ΘΕΣΕΙΣ

Ενεργειακή κρίση: σιγά τον πολυέλαιο!

Του Αργύρη Αργυριάδη

Δικηγόρου Παρ’ Αρείω Πάγω

www.argiriadis.gr

Στην Ελλάδα γνωρίζουμε καλύτερα. Καμία σχέση με τους κουτόφραγκους. Αλήθεια, γιατί αυτοί αντιμετωπίζουν τόσο πεσιμιστικά τον επερχόμενο χειμώνα; Δεν μιλούν με τα δικά μας αστέρια; Στη χώρα μας η κυβέρνηση πετάει λεφτά από το ελικόπτερο και η αντιπολίτευση ζητάει να τα πετάει από γεμάτο αεροπλάνο! Την ίδια ώρα ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν σε μελοδραματικούς τόνους κηρύττει το τέλος της αφθονίας και οι Γερμανοί σβήνουν τα φώτα, κατεβάζουν τον θερμοστάτη και λαμβάνουν μέτρα, μερικά εκ των οποίων χαρακτηρίζονται για την πρωτοτυπία τους και έχουν και θετικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα, στη χώρα μας, η ενεργειακή κρίση δεν μας ευαισθητοποιεί. Σιγά τον πολυέλαιο!

Σύμφωνα με το ινστιτούτο Bruegel, από τον περσινό Σεπτέμβριο μέχρι τον τρέχοντα Αύγουστο η χώρα μας ξόδεψε περίπου 6,8 δισ. ευρώ, κοντά στο 3,7% του ΑΕΠ, για την άμβλυνση των συνεπειών του ρωσοουκρανικού πολέμου και της παρεπόμενης έκρηξης των τιμών στα ενεργειακά αγαθά, φυσικό αέριο και λοιπά καύσιμα.Βρισκόμαστε μάλιστα στη δεύτερη θέση στην Ευρώπη στο πλαίσιο των συγκεκριμένων δαπανών! Το να μοιράζεις λεφτά είναι πάντοτε ωραίο. Ωραιότερο είναι να τα έχεις και να μη τα χρωστάς. Ακόμη πιο ωραίο είναι να τα μοιράζεις εκεί που πιάνουν τόπο ή υπάρχει μεγαλύτερη ανάγκη. Την τελευταία φράση στη νομική επιστήμη τη λέμε, κάπως πιο βαρύγδουπα, «κάλυψη αναγκών στο πλαίσιο της αναλογικής ισότητας». Όχι σε όλους τα ίδια. Περισσότερες παροχέςσε όσους βρίσκονται σε δυσκολότερη οικονομική κατάσταση. Στην Ελλάδα που γράφουμε το Σύνταγμα στα παλαιότερα των επιδομάτων μας (χαρακτηριστικό παράδειγμα η πρόσφατη συνεδρίαση στη βουλή για τις υποκλοπές που οι πρωταγωνιστές του σκανδάλου έγραψαν το κοινοβούλιο εκεί που δεν πιάνει το μελάνι, επικαλούμενοι το «απόρρητο» του έργου τους!) επιλέξαμε οριζόντια μέτρα επιδότησης του αυξημένου κόστους που δημιούργησε η ενεργειακή κρίση. Όλοι επιδοτούνται το ίδιο και όχι ανάλογα του εισοδήματός τους. Την ίδια στιγμή, η επιδοματική πολιτική δεν συνοδεύεται από μέτρα ελέγχου και περιορισμού της κατανάλωσης ρεύματος και των λοιπών ενεργειακών αγαθών. Δηλαδή η χώρα μας και οι πολίτες της δεν προετοιμάζονται για τη δυσκολία που κατά πάσα βεβαιότητα, η επόμενη περίοδος μας επιφυλάσσει.

