ΘΕΣΕΙΣ

Εικαστικό έναυσμα διαλόγου

Της Πηνελόπης Ι. Ντουντουλάκη

Στο Mεγάλο Αρσενάλι (Κέντρο Αρχιτεκτιονικής Μεσογείου) λειτουργεί αυτό το διάστημα (και θα παραμείνει σε λειτουργία μέχρι την 3η του Μάρτη) μια έκθεση ζωγραφικής με μηνύματα σύνθεσης, συνύπαρξης, συνέκφρασης, συμπόρευσης. Πρόκειται για έργα των εικαστικών Μαρίας Κοκκίνη και Αντώνη Αλιβρούβα.

Οι επιμελητές της έκθεσης Μαρία Δρακάκη, παιδαγωγός και  Επιμελήτρια του Μουσείου Σχολικής Ζωής του Δήμου Χανίων, και Γιώργος Ορφανίδης, Ιστορικός και αρχαιολόγος, παραθέτουν ενδιαφέρουσες επισημάνσεις σχετικά με το εγχείρημα “ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΗ ΔΥΟ” του Μουσείου Σχολικής ζωής, το οποίο θα περιλαμβάνει εικαστικές εκθέσεις σε δημόσιους χώρους του δήμου Χανίων. Στόχος είναι οι εκθέσεις αυτές να κινητοποιήσουν το συναίσθημα/συνειρμό/βιωματικές εμπειρίες/ερμηνευτική άποψη του επισκέπτη-αποδέκτη της έκθεσης, ώστε να αναπτυχθεί η πολύτιμη βάση του διαλόγου και της αλληλεπίδρασης, τόσο μεταξύ των επισκεπτών όσο και μεταξύ επισκεπτών και εικαστικών καλλιτεχνών.

Η Μαρία Δρακάκη σε σχετικό κείμενό της αναφέρει, μεταξύ άλλων:

…”…Ευχόμαστε μέσα από τις εμπειρίες που θα προσφερθούν στο κοινό, τις γόνιμες συνέργειες που θα αναπτυχθούν με την πρωτοβουλία του Μουσείου Σχολικής Ζωής του Δήμου Χανίων, να τεκμηριώνεται πλέον αποτελεσματικά ότι η δυάδα είναι βασικό στοιχείο της διεργασίας της ομάδας και της αλληλεπιδραστικής σχέσης μεταξύ των μελών μιας ζωντανής ομάδας,μιας συνεκτικής δημιουργικής κοινότητας…”.

Ο Γιώργος Ορφανίδης, συνοψίζοντας το προλογικό του σημείωμα, επισημαίνει:

“…Αυτόν τον Φεβρουάριο, λοιπόν, η πόλη των Χανίων υποδέχεται μια έκθεση-ψηφίδα που δεν έχει λειανθεί, επομένως δεν είναι ακόμα έτοιμη για χρήση. Στο σημείο αυτό, εν τούτοις, περικλείεται και όλη γοητεία-μοναδικότητά της: είναι γεμάτη αιχμές, άξια προσοχής όχι ως τμήμα αλλά ως αυτοτελές σύνολο με κυβιστικές ροπές,χωρίς περιττούς εξπρεσσιονιστικούς εξωραϊσμούς , ακροβατώντας αριστοτεχνικά μεταξύ του κενού περιθωρίου που αυτόματα δημιουργείται όταν το ένα ρεύμα Τέχνης συναντάει το άλλο”.

