Ένα σκίτσο από την αρχή της καριέρας του κομίστα Ηλία Κυριαζή ήρθε στην “επιφάνεια” στην αποκορύφωση της επίθεσης που δέχεται τις τελευταίες ημέρες από ακροδεξιούς κύκλους. Ο Κυριαζής πρωτοστάτησε στο να αποβληθεί το site Gameworld από τη διοργάνωση του Cyprus Comic Con, λόγω των θέσεων που έχει εκφράσει δημοσίως ο διαχειριστής του, ενώ εν συνεχεία αποβλήθηκε και αυτός…

Συγκεκριμένα, το Cyprus Comic Con, με δημοσίευση στα social media, ανακοίνωσε την απομάκρυνση του GameWorld.gr από το φετινό event. Το εν λόγω μέσο ήταν αρχικά χορηγός επικοινωνίας και θα συμμετείχε με δικό του περίπτερο. Οι λόγοι για την απομάκρυνση έχουν να κάνουν με σειρά δημοσιεύσεων του διαχειριστή του στα social media, τα οποία προκάλεσαν το τελευταίο διάστημα πολλές αντιδράσεις, με μεγάλο μέρος του κόσμου να ζητάει την ακύρωση της συμμετοχής, όπως και τελικά έγινε. Αξίζει να σημειωθεί πως το twitter account του εν λόγω δημοσιογράφου, έχει τεθεί σε αναστολή λόγω των αναρτήσεών του, ως υποκίνηση μίσους.

Αναλυτικά η ανακοίνωση του Cyprus Comic Con:

Σε δεύτερο χρόνο αποφασίστηκε και η αποπομπή του Κυριαζή.

Ως “αντίποινα” στον αρχικό αποκλεισμό, κυκλοφόρησαν από ακροδεξιούς κύκλους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης παραποιημένες φωτογραφίες του Η. Κυριαζή, αλλά και το σκίτσο του που χαρακτηρίστηκε ως “παιδοφιλικό” και κάποτε είχε δημοσιευθεί σε ερασιτεχνικό περιοδικό μικρής κυκλοφορίας.

Όπως λέει ο Ηλίας Κυριαζής στο Magazine σε σχέση με το παλιό του, επίμαχο σκίτσο που ξαφνικά αναδύθηκε στα social media και εργαλειοποιήθηκε εναντίον του για λόγους πολιτικούς:

“Πρόκειται για σκίτσο που έγινε 25 περίπου χρόνια πριν, για underground φανζίν με τιράζ κάτι κατοστάδων. Ήταν μια ανεπιτυχής προσπάθεια μίμησης του “σοκαριστικού/ ακραίου” χιούμορ της εποχής των late 90s/early 00s (σκέψου South Park πχ). Δεν είχα τις ικανότητες όμως και το σκίτσο είναι κακό, χαζό, φτηνό και μια edgelord ανωριμότητα δίχως καλλιτεχνική αξία. Όποτε ποτέ δεν πόσταρα πουθενά ή επανακυκλοφόρησα το σκίτσο και όταν ανασύρθηκε αργότερα το αποκήρυξα απερίφραστα και επανειλημμένα.

Κάθε φορα που βλέπετε το σκίτσο οπουδήποτε, αυτό συμβαίνει ενάντια στις επιθυμίες μου

Κάθε φορα που βλέπετε το σκίτσο οπουδήποτε, αυτό συμβαίνει ενάντια στις επιθυμίες μου. Το αποτελέσματα είναι, κάτι που βρισκόταν ουσιαστικά στον κάδο των αχρήστων μου, να το ποστάρουν Ακροδεξιά στοιχεία σε όλο το Ίντερνετ εκθέτοντας εκατονταπλάσια άτομα σε αυτό, σε σχέση με τη μια χούφτα που το είχαν δει όταν το σχεδίασα”.

Σχετικά με την αποπομπή του gameworld από το Cyprus Comic Con, ο σκιτσογράφος μας σχολιάζει:

“Το gameworld ορθώς κόπηκε από το CCC. Εκφράζει ακραία ομοφοβικό, ρατσιστικό και τρανσφοβικο λόγο (αν δε σας πείσουν για αυτό πέντε λεπτά στο youtube του ιδρυτή του δεν μπορω να πω κάτι παραπάνω) και δεν θεωρώ ότι υπάρχει χώρος για κάτι τέτοιο σε μια σύγχρονη διοργάνωση.

Αφού λοιπόν επικοινώνησα κι εγώ και άλλοι απευθείας με το con κι αφού η απάντηση που δόθηκε ήταν “βρείτε τα μεταξύ σας”, έκανα ένα δημόσιο ποστ που αναφερόμουν στο τι πρεσβεύει το gameworld, ταγκάροντας το CCC.

