ΤΟΠΙΚΑ

Κρήτη: Δεν επιτρέπονται τα ηλεκτρικά πατίνια στην Εθνική! Προβληματισμός από δήμους και κατοίκους – Έλλειψη νομοθετικού πλαισίου

Μπορεί όλοι να προβληματίζονται για το νομικό πλαίσιο (που δεν υπάρχει) αναφορικά με την κίνηση των ηλεκτροκίνητων πατινιών, όμως η Τροχαία ΒΟΑΚ δεν προβληματίζεται γιατί στην εθνική οδό … τα “κουκιά” είναι μετρημένα!

Όπως εξήγησε, μιλώντας στην ΕΡΤ Ηρακλείου ο διοικητής της Τροχαίας ΒΟΑΚ. Χρήστος Παπαδάκης, όχημα που δεν αναπτύσσει ταχύτητα πάνω από 70 χλμ. (μαζί με τα πατίνια, και τα τρακτέρ και άλλα αγροτικά μηχανήματα) δεν επιτρέπεται να κινείται στην εθνική οδό.

Έτσι όταν πριν από λίγες ημέρες εθεάθησαν δύο αλλοδαποί πάνω σε πατίνια να κινούνται από το Ρέθυμνο προς την Επισκοπή, τα πράγματα ήταν ξεκάθαρα και κατηγορηματικά. Μάλιστα ο σχεδιασμός, αναφορικά με την νέα “μόδα” των πατινιών, περιλαμβάνει αυξημένη προσοχή στους κόμβους πέριξ των πόλεων προκειμένου να αποτρέπονται τα πατίνια από το να βγαίνουν στην εθνική.

Να υπενθυμίσουμε ότι το νομικό κενό, το «ντελίριο» που επικράτησε το τελευταίο διάστημα στο Ηράκλειο και οι φόβοι για πιθανά ατυχήματα, έκαναν τις αρμόδιες αρχές να μαζέψουν τα πατίνια από το κέντρο της πόλης και να τα μεταφέρουν στο Αστυνομικό Μέγαρο Ηρακλείου.

Το ίδιο ισχύει και για την κυκλοφορία των ηλεκτρικών πατινιών στην παραλιακή.

Όπως ανακοινώνει το Κεντρικό Λιμεναρχείο Ηρακλείου, «απαγορεύτηκε η κυκλοφορία των ηλεκτροκίνητων πατινιών εντός χερσαίας ζώνης λιμένα Ηρακλείου, καθώς και στους εξομοιούμενους με αυτή χώρους, στο πλαίσιο λήψης μέτρων για την ασφάλεια των χρηστών του λιμένα και την αποφυγή ατυχημάτων, δεδομένης της έλλειψης θεσμοθετημένων προϋποθέσεων χρήσης και κυκλοφορίας του εν λόγω μέσου.

Επισημαίνεται ότι οι παραβάτες της προαναφερθείσας απόφασης, ανεξάρτητα των συντρεχουσών ποινικών και αστικών ευθυνών κατά την ισχύουσα νομοθεσία, υπόκεινται και στις κυρώσεις του άρθρου 157 του ν.δ. 187/73 (Α’ 261), όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει».

Να σημειώσουμε ότι την εμφάνισή τους έχουν κάνει και στα Χανιά τα ηλεκτρικά πατίνια δίχως πάντως να έχουν παρατηρηθεί τα προβλήματα άλλων περιοχών.

“Πράσινος” τρόπος μετακίνηση που δημιουργεί… προβλήματα

Τα ηλεκτρικά πατίνια οσο κι αν έτυχαν θερμότατης υποδοχής ως καινοτόμος, έξυπνος και «πράσινος» τρόπος μετακίνησης, το κενό στο νομοθετικό πλαίσιο έφερε τα πρώτα προβλήματα.

Το ζήτημα σχετικά με το πού τελικά θα πρέπει να επιτρέπεται η χρήση των πατινιών στις πόλεις και πού όχι έχει αρχίζει να προβληματίζει τους δήμους, κατοίκους και οδηγούς.

Και μπορεί στις εφαρμογές των εταιρειών να επισημαίνεται συγκεκριμένα πως δεν επιτρέπεται η οδήγησή τους στους δρόμους και τα πεζοδρόμια, παρά μόνο στους ποδηλατόδρομους, ωστόσο αν κινηθεί κανείς στην πόλη θα δει πως κάτι τέτοιο δεν τηρείται.

