ιεκδίκησαν μία θέση στο δημόσιο σχολείο, χαρακτηρίστηκαν «επιτυχόντες», όμως, ακόμα μένουν μακριά από τα θρανία και τον διορισμό, 14 χρόνια μετά…Πρόκειται για τους 2.000 επιτυχόντες εκπαιδευτικούς του ΑΣΕΠ 2008, ανάμεσα στους οποίους αρκετοί Κρητικοί.
«Αν και έχουμε έρθει πολλές φορές αντιμέτωποι με μια σειρά ανατροπών και αδικιών, εξαιτίας παραγόντων που συχνά αδυνατούμε να ερμηνεύσουμε, κρίνουμε πως η όποια παραίτηση από το δικαίωμά μας στον διορισμό θα καθιστούσε ανακόλουθους τόσο εμάς ως προς τις αρχές και τις αξίες μας για αξιοπρέπεια και αυτοσεβασμό, όσο και την πολιτική και πολιτειακή ηγεσία της χώρας ως προς τις αρχές της ισονομίας και της αξιοκρατίας», αναφέρει στην «Π» ο φυσικός, Θεόδωρος Δρακάκης εκπρόσωπος του Συντονιστικού Επιτυχόντων Εκπαιδευτικών ΑΣΕΠ 2008.
Εξηγεί, ακόμα, πως «όταν επέλεξα να σπουδάσω φυσικός, το έκανα επειδή ήθελα να εργαστώ σε σχολείο. Συμμετείχα στον διαγωνισμό και πέτυχα μια καλή βαθμολογία. Να αναφέρω σε αυτό το σημείο ότι ο διαγωνισμός ΑΣΕΠ ήταν αρκετά δύσκολος με τεράστια ύλη, αρνητική βαθμολογία άρα για να περάσεις τη βάση δεν ήταν κάτι εύκολο. Ήταν όμως μονόδρομος για όσους εκπαιδευτικούς θέλανε να διοριστούν σε δημόσιο σχολείο αφού ήταν νόμος του κράτους. Σήμερα, όμως, βρίσκομαι εκτός σχολικής τάξης, σε αντίθεση με άλλους που είτε είχαν χαμηλότερες βαθμολογίες, είτε δεν συμμετείχαν καν στον διαγωνισμό και άλλους που με γνωριμίες έπαιρναν μόρια προϋπηρεσίας».
Η φιλόλογος κ. Μαρία Καρέλη, αναφέρει ότι: «Χωράμε στα σχολεία. Δεν επιβαρύνουμε το κράτος. Μάς έχει ανάγκη το σύστημα, όταν γνωρίζουμε όλοι ότι υπάρχουν στα σχολεία μας 60.000 αναπληρωτές εκπαιδευτικοί. Επιπλέον τα δύο τελευταία χρόνια η κ.Κεραμέως διόρισε 25000 εκπαιδευτικούς, αφού το επέτρεπαν τα οικονομικά της χώρας, όμως θεώρησε καλό να αποκλείσει εμάς από τους διορισμούς».
Παλιά ιστορία, διαχρονικό «αγκάθι»
Οι εκπαιδευτικοί εξηγούν πως η ιστορία ξεκινάει τότε που ο Αρσένης το 1998 κατήργησε την επετηρίδα και εισήγαγε τον διαγωνισμό των εκπαιδευτικών υπό την αιγίδα του ΑΣΕΠ ως μόνο κριτήριο διορισμού στην εκπαίδευση. Ο νόμος προέβλεπε ότι στους τρεις πρώτους γραπτούς διαγωνισμούς (1998, 2000, 2002) θα διοριζόταν το μεγαλύτερο ποσοστό από τον διαγωνισμό και το μικρότερο από την επετηρίδα και σταδιακά όλοι οι διορισμοί των εκπαιδευτικών θα γίνονταν μέσω ΑΣΕΠ. Τότε το Υπουργείο ανάλογα με τις ανάγκες όριζε ένα αριθμό εκπαιδευτικών που θα διόριζε άμεσα και οι υπόλοιποι που περνούσαν τη βάση 55% ήταν οι επιτυχόντες, οι οποίοι νόμιμα θα διεκδικούσαν και αυτοί διορισμό αφού υπήρχε νόμος για προσλήψεις εκπ/κων με μόνο κριτήριο την επιτυχία στον ΑΣΕΠ.