Μια συγκριτική επισκόπηση των ανακοινώσεων αποδεικνύει περίτρανα το ανωτέρω συμπέρασμα. Ενώ, λοιπόν, στην υπόλοιπη Ευρώπη έχουν υιοθετηθεί και εφαρμόζονται ήδη άπειρα μέτρα εξοικονόμησης ενέργειας -όπως για παράδειγμα η ρύθμιση του θερμοστάτη σε χαμηλότερη θερμοκρασία το χειμώνα και μεγαλύτερη το καλοκαίρι, η μείωση του φωτισμού καταστημάτων και κτηρίων, οι συστάσεις στους πολίτες να κάνουν λιγότερη ώρα ντους με ζεστό νερό – στη χώρα μας ούτε ελήφθη κάποια επικοινωνιακή πρωτοβουλία για την ευαισθητοποίηση του κοινού απέναντι στο μείζον πρόβλημα της ενεργειακής κρίσης ούτε συγκεκριμένα μέτρα θεσπίστηκαν. Με άλλους λόγους οδεύουμε στο χειρότερο χειμώνα της ευρωπαϊκής ιστορίας με μια ασυγχώρητη, καλοκαιρινή ξεγνοιασιά.

Ειδικά στη Γερμανία, πέραν της μείωσης του ΦΠΑ, υιοθέτησαν και μέτρα που έχουν θετικό περιβαλλοντικό πρόσημο. Η πρωτοβουλία της γερμανικής κυβέρνησης για το μειωμένο εισιτήριο στις συγκοινωνίες για τους θερινούς μήνες (μηνιαία χρέωση των 9 ευρώ) είχε ως συνέπεια τη μείωση της χρήσης των αυτοκινήτων με συνεπακόλουθο τη σημαντική μείωση της περιβαλλοντικής ρύπανσης. Μάλιστα, η Γερμανική Στατιστική Υπηρεσία υπολόγισε ότι το 1/5 των Γερμανών χρησιμοποίησε τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς για πρώτη φορά συστηματικά για τις μεταφορές του!Αντίστοιχες πρωτοβουλίες, προφανώς, απαιτούν την ύπαρξη σοβαρών μέσων μαζικής μεταφοράς – κάτι στο οποίο η χώρα μας υστερεί – αλλά και πάλι έστω και μικρότερη αύξηση θα είχε πολλαπλά οφέλη. Αρκεί αντί να διαγκωνιζόμαστε στο πέταμα χρημάτων να γίνουμε περισσότεροι εφευρετικοί στην παροχή κινήτρων…

"google ad"

Αγώνας της Κρήτης

Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Recent Posts

Ρέθυμνο: Σοκαριστικό βίντεο όπου μεθυσμένος οδηγός παραβίασε κόκκινο και σκότωσε συνταξιούχο

Το βίντεο – ντοκουμέντο από το τροχαίο δυστύχημα στην Κρήτη, με μεθυσμένο οδηγό να παραβιάζει κόκκινο σηματοδότη, παρασέρνοντας 69χρονο,…

8 hours ago

Ανακοίνωση του Κινήματος Δημοκρατίας για την τραγωδία στη Σούδα

Το Κίνημα Δημοκρατίας εξέδωσε ανακοίνωση σχετικά με την τραγωδία που σημειώθηκε στη Σούδα, όπου ο…

8 hours ago

Χρ. Μαρκογιαννάκης: «Ξεκάθαρες οι ευθύνες» αστυνομικών και συνοδηγού

O Χρήστος Μαρκογιαννάκης, δικηγόρος της οικογένειας του 22χρονου που έχασε τη ζωή του μίλησε για τις ευθύνες…

9 hours ago

Ερωτήματα Πολάκη για αστυνομική και δικαστική διαχείριση στο τροχαίο στη Σούδα αλλά και για “ξήλωμα” αστυνομικής ηγεσίας

Την οδύνη του για τον θάνατο του 22χρονου Παναγιώτη σε τροχαίο στη Σούδα, καθώς και…

11 hours ago

Πώς έγινε το «ξήλωμα» της ΕΛΑΣ στα Χανιά – «Μοντέλο Μυκόνου» ζήτησε από τον Χρυσοχοΐδη ο Μητσοτάκης

Μόλις ενημερώθηκε επισταμένως για τα στοιχεία της υπόθεσης με το τροχαίο που είχε ως αποτέλεσμα…

11 hours ago

Ο Μ. Χρυσοχοΐδης για το ξήλωμα της ηγεσίας της αστυνομίας στα Χανιά μετά την τραγωδία στη Σούδα

Οι αστυνομικοί που θα αντικαταστήσουν εκείνους που θα φύγουν από την Υποδιεύθυνση Χανίων θα προέλθουν…

11 hours ago

This website uses cookies.