Τα ηλεκτρικά πατίνια, αν και τοποθετήθηκαν στο κέντρο της Αθήνας για χρήση τους σε δρόμους ήπιας κυκλοφορίας και στους πεζόδρομους του ιστορικού κέντρου, εντούτοις έχουν κάνει την εμφάνισή τους σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας όπως η λεωφόρος Συγγρού, προκαλώντας έκπληξη σε οδηγούς και περαστικούς.

Μάλιστα δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που νεαροί χρήστες των πατινιών επιδίδονται σε αγώνες δρόμου, χωρίς κράνος –ένας από τους βασικούς όρους χρήσης τους– στη Συγγρού, για το ποιος θα καταφέρει να φτάσει πιο γρήγορα στην παραλιακή.

Σε πολλές περιπτώσεις τα έξυπνα πατίνια έφτασαν ακόμη και σε δήμους μακριά από το κέντρο της πόλης π.χ Βύρωνα, Ψυχικό και Αιγάλεω, καθώς οι χρήστες τους, λόγω του κενού στη νομοθεσία, χρησιμοποιούν τα εν λόγω μέσα, σε οδικούς άξονες της πόλης με συχνή κυκλοφορία.

Οι δυο εταιρείες που δραστηριοποιούνται ήδη στην Ελλάδα ανακοίνωσαν ότι μειώνουν τη μέγιστη ταχύτητα κυκλοφορίας των ηλεκτρικών πατινιών από 25 χλμ/ώρα σε 20 χλμ./ώρα, ενώ συνεργάζονται με τον Δήμο Αθηναίων για την υιοθέτηση κι άλλων μέτρων ασφαλείας.

Όπως έχει επισημάνει με ανακοίνωσή του ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (ΣΕΣ), υπάρχει περιορισμένη διεθνής εμπειρία για τις επιπτώσεις της μικρο-κινητικότητας (e-scooters, ηλεκτρικά ποδήλατα κλπ) στα μεταφορικά συστήματα των πόλεων, καθώς οι υπηρεσίες έχουν εμφανιστεί μόλις 2-3 χρόνια. «Έτσι, δεν υπάρχει σαφής εικόνα για τη λειτουργία και ασφαλή κυκλοφορία των μέσων μικρο-κινητικότητας, αλλά δυστυχώς ούτε και επίσημοι κανόνες (πχ. άρθρα ΚΟΚ), οι οποίοι να οριοθετούν τη χρήση των μέσων μικρο-κινητικότητας».

Ο Δήμος Αθηναίων, σύμφωνα με ανακοίνωσή του, «διαπιστώνοντας την έλλειψη κάθε θεσμικού πλαισίου λειτουργίας και χωρίς να έχει καμία αρμοδιότητα αδειοδότησης ή ελέγχου, προχώρησε στη συγκρότηση ομάδας εργασίας στην οποία προσκλήθηκαν και εκπρόσωποι των εταιριών που δραστηριοποιούνται επιχειρηματικά».

Στόχος είναι η κατάθεση ολοκληρωμένης πρότασης προς τα αρμόδια Υπουργεία Υποδομών και Μεταφορών και Προστασίας του Πολίτη, προκειμένου να προχωρήσουν άμεσα στη θέσπιση νομοθετικού πλαισίου.

Οι προτάσεις του Δήμου Αθηναίων

Από την μία μεριά, προτεραιότητα είναι η ασφαλής μετακίνηση των αναβατών, αλλά και των υπολοίπων χρηστών δρόμων και πεζοδρομίων.

Η καθιέρωση δηλαδή κανόνων που θα διέπουν την ασφαλή κυκλοφορία και συνύπαρξη με άλλα οχήματα και πεζούς είναι ο ένας άξονας.

Εξίσου σημαντικός όμως είναι και ο σεβασμός της ίδιας της λειτουργίας του δημόσιου χώρου, με την καθιέρωση κανόνων για το πού μπορούν οι χρήστες να αφήνουν ή να παραλαμβάνουν τα e-scooters ώστε να μην ενοχλούν τους πεζούς, τα Άτομα με Αναπηρία, τις μητέρες με τα καροτσάκια κλπ.

Ανάμεσα στις προτάσεις του Δήμου Αθηναίων, όπως εκφράστηκαν στην ομάδα εργασίας στην οποία πιθανώς ενταχθούν φορείς οδικής ασφάλειας και βιώσιμης, είναι να μην αυξηθεί περαιτέρω ο αριθμός των e-scooters και η απαγόρευση της κυκλοφορίας τους σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας.

