ΘΕΣΕΙΣ

«Ελευθέριος Βενιζέλος»: Μια ξεχωριστή εικαστική προσέγγιση – Η έκθεση ζωγραφικής του Φώτη Λαγουδάκη

Γράφει η Πηνελόπη Ι. Ντουντουλάκη

Ένας ηγέτης. Ένας άνθρωπος. Η μοναδικότητα του προσώπου.

Η έκθεση ζωγραφικής του Φώτη Λαγουδάκη στο Πολιτιστικό κέντρο της Ιεράς Μητροπόλεως Κυδωνίας και Αποκορώνου με κεντρικό θεματικό πυρήνα της τον Ελευθέριο Βενιζέλο αποτελεί μια υποβλητική εικαστική ενότητα έργων ενός καλλιτέχνη με εγνωσμένο ταλέντο και δυναμική. Απόλυτα εναρμονισμένη με το λιτό χαρακτήρα του χώρου, η σύνθεση των έργων καθηλώνει ευχάριστα, συγκινεί αλλά και “αναπαύει” τον επισκέπτη.

Η ανθρωποκεντρική προσέγγιση και η διορατική ματιά του ζωγράφου στο πρόσωπο ενός μεγάλου πολιτικού άνδρα, ο οποίος διακρίθηκε στο παγκόσμιο πολιτικό στερέωμα της εποχής του, απέδωσαν προσωπογραφίες με ιδιαίτερη εκφραστική δύναμη.

Στο βλέμμα του Ελευθέριου Βενιζέλου καθρεφτίζεται ο βαθύτερος στοχασμός και η έγνοια για το Αύριο του τόπου. Στην άκρη και σε κάποια γωνία των μεγαλύτερων σε διαστάσεις πορτραίτων, απεικονίζονται μικρότερες συμβολικού χαρακτήρα συνθέσεις, που φέρουν το δικό τους μήνυμα: ένα Μελανοδοχείο, το Ρολόι που αναγγέλει το διάβα του χρόνου, το Κρυφό Σχολειό.

Κοντά στις προσωπογραφίες του Ελευθέριου Βενιζέλου στην έκθεση αυτή υπάρχουν και πορτραίτα του Ιωάννη Καποδίστρια, ενός μεγάλου κυβερνήτη του οποίου η μνήμη και η προσφορά τιμώνται σήμερα και πέρα από την Ελλάδα. Παρών και ο Διονύσιος Σολωμός, ο ποιητής των αγώνων και των θυσιών του σκλαβωμένου γένους των Ελλήνων, ο δημιουργός του Ύμνου για την Ελευθερία.

-Αυτά τα πρόσωπα, πόσοι από εμάς τα μνημονεύουν σήμερα; Τι κρατάμε, ως όραμα από το παρελθόν;
Το ερώτημα θέτει ο Φώτης Λαγουδάκης, ο οποίος προσθέτει:

-Ο Αριστοτέλης έλεγε: “Ύλη, Μορφή, Σκοπός και Τελικός Σκοπός”. Αυτά παραμένουν, αυτά ισχύουν και στην Τέχνη. Δεν μπορεί να απουσιάζει το όραμα και το ουσιαστικό θέμα.
Αυτές οι μορφές-ορόσημα στη νεότερη ελληνική ιστορία, πλαισιώνονται από μορφές γερόντων της Κρήτης, από θαλασσογραφίες και τοπία με το φως και τα χρώματα της γης της Κρήτης, καθώς επίσης από βυζαντινές και δυτικότροπες αγιογραφίες, όλες με τον ίδιο κατανυκτικό χαρακτήρα. Η Γυναίκα με τη Στάμνα, ο Νέος με τα Σύμβολα της Ειρήνης, ο Κρητικός, οι Παραδοσιακοί Μουσικοί της Κρήτης, η Γυναίκα με τη Μαντήλα, η Μετανάστρια Μάνα, Η Οδύνη, η Κωνσταντινούπολη και η Νέα Ιερουσαλήμ (τίτλοι έργων: Ειρήνη Λαγουδάκη, πτυχιούχος φιλοσοφικής-αρχαιολογίας) είναι κάποια από τα χαρακτηριστικά έργα της έκθεσης. Ιδιαίτερα εντυπωσιακός ο πίνακας με τίτλο “Δείπνο και χωροχρόνος”, όπου απεικονίζεται η οικογένεια στο τραπέζι του δείπνου. Οι ζώντες πλαισιώνονται από τις ψυχές των νεκρών, με τους οποίους αδιάλειπτα συναντώνται και συνυπάρχουν, ενώ κοντά βρίσκονται και οι μορφές που έρχονται από το μέλλοντα χρόνο. Ο καλλιτέχνης επισημαίνει:

