Του Γιώργου Ουρανού
To ποσοστό συμμετοχής της κεντρικής κυβέρνησης στον ‘’ατομικό προϋπολογισμό’’ της κάθε Περιφέρειας, θα είναι κλιμακούμενο. Μεγαλύτερο στις ολιγότερο ευνοημένες γεωγραφικά Περιφέρειες, και μικρότερο στις περισσότερο ευνοημένες.
Επ΄ευκαιρία των επικείμενων αυτοδιοικητικών εκλογών, ας πέσει, στο τραπέζι για συζήτηση , η πρόταση για τη θέσπιση οικονομικής και διοικητικής ημιαυτονομίας στις 13 Περιφέρειες της Ελληνικής επικράτειας .
Η ιστορία του θεσμού
Εκτίμησή μας είναι , πως τέσσερεις περίπου δεκαετίες μετά από τότε που θεσπίστηκεως κορυφαία αναπτυξιακή κίνηση ο χωρισμός της χώρας μας σε Περιφέρειες , το 1986, έχει έλθει πια το πλήρωμα του χρόνου, για μια γενναία μεταρρύθμιση του θεσμού.Βέβαια η πρώτη αναφορά και ο χωρισμός της χώρας σε 7 Διοικητικές Περιφέρειες , έγινε το 1971 επί δικτατορίας . Επικεφαλής σε κάθε μια από τις Περιφέρειες τοποθετήθηκε ο Γενικός Διοικητής της Περιφέρειας , που έφερνε και τον τίτλο του υφυπουργού. Η διοικητική αυτή δομή, επιλέχθηκε όχι για αναπτυξιακούς ή αυτοδιοικητικούς λόγους, αλλά για να μπορεί το δικτατορικό καθεστώς να έχει ένα ενδιάμεσο εκπρόσωπο στην περιφέρεια της χώρας, και έτσι να ασκεί στενότερο έλεγχο και παρακολούθηση της εφαρμογής των αντιδημοκρατικών και αυταρχικών του πολιτικών. Αυτό αποδεικνύεται εξ΄άλλου, και από το γεγονός ότι η δικτατορία είχε τοποθετήσει στις θέσεις αυτές πολύ πιστά της πρόσωπα, όπως τον Γεώργιο Γεωργαλά στην Κρήτη, τον θεωρούμενο και τον θεωρητικό του καθεστώτος, οι δε υπόλοιποι 6 ήταν στρατιωτικοί! Όμως η νέα χούντα του Ιωαννίδη κατήργησε αυτή την διοικητική διαίρεση 2 χρόνια αργότερα, το 1973.
Οι Περιφερειες ως μοχλός ανάπτυξης
Ο θεσμός των Περιφερειών , με την πραγματική του αναπτυξιακή διάσταση , τέθηκε σε εφαρμογή με τον νόμο 1622/1986 επί της δεύτερης κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ. Η κυβέρνηση του Ανδρέα Παπανδρέου που σαν στρατηγική της επιλογή , είχε την αποκέντρωση και την Περιφερειακή ανάπτυξη, επένδυσε πολλές προσδοκίες στον νέο αυτό θεσμό. Έκτοτε ο ιδρυτικός νόμοςτων Περιφερειών, δέχτηκε πολλές τροποποιήσεις και βελτιώσεις , με σημαντικότερη εκείνη του 2011, με την οποία ο Περιφερειάρχης και το Περιφερειακό συμβούλιο εκλέγεται απ΄ευθείας από τους πολίτες, και συγχρόνως, του εκχωρούνται και σημαντικές αρμοδιότητες. Σίγουρα για τη χώρα μας, ο θεσμός αυτός αποτέλεσε μια κορυφαία καινοτομία στα πλαίσια της Δημοκρατικής οργάνωσης της κεντρικής διοίκησης.
Η εμπειρία του Ευρωπαϊκού Νότου
Το παράδειγμα όμως ήδη εφαρμόζονταν με διάφορες παραλλαγές σε χώρες ειδικά του Ευρωπαϊκού Νότου, όπως στην Γαλλία, την Ιταλία, την Ισπανία, αλλά και στην Πορτογαλία. Η περισσότερο προχωρημένη εκδοχή εφαρμόστηκε στην Ισπανία , όπου σήμερα πια, το σύγχρονο Ισπανικό κράτος των αυτόνομων και ημιαυτόνομων περιοχών, αναδεικνύεται ως παράδειγμα αποκέντρωσης σε ολόκληρη την Ευρώπη.Αυτό βέβαια επιλέχθηκε και ευδοκίμησε στην Ισπανία, ως αντιστάθμισμα στο απόλυτα συγκεντρωτικό και αυταρχικό καθεστώςτου δικτάτορα Φράνκο, που καταδυνάστευσε τον Ισπανικό λαό για 38ολόκληρα χρόνια. Στις προηγμένες εκδοχές της αποκέντρωσης, με τις Περιφέρειες στον Ευρωπαϊκό Νότο, σε όλες πια, ενυπάρχει και το χαρακτηριστικό τηςοικονομικής ημιαυτονομίας των Περιφερειών αυτών.