Οι αποφάσεις των εταιρειών

Η Lime, η πρώτη εταιρεία που έφερε «έξυπνα» πατίνια στην Ελλάδα, κάνοντας την αρχή μάλιστα από τη Θεσσαλονίκη, όπως ανακοίνωσε, «σε συνέχεια των συζητήσεων με τη δημοτική αρχή της Αθήνας, θέτοντας τα θέματα της ασφάλειας ως βασική προτεραιότητα, αποφάσισε να μειώσει την ταχύτητα στα 20 χλμ/ώρα».

Η Αθήνα θα είναι η πρώτη ευρωπαϊκή πόλη που η εταιρεία μειώνει την ταχύτητα των πατινιών της.

Ακόμη, θα αποθαρρύνει την οδήγηση των ηλεκτρικών πατινιών της στις πιο επιφορτισμένες με κίνηση λεωφόρους της πόλης χρησιμοποιώντας τεχνολογία GPS και δημιουργώντας εικονικές περιφράξεις (geo-fence) σε συγκεκριμένες περιοχές της πόλης.

Επίσης, θα διανεμηθούν δωρεάν κράνη σε στρατηγικά σημεία της πόλης τις επόμενες εβδομάδες, ώστε να ευαισθητοποιήσει τους πολίτες να τα χρησιμοποιούν όταν οδηγούν τα ηλεκτρικά πατίνια στην Αθήνα. Όλα τα παραπάνω θα εφαρμοστούν και στη Θεσσαλονίκη.

Στην ίδια απόφαση για μείωση της μέγιστης ταχύτητας στα 20 χλμ./ώρα προχώρησε οικειοθελώς και η δεύτερη εταιρεία που δραστηριοποιείται στην Ελλάδα, η hive, μέλος της Daimler.

Σύμφωνα με την ανακοίνωσή της, «θα συνεργαστεί με τον Δήμο Αθηναίων για τους βέλτιστους τρόπους ελεγχόμενης πρόσβασης και στάθμευσης, σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας με εφαρμογή geo-fencing».

Πέρα από το όριο ταχύτητας των e-scooters, θέμα φαίνεται να προκύπτει και με το παρκάρισμα τους σε πεζοδρόμια και πυλωτές πολυκατοικιών προκαλώντας εκνευρισμό σε οδηγούς, πεζούς, μαμάδες με καρότσια και άτομα με ειδικά αμαξίδια να αναγκάζονται να κάνουν ελιγμούς για να μετακινηθούν.

Μέτρα σε Παρίσι και Μαδρίτη

Την ώρα που στην Ελλάδα, οι Δήμοι Αθήνας και Θεσσαλονίκης επεξεργάζονται σχέδιο για το όριο ταχύτητας των ηλεκτρικών πατινιών , το Παρίσι προχωρά στο δεύτερο στάδιο των ρυθμίσεων για τον συγκεκριμένο τρόπο μετακίνησης.

Άμεσα αναμένεται να ψηφιστεί εθνική νομοθεσία για τα ηλεκτρικά σκούτερ όπου θα ρυθμίζει διάφορους παράγοντες της μετακίνησης.

Ωστόσο το δημοτικό συμβούλιο της γαλλικής πρωτεύουσας ψήφισε ήδη για την επιβολή προστίμου ύψους 135 ευρώ σε όσους εντοπίζονται να παρκάρουν τα σκούτερ τους στο πεζοδρόμιο, εμποδίζοντας τους πεζούς να κινηθούν ανενόχλητοι.

Το δημοτικό συμβούλιο δήλωσε ότι υποστηρίζει μεν νέες εναλλακτικές μορφές μετακίνησης οι οποίες αντικαθιστούν τα ρυπογόνα οχήματα, ωστόσο πρέπει να υπάρξει ρυθμιστικό πλαίσιο αφού η μαζική χρήση των ηλεκτρικών σκούτερ θέτουν σε κίνδυνο τους πεζούς κυρίως τους ηλικιωμένους και τα βρέφη.

Η στάθμευση στα πεζοδρόμια δε εμποδίζει γονείς με καρότσια αλλά κι άτομα με κινητικές δυσκολίες κι αναπηρικά αμαξίδια να κινηθούν.

