόγος Giuseppe Gerola, που φρόντισε να τη μεταφέρει στο κοντινό Δημαρχείο, αφού πρώτα τη φωτογράφισε από όλες τις πλευρές πάνω σε μια κολώνα με θέα το Λιμάνι. Στη συνέχεια μεταφέρθηκε στην αυλή του Αρχαιολογικού Μουσείου, όπου τοποθετήθηκε πάνω σε ένα Βενετσιάνικο κιονόκρανο σαν βάση (δεν ανήκει στην κρήνη, όπως ίσως νομίζουν κάποιοι).

Ανωνύμου, τέλη του 17ου αιώνα. Η κρήνη εικονίζεται ακόμη πιο απλή.
Η μεγαλοπρεπής κρήνη Morozini στο Ηράκλειο. Καμία σχέση και ως προς το σχήμα και ως προς την κλίμακα και ως προς την ποιότητα του γλυπτού διακόσμου.
Σχέδιο ανωνύμου, μέσα 17ου αι. Η κρήνη Morozini φαίνεται σα να κυριαρχεί στην πόλη.

Στη δεκαετία του 1980 ο Δήμος αυθαίρετα και χωρίς ουσιαστικό λόγο απομάκρυνε από τον τεκέ τον Μεβλεβήδων (πρώην Ορφανοτροφείο) μια εξαιρετική, χαρακτηριστικά Οθωμανική κρήνη, με πρόθεση να την τοποθετήσει στην πλατεία Συντριβανίου σε ανάμνηση της Βενετσιάνικης. Πολύς λόγος έγινε και τότε δεδομένου ότι η μορφή της κρήνης δεν είχε καμία σχέση με την αρχική και η τοποθέτησή της στο κεντρικότερο σημείο του Ιστορικού Κέντρου, θα του έδινε ένα χαρακτήρα διαφορετικό με προεκτάσεις και σε θέματα εξωτερικής πολιτικής (επίκαιρα πάντα). Έτσι τοποθετήθηκε σε μια άλλη επίσης κεντρική πλατεία της πόλης, από την οποία καλό θα ήταν να επανέλθει κάποτε στην αρχική της θέση για λόγους επιστημονικής, αλλά και πολιτικής δεοντολογίας.

Η ογκώδης Οθωμανική κρήνη, που κτίστηκε στη θέση της Βενετσιάνικης το 17ο αιώνα και κατεδαφίστηκε το 1893.
Η άνω λεκάνη της Βενετσιάνικης κρήνης θαμμένη σαν γούρνα στην κρήνη του Ιμαρέτ.

Μετά από πολλές συζητήσεις και προτάσεις μεταξύ του Δήμου και των Υπηρεσιών του Υπουργείου Πολιτισμού, αποφασίστηκε η κατασκευή μιας απλής μαρμάρινης κρήνης, στη μορφή και την κλίμακα περίπου της αρχικής, χωρίς ιδιαίτερα διακοσμητικά στοιχεία, αφού (εκτός από τη “φορτωμένη” από διάκοσμο μικρή λεκάνη) αγνοούσαμε τα υπόλοιπα και οποιαδήποτε προσέγγιση, θα ήταν αυθαίρετη και αντιδεοντολογική.

Η κρήνη πάνω σε προσωρινή βάση στο Λιμάνι για φωτογράφιση από τον G.Gerola (1914).
Η άνω λεκάνη της Βενετσιάνικης κρήνης, έργο τυπικά μανιεριστικό, επαρχιακού χαρακτήρα με διακοσμητικές κεφαλές λεόντων και οικόσημα. Η βάση είναι κιονόκρανο άλλης προέλευσης.

Κάποιες κατασκευαστικές και λειτουργικές ατέλειες (όπως ο έλεγχος της ροής με ένα κοινό “φλοτέρ”, αντί του υπόγειου ηλεκτρονικού συστήματος κόστους περίπου 100 Ευρώ, που κλάπηκε και ποτέ δεν αντικαταστάθηκε, ή η στιλπνή επεξεργασία του μαρμάρου) με την εμμονή κάποιων και τον υπερτονισμό τους, δημιούργησαν ένα κλίμα απαξίωσης το οποίο πιστεύω πως πήρε υπερβολικές διαστάσεις και εξελίχθηκε σε μείζον θέμα, που υπερκαλύπτει ακόμη και τα όσα στραβά συμβαίνουν από την υπερεκμετάλλευση του μνημείου της παλιάς πόλης.