Δεν κρύβω ότι είμαι πολύ απογοητευμένος από το γενικότερο χειρισμό της κατάστασης από τη διοργάνωση, αλλά έστω πιέστηκαν να κάνουν εν τέλει το σωστό”.

Ο ίδιος σχολιάζει ακόμη στο Magazine πως αισθάνεται ιδιαίτερα απογοητευμένος από όσα έγιναν γιατί όπως μας λέει, “ελάχιστοι ενδιαφέρθηκαν να μάθουν τι έγινε και πώς. Πολλοί έδειχναν απόλυτα ικανοποιημένοι να αναπαράγουν άκριτα των οχετό της alt right. “Είδα να λένε ότι ο τάδε είναι παιδεραστής αιμοφιλος! Έτσι θα είναι!”. Οπότε, ενώ η κουβέντα θα έπρεπε να είναι σχετικά με τη μη ανοχή της Ακροδεξιάς στους καλλιτεχνικούς χώρους (ή οπουδήποτε), αναλωνόμαστε σε κριτική μιας μαλακίας σκίτσου από 25 χρόνια πριν, που οι ίδιοι ανέσυραν γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο”.

Αξίζει να σημειωθεί πως κάποιοι έφτασαν στο σημείο να “φωτοσοπάρουν” το πρόσωπο του Κυριαζή μαζί με τον παιδοβιαστή από τον Κολωνό, ενώ το παραποιημένο καρέ συνεχίζει να αναπαράγεται ως αληθινό, συνοδευόμενο από απειλές κατά της ζωής του δημιουργού.

Κάποιες εξ αυτών τις κυκλοφόρησε και ο ίδιος μέσα από το προφίλ του στο Facebook, όπου βρήκε μεγάλη υποστήριξη από χρήστες του Μέσου.

Αυτό που εμείς έχουμε να σχολιάσουμε για τα παραπάνω είναι πως όσο άστοχο και αν ήταν το σκίτσο του καλλιτέχνη, όσο κακό και ανόητο, που ήταν, κάπου πρέπει να διαχωρίσουμε το σφάλμα από τη φασιστική σαπίλα. Το πρώτο διορθώνεται και η διόρθωσή του αποδεικνύεται από τη μετέπειτα στάση ζωής κάποιου. Το δεύτερο είναι καρκίνωμα, ζει μες τη χολή και τρέφεται από αυτή, βρίσκοντας όλο και περισσότερο χώρο εντός μιας δήθεν, προβληματισμένης κοινωνίας.

Είναι επίσης τρομακτικό το πώς απομονώνεται ένα έργο στη ψηφιακή πραγματικότητα και καταλήγει να γίνει αφορμή στοχοποίησης και διαπόμπευσης. Ο καθένας έχει την άποψή του, δεκτό, αλλά τουλάχιστον πριν τη διατυπώσει καλό θα ήταν να ψάξει να μάθει περισσότερα για αυτόν που διαπομπεύει και για την εξέλιξή του. Προσοχή. Είναι άλλο η δίκαιη κριτική και άλλο πράγμα το κυνήγι μαγισσών.

Οι Έλληνες Τραμπιστές που μετουσιώνονται όλο και περισσότερο στην ελληνική alt-right ακροδεξιά, συσπειρώνονται και ανεβαίνουν εντός και εκτός Βουλής. Αν κάνει κανείς πως δεν το βλέπει αυτό, απλά εθελοτυφλεί. Αν δεν σταθούμε τώρα στο πλευρό όσων απειλούνται από τα φασιστοειδή, θα δούμε πολύ χειρότερα να έρχονται μπροστά μας και με συστημική-θεσμική κάλυψη.

ΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΣΤΗΡΙΖΟΥΝ ΤΟΝ ΚΥΡΙΑΖΗ

Με ανακοίνωσή τους τα Ελληνικά Βραβεία Κόμικς πήραν θέση για όσα έγιναν. Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά:

“Με θυμό διαπιστώσαμε ότι το τελευταίο εικοσιτετράωρο το μέλος της Ακαδημίας μας και διακεκριμένος σε Ελλάδα και εξωτερικό δημιουργός κόμικς, Ηλίας Κυριαζής ( Ilias Kyriazis ), δέχεται μια αήθη και κακόβουλη επίθεση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης από άτομα και λογαριασμούς, που εμφανώς πρόσκεινται στη λεγόμενη alt right ή και την ακροδεξιά.

Τους τελευταίους μήνες, η τέχνη που αγαπάμε έχει δεχθεί ξανά την επίθεση από αντίστοιχα άτομα, αλλά η απάντηση του κόσμου της ελληνικής κοινότητας των κόμικς είναι σαφής και αταλάντευτη. Στεκόμαστε στο πλευρό του Ηλία Κυριαζή και της τέχνης του, που ορισμένοι προσπαθούν να παραποιήσουν προς δημιουργία εντυπώσεων”.