Για να λυθεί ουσιαστικά το πρόβλημα βέβαια, ο δήμος υπολογίζει ότι μέχρι το τέλος της τρέχουσας χρονιάς, θα δημιουργήσει περίπου 2.500 θέσεις στάθμευσης για σκούτερ – οι οποίες θα ονομάζονται trottinettes – και θα βρει κι άλλους τρόπους για να υποχρεώνει τους αναβάτες να τις χρησιμοποιούν.

Σημειωτέον ότι ήδη σε κάποιες ευρωπαϊκές πόλεις υπάρχουν διαθέσιμες τέτοιες θέσεις στάθμευσης.

Μέχρι στιγμής, 9 εταιρείες – μεταξύ των οποίων κι η δημοφιλής καλιφορνέζικη Lime και Bird – επιχειρούν στο Παρίσι προσφέροντας 15.000 σκούτερ στους κατοίκους και τους επισκέπτες της πόλης.

Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του δήμου ο αριθμός αυτός θα μπορούσε να φτάσει και τις 40.000 μέχρι το τέλος του έτους, γεγονός που καθιστά αναγκαία την ψήφιση ενός ρυθμιστικού πλαισίου τόσο για την χρήση όσο και για την στάθμευση των ηλεκτρικών πατινιών.

Όλες οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται – μεταξύ των οποίων και οι Bolt, Wind και Voi, θα υποχρεωθούν να πληρώνουν ετήσια αμοιβή τουλάχιστον 50 ευρώ ανά σκούτερ για τα πρώτα 500 ηλεκτρικά πατίνια που βγάζουν στους δρόμους του Παρισιού.

Το ποσό μάλιστα θα ανεβαίνει στα 65 ευρώ ανά σκούτερ ετησίως, για εταιρείες που επιχειρούν με περισσότερα από 3.000 σκούτερ.

Αντίστοιχα τέλη θα αναγκαστούν να πληρώνουν ετησίως και οι εταιρείες που εκμεταλλεύονται ποδήλατα, στη συγκεκριμένη περίπτωση το ποσό θα κυμαίνεται από 20-26 ευρώ ανά ποδήλατο.

Το Παρίσι δεν είναι η μόνη πόλη που αντιδρά στην ανεξέλεγκτη χρήση ηλεκτρικών πατινιών.

Να υπενθυμίσουμε ότι ήδη από τον περασμένο Δεκέμβριο η Μαδρίτη υποχρέωσε τις εταιρείες Voi, Wind και Lime να αποσύρουν τα πατίνια τους από τους δρόμους, αφού δεν κατάφεραν να συμμορφωθούν με τους κανόνες και να επιχειρούν αποκλειστικά στις περιοχές που επιτρεπόταν η χρήση τους.

Νέοι αυστηροί κανόνες για τη χρήση τους

Μετά την αύξηση της κυκλοφορίας των πατινιών στους δρόμους κυρίως της πρωτεύουσας ήρθε η ώρα για την επιβολή κανόνων που αφορούν στη χρήση τους.

Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έκανε εισήγηση, η οποία κατατέθηκε στη νεοσύστατη επιτροπή με αντικείμενο τις υπηρεσίες μικροκινητικότητας και περιλαμβάνει ακόμη και πρόστιμα που αγγίζουν τα 400 ευρώ.

Ειδικότερα, η εισήγηση του υπουργείου Υποδομών θέλει στα ελαφρά προσωπικά ηλεκτρικά οχήματα (ΕΠΗΟ) να υπάγονται όσα οχήματα κινούνται με ηλεκτροκινητήρα και δεν εμπίπτουν στον ΚΟΚ. Πρόκειται για κινούμενα με ηλεκτροκινητήρα πατίνια, τροχοπέδιλα (rollers), τροχοσανίδες (skate board) και αυτοεξισορροπούμενα οχήματα, δηλαδή οχήματα που βασίζονται σε εγγενή ασταθή ισορροπία και χρειάζονται βοηθητικό σύστημα ελέγχου για να διατηρούν την ισορροπία τους, και στα οποία περιλαμβάνονται μηχανοκίνητα μονόκυκλα οχήματα ή μηχανοκίνητα δίκυκλα οχήματα διπλής τροχιάς. Οι οδηγοί τους θα πρέπει να είναι πάνω από 15 ετών ή άνω των 12 ετών, σε περίπτωση που συνοδεύονται από ενήλικο. Παράλληλα, υποχρεούνται να φορούν κράνος, το οποίο θα είναι δεμένο.

