ΘΕΣΕΙΣ

Άποψη: Πόσο ξεκάθαρο είναι ποια ήταν τα 12 Αρχοντόπουλα του Βυζαντίου στην Κρήτη;

Απ’ το βιβλίο του Πάρι Κελαϊδή «Τα 12 Αρχοντόπουλα του Βυζαντίου στην Κρήτη του 1182»

Ας μη νομισθεί ότι ο πίνακας με τα Αρχοντόπουλα του Βυζαντίου είναι ξεκαθαρισμένος, χωρίς αμφισβητήσεις. Το αντίθετο μάλιστα. Τα επώνυμα διαφέρουν σε μερικά σημεία από χειρογράφο σε χειρόγραφο, όπως και τα όρια των γεωργικών και κτηνοτροφικών εκτάσεων που συνέταξε και παραχώρησε στα αρχοντόπουλα ο Κων/νος, Μέγας Δούκας και εκπρόσωπος του βασιλέα στην Μεγαλόνησο. Και που διήρκεσε τρία ολόκληρα χρόνια για να συντάξει τους πίνακες με τα όρια της περιουσίας εκάστου (εννοείται βέβαια ότι τις περιουσίες τις έπαιρναν χωρίς να ρωτήσουν τους Κρήτες ιδιοκτήτες στους οποίους έδιναν άλλες υποδεέστερες).

Οι διαφορές οφείλονται στο αντίγραφο του Χρυσόβουλου που έχει ως γνώμονα κάθε ιστορικός. Έτσι, ο Κριάρης παίρνει σαν βάση εκείνο που βρέθηκε στην Ιερά Μονή Γωνιάς Κισσάμου, ενώ ο Ψιλάκης στηρίζεται κυρίως σε αντίγραφα που εντοπίστηκαν στην Κέρκυρα και τη Ζάκυνθο. Στα νησιά αυτά, όπως είναι γνωστό κατέφυγαν το 1669 αρκετοί Κρητικοί, μετά την κατάληψη της Κρήτης από τους Τούρκους. Και προφανώς μέσα στα ελάχιστα αντικείμενα που διάσωσαν ήταν και τα αντίγραφα του σημαντικού εκείνου Χρυσόβουλου. Επίσης υπάρχει διαφορά σ’ ένα όνομα και από τον ιστορικό Παπαρρηγόπουλο. Στην θέση του Αρχολέοντα βάζει το όνομα Κλάδος.

Είκοσι χρόνια μετά την άφιξη των 12 στην Κρήτη συνέβησαν στο Βυζάντιο κοσμοϊστορικά γεγονότα. Το έτος 1204 οι Σταυροφόροι κατέλαβαν το Βυζάντιο. Ξεκίνησαν για να απελευθερώσουν δήθεν τους Άγιους Τόπους αλλά «λοξοδρόμησαν» προς Βυζάντιο που το κατέλαβαν και το διένειμαν μεταξύ τους. Έτσι η Κρήτη «έπεσε» στο μερίδιο του μαρκησίου Βονιφάτιου του Μονφεράτου, μαζί με άλλες επαρχίες. Αλλά εκείνος έκρινε πολυδάπανη την κατοχή της Κρήτης και το έτος 1204 την πούλησε στους Ενετούς αντί μόλις 10.000 ασημένιων νομισμάτων.

Οι καινούργιοι αφέντες φέρονταν πολύ σκληρά στους ντόπιους. Οι κατακτητές συγκέντρωσαν όλο το εμπόριο του νησιού. Και χώρισαν τη γη σε 400 φέουδα τα οποία μοίρασαν σε δικούς τους ευγενείς και αξιωματούχους. Μαζί με κάθε κλήρο γης ο δικαιούχος έπαιρνε και 25 ντόπιους χωρικούς για να του την καλλιεργούν με μοναδική αμοιβή το φτωχό φαγητό της ημέρας. Το ίδιο έγινε αργότερα και με τους Τούρκους. Έμεινα έκπληκτη όταν είδα πριν ένα χρόνο ένα ντοκυμαντέρα με Τουρκοκρητικούς που επισκέφτηκαν την Κρήτη. ένας Τουρκοκρητικός στάθηκε με ύφος θύματος μπροστά στην κάμερα δείχνοντας ένα ρόδι και λέγοντας: «Αυτό μόνο παίρνω μαζί μου από τη γη του πατέρα μου» Είχε επισκεφτεί το υποτιθέμενο «κτήμα» του πατέρα του.