Η οικονομική ημιαυτονομία
Η οικονομική αυτή ημιαυτονομία, προσδιορίζεται από το ότι η κάθε Περιφέρεια έχει την δυνατότητα να έχει τα δικά της έσοδα εισπράτοντας σεβαστό μέρος της κεντρικής φορολογίας που αναφέρεται στην τοπική της επικράτεια, και έτσι να μπορεί να καταρτίζει και να διαχείριζεται τον δικό της ανεξάρτητο προϋπολογισμό. Οι οικονομικοί αυτοί πόροι , που σε ορισμένες από αυτές τις χώρες ανέρχονται ως και το 70 – 80 % των προϋπολογισμών των Περιφερειών (π.χ. Ισπανία) , ενισχύονται κατά το υπόλοιπο ποσοστό από πόρους της κεντρικής κυβέρνησης για την ολοκλήρωση του προϋπολογισμού . Οι τομείς που κύρια καλύπτονται από τους Περιφερειακούς προϋπολογισμούς, είναι της παιδείας, της υγείας, του πολιτισμού,της αγροτικής ανάπτυξης,της πρόνοιας, όπως και άλλοι επιμέρους. Εξαιρούνται οι τομείς της άμυνας ,των μεγάλων έργων υποδομών , καθώς και άλλοι που αναφέρονται σε έργα και δράσεις εθνικής κλίμακας.
Τα πολλαπλά οφέλη
Η οικονομική ημιαυτονομία των Περιφερειών, όπως αποδεικνύεται και από τις χώρες που ήδη εφαρμόζεται, αποτελεί μια ιδιαίτερα προηγμένη εξέλιξη , που προσδίδει στις τοπικές κοινωνίες πολλαπλά οφέλη, όπως :
Αποδεικνύοντας την προοδευτικότητά μας
Υπογραμμίζουμε βέβαια πως όλες οι μεταρρυθμίσεις που αφορούν τις Περιφέρειες στις χώρες του Ευρωπαϊκού Νότου, δρομολογήθηκαν ύστερα από πολιτικούς αγώνες και προσπάθειες προοδευτικών πολιτικών δυνάμεων και κυβερνήσεων. Ίσως λοιπόν τώρα, αυτό, να αποτελέσει και για τη χώρα μας πρόκληση για τις ντόπιες πολιτικές δυνάμεις οι οποίες αυτοπροσδιορίζονται και ως προοδευτικές. Δεν μένει από το να τοποθετηθούν και να δράσουν πολιτικά στο θέμα της οικονομικής ημιαυτονομίας των Περιφερειών , αποδεικνύοντας και με αυτέςτους τις θέσεις, τον Ευρωπαϊκό τους προσανατολισμό.
Το βράδυ του Σαββάτου, 23 Νοεμβρίου, ο Γενικός Γραμματέας της Κεντρικής Επιτροπής του ΚΚΕ, Δημήτρης…
Σε πλήρη ετοιμότητα δηλώνει ο ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ ενόψει της αυριανής διαδικασίας εκλογής προέδρου (Κυριακή 24 Νοεμβρίου). Σύμφωνα με ανακοίνωση…
Σε πολύ δύσκολη θέση είναι οι κυβερνήσεις των κρατών της ΕΕ που υποστηρίζουν σθεναρά το Ισραήλ, καθώς μετά…
Η 29η διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για το κλίμα, COP29, που διεξάγεται αυτές τις ημέρες στην πρωτεύουσα…
Θερμοκρασίες ρεκόρ καταγράφηκαν το φετινό καλοκαίρι στις ελληνικές θάλασσες καθιστώντας το, το πιο ζεστό σε βάθος σαρακονταετίας…
Η βουλευτής Χανίων αποκαλύπτει, σε συνέντευξή της στα «Νέα» και στον Χρήστο Χωμενίδη, το παρασκήνιο…
This website uses cookies.