Θέση υπέρ του κομίστα πήρε και ο Φοίβος Δεληβοριάς. Όπως έγραψε:

“Για όσους γνωρίζουν την μετά Crumb εποχή των κόμικς, το Charlie Hebdo, την «Βαβέλ», το «Παραπέντε», τον Κέβιν Σμιθ και τη Phantagraphics, αλλά και μιαν ολόκληρη κινηματογραφική εποχή (Γουότερς, Μακαβέγιεφ, Γιοντορόφσκι κλπ) το σκίτσο δεν επιδέχεται καμίας παρεξήγησης όσον αφορά τη ζωή του δημιουργού, μόνον αισθητικής έγκρισης ή απόρριψης.

Ο Κυριαζής το αποκήρυξε πολλάκις δημόσια, έχοντας εμβαθύνει -όπως και όλη η κοινωνία- τη σκέψη του, πάνω στο τερατώδες του ζητήματος. Επίσης προχώρησε και από νεαρός με αναφομοίωτες επιρροές έγινε εξαιρετικά πετυχημένος διεθνώς δημιουργός με δικό του σύμπαν.

Με αφορμή την καθαρά πολιτική (με την έννοια του ενεργού πολίτη) αντιπαράθεσή του με alt-right κυκλώματα της εγχώριας κόμικς σκηνής, ξεθάφτηκε το παλιό του σκίτσο, επικηρύχτηκε ως παιδόφιλος στο twitter, κυκλοφορούν κακά φωτοσόπ του πλάι στον Μίχο και ζητείται κανονικότατα το λυντσάρισμά του. Τα έβλεπα χτες και δεν μπορούσα να το πιστέψω. Χιλιάδες άνθρωποι με αφορμή ένα κακό φώτοσοπ θέλουν να τον σκοτώσουν.

Νεοαυριανικές επιθέσεις έχουμε δεχτεί πολλοί. Είναι μια βορβορώδης καθημερινή συνήθεια που έχουμε κουραστεί και να της δίνουμε σημασία. Εδώ όμως δεν είναι το ίδιο: κινδυνεύει η ζωή ενός ανθρώπου, από ψευδή στοιχεία.

Δεν ξέρω τους ανθρώπους που συντόνισαν μια τέτοια επίθεση, ξέρω όμως πως εν προκειμένω ούτε εμείς πρέπει να κάτσουμε σιωπηλοί και μελαγχολικοί, ούτε τα Μέσα, ο νόμος και οι αρχές να το αφήσουν έτσι. Αλλιώς, αρχίζει κάτι πρωτόγνωρο. Και καλό είναι να μην αρχίσει”.

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο Σπύρος Δερβενιώτης. Σε ανάρτησή του αναφέρει:

Όπως ξέρει όποιος είναι ελάχιστα εξοικειωμένος με το gamergate, o χώρος της pop κουλτούρας, τα τελευταία πολλά χρόνια, έχει γίνει πεδίο πολιτισμικής μάχης. H προσπάθεια να αποξηρανθεί έστω και λίγο ο βάλτος μιας σεξιστικής, αγοροκεντρικής, ρατσιστικής, alt-right «περιρέουσας», συναντά σθεναρά αναχώματα και συσπείρωση του χώρου αυτού, ο οποίος μεταξύ άλλων είναι υπεύθυνος για το 98% της ανώνυμης τοξικότητας σε όποιο κοινωνικό δίκτυο τους αφήνει χώρο.

Εν Ελλάδι, έχουμε μια ενθαρρυντική, δυναμική τάση περιορισμού του φαινομένου, και ήδη έχουν καταγραφεί κάποιες πρώτες νίκες, με τους φορείς αυτών των ιδεών να αποβάλλονται από διοργανώσεις κατόπιν πίεσης «από τα κάτω».

ΕΝΝΟΕΙΤΑΙ ότι αμέσως μαζεύονται κατά δεκάδες και σκληρίζουν «ΦΑΣΙΣΜΟΣ». Αλλά θέλει ο incel να κρυφτεί κι η χαρά εν τον αφήνει: το επισυναπτόμενο screenshot είναι ένα τυπικό «δείγμα γραφής» ( με το οποίο δυστυχώς πολλές ευάλωτες ομάδες έχουν μια πνιγηρή εξοικείωση). Αποδέκτης του (αυτή τη φορά) ο Ηλίας Κυριαζής, o οποίος ανέδειξε πρόσφατα μια τέτοια περίπτωση, συγκεντρώνοντας και τα ανάλογα (και αναμενόμενα) πυρά. Είμαστε μαζί του.

Αντίστοιχες θέσεις διατύπωσαν και άλλοι εκπρόσωποι της pop κουλτούρας, βάζοντας “πλάτη” κατά του νέου σκοταδισμού. Μερικές, τις παραθέτουμε παρακάτω.