Η τότε υπουργός Παιδείας κ. Διαμαντοπούλου (2009) είχε αναφέρει ότι από τότε και μετά οι προσλήψεις θα γίνονταν μόνο από τους εκπ/κους επιτυχόντες ΑΣΕΠ σε ποσοστό 100%.Αυτό, όμως, δεν εφαρμόστηκε ποτέ. Μάλιστα τροποποιήθηκε υπέρ των αναπληρωτών σε ποσοστό εξήντα σαράντα (60-40%), κάτι το οποίο πριμοδοτούσε με μόρια προϋπηρεσίας άτομα, τα οποία δεν είχαν λάβει ποτέ μέρος σε γραπτό διαγωνισμό του ΑΣΕΠ ή είχαν αποτύχει στον ΑΣΕΠ ή ανήκαν στην επετηρίδα. Ως αποτέλεσμα, τέσσερις στους δέκα επιτυχόντες ΑΣΕΠ έμειναν εκτός διορισμών.
Μάταια οι επιτυχόντες περίμεναν την απόφαση του ΣτΕ, η οποία ανέφερε ότι από το 2009-2014 γίνονταν αντισυνταγματικοί διορισμοί, η οποία βγήκε το 2015 δηλαδή επτά χρόνια μετά. Τότε διορίστηκαν 455 εκπαιδευτικοί που προσέφυγαν δικαστικά, έμειναν και πάλι εκτός ακόμα και άτομα με υψηλότερη βαθμολογία.
«Αντέξαμε την ανεργία, την υποαπασχόληση, με την ελπίδα ότι η πολιτεία θα τερμάτιζε κάποια στιγμή την αδικία. Αγωνιστήκαμε να επιβιώσουμε τα μνημονιακά χρόνια και εμφανίζεται ένας νόμος (προσοντολόγιο Γαβρόγλου) τον οποίο με σθένος εφαρμόζει η ΝΔ που απαιτεί καταβολή μεγάλων χρηματικών ποσών για την απόκτηση προσόντων.
Επιπλέον αποφασίστηκε να μην υπάρξει για εμάς καμία μεταβατική περίοδος, αφού διέγραψαν όλα τα μόρια επιτυχίας από τον ΑΣΕΠ και πριμοδότησαν σεμινάρια, ξένες γλώσσες και υπολογιστές ως σημαντικότερα εφόδια από την εξέταση στο διδακτικό αντικείμενο κάθε κλάδου μέσω ΑΣΕΠ. Φυσικό αποτέλεσμα της αλλαγής του νόμου αυτού είναι αρκετοί από εμάς να κατρακυλήσουμε αρκετές θέσεις και ο διορισμός να φαντάζει μακρινό όνειρο» αναφέρει ο κ. Δρακάκης.
Η κ. Καρέλη προσθέτει πως «η αρμόδια υπουργός Παιδείας κα Κεραμέως γνωρίζει το θέμα από τους υφισταμένους της, απλώς αρνείται πεισματικά να το επιλύσει για άγνωστους λόγους. Να τονίσω σε αυτό το σημείο ότι το συντονιστικό των Ασεπιτών του 2008 έχει ζητήσει συνάντηση με πρωτοκολλημένο αίτημα από τον Ιούλιο του 2022 για να διεξαχθεί ένας διάλογος επί του θέματος, ωστόσο δεν έχουμε πάρει καμία απάντηση. Η ΝΔ είναι υπόλογη αρχικά γιατί επί κυβερνήσεώς της έγιναν οι αντισυνταγματικοί διορισμοί και τώρα, ενώ έχει τη χρυσή ευκαιρία να αποκαταστήσει την αδικία, δεν το κάνει. Μας προξενεί εντύπωση πως το υπουργείο που προτάσσει την έννοια της αξιοκρατίας γενικότερα και της αξιολόγησης των εκπ/κων ειδικότερα αγνοεί πεισματικά μερίδα εκπ/κων που έχουν αξιολογηθεί μέσω γραπτού διαγωνισμού ΑΣΕΠ.
Ζητάμε από την πολιτεία να πάρει νομοθετικές πρωτοβουλίες όπως έκανε σε ανάλογες περιπτώσεις στο παρελθόν με δικαστικούς υπαλλήλους, επιτυχόντες ΑΣΕΠ του 1995,1998 που δικαιωθήκαν χρόνια αργότερα. Από τη στιγμή που η πολιτεία παραδέχεται δημόσια την αδικία την οποία η ίδια προκάλεσε όφειλε να μας έχει αποκαταστήσει. Αναρωτιέμαι αν ζούμε σε κράτος ευρωπαϊκό που βασίζεται στις αρχές της αξιοκρατίας και της ισότητας. Τους νόμους τους φτιάχνει το κράτος που γνωρίζει το δίκαιο, την αδικία και αναλόγως οφείλει να πράττει με γνώμονα τις αρχές της ισονομίας, της ισοπολιτείας και της δικαιοσύνης. Δικαιοσύνη για όλους τους πολίτες όμως, όχι για μια τυχαία μερίδα αυτών».