ΕΠΙΚΑΙΡΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ: Η αληθινή κόλαση

Του Αρχιμανδρίτη Ιγνάτιου Θ. Χατζηνικολάου
Θεολόγου, τ. Λυκειάρχη

Όσο και να ζούμε σε μια υλόφρονη εποχή που ανάμεσα σ’ εκείνα που απορρίπτει είναι και η Κόλασις, ωστόσο κάπου –κάπου ακούει κανείς και διαβάζει, να ασχολούνται άνθρωποι πάνω σ’ αυτή την πραγματικότητα.

Βεβαίως, ειδικά στα μοναστήρια, υπάρχει έντονη αγωνία και η άσκησις προς αποφυγήν της κολάσεως και απόκτηση της αιώνιας βασιλείας των ουρανών και «ίνα και αυτοί σωτηρίας τύχωσι της εν Χριστώ Ιησού μετά δόξης αιωνίου» (Β’ Τιμοθ. 2,10)

Έιναι γνωστό ότι οι περασμένες Χριστιανικές γενεές (ιδίως στη Δύση) ασχολήθηκαν με το τι είναι Κόλασις, και το σπουδαιότερο ήταν ότι την Κολαση την σκέπτονταν για τους άλλους και μάλιστα για όσους δεν συμφωνούσαν με τις δικές τους θρησκευτικές ή επιστημονικές αντιλήψεις (Ιερά Εξέτασις κλπ)
Από την άλλην όμως μεριά έχομε την εμπειρία των Αγίων της Ανατολής, η οποία ήταν, και είναι, πολύ διαφορετική στο θέμα αυτό.

Ο γνήσια πνευματικός άνθρωπος, συναισθανόμενος την αμαρτωλότητά του, πιστεύει πως αυτός είναι άξιος καταδίκης, ενώ όλοι οι άλλοι μπορεί να σωθούν. Και για τη σωτηρία μάλιστα των άλλων, των αδελφών του, ο άγιος είναι διατεθειμένος, αν χρειασθεί, να πάει ακόμα και στην Κόλαση…

Επαναλαμβάνει τακτικά την προς τον Κύριον δέησή του: «Κύριε, Ιησού Χριστέ, Υιέ του Θεού, ελέησόν με τον αμαρτωλόν» και «Δέσποτα Θεέ, Πάτερ παντοκράτορα, Κύριε Υιέ μονογενές, Ιησού Χριστέ, και Άγιον Πνεύμα, μία θεότης, μια Δύναμις, ελέησόν με τον αμαρτωλόν. Και οις επίστασαι κρίμασι, σώσον με τον ανάξιον δούλον σου»

Θα προσευχηθεί και θα σεβασθεί τον συνάνθρωπόν του. Δεν θα τον κατακρίνει. Δια της εν κόσμω, ή εν Μοναστηρίω, ασκήσεώς του θα παρακαλεί τον Θεόν να τον απαλλάξει από την κατάκριση και τα συναφή επιβλαβή και να τον καταξιώσει να ζήσει με ταπείνωση και σωφροσύνη, λέγοντάς Του την προσευχή του Οσίου Εφραίμ: «Κύριε, και Δέσποτα της ζωής μου, πνεύμα αργίας, περιεργείας, φιλαρχίας και αργολογίας μη μοι δως. Πνεύμα δε σωφροσύνης και ταπεινοφροσύνης, υπομονής και αγάπης, χάρισέ μοι τω σω δούλω. Ναι, Κύριε, βασιλεύ, δώρησαί μοι το οράν τα εμά πταίσματα, και μη κατακρίνειν τον αδελφόν μου, ότι ευλογητός ει εις τους αιώνας των αιώνων. Αμήν».

Έτσι προσευχόμενος, και ζων, θα αποφύγει την αιώνιον Κόλαση. Έτσι, σεβόμενος τον πλησίον του, τον αγαπά σε τέτοιο σημείο που όχι μονάχα να θυσιασθεί υπέρ αυτού, αλλά να πάει και στην κόλαση ακόμα, όπως είπεμε πιο πάνω, για χατήρι του.

