ΘΕΣΕΙΣ

Εμπάθεια – Η πραγματική σημασία της λέξης

του Δημήτρη Καλαντζή

Η εμπάθεια είναι μία ελληνική λέξη που κακοποιήθηκε από τους Έλληνες και απογειώθηκε από τους Αγγλοσάξονες. Δεν είναι ξεκάθαρο πότε ακριβώς νοηματοδοτήθηκε αρνητικά στο ελληνικό λεξιλόγιο αλλά είναι βέβαιο ότι όσοι Έλληνες παρακολουθούν αγγλόφωνες ειδήσεις και συγγράμματα, σίγουρα ζηλεύουν που μία ελληνική λέξη έχει συνδεθεί με μία από τις κορυφαίες λογικές και συναισθηματικές καταστάσεις του ανθρώπου, αυτή της κατανόησης, της συμπόνιας, της «ενσυναίσθησης» των προβλημάτων του συνανθρώπου.

Ο Γιώργος Μπαμπινιώτης στο λεξικό του ορίζει την εμπάθεια ως την «έντονη αντιπάθεια (προς κάποιον) που εμποδίζει την αντικειμενική κρίση». Ετυμολογικά συμπεραίνει ότι βγαίνει από τον «εμπαθή» εμ + παθής του ρήματος «πάσχω» και είναι αρχαία λέξη (παρουσιάζεται στο έργο του Αριστοτέλη), αλλά χρησιμοποιήθηκε ευρύτερα στα ελληνιστικά ελληνικά.

Σε περαιτέρω ανάλυσή του για την «εμπάθεια» και την «empathy», ο καθηγητής γλωσσολογίας κάνει λόγο για ομόρριζες λέξεις που είτε ήταν είναι «ελληνογενής», είτε χρησιμοποιήθηκαν ως δάνεια από τους Αγγλοσάξονες. Σημειώνει συγκεκριμένα:

«Η λέξη εμπάθεια (από το αρχαίο εμπαθής) είναι μια ελληνιστική λέξη που σήμαινε αρχικά «το έντονο πάθος» για να εξελιχθεί στη σημασία «κακότητα, προκατειλημμένη αρνητική ή εχθρική στάση». Η λέξη ελήφθη από την Αγγλική ως empathy για να δηλώσει «τη συμμετοχή στο πάθος, σ’ αυτό που παθαίνει κάποιος και υποφέρει, στη δυστυχία τού άλλου μέχρι πλήρους ταυτίσεως» και, τελικά, «τη συμπάθεια, τη συμπόνια». Έφτασε δηλ. να δηλώνει ακριβώς αντίθετο της ελληνικής λέξης εμπάθεια!»

Το λεξικό του Ι.Σταματάκου αντιμετωπίζει διαφορετικά της λέξη, ψάχνοντας την κοιτίδα της και όχι το τρέχον της νόημα:

Εμπαθής ( εν+ πάθος) ο εν πάθει ων, ο ευρισκόμενος εν καταστάσει πάθους (συγκινήσεως), ο πλήρης πάθους.

Ο Σταματάκος ακολουθεί το νοητικό σχήμα που υπάρχει στο λεξικό των Liddell & Scott για τις επόμενες λέξεις και εκφράσεις: εμπάθεια, εμπαθώς, εμπαθής τινι, εμπ. φιλία, εμπαθώς εμπάθεια, ισχυρόν πάθος – εμπαθής, ευρισκόμενος εν καταστάσει συγκινήσεως ή πάθους – εμπαθής τινι, παθαίνων, συγκινούμενος πολύ για το πράγμα – εμπ. φιλία, ένθερμος φιλία, φιλία μέχρι πάθους – εμπαθώς, μετά πάθους.

Με αυτήν την ερμηνεία γίνεται κατανοητό ότι η ουσία της λέξης «εμπάθεια» μπορεί να είναι θετική και ανθρώπινη, πολύ πιο κοντά στην αγγλική empathy, και εμείς απλά να τη χρησιμοποιούμε σε μία μορφή εκφυλισμού του αρχικού της νοήματος.

Πότε έγινε αυτό; Κάποιοι γλωσσολόγοι υποστηρίζουν ότι ήταν στα κείμενα των Πατέρων της Ορθοδοξίας που η λέξη πήρε αρνητικό νόημα, αφού ο χριστιανισμός καταδίκαζε το πάθος ως συναίσθημα που προκαλεί δεινά και κακία. Αυτός που είχε πάθη, ήταν δηλαδή εν+πάθος, ήταν στη λάθος πλευρά της χριστιανικής ορθότητας.

