Ο ΣΥΡΙΖΑ πολλές φορές στο παρελθόν είχε τονίσει ότι η ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων είναι ενάντια στα συμφέροντα του ελληνικού λαού. Με την ανάληψη της διακυβέρνησης της χώρας, υπήρξε μία μερική αλλαγή στάσης αφού άρχισαν οι παραδοχές ότι είναι δύσκολο να σταματήσει εξ ολοκλήρου η διαδικασία εξαιτίας των υπογραφών που είχαν μπει από την προηγούμενη κυβέρνηση. Πάντως, και σε οποιαδήποτε περίπτωση, με κάθε τόνο επαναλάμβαναν ότι πρέπει να γίνουν ουσιαστικές αλλαγές στους όρους παραχώρησης ενώ ειδικά για το αεροδρόμιο Χανίων ο Υπουργός Ανάπτυξης Γιώργος Σταθάκης είχε τονίσει ότι “η παραχώρηση είναι αδιανόητη”
Και σε πρόσφατες δηλώσεις του στο ΣΚΑΪ για το αεροδρόμιο Χανίων είχε πει ότι “είναι ένα από τα περιφερειακά αεροδρόμια που είναι εξαιρετικά” ενώ “ολοκληρώνεται μόλις μία μεγάλη επένδυση 120 εκ. ευρώ το οποίο το τριπλασιάζει και το μετατρέπει σε ένα υπερσύγχρονο αεροδρόμιο το οποίο θα καλύπτει τις ανάγκες σε βάθος χρόνου”.
Είχε πει ότι: “Σύσσωμη η τοπική κοινωνία θεωρεί ότι η παραχώρηση είναι αδιανόητη διότι έχεις μία τεράστια δημόσια ευρωπαϊκή επένδυση στο αεροδρόμιο, ακυρώνεται με αυτό τον τρόπο και το επιχείρημα που χρησιμοποιείται για άλλα αεροδρόμια ότι χρειάζονται επενδύσεις. Αυτό, δε χρειάζεται επενδύσεις, θα είναι άριστο.
Εμείς παραμένουμε ενάντια στις ιδιωτικοποιήσεις όπως γινοταν από το ΤΑΙΠΕΔ. Είμαστε προφανώς ανοικτοί σε συμπράξεις που διασφαλίζουν το δημόσιο συμφέρον αλλά ταυτόχρονα επιτρέπουν να γίνουν επενδύσεις.”
Ενώ, πριν την εκλογική νίκη του ΣΥΡΙΖΑ, με δηλώσεις του στις 25 Νοεμβρίου του 2014 ο κ. Σταθάκης δήλωνε: «Η πώληση της δημόσιας αυτής υποδομής προσβάλει ευθέως το δημόσιο συμφέρον και ως ΣΥΡΙΖΑ δηλώνουμε κατηγορηματικά της αντίθεση μας σε αυτή».
Tι λένε τα δημοσιεύματα σε Ναυτεμπορική, Αυγή και Ποντίκι
Σήμερα, όμως σύμφωνα με την Ναυτεμπορική αλλά και την Αυγή δόθηκε το «πράσινο φως» για να ξεκινήσουν άμεσα οι συζητήσεις ανάμεσα στην ελληνική κυβέρνηση και την κοινοπραξία της Fraport για την “αξιοποίηση” των περιφερειακών αεροδρομίων.
Ο στόχος που τώρα θέτει η κυβέρνηση είναι η μεγιστοποίηση του δημόσιου συμφέροντος και η ενδεχόμενη αύξηση του ποσοστού του Δημοσίου στο κοινοπρακτικό σχήμα παραχώρησης. Η απόφαση λήφθηκε σε ευρεία σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου υπό τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, μέσα στις επόμενες ημέρες θα πραγματοποιηθεί η πρώτη συνάντηση του υπουργού Οικονομίας Γιώργου Σταθάκη με τους εκπροσώπους της κοινοπραξίας της Fraport, συμφερόντων του γερμανικού Δημοσίου και της Slentel του Ομίλου Κοπελούζου, για την παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας.
Όπως σημειώνει η Ναυτεμπορική:
Βάσει κυβερνητικών πηγών, στόχος είναι να υπάρξει το συντομότερο δυνατόν μία καταρχήν συμφωνία, λόγω και του πιεστικού χρονοδιαγράμματος, που συνδέεται και με τη διαπραγμάτευση για τη νέα συμφωνία με τους δανειστές της χώρας.
Το ελληνικό Δημόσιο, όπως έγραψε η «Ν» τη Δευτέρα, στη διαπραγμάτευση που ξεκινά θέτει πλέον δύο ελάχιστα απαιτούμενα. Αφενός, τη μείωση του χρόνου παραχώρησης, που -σύμφωνα με την αρχική πρόβλεψη- είναι 40 έτη με δυνατότητα επέκτασης για άλλα 10 χρόνια, με την ελληνική πλευρά να επιθυμεί μια περίοδο 25-30 ετών. Αφετέρου, τη διασφάλιση της συμμετοχής του ελληνικού Δημοσίου στο μετοχικό κεφάλαιο του σχήματος παραχώρησης.
