Μάλιστα, οι περισσότερες σε αξία (44,7 εκατ. ευρώ) δόθηκαν μέσα στο έτος 2023, αμέσως μετά τη δημοσιοποίηση των σκανδάλων το 2022. Το έτος 2022 είχαν δοθεί συμβάσεις συνολικού ύψους 32,6 εκατ. ενώ έως τώρα, μέσα στο 2024, υπεγράφησαν συμβάσεις 25,6 εκατ. Βάσει των σχετικών αναρτήσεων στη Διαύγεια, το 2021 είχαν δοθεί συνολικά 1,3 εκατ., το 2020 5,8 εκατ., το 2019 8,3 εκατ. και το 2018 είχαν επίσης δοθεί 1,9 εκατ. ευρώ.
Η τελευταία σύμβαση μεταξύ ΕΛΤΑ και ONEX υπογράφηκε στις 10 Οκτωβρίου 2024. Οπως αναφέρεται, «αντικείμενο της σύμβασης είναι το έργο παροχής υπηρεσιών υποστήριξης ταχυδρομικού έργου διαμονής στο πλαίσιο εκπλήρωσης ειδικών συμφωνιών ΕΛΤΑ με μεγάλους πελάτες στις μονάδες διανομής στη γεωγραφική περιοχή του νομού Αττικής για χρονικό διάστημα ενός μηνός και δυο δέκατα (1,2) του μήνα».
Το έργο περιγράφεται ως εξής: Περιλαμβάνει όλη τη διαχείριση αντικειμένων, ήτοι παραλαβή, διαβίβαση, διαλογή, ταξινόμηση, δρομολόγηση, επίδοση κάθε αντικειμένου των πελατών του αναθέτοντος φορέα, υπαρχόντων και νέων, εισπράξεις/πληρωμές χρηματοοικονομικών και τραπεζικών προϊόντων, διαχείριση επιστρεφόμενων αντικειμένων κ.ά.
Πρόκειται δηλαδή για τυπικές υπηρεσίες που αποτελούν τον λόγο ύπαρξης των ΕΛΤΑ, όπως «επίδοση όλων των αντικειμένων αλληλογραφίας σε παραλήπτες στην Ελλάδα, οδήγηση για τη μεταφορά ταχυδρομικών αντικειμένων από και προς τα καταστήματα, μονάδες διανομής και διαμετακομιστικούς σταθμούς».
Στο ίδιο μοτίβο
Βοήθησε άραγε όλη αυτή η υβριδική ιδιωτικοποίηση τα ΕΛΤΑ να ορθοποδήσουν, έστω οικονομικά; Η χρήση του 2022 έκλεισε με ζημίες 27,9 εκατ. ευρώ, μείωση του τζίρου και αρνητικά Ιδια Κεφάλαια 102,7 εκατ. ευρώ. Είναι χαρακτηριστικό, μάλιστα, ότι η ελεγκτική εταιρεία Grant Thornton έκανε λόγο στο σημείωμά της για «ουσιώδη αβεβαιότητα» και «σημαντική αμφιβολία σχετικά με τη δυνατότητα του Ομίλου και της εταιρείας ΕΛΤΑ να συνεχίσουν τη δραστηριότητά τους». Η απομάκρυνση των 1.500 υπαλλήλων συνοδεύτηκε από το κλείσιμο 142 καταστημάτων αλλά και η χρήση του 2023 έκλεισε με ζημίες 12,78 εκατ. ευρώ.
Η διοίκηση των σκανδάλων του 2022 απομακρύνθηκε μετά και την κυβερνοεπίθεση στα ηλεκτρονικά συστήματα των ΕΛΤΑ, αλλά και η νέα συνεχίζει στο ίδιο μοτίβο. Ακόμη 600 καταστήματα πρόκειται να ανατεθούν σε ιδιώτες αναδόχους, ιδιαίτερα σε τουριστικές περιοχές-φιλέτα, ενώ με εξωτερικούς συνεργάτες θα καλυφθούν και τα κενά στις οικονομικές υπηρεσίες και τη μηχανογράφηση.
Η όλη διαδικασία της ιδιωτικοποίησης «με το κομμάτι» μοιάζει με εκείνη του συγκοινωνιακού έργου του ΟΑΣΑ – μόνο που εκεί ήταν τα επιδοτούμενα ΚΤΕΛ που ανέλαβαν «ελέω κορονοϊού» να εκτελούν χωρίς διαγωνισμό αστικά δρομολόγια σε διάφορες περιοχές, ενώ πρόσφατα έγινε διαγωνισμός και το έργο ανατέθηκε για οκτώ χρόνια σε κοινοπραξία ΚΤΕΛ-τουριστικών λεωφορείων.