-Ο άνθρωπος μέσα στην Τέχνη σήμερα έχει χάσει το πρόσωπό του. Συνθλίβεται. Μάλιστα, κάποια τερατουργήματα “τέχνης”, έχουν εισχωρήσει ακόμα και στο χώρο των παιχνιδιών που προορίζονται για παιδιά.

Ο ζωγράφος με την εντελώς προσωπική και αναγνωρίσιμη τεχνοτροπία έχει διανύσει τη διαδρομή μέσα από τον ιμπρεσσιονισμό και την εξπρεσσιονιστική εκδοχή του. Η διαδρομή αυτή εκφράζεται κατά τρόπο συνθετικό και συνεκτικό, όχι κατά τρόπο διαλυτικό. Ο ίδιος διευκρινίζει:

– Τα επιμέρους στοιχεία δεν καταστρέφονται, αλλιώς το αποτέλεσμα θα ήταν χαοτικό. Οι κανόνες της Τέχνης πρέπει να λειτουργούν, αλλά με τρόπο πνευματικό.

Η πολύ ενδιαφέρουσα έκθεση του Φώτη Λαγουδάκη, η οποία πραγματοποιείται υπό την αιγίδα της Ι.Μ.Κ.Α. και του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών και Μελετών “ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ” αναμφίβολα είναι ένα πολύ σημαντικό εικαστικό γεγονός στα πολιτιστικά δρώμενα της πόλης μας.

"google ad"

Αγώνας της Κρήτης

Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Recent Posts

Φάμελλος: Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει καθήκον να ξαναγίνει σοβαρό κόμμα – Νέο προσκλητήριο σε όσους «απογοητεύτηκαν»

«Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ έχει καθήκον να ξαναγίνει ένα σοβαρό και συγκροτημένο κόμμα, γι’ αυτό και έχουν…

6 hours ago

Κουτσούμπας: «Δεν συμφωνώ με την άποψη ότι το ΚΚΕ δεν θέλει να κυβερνήσει, έχουμε πρόγραμμα εξουσίας»

«Δεν θα συμφωνήσω ότι έχει επικρατήσει η άποψη «’ότι το ΚΚΕ δεν θέλει να κυβερνήσει’», τόνισε ο…

6 hours ago

Λογοτεχνία και Μαθηματικά – ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΠΑΘΗΜΑΤΑ

Του Γιάννη Γ. Καλογεράκη Μαθηματικού Στατιστικολόγου  Επιτ. Σχολικού Συμβούλου Μαθηματικών (Την αμαθίαν καταλύεται η αλήθεια)…

6 hours ago

Καταγγελία Ευτύχη Δημαλάκη για παράνομη σύνθεση του Διοικητικού Συμβουλίου Δημοτικής Εταιρείας στον Δήμο Καντάνου-Σελίνου

Ο κ. Ευτύχης Δαμηλάκης, Επικεφαλής της Μείζονος Αντιπολίτευσης Δήμου Καντάνου-Σελίνου και Αντιπρόεδρος της Δημοτικής Επιτροπής,…

6 hours ago

Οι “Onirama” ξεσήκωσαν το κέντρο της Χανιώτικης Αγοράς και έκλεισαν δυναμικά τις εκδηλώσεις του Επιμελητηρίου Χανίων «Χριστούγεννα Μουσικά στη Χανιώτικη Αγορά»

Σήμερα, στο κέντρο της Αγοράς της πόλης των Χανίων, ολοκληρώθηκαν οι εορταστικές εκδηλώσεις που διοργάνωσε…

6 hours ago

Τα Χανιά, το Ρέθυμνο, η Ρόδος οι περιοχές με τα περισσότερα τροχαία στη χώρα μας – H Κρήτη μέσα στις στις πέντε χειρότερες περιοχές της Ευρώπης

Αρκετά υψηλότερος από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο το 2023 είναι ο αριθμός των θανατηφόρων τροχαίων δυστυχημάτων στην Ελλάδα (68…

6 hours ago

This website uses cookies.