Και γω σκέφτηκα: «Πού το βρήκε μωρέ, ο πατέρας σου το κτήμα στην Κρήτη; Απ’ τα βάθη της Ασίας που ήρθε, το φερε; Έσφαξε τους ιδιοκτήτες και όσους δεν έσφαξε τους έβαλε δούλους στα ίδια τους τα χωράφια, και συ μιλάς για την γη του πατέρα σου;»

Λοιπόν, με τους Ενετούς συνεχίζομε:

Η καταπίεση ήταν τόσο μεγάλη ώστε οι Κρήτες πραγματοποήσαν 27 επαναστάσεις εναντίον των Ενετών. Φυσικά και οι ισχυρές βυζαντινές οικογένειες της Κρήτης είχαν τεθεί επικεφαλείς σ’ αυτές τις ένοπλες εξεγέρσεις γιατί: 1) Στα 20 χρόνια που μεσολάβησαν τα Αρχοντόπουλα είχαν προλάβει να εδραιώσουν τη θέση τους στην Μεγαλόνησο. 2) Ο λαός τα θεωρούσε πλέον ως αρχηγούς του. Και αξίωνε να τεθούν μπροστά στις εξεγέρσεις. 3) Με την διανομή των 400 φεούδων στους Βενετσιάνους θιγόταν κατά κύριο λόγο οι βυζαντινές οικογένειες που είχαν τις πιο εύφορες περιουσίες. Και τώρα περνούσαν στους Βενετσιάνους. Σε άλλο κείμενο θα γράψομε για την εξέγερση του Καντανολέοντα για τα φονικά που έκαναν οι Ενετοί στον γάμο και που τοποθετούνται κατά μία εκδοχή στην έπαυλη στην Αλικιανό και κατά μία άλλη εκδοχή στην έπαυλη στην Αργυρούπολη

Επιλογή κειμένων και σημειώσεις: Άννα Κωνσταντουδάκη

Αγώνας της Κρήτης

Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Recent Posts

Κατολίσθηση στα Τοπόλια τραυματίζει ελαφρά μητέρα και παιδί

Σε συναγερμό τέθηκαν το πρωί της Κυριακής οι αρχές στην Κίσσαμο, μετά από κατολίσθηση που…

9 hours ago

35χρονη τουρίστρια σώθηκε μετά από επιχείρηση διάσωσης στο Μπάλο

Μια 35χρονη τουρίστρια από τη Γερμανία διασώθηκε χθες το βράδυ σε επιχείρηση της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας,…

9 hours ago

Ηράκλειο: Είχε γίνει η σκιά της και την τρομοκρατούσε!

Αρνούνταν να αποδεχθεί ότι η σχέση τους είχε πάρει τέλος και δεν άφηνε σε ησυχία…

9 hours ago

Γαμήλια φωτογράφιση με παραδοσιακές… ινδικές φορεσιές και φόντο τον Κούλε!

Με καταγωγή από την Ινδία, γεννήθηκαν και μεγάλωσαν οι ίδιοι στην Μ. Βρετανία, ωστόσο αποφάσισαν τον…

9 hours ago

Στέγη Κακοποιημένων Γυναικών στα Χανιά – Ένα μεγάλο σπίτι μακριά από τη βία

Η ιστορία ξεκινάει το 2014… όταν εκείνη την εποχή, αν και ακομη σύμφωνα με τους…

9 hours ago

Εκατοντάδες στην παραδοσιακή εμποροπανήγυρι στις Βρύσες την Κυριακή των Βαΐων | Φωτός

Έχουμε πλέον εισέλθει στην τελευταία εβδομάδα πριν το Πάσχα και στις Βρύσες, όπως έχει καθιερωθεί,…

9 hours ago

This website uses cookies.