Τα ΕΠΗΟ κατηγοριοποιούνται, ανάλογα με την ταχύτητα κατασκευής τους, σε εκείνα με μέγιστη ταχύτητα τα 6 χλμ./ώρα (θεωρούνται ως πεζοί και μπορούν να κινηθούν ελεύθερα στους χώρους όπου κυκλοφορούν οι πεζοί), εκείνα με μέγιστη ταχύτητα μεταξύ 6 χλμ./ώρα και 25 χλμ./ώρα (θεωρούνται ποδήλατα και επιτρέπεται να κυκλοφορούν σε οδούς και χώρους του άρθρου 1 του ν. 2696/99 –ΦΕΚ 57/Α΄– «Κύρωση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας» που κυκλοφορούν τα ποδήλατα) και σε εκείνα που υπερβαίνουν τα 25 χλμ./ώρα. Οι οδηγοί της τελευταίας κατηγορίας θα επιβαρύνονται με πρόστιμο 400 ευρώ σε περίπτωση που κυκλοφορούν εκτός χώρων που επιτρέπεται η κυκλοφορία τους (π.χ. πεζοδρόμια).

Παράλληλα, προβλέπεται ειδική σήμανση για τα ΕΠΗΟ. Εκείνα που κινούνται με ταχύτητα έως 25 χλμ./ώρα θα πρέπει να έχουν αυτοκόλλητο διαστάσεων 5 x 8 εκ. από υλικό ανθεκτικό σε καιρικές συνθήκες τέτοιο, ώστε να καταστρέφεται σε περίπτωση αφαίρεσης/αποκόλλησής του από το ΕΠΗΟ. Το αυτοκόλλητο σήμα επικολλάται στο ΕΠΗΟ από τον οικονομικό φορέα που το εκδίδει και περιέχει κατ’ ελάχιστον την πλήρη επωνυμία του, τη μέγιστη εκ κατασκευής ταχύτητα του ΕΠΗΟ και τον κωδικό ταυτοποίησης του οχήματος.

cretalive.gr, neakriti.gr, tovima.gr

"google ad"

Αγώνας της Κρήτης

Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Recent Posts

Σάκης Καράγιωργας: Ο θρυλικός πανεπιστημιακός που επί χούντας έβαζε βόμβες – Η συγκλονιστική απολογία του στο στρατοδικείο

Κάθε φορά που πλησιάζει η επέτειος της μεγαλειώδους λαϊκής εξέγερσης του Πολυτεχνείου, εμφανίζονται οι γνωστοί –…

31 mins ago

«Αργυρώ Πολυχρονάκη-Κοκοβλή: Ζωή σαν μυθιστόρημα» – Τη Δευτέρα η η διαδικτυακή συνάντηση στη μνήμη της

Στο πλαίσιο του κύκλου Διαδικτυακές Συναντήσεις που διοργανώνει ο Όμιλος Φίλων του ποιητή Μανόλη Αναγνωστάκη…

38 mins ago

Κινέζοι αεροναυπηγοί επισκέφθηκαν το Πανεπιστήμιο Κρήτης – Τι είδους συνεργασία προωθείται

Eπίσημη επίσκεψη αντιπροσωπείας του Nanjing University of Aeronautics and Astronautics (NUAA) πραγματοποιήθηκε στο Πανεπιστημίου Κρήτης,…

42 mins ago

Κολυδάς κατά μετεωρολόγων: «Aντί να ζητήσουν συγγνώμη, λαβώνουν την επιστήμη»

Σε ανάρτηση προέβη ο Θοδωρής Κολυδάς, μετεωρολόγος και διευθυντής της Εθνικής Μετεωρολογικής Υπηρεσίας, με αφορμή…

43 mins ago

Πολάκης σε Κασσελάκη: «Θα σε μάθω να σέβεσαι» – Φάμελλος: Χυδαία ρητορική, οι μάσκες έπεσαν

«ΣΤΕΦΑΝΕ ΣΚΕΤΕ, αν τα μέλη και οι φίλοι του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ με αναδείξουν Πρόεδρό τους,…

46 mins ago

“Οι αγώνες του τότε παραμένουν αδικαίωτοι”: Μαζική η κινητοποίηση για την 51η επέτειο του Πολυτεχνείου στα Χανιά

Σε κλίμα συγκίνησης, εκατοντάδες πολίτες και φοιτητές συγκεντρώθηκαν το απόγευμα της Κυριακής στην πλατεία της…

52 mins ago

This website uses cookies.