Πιστεύω πως μια αντιμετώπιση αυτών των δυο θεμάτων και μια σωστή ενημερωτική πινακίδα σε κατάλληλη θέση είναι αρκετά, ώστε οι αρμόδιοι να στραφούν στην επίλυση άλλων σημαντικών προβλημάτων που χρονίζουν.

Η κρήνη στην αυλή του Μουσείου.
Η άνευ λόγου καθαίρεση από το Δήμο της χαρακτηριστικής Οθωμανικής κρήνης από την αυλή του Τεκέ των Μεβλεβήδων.
Εκτός λειτουργίας μονίμως η Οθωμανική κρήνη από τον Τεκέ των Μεβλεβήδων, που ήθελε να τοποθετήσει ο Δήμος στο Ιστορικό Κέντρο. Σε άλλη κεντρική πλατεία της πόλης.
Φωτορεαλιστικό από τον αρχιτέκτονα Φίλιππο Τσαγάκη (ένα από τα πολλά) για τη χρησιμοποίηση του σωζόμενου μέρους της κρήνης.

Όσον αφορά στο σχέδιο που έγινε (σε διάφορες παραλλαγές, κατά τη διάρκεια του διαλόγου) από τον εξαίρετο αρχιτέκτονα και φίλο Φίλιππο Τσαγάκη (του οποίου η προσφορά στην ανάδειξη των μνημείων είναι και μεγάλη και γνωστή) και χρησιμοποιεί το αυθεντικό κομμάτι της Βενετσιάνικης κρήνης (σε εκμαγείο, ή αντίγραφο), πιστεύω ότι δεν προσφέρει κάτι καλύτερο αισθητικά, αφού προχωρεί αναγκαστικά στη ανάμιξη μάλλον ετερόκλητων στοιχείων. Αυτά ως συνεισφορά μου στο διάλογο.

Η μαρμάρινη λιτή κρήνη, που τοποθετήθηκε τελικά.
Αγώνας της Κρήτης

Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Recent Posts

Εγκεφαλικό υπέστη ο δημοσιογράφος Πάρις Καρβουνόπουλος

Εγκεφαλικό επεισόδιο υπέστη ο δημοσιογράφος Πάρις Καρβουνόπουλος, ενώ βρισκόταν στην Πάρο για Πάσχα. Σύμφωνα με…

27 mins ago

Βερολίνο: Έκρηξη σε εργοστάσιο χημικών, τοξικοι καπνοί στον αέρα – Ανήκει σε εταιρεία που φτιάχνει όπλα για την Ουκρανία

Ένα τοξικό σύννεφο καπνού έχει σκεπάσει μέρος του Βερολίνου μετά από έκρηξη σε εργοστάσιο χημικών, σε μια υπόθεση που…

27 mins ago

Η επέλαση της Ρωσίας, ο «υβριδικός πόλεμος» και η κατάρρευση του ουκρανικού μετώπου άμυνας

Τα τελευταία 24ωρα οι ρωσικές δυνάμεις «καλπάζουν» στο μέτωπο του πολέμου στην Ουκρανία, γεγονός που έχει…

28 mins ago

Σε δεινή θέση ο Μπάιντεν: 90 Δημοκρατικοί τον πιέζουν να εξετάσει αναστολή της στρατιωτικής βοήθειας στο Ισραήλ

Μετά την εξέγερση των πανεπιστημίων υπέρ των Παλαιστινίων ο πρόεδρος Μπάιντεν έχει να αντιμετωπίσει και…

3 hours ago

Χάος στα πανεπιστήμια των ΗΠΑ: Το κίνημα υπέρ της Παλαιστίνης εξαπλώνεται και σε άλλες χώρες

Εξαπλώνονται σε πολλά πανεπιστήμια στον κόσμο, οι διαδηλώσεις αλληλεγγύης στους Παλαιστίνιους που βρίσκονται υπό ισραηλινή πολιορκία στη Γάζα, μετά τις…

3 hours ago

Η ΠΑΠΑΔΙΑ

Της Ιωάννας Σφακιανάκη (Μια αφήγηση που πηγάζει από ιστορικά γεγονότα)... Μες τη νύχτα μια γυναίκα…

3 hours ago

This website uses cookies.