Αυτό, όπως σημειώνουν καλά πληροφορημένες πηγές, μπορεί να γίνει όχι απαραίτητα με τη συμμετοχή του υπουργείου Οικονομικών, αλλά μέσω της συμμετοχής στο επενδυτικό σχήμα της τοπικής αυτοδιοίκησης.
Επιπλέον, η πλευρά της κυβέρνησης εμφανίζεται ανοιχτή στο να διαπραγματευτεί το ποσοστό συμμετοχής, με τις ίδιες πηγές να τονίζουν πως δεν αποκλείεται να ακολουθηθεί η μέθοδος της «χρυσής» μετοχής, η οποία δίνει περισσότερα προνόμια και δυνατότητες (όπως η δυνατότητα άσκησης βέτο) από τις απλές μετοχές.
Η είδηση επιβεβαιώνεται και από την εφημερίδα ΑΥΓΗ όπου αναφέρεται πιο συγκεκριμένα:
Σύμφωνα με πληροφορίες, η πρόθεση της ελληνικής πλευρά είναι, πρώτον, να υπάρξει συμμετοχή του Δημοσίου στο εν λόγω σχήμα, δεύτερον να μειωθεί ο χρόνος χρήσης του από τα 50 χρόνια που είναι σήμερα (σ.σ.: η συμφωνία με την προηγούμενη κυβέρνηση) σε 30 έτη.
Παράγοντες που γνωρίζουν τα τεκταινόμενα ανέφεραν ότι κάτι τέτοιο θα μειώσει το αρχικό τίμημα, όμως κάτι τέτοιο δεν φαίνεται να αφορά ιδιαίτερα την κυβέρνηση, καθώς τα χρήματα από τις αποκρατικοποιήσεις πηγαίνουν προς το παρόν σε ένα βαρέλι δίχως πάτο που ονομάζεται ελληνικό δημόσιο χρέος.
Στο Ποντίκι πάντως, υπάρχουν αναλυτικότερες λεπτομέρειες ενώ τίθεται εν αμφιβόλω η παραχώρηση του αεροδρομίου Χανίων:
Όπως μας επισήμαναν καλά ενημερωμένες πηγές, η πρόσκληση σε διαπραγμάτευση, την οποία θα απευθύνει το ελληνικό Δημόσιο στην κοινοπραξία Fraport AG – Slentel Ltd του ομίλου Κοπελούζου, που ανακηρύχθηκε προτιμητέος επενδυτής από το ΤΑΙΠΕΔ, θα αφορά όλα τα θέματα και συγκεκριμένα:
♦ τη διατήρηση από το ελληνικό Δημόσιο συγκεκριμένου ποσοστού,
♦ τον αριθμό των αεροδρομίων που θα μπουν στη νέα συμφωνία,
♦ τον χρόνο συνεκμετάλλευσης,
♦ το ύψος των επενδύσεων που θα απαιτηθούν,
♦ το κόστος χρήσης του αεροδρομίου,
♦ τη δέσμευση για συγκεκριμένο αριθμό επισκεπτών.Προς νέα συμφωνία;
Σύμφωνα με πληροφορίες του «Ποντικιού», η κυβέρνηση θα επιδιώξει τη συμμετοχή του Δημοσίου στη συνεκμετάλλευση των αεροδρομίων σε ποσοστό 50%, και πάντως όχι μικρότερο από 33%, που αποτελεί και το ποσοστό της λεγόμενης καταστατικής μειοψηφίας.
Παράλληλα, η κυβέρνηση στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, ανάλογα με την πορεία των συζητήσεων, θα θέσει θέμα να μείνουν εκτός περιφερειακά αεροδρόμια που είτε βρίσκονται σε φάση ολοκλήρωσης του εκσυγχρονισμού τους με χρήματα του Δημοσίου, όπως είναι αυτό των Χανίων, είτε θεωρούνται κομβικά για λόγους εθνικής ασφαλείας. Αυτό σημαίνει, όπως μας εξήγησαν καλά πληροφορημένες πηγές, ότι δεν πρέπει να θεωρείται δεδομένο πως και τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια θα μπουν στη νέα συμφωνία.
Επί τάπητος θα τεθεί και ο χρόνος συνεκμετάλλευσης αφού η κυβέρνηση είναι αντίθετη με τις προβλέψεις του διαγωνισμού για 40 συν 10 χρόνια, και μάλιστα με την αύξηση του κόστους χρήσης ανά επιβάτη. Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι στη διαπραγμάτευση ο χρόνος συνεκμετάλλευσης θα εξαρτηθεί από έναν τύπο που θα υπολογίζει την απόδοση της επένδυσης σε σχέση με το κόστος χρήσης, το ύψος των επενδύσεων αλλά και τη δέσμευση για ανάπτυξη μέσα από την επίτευξη συγκεκριμένων στόχων όσον αφορά τον αριθμό των επιβατών.