Τα έργα των δύο καλλιτεχνών είναι δύσκολο να ενταχθούν σε κάποια συγκεκριμένη σχολή, και αυτό το πλεονέκτημα αποτελεί τεκμήριο της μοναδικότητας στην έκφραση των καλλιτεχνών, οι οποίοι αναζητούν και ανακαλύπτουν τα δικά τους περάσματα στο εικαστικό πεδίο. Οι πίνακες της Μαρίας Κοκκίνη περιέχουν στοιχεία γεωμετρικού χαρακτήρα, τα οποία απαλύνονται από τη γαλήνια κυκλικότητα των μορφών. Η κίνηση σπάνια επεικονίζεται και συχνότερα γίνεται αντιληπτή μέσα από την ατμοσφαιρικότητα των έργων, στα οποία αποτυπώνεται η στατικότητα μιας επιβαλλόμενης πραγματικότητας, δεδομένης και διαμορφωμένης, πάγιας αλλά και μεταβλητής, αν κάποιος ακολουθήσει την πτήση, το ταξίδι πέραν της συμβατικής καθημερινότητας και του εγκλωβισμού σε αυτήν. Υπάρχουν και κάποια περιγράμματα μορφών, τα οποία, σε συνδυασμό με τον συχνά απαντώμενο κωδικό QRC, διαμορφώνουν ένα πλαίσιο που διαμηνύει την αλλοτρίωση, ενώ παράλληλα προειδοποιεί για την ανάγκη διαφυγής.

Στα έργα του Αντώνη Αλιβρούβα ο απόλυτα σαφής μινιμαλισμός αναδεικνύει το πρόσωπο και μόνο, του οποίου τα αιωρούμενα ή κραυγαλέα συναισθήματα περικλείονται σε στιβαρές σχεδιαστικές γραμμές. Τα περιγράμματα αυτά περιβάλλονται από χρωματικές εντάσεις  (φόντο) που, λειτουργούν εν είδει  πλαισίου-κάδρου  για να αποδώσουν όλη την προσοχή στο περιεχόμενο του περιγράμματος.

Τα πολύ ενδιαφέροντα έργα  των δύο καλλιτεχνών, με τον σαφή ανθρωποκεντρικό προσανατολισμό τους, παρέχουν πρόσφορο έδαφος και  έναυσμα για την προσέγγιση του στόχου του εικαστικού εγχειρήματος.
"google ad"

Αγώνας της Κρήτης

Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Recent Posts

Εργαζόμενοι: Ωράρια «κολλημένα» στα ‘80s – Γιατί δε μειώνεται ο χρόνος εργασίας;

Γιατί οι εργαζόμενοι πλήρους απασχόλησης, δεν έχουν δει καμία ουσιαστική μείωση του χρόνου εργασίας από τη δεκαετία…

2 hours ago

Κρήτη: Τι λέει ο δικηγόρος του γαμπρού για την ακύρωση του γάμου του επειδή τον έπιασαν με κοκαΐνη

Πολλές εκατοντάδες ήταν οι προσκεκλημένοι που πήγαν το απόγευμα του Σαββάτου στην εκκλησία όπου θα…

2 hours ago

Ενδοοικογενειακή βία: Περισσότερες από 15.000 γυναίκες αλλά και πάνω από 5.000 άνδρες έπεσαν θύματα το πρώτο 10μηνο του 2024

Ιδιαίτερη αύξηση στα περιστατικά για αδικήματα ενδοοικογενειακής βίας μέσα στο πρώτο δεκάμηνο του 2024 σε σχέση με…

2 hours ago

ΣΥΡΙΖΑ: 21.465 ψήφισαν μέχρι τις 12:00 – Χωρίς προβλήματα η εκλογική διαδικασία στα Χανιά – Τα μηνύματα των 4 υποψήφιων προέδρων από την κάλπη

Η διαδικασία εκλογής νέου προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία ξεκίνησε το πρωί της Κυριακής στα Χανιά.…

2 hours ago

Δ. Κουτσούμπας από Ρέθυμνο: “Σε έναν κόσμο που φλέγεται, οι λαοί πρέπει να είναι οι νικητές!”

Με την συμμετοχή πλήθους κόσμου, εκπροσώπων σωματείων και μαζικών φορέων πραγματοποιείται σήμερα Κυριακή στο «Σπίτι…

3 hours ago

Ομαδικές αγωγές κατά της Booking από Ελληνες ξενοδόχους

Στη διεκδίκηση αποζημιώσεων από τη Booking.com και εν γένει από τις πλατφόρμες κρατήσεων που είναι ευρύτερα γνωστές…

3 hours ago

This website uses cookies.