Ο Αδ. Γεωργιάδης
Η ομοιότητα δεν είναι τυχαία καθώς τόσο ο ΟΑΣΑ όσο και τα ΕΛΤΑ υπάγονται στο Υπερταμείο. Αλλη μια ομοιότητα είναι το γεγονός ότι τα ΚΤΕΛ αποτελούν εκλογική πελατεία της Νέας Δημοκρατίας, ενώ και ο Πάνος Ξενοκώστας της ONEX, που πρωτοεμφανίστηκε ως μνηστήρας των Ναυπηγείων επί ΣΥΡΙΖΑ, αναδείχτηκε σε αστέρι της γαλάζιας κυβέρνησης.
Ο κ. Ξενοκώστας είναι πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος στην ONEX SA που απέκτησε το 2020, επί κυβέρνησης Κυριάκου Μητσοτάκη, το 53% των Ναυπηγείων Ελευσίνας, ενώ έναν χρόνο πριν είχαν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες και για τα Ναυπηγεία Νεωρίου στη Σύρο. Στην επίσημη σελίδα του πρωθυπουργού υπάρχει ανάρτηση από τον Μάρτιο 2022 για την επίσκεψη του Κυριάκου Μητσοτάκη στα Ναυπηγεία Σύρου «ONEX Neorion Shipyards» με ειδική αναφορά στην επένδυση 30 εκατ. ευρώ για τη μονάδα στο Νεώριο.
Διθυραμβικά για τον Πάνο Ξενοκώστα έχει μιλήσει με πολλές αφορμές ο Αδωνις Γεωργιάδης, όπως όταν περιέγραφε ότι ήταν ένα από τα πρώτα ραντεβού που είχε ως υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων τον Ιούλιο του 2019. «Ενημέρωσα τον κύριο Πρωθυπουργό, χωρίς τη στήριξη του οποίου δεν θα γινόταν τίποτα, και παρενέβην με λίγο “γεωργιαδικό” τρόπο, δεν θέλω να πω λεπτομέρειες, για να λυθούν τα πρώτα προβλήματα και να πάμε, τον Νοέμβριο του 2019, να κάνουμε τα εγκαίνια του ναυπηγείου στο Νεώριο της Σύρου, σε μία παρόμοια τελετή», είπε ο κ. Γεωργιάδης αφού περιέγραψε ότι η διαδικασία είχε «κολλήσει» επί ΣΥΡΙΖΑ.
Σε άλλο σημείο της ίδιας ομιλίας, τον Νοέμβριο του 2023, ο Αδ. Γεωργιάδης είχε χαρακτηριστικά αναφέρει: «Δεν θα σας κουράσω, γιατί θα μπορούσα να μιλάω πολλές ώρες -κανονικά θα έπρεπε να γράψω ένα μικρό βιβλίο- από το πόσες φορές άκουσα, “τι ασχολείται με τον Πάνο Ξενοκώστα, δεν έχει φράγκο, αποκλείεται να γίνει το ναυπηγείο”. Αυτό το έχω ακούσει τουλάχιστον χίλιες φορές». Να όμως που για όλα τα προβλήματα βρίσκεται η λύση, αρκεί να υπάρχει το ζεστό δημόσιο χρήμα…
Η ONEX και στα υπεράκτια αιολικά
Σύμφωνα με πληροφορίες, η ONEX ως ειδική στα ναυπηγεία (και όχι στη διακίνηση αλληλογραφίας) προορίζεται να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο και στην υπόθεση της εγκατάστασης και λειτουργίας υπεράκτιων αιολικών πάρκων. Η κυβέρνηση σχεδιάζει να τοποθετήσει εκατοντάδες ανεμογεννήτριες στις ελληνικές θάλασσες οι οποίες, λόγω μεγάλου βάθους, δεν επιτρέπουν πάκτωση στον βυθό.
Οι ανεμογεννήτριες θα πρέπει να επιπλέουν, οπότε χρειάζονται περίπλοκα συστήματα για τη ναυπήγηση των πλωτών βάσεών τους, με την αντίστοιχη αμοιβή για τον κατασκευαστή.
Σύμφωνα με το νέο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), ενώ σήμερα δεν υπάρχουν υπεράκτια αιολικά και τα χερσαία παράγουν ήδη 7.000 Μεγαβάτ, οι θαλάσσιες ανεμογεννήτριες θα παράγουν το 2030 1.900 Μεγαβάτ και το 2050 θα εκτοξευτούν στα 11.805 Μεγαβάτ.