Γράφοντας αυτά, μου έρχονται στη σκέψη μου και στην καρδιά μου τα λόγια του αποστόλου Παύλου προς τους Χριστιανούς της Ρώμης: «ηνχόμην γαρ αυτός εγώ ανάθεμα είναι από του Χριστού υπέρ των αδελφών μου, των συγγενών μου κατά σάρκα…» (Ρωμ. 9,3) δηλαδή φθάνει στο σημείο να χωριστεί από τον Χριστόν (να πάει δηλαδή στην Κόλαση), αν αυτό μπορούσε να γίνει, προκειμένου να σωθούν οι Ιουδαίοι αδελφοί του κατά σάρκα. Μήπως το ίδιο δεν επαναλάμβανε συχνά και ο Άγιος Κοσμάς το Αιτωλός στα κηρύγματά του προς τους υπόδουλους αδελφούς του; Έλεγε χαρακτηριστικά ο Μέγας Αντώνιος: «Οι άλλοι σώζονται… εγώ χάνομαι στην Κόλαση»!

Η Κόλαση λοιπόν δεν είναι ένα «καζάνι» για να ρίχνομε εκεί μέσα τους άλλους – συνήθως τους εχθρούς και αντιπάλους μας, αλλά κίνητρο για τη δική μας σωτηρία και των άλλων. Δεν είναι μια τρομοκράτηση, αλλά μια εγερτήρια σάλπιγγα για να ζούμε «εν ειρήνη και μετανοία», αγαπώντες αλλήλους, ώστε εμείς και αυτοί να αποφύγομε την γέεναν του πυρός (την κόλαση) και απολαύσομε την Βασιλεία του Θεού (Παράδεισον).

Βεβαίως, Παράδεισος υπάρχει. Βεβαίως, Κόλασις υπάρχει. Για να αποφύγομε το δεύτερο και να αποκτήσομε το πρώτον ένα πράγμα χρειάζεται: «αγαπήσεις Κύριον τον Θεόν σου εξ όλης της διανοίας στου και εξ όλης της ισχύος σου… και τον πλησίον σου ως σεαυτόν» (Μαρκ.12,30-31)

Άλλωστε, πόσοι και πόσοι δεν ζούμε σ’ αυτήν την Κόλαση!…

"google ad"

Αγώνας της Κρήτης

Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Recent Posts

Χανιά: Χτύπησε στρατιωτικούς με το αυτοκίνητό του και τους εγκατέλειψε

Σοβαρό τροχαίο ατύχημα σημειώθηκε έξω από το Ναυτικό Νοσοκομείο Χανίων, με θύματα δύο πεζούς που…

2 hours ago

Κρήτη: Με θετικό πρόσημο έκλεισε η σεζόν – Στραμμένα τα βλέμματα στο 2025

Τα 18,8 δισ. ευρώ προσέγγισαν οι ταξιδιωτικές εισπράξεις στη χώρα μας την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2024,…

2 hours ago

Κρήτη: Γυναίκα που δεχόταν σεξουαλική κακοποίηση από τον πατέρα της για 7 χρόνια από τα 11 χρόνια της έγινε δικηγόρος και τον δικάζει

Μια 27χρονη γυναίκα που κατήγγειλε τον πατέρα της για σεξουαλική κακοποίηση όσο εκείνη ήταν μόλις…

2 hours ago

Ισοβαθμία στην 3 η θέση για την ομάδα της ΣΑΧ – ΣΑΜΑΡΙΑ! Χρυσό μετάλλιο για την Όλγα Βολάνη και τον Βασίλη Βολάνη σε Διεθνές Τουρνουά στη Θεσσαλονίκη

Το Διεθνές Τουρνουά Παμπαίδων Θεσσαλονίκης διεξάγεται για 18η χρονιά από την Ένωση Σκακιστικών Σωματείων Θεσσαλονίκης –…

2 hours ago

Βουλή: Κατατέθηκε η ευρωπαϊκή Οδηγία για «επαρκείς κατώτατους μισθούς στην ΕΕ»

Κατατέθηκε στη Βουλή το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης με τίτλο «Ενσωμάτωση…

2 hours ago

«Γέφυρες Συμπερίληψης»: Εκπαιδευτικό σεμινάριο από το Κέντρο Κοινότητας του Δήμου Πλατανιά

Το Κέντρο Κοινότητας του  Δήμου Πλατανιά, σε συνεργασία με την Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία «Διαβάζω για τους…

2 hours ago

This website uses cookies.