Κυβερνητικά στελέχη εκτιμούν ότι η Fraport AG θα καθίσει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων και εντός του 2015 είναι εφικτό να υπάρξει νέα συμφωνία. Όπως επισήμαναν στο «Π» καλά ενημερωμένες πηγές, αυτήν τη στιγμή η εταιρεία συμφερόντων του γερμανικού Δημοσίου δεν έχει στα χέρια της καμιά υπογεγραμμένη συμφωνία παρά μόνο την ανακήρυξή της σε προτιμητέο επενδυτή από το ΤΑΙΠΕΔ. Άρα είναι προς το συμφέρον της να διαπραγματευθεί με την κυβέρνηση με βάση νέα δεδομένα που θα της προταθούν.
Οι αντιδράσεις
Τι από όλα ισχύει μένει να φανεί.
Να υπενθυμίσουμε όμως, ότι η αντίθεσή στην ιδιωτικοποίηση του αεροδρομίου από τις τοπικές κοινωνίες ήταν καθολική. Και αυτό είχαν τονίσει και 29 φορείς από την Κρήτη και 161 θεσμικοί φορείς σε όλη την Ελλάδα με σχετικό του ψήφισμα όπου σημειώναν ότι οι περισσότεροι Κρατικοί Αερολιμένες, βρίσκονται στις νησιωτικές Περιφέρειες της Ελλάδας (των Ιονίων Νήσων, της Κρήτης, της Δωδεκανήσου, του Αιγαίου), γεγονός που τους καθιστά άκρως αναγκαίους για την ενδοπεριφερειακή κοινωνική συνοχή, την αναπτυξιακή προοπτική των νησιών και την εθνική ασφάλεια.
Παράλληλα τόνιζαν ότι είναι απόλυτα κερδοφόρες και βιώσιμες επιχειρήσεις υπό δημόσιο έλεγχο και διοίκηση, ενισχύουν σημαντικά τον κρατικό προϋπολογισμό, δεν επιβαρύνουν τον Έλληνα φορολογούμενο και έχουν άμεσες δυνατότητες αύξησης της αποδοτικότητας – κερδοφορίας τους.
Αλλά και η Ομοσπονδία Συλλόγων Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας είχε εκφράσει πολλές φορές την πλήρη αντίθεσή της στο ενδεχόμενο ιδιωτικοποίησης των αεροδρομίων. Στις 1 Απρίλη με νέα ανακοίνωσή της σημείωνε μεταξύ άλλων ότι σε μία χώρα όπως η Ελλάδα όπου το 80% της τουριστικής κίνησης διακινείται αεροπορικά και το 20% του ΑΕΠ στηρίζεται στον τουρισμό, οι αερομεταφορές είναι εθνικής σημασίας.
Ανέφεραν επίσης τη γεωπολιτική θέση της χώρας καθώς και το γεγονός ότι τα χρήματα που καρπώνεται το ελληνικό δημόσια είναι ψίχουλα, την ίδια στιγμή που τα ποσά που δίνει η γερμανική Fraport δεν επενδύονται στα αεροδρόμια αλλά πηγαίνουν για την αποπληρωμή του χρέους.
Σημαντικό είναι επίσης ότι το ελληνικό δημόσιο θα αναγκαστεί να επιστρέψει χρήματα που έχει λάβει από ευρωπαϊκά προγράμματα για τον εκσυγχρονισμό αεροδρομίων, όπως πρόσφατα, 120 εκατ. ευρώ για το αεροδρόμιο Χανίων.
Τελικώς, οι γερμανικές πιέσεις και η οικονομική ασφυξία που επέβαλλαν στη χώρα απέδωσαν. Εις βάρος του ελληνικού συμφέροντος. Μένει να φανεί σε τι βαθμό έχει υποχωρήσει η ελληνική κυβέρνηση.. Και βεβαίως, πώς θα διοικήσουν οι Γερμανοί τα αεροδρόμια με τις τοπικές κοινωνίες ενάντιά τους.
Με πληροφορίες από naftemporiki.gr, avgi.gr, topontiki.gr
Του Γιώργου Βύρων Δαβού * H εκλογή του Ντόναλντ Τραμπ στην προεδρία των ΗΠΑ αναγκάζει…
Στα μόλις 5 ευρώ το κιλό βρίσκεται η τιμή του ελαιόλαδου για τον παραγωγό αυτή τη στιγμή,…
Ένα βίντεο που δείχνει μια «λευκή σφαίρα» UFO να βγαίνει από τον ωκεανό στα ανοιχτά του Κουβέιτ και βρέθηκε…
Πραγματοποιείται συνέντευξη τύπου την Παρασκευή 15 Νοεμβρίου στις 19:00 στο ιστορικό καφέ "ΚΗΠΟΣ" για την…
Η Ελλάδα με το ογκώδες έλλειμμα στο εμπορικό ισοζύγιο έχει πλεον απωλέσει και τα τελευταία…
Οι δημοσιογράφοι σε όλη τη χώρα προχωρούν σε 24ωρη απεργία την Τρίτη 19 Νοεμβρίου, διαμαρτυρόμενοι…
This website uses cookies.