Στο πλαίσιο της Φιλοσοφίας όμως, η έννοια της «εμπάθειας» είναι συγκεκριμένη και ουσιαστική σε παγκόσμιο επίπεδο. Έχει απόλυτα θετικό πρόσημο στα γαλλικά, όπως το βλέπουμε στο λεξικό Petit Robert Empathie: En Philosophie et Psychologie, faculté de s’identifier à quelqu’un, de ressentir ce qu’il resent όπως και στα αγγλικά, στο λεξικό Oxford, όπου ορίζεται ως: «Empathy, the ability to understand and share the feelings of another. Origin : From Greek empatheia (from em- ‘in’ + pathos ‘feeling’) translating German Einfühlung».

Στα ρεπορτάζ των αγγλόφωνων ΜΜΕ, οι Έλληνες εξυμνούνται για την… εμπάθεια που έδειξαν στην αντιμετώπιση των προσφύγων. Οι δημοσιογράφοι χρησιμοποιούν την ελληνικής προέλευσης λέξη, για να τονίσουν το πόσο νιώσαμε το δράμα των προσφύγων και σπεύσαμε να τους βοηθήσουμε, αναλογιζόμενοι τις ξενιτιές που ζήσαμε οι ίδιοι.

Είναι κρίμα στη χώρα που γεννήθηκε αυτή η υπέροχη λέξη, να έχει νοηματοδοτηθεί τόσο αρνητικά.

Θα ήταν άραγε ανέφικτη μία προσπάθεια να της αλλάξουμε νόημα;

Όχι απαραίτητα για να ταυτιστούμε με τη διεθνή ορολογία, αλλά για να βγάλουμε την σημερινή εμπάθεια από τη συμπεριφορά μας;

"google ad"

Αγώνας της Κρήτης

Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Recent Posts

Η Ρωσία θα ξεκινήσει τη μαζική παραγωγή των «ασταμάτητων» βαλλιστικών πυραύλων Oreshnik

Τρόμος στον πλανήτη επικρατεί μετά την κλιμάκωση στον ρωσοουκρανικό πόλεμο, καθώς η Μόσχα απάντησε στα…

4 hours ago

Αιχμές Καραμανλή κατά της διαγραφής Σαμαρά: Η άλλη γνώμη δεν αντιμετωπίζεται με πειθαρχικά μέτρα – Δεν με ενδιαφέρει η Προεδρία της Δημοκρατίας

Θέση εμμέσως εναντίον της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά από την Κ.Ο. της ΝΔ, χωρίς να τον κατονομάζει,…

4 hours ago

Η «επιστροφή» του ΠΑΣΟΚ

Του Αργύρη Αργυριάδη Δικηγόρου Εδώ και λίγες ημέρες το ΠΑΣΟΚ αποτελεί την αξιωματική αντιπολίτευση της…

4 hours ago

Με δράσεις σε Ηράκλειο, Αρχάνες και Χανιά ολοκληρώνονται στην Κρήτη οι δράσεις του Ευρωπαϊκού Συμφώνου για το Κλίμα

Στο πλαίσιο των δράσεων του Ευρωπαϊκού Συμφώνου για το Κλίμα, συνεχίζονται το Σαββατοκύριακο και ολοκληρώνονται…

4 hours ago

Κουτσούμπας στην συνάντηση με τον ΓΓ του Κόμματος του Λαού της Παλαιστίνης: «Εμείς θεωρούμε ότι η ελληνική κυβέρνηση έχει τεράστιες ευθύνες για τη γενοκτονία»

Ο Γενικός Γραμματέας της Κεντρικής Επιτροπής του ΚΚΕ Δημήτρης Κουτσούμπας συναντήθηκε σήμερα 22/11, στον Περισσό,…

4 hours ago

Όπως με τον Ανδρουλάκη, θα δώσει η Κρήτη την προεδρία του ΣΥΡΙΖΑ στον Πολάκη από την 1η Κυριακή;

Την Κυριακή διεξάγονται οι εσωκομματικές εκλογές του ΣΥΡΙΖΑ για την ανάδειξη νέου προέδρου, σε μια…

9 hours ago

This website uses cookies.